SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Wednesday, January 21, 2009

Koruk

Semalam saya tiba di Kota Marudu, daerah kelahiran saya 42 tahun lalu. Semalaman bermalam di rumah peninggalan arwah Magirin @ Mohd Azri, adik saya yang telah meninggal lebih 10 tahun lalu. Adik saya yang banyak mendidik hati dan fikiran saya di saat-saat akhir hidupnya di dunia. Al-Fatihah buat Rohnya. Semalam juga, saya dan Tikung sempat merancang untuk pusing-pusing sekitar Tandek melihat kesan-kesan banjir serta menziarahi sanak saudara. Meski bukan YB, tapi sekurang-kurangnya kami, merasai penderitaan mangsa-mangsa banjir serta dapat berkongsi cerita dengan mereka.

Tapi, inilah manusia, mampu merancang tapi Allah menentukan. Tenaga dan komitmen Tikung nampaknya lebih diperlukan oleh para pelajar dan ibu bapa SMK Tandek yang datang ke sekolah dari kampung. Tak apalahlah Tikung, anda selayaknya mengutamakan mereka kerana anda dibayar untuk bekerja dengan mereka. Tahniah dan syabas untuk Tikung dan guru-guru SMK Tandek. Selepas minum-minum dengan Tikung, saya pun mulalah pusing-pusing kampung sekitar Tandek, jumpa mangsa banjir dan tangkap gambar untuk tatapan pembaca SAM. Babak-babak lain berkaitan banjir, nanti Tikung akan ceritakan begitu juga perihal pentingnya nama Tandek...Ok kan Tikung..

Sebagai anak Dusun, saya suka kongsikan budaya Dusun Kimaragang dari sudut makanan. Semasa balik dari Kota Marudu ke KK, saya sempat beli ikan koruk. Ni lah gara-gara Si Tikung punya cerita masa kami minum-minum petang tadi di restoran. Bila saya kasitau dia banyak koruk di Kota Belud, bah... dia bilang “sadap ba koruk kalau dikasi tinapuru” . Apalagi, saya pun belilah koruk di tepi jalan Kota Belud. Sampai rumah, terpaksa ‘mengurus’ koruk sendirian berhad dan oleh kerana kelam kabut sikit, insang ‘dia’ yang karas kasi cedera jari saya yang bulih tahan juga tebal kulit. Inda tau macam mana bulih luka....hehehe... Tapi sikit saja bah... Tidak lawan juga sadap tu tinapuru saya makan....

Rakan-rakan yang berada jauh dari Sabah, khususnya kampung kita di Kota Marudu, kamurang ingat lagikah makanan tradisi kita di sini?...Tinapuru, Rinabus, Linopot....Doooiii....Tompipiris , al-Longobi om LM...Simbuuti diko.....Muli poh siti boh...mamajak nogi koruk...

11 comments:

Umar al-Longobi said...

ha ha ha! simbuuuut....simbut. apapun, tahniah sdr. nazri atas keprihatinan anda kpd saudara seagama dan saudara sesama manusia kita di sana. semoga allah swt membalas jasa kalian dgn limpahan kebaikan. amin... ha ha ha! perenggan akhir tu bikin katawalah bro.... inda apalah sebagai ganti tu koruk, sy makan korupuk lekor kelate! :-)

ILLIE said...

mau cari koruk dulu ni sini jipun..banyak tu sawah padi sini..hahahaha...simbuuuti dogo

azirulgcarl said...

simbuti!!! hahahaha...

SANGURU said...

simbutiii....mancari-cari dulu ini koruk. buat tinopuru? harap2 itu skill masih ada. lapis daun kunyit mari tuu kan? sikit saja air...dia punya "kerak" yang aluuuunaaahhh...

Nazri Aldusuni said...

al-longobi, illie danazirulgcarl ingatkan inda kamu kanal itu koruk baa .. apapun kerja kta d km n tandik adalah utk umat. al-longobi ba indada koruk d tmpt ko bantai sja tu kurupuk baaa heheh .. illie jngan2 koruk d jipun putih2 mcm urang jipun ...... itulah kita urng dusun.

NONG said...

Hahaaa..oruol tiyan ku membaca diti celoteh dikoo pasal koruk..
Bo oi brother Aldusuni..ngaran e dot mugupu oku yoku siti KM diti nga alalaad no dot amu insan kokito dot koruk.Kakan poka om waro..simbut salah bo dino.. mindama kou too oi modiya..hehee

Zaman sya budak lagi, rajin betul saya memancing sama 2 orang adik sya..osiuk banar magapon sid liwotung dit botung di Kaki Majangkin.

sampai lonsion mangaraja dot koruk..Kooo..ruk nopo.aso sada suai.mungkin sid liwotung diri dominasi generasi koruk..
Ba..insasanan kopisambat bulan 10 bo(simbut2)

ILLIE said...

kalu monopuru koruk..indada kunid..layo pun ok baitu..yang panting kasi banyak2 garam sikit..hehehe..kalu mau kasi ilang lansi2..kasi sisip bawah putih sana dalam perut tu koruk..ngaran dih mansau-ansau pamah tih nga..obulih poh mari kih monopuru..aso ot koruk..turongou nga bulih nopo..hehehe

NONG said...

Itu gambar kingisan SANGTEKONG tu kan macam sana Marudu Inn Restourant o..hehe pertemuan eksklusif Sanguru dan koruk etu.. kakakaaa..jan marah ah Tekung.

Yaaa kan..baru saya perasan o..
SANGURU ni kan memang serasi dengan gelaran SANGTEKONG juga.. Ibarat laut dan pantai..hehe.. jan marah kie Sanguru Tekong.

Little Mike said...

siiimbbuuutiii... hehe. aii.. nazri.. sepa yg teda kanal tu koruk... ada kisah tu koruk... ada sudah org mati pasal tertelan koruk... hehe

sya pun mau cari dulu koruk sini sungai KL...

JMimie Mabin said...

adeeeh..kasian kamurang yg jauh2 sana seberang bo...tpaksa monotos mana'an tiwow..simbuuti..

Dr.H.Robert G said...

rancak betuk kamu orang berkongsi cerita di sini