SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, February 9, 2009

Jalak Simpang Tiga

jalak dengan BERKLEY POWERBAIT soft plastic!
hasil pertama petang tadi...
hasil kedua dengan gewang BOMBER BUSHWHACKER!
kuat lawan juga ni jalak walaupun kecil...
Hari ni saya turun casting kejap sama clay di simpang tiga Langkon. Ada spot saya yang baru saja dibersihkan parit minggu lepas, parit besar ini mengalir ke dalam estate kelapa sawit samudera. Dulu memang ada cast sini juga, tapi mungkin waktu itu jalak sana malu2 mau strike gewang2 saya. Dan petang tadi, setelah ditinjau kembali spot ini, masih ada rise dari jalak2 yang menghuni parit tersebut, dan masih ada banyak ikan2 lain di sana. syukur, parit ini masih lagi ada ikan. dan hari ini juga saya telah dapat 2 ekor jalak saiz kecil dari spot ini. jalak pertama saya dengan menggunakan Soft Plastic Lure, boleh dikatakan plastic ini dibuat serupa seperti ulat ataupun beberapa bentuk ikan atau katak. malah penggunaan soft plastic ini boleh memberikan kita pelbagai cara untuk mempersembahkannya di dalam air. saya guna soft plastic jenama BERKLEY POWERBAIT. jenama ini sangat laris di kalangan caster yang sudah merasai karan daripada hasilnya dengan ikan. serta jenama ini mempunyai "SCENT" ataupun bau untuk menarik perhatian ikan. soft plastik berkley juga adalah bio-degradeable. yang mana ianya environmental friendly dan tidak menjejaskan persekitaran kita. jalak kedua saya pula menggunakan gewang BOMBER BUSHWHACKER. gewang ini adalah gewang spinnerbait yang mana merangkumi kekipas, bulu / janggut ( sebenarnya getah yang diikat menjadi seperti bulu2 ) frame serta hooknya. daya tarikan dari gewang sperti ini adalah pada bulu2 nya dan pada getaran kekipasnya. kekipas ini pula boleh didapati dari pelbagai bentuk dan saiz. bentuk seperti LEAF, COLORADO BLADE adalah kegemaran saya, kerana dari getaran dan warna gewang ini lah yang selalu menghasilkan tangkapan jalak buat saya. dengan sedikit info diatas ini, saya harap pembaca dapat lebih memahami erti pancingan gewang ini, yang mana kita tidak perlu menggunakan umpan hidup untuk memancing. cuma berumpankan ARTIFICIAL LURE. Akhir kata dari saya untuk kali ini, "PRACTICE CATCH & RELEASE WHENEVER POSSIBLE"

No comments: