SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, February 27, 2009

SECAWAN KOPI....

Oleh: Tekong SAM
Salam Jumaat yang berkat. Membaca artikel terbaru sdr. Umar al-Longobi memotivasikan saya untuk menulis perkara yang hampir sama iaitu - nasib para peniaga jalanan dikalangan ORANG KITA. Pernah beberapa kali dalam blog "SUARA ANAK SABAH" saya paparkan kartun sindiran tentang perkara ini, dan hingga kini...saban hari saya MINUM KOPI di kedai kopi, mata saya "dihidangkan" dengan panurama penjual-penjual sayur-sayuran di kaki lima. Ada orang kita dan yang paling ramai BUKAN ORANG KITA, tapi mereka tentunya senasib - miskin dan ingin mengubah kehidupan.
Begitulah rutin harian saya sebelah petang - minum kopi sambil tengok-tengok orang susah cari makan. Sambil menghirup kopi, sambil berjalan akal. Ada beberapa budak kecil begitu semangat berjualan. Menurut kawan saya (bukan BANGSA KITA) , budak itu kalau pergi sekolah memang malas tapi kalau berjualan rajin!
Nah, mungkinkah JUTAWAN SENYAP akan dilahirkan? Sayangnya....BUKAN ORANG KITA. Tapi saya bangga, orang miskin ada daya usaha menjadi kaya. Mungkinkah impian mereka lebih cepat tercapai kalau ada KERJASAMA (seperti yang dinukilkan oleh Sdr Umar dalam artikel sebelum ini?)....
Saya tidak punya kemampuan besar, apa yang mampu saya buat, selalunya, sebelum balik rumah, saya singah beli sayur ORANG KITA, jika harganya RM1.50, saya kasi RM2. Bila bakinya dikembalikan, saya kata; ambillah bah. Bila sampai rumah, bini ngomel - "aik, rajin juga beli sayur pakis. masih ada tu dalam ais box!..."
Hmm, malaslah mau bersoal-jawab. "LUPA!"...itu saja jawapan bela diri saya. Harap-harap "mereka" tidak cepat LUPA...asal usul, awal mula. Bukankah "DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT?"...

6 comments:

Umar al-Longobi said...

sanguru,

ada seorang yg asalnya peniaga jalanan di kg. kuala abai KB, jual ikan masin di tepi jalan. skrg dia sudah berjaya menempah kunci jutawan senyap. dia sudah menjadi supplier ikan masin di sekitar PBU. tahniah sanguru. teruskan bersuara!

p/s: kpd pembaca sekalian,utk lebih jelas lagi tentang konsep `jutawan senyap` sila baca buku "menjejaki jutawan senyap" tulisan Chef Li. yg suda baca, aplikasikan, hehe..

Panglima Perang Cyber said...

salam. terima ada geng tuan blog ada dtg ziarah blog saya...

jom join bpn?

ming2elly said...

posting yang menarik ni sanguru! saya sokong! patut untuk rakyat kita sendiri kita kena bela dulu, dan seperti kartun yang dipostkan, ada kebenarannya... lihat saja sendiri di kota marudu ini... penjaja rokok haram masih lagi aktif dan semakin menjadi-jadi... diharapkan pihak berkuasa di k.m ni ambil serius tentang kegiatan mereka ini. dan diharapkan juga wakil rakyat di k.m ini dapat membantu rakyat kita untuk terus maju ke hadapan!

Little Mike said...

saya walaupun tiada niat membeli, nampak saja orang kita berjualan, tiada yg saya fikir, tolong-tolong orang kita, terus sya sapa. saya beli dengan hati bahagia..

Pelangi said...

kadang-kadang kita tidak perlukan barang yang kita beli tapi kita beli dengan niat membantu penjual tersebut...

SANGURU said...

hmm...itulah bahhh ituuuu...