SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, March 10, 2009

Penyatuan Legasi Tumunda Dan Unggut

http://nazri-suaramualaf.blogspot.com ' Lensa Minda '
KG. SALIMANDUT: Di sebalik perjuangan SAM untuk mengangkat rintihan Kota Marudu, SAM juga tidak lari daripada tanggungjawab mengangkat beberapa peristiwa lain yang menarik untuk kita renung-renungkan hikmahnya. Sebelum itu SAM ingin mengucapkan tahniah kepada pasangan ini yang baru sahaja melangsungkan acara pertunangan pada 8 Mac 2009 yang lalu. Gambar-gambar di atas memaparkan beberapa kisah menarik mengikut perspektif lensa. Beberapa orang daripada sidang redaksi SAM berkesempatan menyaksikan sendiri peristiwa bersejarah yang bakal menyatukan dua anak muda daripada keluarga Datuk Unggut dan keluarga Aki Tumunda. SAM difahamkan bahawa majlis perkahwinan dijangka akan dilangsungkan pada tahun ini juga (belum ditentukan tarikhnya).
Perkahwinan adalah tuntutan di dalam mana-mana agama pun. Perkahwinan satu anugerah daripada Allah ke lubuk jiwa manusia dengan perasaan cinta serta melimpahkan perasaan kasih sayang sebagai landasan kebahagiaan dan kasi sayang sebuah rumahtangga. Pemberian cinta ini harus disambut dengan akal yang tenang, senang dan penuh kedamaian. Perkahwinan bukan semata-mata sekadar satu jawapan cinta semasa muda-muda dahulu tetapi juga satu pernyataan menifestasi kehidupan yang lebih besar iaitu SUAMI dan ISTERI dalam semua bentuk tanggungjawab manusiawi, cabaran dan suka duka kehidupan di samping mengeratkan hubungan silaturahim. Perkahwinan itu sendiri bertujuan untuk memperolehi ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman. Hal terbesar di dalam berkeluarga pastilah untuk memanjangkan keturunan yang dapat memelihara legasi induk dari satu generasi ke satu generasi. Maka daripada itu, dapat mengembangluaskan komuniti bersama generasi lain membentuk satu kelompok masyarakat yang terus-menerus melepasi zaman, membawa nama dan memelihara kegemilangan bangsa. Masalah utama daripada cabaran perkahwinan ialah perselisihan faham yang membawa kepada risiko penceraian. Benar la seperti dikata ' orang yang terdekat dalam hati kita ialah orang paling berpotensi menyakitkan kita'. Lidah tergigit lagikan terasa. Inikan pula suami isteri. Perkahwinan perlukan kekuatan iaitu bagaimana menjadikan satu-satu perselisihan itu lebih membawa kepada bentuk persefahaman yang menyatukan tangan daripada berpatah arang. Samada sebagai suami atau sebagai isteri, komunikasi sangat penting untuk semua pertanyaan hati yang gunda gulana.
Kita sama2 doakan agar segala persiapan perkahwinan mereka nanti dapat diuruskan dengan sebaik mungkin dan perkahwinan mereka akan berlangsung dengan penuh kemeriahan dan kegembiraan. Semoga Tuhan terus memberkati mereka dan keluarga mereka dengan berlimpah. Tokow i tokow iti. ;)

25 comments:

NONG said...

Nasib baik indada muka sya.. saya kodut ko bo aldusuni omg kandid ko nopo gambar ku..hehee.
Ai obo...akapal ot lukap nu maki Mabin.It panganu nu ino oi?(tad tikowusung beno) bo..jaguan mamanau kaki ayam mari e maki dilo kiobo.Nokuro ong tandab nga kaki ayam e..awet muda ka d maki..
Ba..doakan agar mereka selamat berJODOH bo.. Tokou e tokou beti.. keturunan do panglima.

SANGURU said...

arapon nopo alawoi om abahagia iti pasangan tokow. Amen...

ison said...

Sagai asapow i darun dit ari minggu (08.03.09) silod KM kangku. Notuus nopo tongo kuukungkung po tongo karabau ino. Hee...

Semoga keluarga baru ini akan diberkati Tuhan dan bahagia selamanya...

SANGURU said...

datuk unggut (bapa ibu saya). Aki tumunda (datuk bapa saya). Datuk unggut bin Lindungan anak kepada Impayan Bt. Aki Tumunda.Staring yang nikah itu anak cgu majinau bin ponggoron bin Tumunda. adesss...TOKOW E' TOKOWWW...okulut nga avasi e' boh...ogumu om agayo keluarga.

Mogoron said...

Yoyoyoyoyoyooooooooooo! kah mari dit mula ong waro noh misasawo ki.
Kotoluadan oi aman Al-dusuni diti gambar. Miabal i dot nokosuung okoi i diti. Wosion noh pogi dikoo sompusasawo. Ong kianaak kow, susuyan noh dot Kimaragang it tanak dikoo. Kiiiiisiw!

SANGURU said...

PEMBETULAN:
datuk unggut (bapa ibu saya). Aki tumunda (Moyang bapa saya). Datuk unggut bin Lindungan anak kepada Impayan Bt. Aki Tumunda.Staring yang nikah itu anak cgu majinau bin injawan bin ponggoron bin Tumunda. adesss...TOKOW E' TOKOWWW...okulut nga avasi e' boh...ogumu om agayo keluarga.

JMimie Mabin said...

tahniah kpd pasangan ini! Aman Al-dusuni, siapa itu pgntin prmpuan tu? macam geng karas sya oh dia tu dulu2...ades..ketinggalan jaman oku biano dot sorita..aso nororongow ku obo ino raramai daalo dino. Apapun, smga bahagia dan terus diberkati hingga ke anak cucu cicit piut mi...hehe.

ison said...

Hee... sebelum tu sekali lagi saya bagi pihak SAM (dengan restu dari Tekong) memohon maaf secara terbuka kepada keluarga kedua2 belah pihak pasangan di atas kesilapan laporan sebelum ini yang menyatakan majlis tersebut merupakan majlis perkahwinan, sedangkan ianya baru majlis pertunangan.

Kesilapan tersebut tidak disengajakan dan tindakan pembetulan sudah dibuat. Untuk pengetahuan umum majlis pertunangan tersebut ialah di antara saudara Rejim Majinau dan saudari Rinawati Daniel.

Selamat bertunang untuk mereka berdua dan semoga akan diijabkabulkan pada waktu yang telah ditentukan kelak.

Salam maaf dari SAM.

Anonymous said...

i missed this event!
congrats to rejim & rinawati.rejim being my 1st cousin & rinawati being my ex-senior back in SMKKM! OMG! Sejak bila ni hahah.

Hope i wont miss the wedding!


*another tumunda's~

Mogoron said...

Yoku nga mokimaap sid keluarga daalo minduduwo. Nakalalanduku iri owoh, alangkas banar it matoku mambasa tooh. Nga banar boh it borosku diri. Arapon aso kopidasalangan daalo dino.

Nazri Aldusuni said...

heheh... aiso masala to aman ko kiawi nakasala pama nga tujuan tongo tanganag diti nga misasawooo ...iti patanda bahawa awasi iti doa tokow, mereka d jangka kawin ( nikah ) pada bulan 11 tahun ini.

musim ujan om ngam2 cuti sikul... osubur nogi tongo tinanom kekekke ... selamat bertunang ' kita2 juga '

Little Mike said...

hehee... sya pun silap juga. Bila tingu tu sebenarnya, baru hantaran dan pertunangan...

minta maaf bagi untuk kedua-dua keluarga ini.. kepada lensa minda dan kepada SAM semua. Saya yg letak artikel itu memandangkan niat saya ialah cuba menganjakkan peristiwa gambar tersebut mengikut persepsi SAM..

terima kasih yang tidak terhingga kerana membetulkan artikel itu. Siou kiowo Naz.. hehe

apapn tujuannya ttp ke sana.. SAM Doakan kepada pasangan ini kebahagiaan dan kelangsungan legasi dua keluarga besar ini...

How Are You? said...

Jangan susah..kawan kawan kalau masa kahwin nanti sia publish tarikh dia ki..datang jangan tak datang tapi kalau tidak terlayan tu..harap maaf awal-awal lah bo ki. TAHNIAH AL_DUSUNI gambar yang menarik, mahal tu kamera tu.

Sedangkan lidah lagi tergigit ka bo. Renungkan lah

SANGURU said...

Eya, kita manusia pandai silap bah. saya pn ikut silap guna istilah "nikah" (dlm komen) bila baca "perkhawinan" dlm entry. Sehari sebelum pertunangan, saya ada ke rumah pkcik majinau. siap cerita2 dgn mr rujin (2nd cousin.... ).
Saya jg silap tulis salasilah gara2 lampau kulut kekeluargaan sebelah menyebelah mama sama bapa. Tapi cepat juga lah sedar itu kesilapan dan terus saya buat pembetulan.
YA, KALAU KITA SILAP DAN SALAH, CONTOHI KATA PAK LAH: "...kalau saya buat salah, saya cepat mengaku saya buat salah..."
So, tahniah atas sifat mudah mengakui kesilapan dan mudah pula memaafkan. TOKOW E' TOKOW, KADA TOKOW MIODUWWW...

Little Mike said...

Dr..
terima kasih kerana membantu membaikpulih artikel.. sangat menghargainya.sekali lagi mohon maaf.:)

JMimie Mabin said...

ai naa..sya pun minta maaf juga sbb terlanjur berfikir yg ini adl majlis perkahwinan. apapun, bakal2 pengantin juga bah kan. Tahniah! babanar ko tokow i tokow iti.

***Rina, mokimaap oku kiobo tu nakalalandu ku 'kumoos' dot aku nelaan ino majlis diko'o. antaman ku ong raramai misasawo obo ilo gambar..hehe. Dapo kai, misambat kito po'om asanang nogi kito miulas nunu it nawawayaan dito sitid pomogunan..elaan nu beri:)

How Are You? said...

adess..nokuro tu mikimaap ko kikiwi oi..a nelaan it koluarga kedua-dua belah pihak iri tu alangkas banar it editing dikoo. okon ko mambaca dot blog it keluarga diri, yoku nopo..aramai ti!!

Kaum kita ni betul betul humble..sifat yang terpuji. Terima kasih.

Little Mike said...

untuk pengetahuan How are you, artikel itu sempat dibaca oleh pihak yang kena tunang, si manis keginawaan si Rejim sebelum sempat di'baikpulih' .. hehe. jadi, lanjutan daripada meminta maaf ialah harapan dan doa bagi mereka, semoga semuanya baik-baik sahaja, berjalan lancar sehingga ke hari besar dan berbahagia hendaknya... Aminn.

azirulgcarl said...

wah tunang pun dah gempak majlis tu...hehehe..

dia mcm yg kerja di BSN kota marudu ja?...hehehe..(kalau x silap lah..)

btw...all the best for both of them...

Nazri Aldusuni said...

dialah i2 karaja sana BSN km b'tunang dengan anak sepupu sya

NONG said...

No problem baitu kesilapan itu. penghujungnya pun kahwin juga kan uku...hehee. Kalau mau cakap pasal kahwin ni kan, mi'utap berkulut2 sudah kita ini.Saya ini mentua si lelaki akan datang padahal bersepupu ka kita itu uku....hahahaa.Apa pun, seala sesuatu yang baik pastinya datang dari TUHAN dan kekurangan itu datang dari kita insan tak sempurna.

-m.i.r.a.c.l.e- said...

i would say WOW! ni macam kawin dah ni! niway congrats to rina.

Nazri Aldusuni said...

awasi kangku misasawo heheh tokow e'tokow aramai nopoto ... iti baru mitunang ong kalaga pisasawaan makin2 aramai.... aramaittttiiiiii

Anonymous said...

special thanks to all of warga SAM mantad dagai miduduo di atas daya usaha utk publishkan cerita majlis pertunangan km pd hr 2.Utk rakan2 yg ndak sempat dimaklumkan mengenai mjlis ni..applogize dr kmi, nung kalaga id tarikh misasawo, mangan dagai pealoo ki..eilaan nu'beri hehe.niway, thanks a lot again..gracias! from-rina & jim

RumbiaMasolog said...

congrats.. to my child hood friend R'Jim n fiance.. wahh.. trus terkenang kami membesar sama2, sb dialah satu2 jiran sya masa dia tinggal di Masolog lg. So selalu juga tidur di rumah dia, bermain sama2 dan makan sama2... so mcm adik sdri suda. semoga pertunangnan ini akan berakhir dgn pernikahan dan ke anak cucu cicit. Sorry tidak dpt hadir ke majlis, ada juga sis ko (uku) jemput tu tp ni la ni klu di perantauan akan termiss banyak event... anyway congrats tu SAM sebab paparkan juga artikel mcm ni... variety dan menarik... teruskan..