SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, March 31, 2009

Tamu Kota Marudu 2

http://nazri-suaramualaf.blogspot.com Lensa SAM
Bah fikirkan ...
ARKIB : 20/03/2009

Urus niaga lebih mudah- Utusan Malaysia

Dr.Maximus Ongkili bertanya sesuatu kepada peniaga pasar tani, Elizabeth John (duduk) yang mendaftar perniagaan dengan FAMA Sabah pada majlis ramah mesra bersama Rakyat dan Pelancaran e-Geofamer@ Fama Inovasi ICT Dalam Pertanian di pasar tani, Kota Marudu, baru-baru ini.

KETIKA penulis bertanya tentang keupayaan peniaga pasar tani di Kota Marudu bagaimana mengendali komputer, ramai yang menggelengkan kepala tanda masih belum tahu menggunakan peralatan itu.

Ditanya lanjut sama ada mereka ada memiliki komputer, jawapan yang sama diberikan.

Bagaimanapun, di sebalik kekurangan itu, ia tidak sedikit pun melemahkan semangat mereka untuk sama-sama terlibat dalam program e-pasartani dan e-GeoFarmer yang diperkenalkan oleh FAMA.

Malah, mereka yakin dengan menyertai program tersebut nasib mereka boleh berubah.

Oleh itu, mereka tidak mengambil masa panjang membuat keputusan mendaftar menyertai kedua-dua program yang bertujuan meningkatkan keupayaan pemasaran petani dan peniaga produk pertanian di seluruh negara.

''Tidak ada kemahiran tidak boleh dijadikan halangan. Kita mesti mula melangkah. Bergerak ke depan. Soal bagaimana saya akan menggunakan teknologi itu akan kita selesai kemudian, dari semasa ke semasa.

''Mungkin selepas ini saya akan pandai. Ada peluang belajar dan sebagainya," kata Jailon Anding, 43,

Seperti, peniaga pasar tani dan petani diseluruh negara, Jamian juga ingin melihat ikan yang hanya dipasarkan di pasar sekitar pekan ini, Pitas dan Tandek, menembusi pasaran luar.

''Masalah saya, ada ketikanya sumber ikan terlalu banyak sehingga melebihi permintaan penduduk setempat. Masa ini kita amat memerlukan pasaran luar," katanya.

Oleh itu, beliau percaya sistem e-pasartani, e-geoFarmer serta khidmat pesanan ringkas mampu menyelesaikan masalah itu.

''Saya harap pelaksanaannya akan berjalan seperti di rancang," katanya.

Peniaga sayur-sayuran, Jaitah Galimau, 32, berkata, peniaga yang tidak tahu mengendalikan komputer masih boleh menyertai sistem ini kerana terdapat banyak cara lain.

''Macam saya, saya boleh minta bantuan adik saya. Ramai lagi boleh membantu. Itu bukan masalah. Hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih," katanya.

Menurutnya, sistem tersebut amat penting kepada dia dan petani yang tinggal di pedalaman.

''Saya akan usahakan untuk memenuhi permintaan pelanggan, termasuk dari luar Sabah jika ada yang berminat mendapatkan bekalan dari kebun saya.

''Malah, saya juga boleh mengetahui harga pasaran produk pertanian dan mengetahui produk yang turut ditawarkan pekebun lain," katanya.

Penjual ikan masin, Lili Matajim, 50, yakin perkhidmatan e-GeoFarmer@Fama berupaya memperluaskan pasarannya, terutama apabila bekalan sukar diperoleh pada musim tengkujuh.

"Saya mengambil bekalan borong dari Kampung Andarason, Kudat dan Kampung Kanibungon, Pitas setiap minggu.

"Mudah-mudahan perniagaan saya semakin baik selepas ini kerana pelanggan tidak perlu datang ke tapak jualan untuk mengetahui produk saya," katanya.

Antara hasil jualannya, ikan batu, ikan bilis, putih, ikan layar yang dibungkus berasingan serta membolehkan Lili meraih pendapatan kasar RM3,000 sebulan. - HAMDEN RAMLI

6 comments:

Mogoron said...

Uuui nah! Aman Naz, ada nontilung (belut) sudah dijual di KM pula. Dulu-dulu mana ada urang jual oh itu ikan(?)

Masih ingat, waktu masuk ke sawah padi puluhan tahun yang lalu, jumpa nontilung, terus tangkap, bawa pulang lantas ditunu (dipanggang). Kiiihui! Sedap moti!

Anonymous said...

bukan nontilung sja d jual skrng ini.. macam2 ada semua alaku oooo heheh tunuwan ot nontilung apakai mari kie

Little Mike said...

nontilung.. nontilung juga. tapi kalau mematuk anak itik yg sedang baranang di sawah, terus terburai perut ooo.... NAR! kuat pula ni nontilung...

ILLIE said...

mahal araga nontilung di jipun..kagamaran numbur 1 urang jipun ni..

Mr. Aki said...

butul2 ka carita YB kita ini aaaa ? atau kasi lapas batuk ( pakat ) sanaaa tanga ... urang tampatan ampai2 d cimin bajualan.. urang sanaaa.... guyang2 kaki d bangunan akon... buruk butul, inilah bah kamu urang yg pintar2 inda malawan 1 lawan 1 bah. jangan tamak lain x batanding ... las2 kita urang juga jadi karugian

How Are You? said...

Saya rasa kuranglah kemeriahan ni kalau ikut e-tani semua..hehe..