SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, April 30, 2009

SECAWAN KOPI...

"SAM umpama "virus"..."
Jangan takut. Tajuk saja yang bikin takut, isinya bagus. Semalam, sambil-sambil minum kopi tongkat Ali di anjung rumah, saya memikirkan apakah jawapan kepada kritikan "meruntuh" salah seorang pengomen yang menyatakan "SAM TIADA SUMBANGAN"...
Saya tidak menyalahkan sang komentator. Itulah sebab saya pilih tajuk di atas. "SAM UMPAMA VIRUS". Virus adallah mikroorganisma terkecil, begitu kecil sehingga ianya hanya ada satu sel, dan satu sel itulah dirinya. SAM juga begitu, kami bukan satu organisasi. Kami cuma "rukut-rukut" bersama dalam satu blog yang sama. Kami tidak pernah bersua secara realiti untuk "menubuhkan" SAM. Macam sukar dipercayai bukan? Tanpa borang keahlian, Tanpa meting, tanpa kewangan, tanpa birokrasi yang ketat...cuma kami ada satu rahsia utama iaitu : KEIKHLASAN. Setiap pengarang dalam SAM telah "lulus peneropongan jiwa nurani". Saya dapati mereka ini berhati luhur, bersemangat tinggi, ikhlas, berjiwa besar dan boleh disandarkan harapan untuk membuat kerja-kerja amal kebaikan. Berbalik kepada sumbangan, memanglah sukar dilihat kerana SAM tidak suka mempromosikan secara besar-besaran apa yang telah dibuatnya, bahkan dalam beberapa perkara, kami cuma bersms jika ada individu yang perlu dibantu. Misalnya, bila ada penerima PPRT dianiayai kontraktor, kami bersms saja. Adalah "wartawan" kami yang ke lokasi, adalah yang kontek pihak atasan, dan ada pula yang melaporkannya. Simple. Bila ada pelajar/orang/keluarga miskin yang dapat dikesan oleh wartawan kami, kami juga membantu mengaturkan sumbangan. Bila ada pemimpin baik dianiayai, kami pertahan. Bila ada aduan minta tolong daripada individu tertentu, kami sedia urus bantuan. Biasanya kami tolong ajukan masalah kepada pihak yang berkenaan/ agensi kerajaan. Terbaru, isu Jalan Tandek-Longob yang tergendala. Bukankah ini satu sumbangan? Sumbangan yang macam mana lagi baru boleh/layak dikatakan sumbangan? Ya. Seumpama "virus". SAM amat kecil di mata "orang besar" tapi besar di mata "orang kerdil" yang mengharap perhatian. SAM suka "mengecilkan" sumbangannya yang "besar" kerana tidak mahu hilang pahala atas sumbangan. Ingat, amalan yang ikhlas itulah amalan yang mendapat ganjaran besar. Siapa kata kami tidak boleh hightlight sumbangan kami kepada umum? Bukan susah sangat kontek wartawan akhbar, masuk news, bahkan masuk TV. Tapi...SAM seumpama virus. "Kami bukan ahlong, kami hanya mau tolong". Kami bukan "virus" jahat...kami cuma seumpama virus....
"Tuhan, jadikanllah kami paling KERAS menentang kebobrokan, dan paling LEMBUT hati menatap kesengsaraan. Teguhkanlah kami. Lindungi kami..."

Wednesday, April 29, 2009

Jalak Pitas ! 1.1 kg

hasil dengan BOMBERBUSHWHACKER
JALAK 1.1 KG Hari ni saya ingin sharekan dengan semua hasil saya terbaru dengan JALAK 1.1 kg di masa sekarang memang sangat sukar untuk dapat jalak seberat ini. diharapkan TANGKAP & LEPAS dapat dipraktikan dengan sebaiknya untuk menjaga stok ikan kita yang masih ada sekarang. Sebagaimana yang sebelum ini, saudara ison pernah bertanyakan tentang ikan "SOPONG" kepada saya, sama ada saya pernah dapat atau tidak. Actually saya pun tidak kenal sangat dengan ikan sopong ni... dari pemahaman melalui penerangan dari kawan-kawan & bini, baru lah saya dapat sedikit overview tentang ikan ini. Actually, menurut ison juga, dulu ikan ini amat mudah untuk ditangkap di kawasan kampung beliau. tapi pada masa sekarang, tidak kelihatan sudah kelibat ikan sopong ini. malah, di kawasan kampung bini saya pun tidak lagi kelihatan ikan sopong ini sekarang, ke mana perginya spesies ikan ini? ini lah akibatnya jika tidak di jaga stok ikan yang ada, jika kita memukat atau menjala sekali pun, saya rasa tidak salah jika ikan yang bersaiz kecil dilepaskan semula, agar ianya dapat membesar untuk sesuai sebagai TABLE SIZE... Saya telah mencuba kaedah TANGKAP & LEPAS ini sejak mula casting lagi... dan saya juga telah mencuba untuk mempopulasikan jalak di satu tempat yang saya ingin rahsiakan atas keselamatan stok ikan ini. di mana, spot ini sebelum saya lepaskan ikan jalak, memang hampa dengan stok yang ada, cuma 1 atau 2 ekor saja yang saiznya sangat kecil walaupun sudah berhabisan saya casting... kemudian, saya melepaskan lebih 10 ekor jalak pada awal tahun 2008. dan saya tidak casting di spot tersebut sehingga lah awal tahun ini. dan setelah cubaan pertama saya, akhirnya saya dapat hasil beberapa ekor jalak yang bersaiz sederhana, serta ada yang mencapai saiz 800 gram sudah. akhirnya, spot ini kembali penuh dengan ikan-ikan nya... malahan ikan seperti, "karuk" "talapia" "keli" "turongou" pun sudah ada di spot ini. ini bermaksud, spot ini telah pun pulih walaupun tidak lah mungkin seperti keadaan asalnya di sana. hasil saya casting di spot ini juga saya lepaskan semula 100% akhirnya selama setahun menunggu spot ini, saya sudah pun berjaya menaikkan semula stok2 ikan yang ada di sana, walaupun saya cuma lepaskan ikan jalak saja. sistem "TAGAL" ataupun "BOMBON" sangat efektif sepertimana yang kita sedia maklum. dan tidak rugi rasanya jika kita mencuba pula " TAGAL " untuk parit2 besar yang sedia ada sekarang, mana tahu mungkin di masa depan, saya sendiri boleh memancing ikan "SOPONG" seperti yang mana saudara ison sebutkan.

Thought of The Day: Learning To Speak Positively and Humbly

While reading through all the recent articles and some provocative (also very destructive?) comments published in this SAM, my childhood's favorite song was automatically on 'now playing' mode reminding me to "BE CAREFUL WITH WHAT YOU SAY FOR THE FATHER ABOVE IS WATCHING YOU".
It's undeniable that globally the climate is getting hotter and warmer nowadays and maybe that's one of the reasons (MAYBE) why people tend to be easily stirred up and helpless to control their temperature from rising above the normal level when speaking about something contradicting with what they have in mind. But still I think as a humble created human being, we have to learn to guard our words because they can be an agent for either for better or for worse. Some words are better left unsaid than to be sorry for speaking negatively. If I were to be asked what was my contribution to the community/country, my answer is simple...I want to help myself and my beloved Marudu-ians to learn to speak positively which specifically means to speak more of things, agendas and issues that will motivate people to live positively towards positive development of intellect, emotion and spiritual. This small contribution (if it is considered so) may look NOTHING GREAT at all but it's okay to me so long as it's NOTHING AGAINST any moral guidelines known in the world. In a wider scope, learning to speak positively also means to be brave to tell the truth including to uncover any existence of conspiracy to decrease the quality of development that should be there. In addition, speaking positively is also to be bold enough to voice out the cries for a better life of our very own people so that our leaders/government will get to know about them and hopefully won't be forever neglecting us behind in terms of development. With these aspirations in mind, it's not hard to recognize that these are exactly the things that we, SAMs have been doing so far and will continue to do the same voluntarily as long as we have the capacity to do so. Last but not least, we all have the same nature and tendency of loving to say negatively about others and that's why we have to be reminded again and again to learn to speak positively and humbly because Someone who's GREATER than us is there evaluating every spoken word that come out from our mouths/minds.

Tuesday, April 28, 2009

BUKAN OMONG KOSONG

Foto: Sekadar gambar hiasan. My first son; once upon a time in Kg. Longob. Salam sejahtera kepada semua pembaca SAM dan KW. Setelah ’bercuti’ selama beberapa hari, saya kembali dengan artikel ini... Baca selanjutnya.

SECAWAN KOPI...SEUNTAI PUISI

"Alang-alang, kasi KAD MERAH..." - KP PBS P168
Semalam sempat juga menziarahi kedai kopi tapi balik awal sebab baby mau isap susu tepung. Sambil-sambil beli susu dan singah minum kopi. Hehe. Kawan-kawan pula tiada turun. Tidaklah dapat bicara secara langsung mengenai isu-isu semasa, hanya melalui SMS sahaja. Sekitar jam 12 malam, saya terima SMS daripada sdr. Christopher Mandut, KP PBS. Inti pati SMS beliau menafikan penglibatan sebagai kontraktor Jalan Tandek-Longob yang bermasalah. Saya kata okay dan syorkan beliau tinggalkan ulasan dalam SAM sebagai penafian. Beliau setuju. Kemudian kami ber SMS macam-macam perkara. Beliau pun tidak mahu jika sekirannya ada permainan atau kerakusan dalam projek naik taraf jalan. Saya kata kasi kad kuning kepada yang berkenaan, kata beliau alang-alang kasi kad merah kalau dah melampau... Dah terlanjur berjaga malam, saya bancuh secawan tongkat Ali dan lepak-lepak di Anjung Pinang rumah saya. Sambil-sambil duduk itulah datang ilham buat sajak bertajuk: INI JALAN YANG KUPIJAK. Adalah dalam 3 minit saya buat dan "send" kepada beberapa orang rakan. Bunyinya begini:
Ini jalan yang kupijak berkerikil dan berdebu sering kakiku terluka dan mmataku berkaca. kurawat luka dan kusapu air mataku dan bangsaku Aku tak ingin bangsaku mati nyali dan takut bermimpi. Aku mengimpikan; bagsaku hidup dengan megah, punya jalan sendiri, tak terluka dan menangis lagi.
Sajak di atas ada kaitannya dengan Jalan Tandek-Longob kerana isu itulah yang membakarnyala pelita akalku mencipta sajak, tapi sajak di atas bukanlah cerita pasal prasarana jalan semata-mata. Ianya lebih daripada itu sebenarnya. Maka tidak hairanlah kalau "guru debat" saya SMS pagi tadi, bunyinya begini: "memang kau ni luar biasa"... (hmmm, bukan puji diri, memang benar dan kebetulan...)

Monday, April 27, 2009

YB Datuk Max Beri Jaminan Isu Jalan Tandek-Longob Diperiksa

Beberapa hari lalu, Ketua Pengarang SAM telah mengedarkan SMS berkenaan harapan kita sebagai warga Tandek agar isu Jalan Tandek-Longob dapat diselesaikan segera sepertimana yang sepatutnya. Selain kepada kawan-kawan, beliau juga berharap agar SMS itu dapat dipanjangkan kepada YB Datuk Max selaku Ahli Parlimen P168 Kota Marudu. Berikut saya kongsikan sebagai makluman semua.
"YB Datuk, rakyat Tandek mau Jalan Tandek-Longob ikut plan asal DP 771983 dan bukannya ikut suka hati kontraktor dan konco2nya. Rakyat mahu jalan lurus dan selamat. Bukannya jalan balak yg diaspal utk jimat kos/tambah untung. Harap Datuk Max ambil tindakan pantas sebelum terlambat. Jangan sampai usaha Datuk/Kerajaan dicemari mereka yg x bertanggungjawab." Tq. Drp: Umar, Pengundi P168 KM.
YB Datuk Max menjawab:
"Kontraktor mesti ikut plan/design yg d tetapkan oleh jkr. Jika tidak mana boleh kena bayar kerja. Nanti kami periksa. Slm hormat." (25/04/09, 09:29PM)
Syabas YB Datuk Max! Keprihatinanmu amat kami hargai. Teruskan berkhidmat untuk rakyat demi negarabangsa yang tercinta. Buat rakyat sekalian, bersama kita nantikan...
The Mall, KL

Saturday, April 25, 2009

Kerdip Permata Di Celahan Kaca!

Saudara, sejak akhir-akhir ini Blog SAM telah dihangatkan oleh isu `Lurus VS Bengkok` tulisan Ketua Pengarang SAM. Ya, syabas `Inspector Sahab` atas keberanian anda mengutarakan kebenaran dan keikhlasan turun ke lapangan bagi mendapatkan fakta yang tiada keraguan padanya. Dalam iklim politik dunia yang penuh polemik ketika ini, pastinya bukan mudah untuk membongkar kebejatan sosial dan menegakkan yang hak! Syabas sekali lagi. Tidak dilupakan kepada pengomen. Perkataan syabas juga selayaknya untuk anda. Sekonyong-konyong perhatian umum meluru ke arah konspirasi di antara petualang bangsa dan pihak kontraktor. Sebenarnya saya juga rasa terpanggil untuk menzahirkan rasa marah atas pendustaan yang mereka lakukan. Hati ini tidak boleh terima. Jiwa ini menggelegak muak dengan kekejian perbuatan mereka. Sampai hati pengkhianat ini menari-nari di atas kubur kesengsaraan rakyat khususnya pengguna jalan yang berpuluh tahun lamanya. Dasar bi*****g... Tapi persoalannya, cukupkah hanya menyalahkan `pihak-pihak` ini yang umum mengetahui bahawa projek-projek seperti ini merupakan `lubuk RM` mereka? Secara mudahnya macam begini... wang yang digunakan untuk melaksanakan projek itu adalah wang rakyat. Rakyat pula mengamanahkan wang itu agar diurustadbir dengan cekap dan bijak oleh wakil mereka iaitu Kerajaan yang memerintah. Ekoran itu, Kerajaan pula mengamanahkan beberapa individu di tempat-tempat tersebut sebagai wakilnya bagi berkhidmat kepada rakyat di dalam rangka melaksanakan dasar-dasarnya. Dalam isu `Lurus VS Bengkok` saya kira berlaku kebocoran di dalam J/K Pihak Berkuasa Tempatan (J/K PBT). Khususnya di dalam proses bermula pengeluaran tender, PEMANTAUAN dan penilaian. Pemantauan yang kurang efisien telah menyebabkan kelicikan para petualang ini tidak dapat dikesan. Jadi, tingkatkan lagi tahap kecekapan itu. Saya ulangi, tingkatkan lagi. Khususnya di dalam setiap transaksi termasuk yang melibatkan orang kampung. Saya tidak berniat untuk mencari kambing hitam untuk dikambingkan. Bagaimanapun dalam konteks sekarang ini, hakikatnya setiap yang bersalah itu tetap akan dianggap sebagai `kambing`. Maka bolehlah dikatakan bahawa, kedua-dua objek yang saya jelaskan di atas adalah `kambing`. Tapi `kambing` yang lebih hitam bulunya adalah mereka yang diamanahkan rakyat. Baik... sekarang saya ingin bertanya, adakah ini inti yang paling dominan dalam isu ini? Pada saya, ada lagi yang lebih dominan. Apa dia? Ya... anda betul. Kita masih kekurangan orang-orang yang bersifat sebagai sang PEMBERANI. Izinkan saya menggelarkan kelompok ini sebagai PERMATA BANGSA. Sekali lagi syabas kepada Ketua Pengarang SAM atas keberanian dan rasa sayangnya kepada bangsa. Tapi seorang dua tidak cukup. Kita perlu rrrrrramai lagi! Apabila terpantulnya isu-isu seperti ini, tanpa kita sedari kita mula melihat pancaran-pancaran kerdip butiran permata di celahan kepingan kaca. Maknanya, ramai anak jati KM yang sebenarnya di dalam jasad mereka mengalir darah seorang pejuang. Tapi, ia butuhkan rangsangan demi rangsangan agar mereka boleh keluar dari balutan lumpur ketakutan, kealpaan dan keselesaan. Bangsa amat dahagakan permata-permata bangsa seperti ini. Ini kerana, saya percaya di samping isu `Lurus VS Bengkok` masih banyak lagi isu lain yang belum berjaya dibongkarkan. Termasuk projek-projek pembangunan di kampung-kampung. Misalnya kita lihat berlakunya jurang pembangunan yang amat besar di antara kampung-kampung khususnya yang terdapat di kawasan N5 Tandek. Ada kampung yang tidak ada sekolah, perpustakaan, klinik dan lain-lain. Susun atur rumah berserabut tidak terancang. Sistem perpaipan pula selalu rosak walau peruntukan demi peruntukan telah disalurkan oleh pihak Kerajaan. Percayalah bahawa, semua ini perlu dibongkar dan diluruskan demi kesinambungan pembinaan tamadun bangsa. Tugas ini terletak di bahu para Permata Bangsa. Semboyan telah lama dibunyikan... ayuh bangsaku! buangkanlah selimutmu, tinggalkanlah batal dan tilam empukmu. Capai `pedangmu`, bingkaslah menuju ke medan juang.....!

Thursday, April 23, 2009

MENGAPA TERGAMAK MENZALIMI PEMBAYAR CUKAI DI TANDEK?

Hujung pangkal projek menaik taraf jalan pembalakan Tandek - Longob saya tidak arif dan tulisan ini sekadar respon kepada apa yang SANGURU paparkan dan pengulas-pengulasnya di blog SAM. Menggunakan kaedah ilmu matematik atau ilmu kira-kira atau ilmu hisab saya terpanggil untuk mencelah di ruangan maya ini. Dalam cabang ilmu yang disebutkan tadi, ada kaedah penyelesaian masalah matematik dengan pendekatan ANDAIKAN (siapa yang ada ambil matematik peringkat SPM mesti faham). Oleh itu saya mengandaikan 20,000 orang penduduk layak mengundi di Kawasan N5 Tandek. Kampung-kampung sekitar Tandek sahaja boleh diandaikan jumlah penduduk yang layak mengundi adalah kira-kira 14,000 orang atau 70% daripada jumlah keseluruhan. Jangan lupa selain ada kuasa mengundi mereka juga pembayar cukai. Cukai perniagaan, cukai pendapatan, cukai tanah dan lain-lain cukai. Andaikan 14,000 orang itu membayar cukai tanah sahaja sebanyak RM10 seorang setahun selama 40 tahun jumlahnya adalah sebanyak RM5.6 JUTA. Kalau dicampur lain-lain cukai dalam tempoh itu tidak mustahil 14,000 orang boleh memberi cukai paling tidak RM20 juta. Tandek juga sinonim dengan gelaran RAKYAT TERMISKIN DI MALAYSIA, namun di dalam kemiskinan masih boleh menjana sumber dana kepada kerajaan. Kami penduduk Tandek juga adalah PEMBAYAR CUKAI! Kerajaan yang memerintah telah diamanahkan oleh rakyat untuk menguruskan pembangunan di tempat mereka. Selain daripada undi, rakyat juga menyokong kerajaan dengan setia membayar cukai. Mereka yang tinggal di sepanjang jalan Tandek - Longob juga tidak terkecuali membayar cukai. Sudah sekian lama, mata rakyat di sepanjang jalan tersebut memandang kekayaan hutan Tandek diangkut keluar dengan rakusnya saban hari hampir 30 tahun. Dalam tempoh itu juga apa yang mereka dapat hanyalah debu yang membawa sesak nafas dan pelbagai penyakit sampingan. Syukur akhirnya kerajaan prihatin mengembalikan cukai rakyat Tandek dengan menaik tarafkan jalan pembalakan Tandek - Longob. Saya andaikan tulisan SANGURU itu benar. Persoalannya mengapa ada pihak tergamak memperbodohkan kerajaan dengan mengenepikan plan sebenar pembaikan jalan tersebut? MENGAPA PEMBAYAR CUKAI TANDEK DIZALIMI? Wang peruntukan belasan juta(?) itu adalah wang rakyat dalam bentuk cukai yang dibayar setiap tahun. Saya andaikan kerajaan sudah mengambil kira kos bahan binaan, kos pengangkutan, kos pampasan dan kos upah kontraktor ketika menyediakan peruntukan. Dalam kes ini saya andaikan ada pihak yang mahu mengambil kos pampasan. Itulah sebabnya barangkali pemilik tanah dituduh, kononnya memberi masalah dan membantah dengan keras kerja melurus jalan di tanah mereka. Sekadar renungan bersama kepada yang berkenaan jika seagama dengan saya, berikut dua petikan daripada bible. Lebih baik penghasilan sedikit disertai kebenaran, daripada penghasilan banyak tanpa keadilan. (Amsal 16: 8) Harta benda yang diperoleh dengan kefasikan tidak berguna, tetapi kebenaran menyelamatkan dari maut.(Amsal 10: 2) Jika pihak berkenaan tidak seagama dengan saya, Sanguru dan rakan SAM lain mungkin dapat memberikan petikan daripada kitab suci mereka sebagai renungan. Perkembangan moden membolehkan kita meneliti kampung halaman dari atas. Terima kasih kepada Google Maps kerana memberi gambar satelite pada resolution yang tinggi bagi kawasan Tandek. Untuk tatapan bersama berikut adalah gambar yang diperkatakan oleh Sanguru. Nota: Hindarkan kezaliman, tingkatkan kebajikan kepada rakyat Tandek secara khusus.

SECAWAN KOPI...SEUNTAI SMS

"PERJUANGAN BELUM SELESAI..." Harap-harap selesai dalam masa terdekat Oleh: Sanguru, Pengerusi Gabungan NGO Sabah (Yayasan Aminul Ummah Malaysia) MUTAKHIR
"Perjuangan Belum Selesai". Ini tiada kena mengena dengan parti PBS. Ini perjuangan "meluruskan" yang "bengkok" (termasuk yang bengkok itu orang tertenntu dalam PBS barangkali? - sdr/i kajilah sendiri). Oya, petang kelmarin, dalam perjalanan ke kedai kopi, saya menerima beberapa sms daripada pemilik-pemilik tanah (yang dicop penentang). Saya dimaklumkan bahawa usaha mulai berhasil. Selekoh tajam/maut di kg. Tingkalanon akan dibina ikut plan JKR. Lurus dan selamat. En. Saibon Apalan tiada halangan, dan bukannya "demand" sangat pun sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh pihak tertentu dan kontraktor. Tinggal dua kes iaitu kg. Nolotan dan Salimandut. Mereka telah saya hubungi untuk jangan takut dengan gertakan wakil-wakil kontraktor dan "barua-barua kampungan". 'Kasi tau mereka, jalan mesti ikut Plan asal Jabatan Tanah dan Ukur Kota Kinabalu DP 771983 mengenai reserve jalan JKR. Jangan main kerja saja ikut suka hati..." demikian sms saya kepada pihak kg. Nolotan dan Kg. Salimandut. "Bersatulah tuan-tuan, jangan urus sendiri-sendiri. Bertindak ikut peraturan. Jangan ikut perasaan. Berani saja tidak cukup kalau tidak bijaksana..." tambah saya lagi dalam sms. Semalam ada yang mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih atas tindakan pantas membantu. Saya kata, biasalah...SAYA DARI DULU IBARAT "ZORO"... Saya sms : " Yang mendorong saya membantu ialah untuk memastikan rakyat dapat jalan yang LURUS dan SELAMAT sebagaimana perancangan pihak kerajaan. Cukup-cukuplah rakyat Tandek diperbodoh-bodohkan, macam terikut-ikut pula bodoh kalau diam-diam..."
Jadi, rakan-rakan cendikiawan sekalian, JANGAN DIAM-DIAM...

Wednesday, April 22, 2009

SECAWAN KOPI...SETONGKOL JAGUNG

"SUDAH MULAI LURUS TAPI..." Oleh: Tekong SAM
Adesss, lain sikit tajuk ini kali. Secawan kopi setongkol jagung. Ada sebabbb....sebabnya, petang kelmarin kami AJK Persatuan Penderma Darah Malaysia, PERDARAH (Cawangan Kota Marudu) membuat kunjungan hormat kepada penaung kami iaitu Puan Lovita Koisun, Pegawai Daerah Kota Marudu. Dr. Nelson tak dapat datang atas tugas khas, demikian juga Dr. Zyrod (Pengarah Hospital Kota Marudu) juga tak dapat hadir kerana ada "operation" pesakit. Tuan Do jamu kami dengan minuman panas dan jagung manis...
Saya tidak mahulah cerita panjang pasal DARAH, saya mau sambung cerita pasal JALAN (Jalan Tandek-Longob) yang masih lintang-pukang. Seusainya sessi pertemuan PERDARAH, saya segera mempengerusikan pertemuan khas antara pemilik-pemilik tanah yang dikatakan PENENTANG JALAN dengan Tuan DO. Sebenarnya....sayalah bah konon yang mengatur agar pertemuan itu dapat dijayakan, itupun kerana Tuan DO memang prihatin, terbuka dan mahu mendengar masalah sebenar.
Nah, apa lagi...keluarlah segala macam geran, surat-menyurat, salinan pelan induk JKR dan lain-lain dokumen yang boleh membuka pekung yang selama ini ditutup. Tuan Do pun senyum-senyum (sinis) dan geleng-geleng kepala. "Aik, ada sudah bah pula surat daripada JKR KK agar jalan dibina mengikut plan asal JKR yang dulu-dulu..." katanya bila melihat salinan surat daripada HQ JKR. "kasi saya salinankah..." katanya. "Tuan ambillah salinan pelan induk ini, dan semua salinan surat menyurat yang berkaitan," kata En. Saibon.
"Kami geram bah bila pihak lain yang bermesyuarat untuk membantah bagi pihak kami. Itulah pasal kontraktor bilang konon pemilik-pemilik tanah membantah, maka kami terpaksalah ikut jalan lama yang bengkok-bengkok. Mana boleh begitu bah kan tuan," ujar En. Kadir Shamsudin pula. Do senyum-senyum saja.
"Bah, tuan Dinson...apa cerita di lokasi tuan? Ceritakan pada tuan DO," kata saya sebagai pemudahcara.
"Saya juga tidak pernah membantah jika jalan dibina/diaspal mengikut plan asal JKR, pihak kontraktor sengaja mau "adjust" jalan untuk elak rumah saya. Mereka sesuka hati pancang sana, pancang sini, tidak pernah saya dibawa berunding dan tidak pernah diberi notis/makluman. Main rogol saja..." ujar En. Dinson.
"Hmm, tak boleh begitu...ada prosedur bah itu," tukas Tuan DO.
"Jika pihak kontraktor meneruskan rancangan mereka sekarang, ini bermakna rumah saya pun terjejas (tapi tidak dibayar pampasan kerana kononnya terkeluar dari reserve jalan (20 meter kiri), dan sawah saya juga (20 meter kanan). Sedangkan jika ikut pelan asal JKR, hanya rumah saya yang kena..." sambung En. Dinson lagi.
Banyak lagilah cerita tapi saya ini malas bercerita panjang-panjang. Yang pendek-pendek itu pun, kalau pembaca faham dan empati, sudah memadai untuk mendedahkan kepincangan. Komen saya simple: kalau dah tau yang LURUS itu lebih BAIK , bahhh...kasi LURUS lah bah balik apa yang BENGKOK...Belum terlambat untuk menjernihkan yang keruh, belum terlambat meluruskan yang bengkok...jangan memandang rendah keupayaan para pejuang kampungan ini. Bak kata pegawai saya (dalam army dulu), JANGAN PANDANG RENDAH KEUPAYAAN MUSUH ANDA, WALAUPUN YANG TELAH CEDERA...
Nota: Lembut cara saya ini sekarang, tapi ingat...saya juga ada REKOD main KERAS. Seperti yang Mr. Navies (mogoron) cakap, orang Tandek bukan buduh (bodoh), orang Tandek ramai cendikiawan, cuma BANGSA KIMARAGANG ini bangsa yang lampau SENTIMENTAL, BAIK HATI, TOLERANSI....tapi ingat...MOYANG SAYA/KITA AKI TUMUNDA, tahukah anda mengapa Pihak Inggeris memberi beliau pangkat "PANGLIMA"? , panjang ceritanya. Mau tau lebih lanjut, layari http://suarabangsa-sanguru.blogspot.com/. (Periksa entry tentang Aki Tumunda).
BAGAIMANA, ADAKAH SETAKAT MEMBACA CERITA SAYA?
LAKUKAN SESUATU!...

Tuesday, April 21, 2009

SECAWAN KOPI...

"LURUS VS BENGKOK..." Oleh: SANGURU
Agak lama tidak menulis secawan kopi, tapi bukan bermakna tidak ke kedai kopi menemui rakan-rakan untuk berkongsi cerita dan maklumat. Baru-baru ini topik perbualan mengenai KEBANTUTAN projek "Design and Build" jalan raya Tandek-Longob. Ada yang kata, itu akibat kedegilan pemilik tanah tidak membenarkan tanah mereka didirikan jalan raya baru beraspal. Ada pula yang kata; " bukan, itu akibat KELICIKAN pihak kontraktor bersekongkol dengan pihak dan individu tertentu..." Saya teruja untuk mengetahui cerita sebenar, kerana sepertimana rakyat Tandek yang lain, saya juga sekian lama mengidamkan jalan raya yang ada standard. Jalan tingkalanon-Longob-Mosolog inilah yang pernah saya gunakan berulang-alik dari kg. Tingkalanon - Mosolog untuk mengerjakan "botung" (sawah) di Mosolog di zaman kanak-kanak saya, dan jalan ini jugalah yang menghubungkan kaum kerabat kita seantero/sekeliling Tandek... Saya pendekkan cerita. Setelah menemui pemilik tanah yang berkaitan, rupa-rupanya: PEMILIK TANAH TIDAK ADA HALANGAN JALAN BARU DIBINA DI ATAS TANAH MEREKA kerana sejak tahun 1968, "Road Reserve" sudah diwarta di atas geran tanah mereka. Yang menyatakan mereka membantah adalah kumpulan tertentu yang MUNGKIN bersekongkol dengan pihak kontraktor. Berbagai cara pihak tertentu ini gunakan termasuk mesyuarat AJKK yang tidak pun melibatkan pemilik tanah sebenar. Ahli mesyuarat ini bukan pihak yang berkenaan untuk menyatakan bantahan. Tentu sdr/i pembaca bertanya mengapa? Jawapannya mudah: Dengan menyatakan pemilik-pemilik tanah itu membantah maka adalah alasan pihak tertentu untuk tidak perlu membina jalan baru yang ikut perancangan awal pihak JKR (sejak tahun 1968), memadailah mereka mengaspal jalan kampung sedia ada yang bengkang-bengkok. Tentu ini SANGAT MENGUNTUNGKAN! (Cuba kira berapa kos yang boleh dijimatkan oleh pihak berkenaan yang akan masuk ke dalam poket sebagai UNTUNG TAMBAHAN). Individu dalaman kampung serta rakan-rakannya pula tentulah ada ALASAN munasabah/menguntungkan untuk membantu pihak berkenaan. LICIK! Saya juga ada melihat berbagai surat daripada berbagai pihak yang cuba untuk MENGHALALKN permainan ini. Juga surat bantahan daripada pihak pemilik tanah terhadap PENIPUAN pihak tertentu yang secara tidak langsung memburukkan nama mereka, seolah-olah mereka ANTI PEMBANGUNAN KERAJAAN. Bila saya baca semua dokumen-dokumen dan mendengar cerita sebenar, hati saya berbaur rasa sedih, marah, geram, "gerigitan"...lantas, dengan kapasiti yang saya ada sebagai individu biasa, saya segera mengatur tindakan, nasihat dan pandangan. Saya berharap KEBENARAN dapat ditegakkan. Sdr/i boleh membantu dengan MENYEBARLUASKAN fakta sebenar. Ingat, dana besar sudah diperuntukkan kerajaan pusat, kita berhak mendapat jalan raya standard JKR. Yang LURUS mengapa mesti dibengkok-bengkokkan??? Mengapa mesti risau. Saya katakan yang benar dan berasaskan bukti. Lagi pula, kita mahu membantu KERAJAAN. Jika agensi/pihak pelaksana tidak mengikuti spesifikasi kerja/ perancangan pihak kerajaan/agensi kerajaan, bukankah ini merugikan wang negara/rakyat, merugikan rakyat (khususnya N5 tandek)...DAN MENJEJASKAN IMEJ KERAJAAN. Nota: Kiranya DS Najib Tun Razak/YB2/Menteri2/Individu yang berouthoriti membaca PENDEDAHAN ini, harap dapat arahkan pihak yang berkenaan menyiasat dan membetulkan keadaan. Terima kasih DS. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi pemilik tanah, antaranya: 1. En. Kadir Shamsuddin, 0138528115 (Kg. Nolotan) 2. En. Dinson Gaul, 0195313374 (Kg. Nolotan/Salimandut) 3. En. Saibon Apalan,0198319523 (Kg. Tingkalanon)

Friday, April 17, 2009

Tatod dot Tandek silo id Tingkalanon dati

Sinurat di Mogoron Kimaragang Noleong noh it romou tokou, om it ginawo dit nopilatan nga nokopisokot noh wagu, mumbal tokou noh mogigintong nunu kah song pakakas sid kondiri tokou dit koposik om kopooli dit tatod dot Tandek. Andang no boh sera nokitanan tokou irad dilo diri at Tandek, rumasang, lumunus ot ginawo om ti ko’os tokou poh nga waro. Nga kada noh polombuso it rinualan ginawo tokou tu kopokorual nopoh dot kondiri inoh. Kosongguyung oku dit tongo blogger mantad id Tandek dot timpuunan noh mongimpasi ino Tandek dino. Iimai tokou noh dot ralan monungag dilot Tandek. Ong imatan nunu ot ponong sid daton it anu dot pookirayaan om pookimayaan tokou, ogumu i darai, nga kasasalaan amu nokembulai. Madaada oku mongitung kembagu kukuro poh mongimpasi dat Tandek, awasi dati ong umbalan sid ‘sektor pelancungan.’ Pembulaiyo tokou noh it kobasan tokou dit awasi om asanong. Nokotutuk okunoh dot Sabah manau-panau, ilot tulun dot Murut waro ot walai kebudayaan, silo ad Kudat waro ot binatang (rumah panjang) dot Rungus, silo ad Pinampang waro ot reetan Monsopiad, om silo ad Ranau waro it tugu dot Nunuk Ragang. Tokou Kimaragang id Tandek nokuro tu aso ot tanda pookirayaan om pookimayaan? Poririkot poh diri sid pongitunganku dot ilot tatod dot Tandek silo id Tingkalanon dati kah. Nowungkaya diri sid pongitunganku dot kadung ko pengkakat dit kobasan tokou kada olingai at Tandek. Ong imatan sid google maps, iradko it sid blog di Little Mike diri, strategik baabanar ilot Kg. Tingkalanon dot peyanan dit tongo koobasan tokou dit asanong. Nokuro tu irad diri, inonoh osomok dat Tandek om kiwaro ot tuturan tawasi dit pinomungaranan dot Tingkalanon. Kumoduwo, ki timbaan poh posorili ad Kg. Tingkalanon. Bawang nga kakali alanji, aso poh ot koososomu sid sarayo yoh. Pangayam dot Kimaragang nga kakali milimpanau om miupapata siti silo. Ong modop dot sodoi waro poh torongow tuni dot tatawuk, duok om puuwok dati. Lumaga duruk sumuwab, miambot-ambot poh ot manuk mongingkukuuk, okoloputok poh ot wodit monguni torongow om sumalat noh dino ot bubut monguni. Kikiawi diti asanong oboh. Aso noh dino mari sid Longob ki, sampod poh sid pomogunan dot nakamaju. Iti tulun Kimaragang dit kodori, miyon i sid binatang, iri noh awasi ong awaalan dot binatang sid Tingkalanon, nga okon ko sid kawalaian boh. Nunu kelelo ong obuka ginawo di Little Mike, om mangatag yalo sid tana yo laba ko awasi. It babaal dot walai manganu nopoh dit tongo kayu sid timbaan (kayu bulat) okodow i mari it kayu reetan dot marang-palawan kah diri, taapan nogi dot taap. Ogumu i iri moonorut id piras dit Tandek. Inot binatang dino okonko iyonon tokou poh nga posiwaan dit tongo tambaloi (pelancong) rumikot. Sino id binatang dino, it isurung popaakan inonoh it aakanon tokou, iradko tuntu tampasuk, doruk, tiwak dot polod, bibid, gulupu, sa’ai, tonsom dot sada om ogumu poh mari iri. Nga kokiraai ong waro it tambaloi kalaga om amu kasaramai nga, sinonoh ot pirundingan kumaa sid kadai pangakanan id Tandek. It pangaramai, mongudar dit momiagung id kawalaian Tingkalanon, mogot noh kosisinan dot tulun kampung. Iri noh tu sera rumikot ot tulun mongoi sid Tingkalanon dino, majang poh sid Tandek. Apasi boh ilot Tandek kopurimananku. Na gisom siti noh ot etung-itungku biano. Ong waro dikoo kokito diti om kowungkaya dit pongitungan dikoo awasi. Amu boh iti osorisid potuturan siti tu iti noh ot oririkotku mongintung dat makaa. Nga ong waro ot mantad sid Tingkalanon nowungkaya ot ginawo, gisom kopudali dot kerad-irad dit noborosku siti diti, tumingan oku i doyoku modop sino dino sompoori. Kalalangad i it tuni dot tatawuk, duok om puuwok seera orikot ot sodoi. It koririnapaan leed nga apagon noh mogiim makaa mari ki. Om asanong mari waro ot miiagung dino. Mangai kah dikoo kinoruangan sino id Tingkalanon, ong apakai iti tuturanku. Nota: Tulisan ini mengajak rakan-rakan di Tingkalanon berkecimpung dalam industri pelancungan dengan mengetengahkan aspek budaya dan kehidupan seharian yang unik di kalangan masyarakat Kimaragang di Tandek. Tingkalanon dipilih penulis berdasarkan persekitarannya yang masih belum banyak berubah, kisah disebalik nama Tingkalanon dan kedudukannya yang strategik kerana berdekatan dengan Pekan Tandek seperti yang ditulis oleh Sdr. Little Mike. Secara tidak langsung ia dapat memperkasa pekan Tandek disamping menjadi satu mercu tanda kebanggaan penduduk Tandek khususnya masyarakat Kimaragang.

Thursday, April 16, 2009

Soft Plastic Lure.

Penggunaan Soft Plastics Soft Plastics (SP) atau gewang plastik adalah salah satu gewang yang amat berkesan didalam memancing haruan. Ada berbagai jenis dan bentuk SP yang terdapat di pasaran. Ada yang berbentuk replika ikan, katak, cicak dan cacing dan ada juga yang berbentuk pelik seperti grub, creature dan sebagainya. Ianya juga terdiri dari pelbagai warna dan kadang-kadang menyebakan kita sediri tidak tahu yang mana hendak di pilih. Dibawah adalah pelbagai contoh SP yang terdapat di pasaran Grub daripada Team Daiwa dan River2sea, Replika katak dari River2sea dan replika cicak daripada Berkley Powerbait Berkley Powerbait 3 inch grub yang terdiri dari pelbagai warna (putih/marron dan oren) Kelebihan penggunaan SP ialah: 1. Hampir menyerupai bentuk mangsa menyebabkan ianya lebih realistik 2. Boleh digaya atau dipasan dalam pelbagai cara 3. Pelbagai cara teknik karauan 4. Ada soft plastics yang mempunyai bau untuk menanbahkan keberkesanan seperti Berkely gulp Soft Plastics berbentuk Katak/Cicak Pengunaan SP berbentuk replika mangasa adalah antara SP yang paling popular kerana ianya lebih menyerupai makanan haruan. Antara yang popular antara pemancing haruan ialah Viva Mazzy Frog (MF30/MF40) dan LiveFrog dari River2Sea Viva Mazzy Frog MF30 (bawah) dan MF40 (atas) dalam pelbagai warna LiveFrog dari River2Sea Soft Plastics berbentuk Grub dan Worm Antara kebanyakkan umpan soft plastics, grub dan worm adalah yang paling biasa digunakan dalam arena sukan memancing. Terdiri dari pelbagai saiz dan warna, ianya merupakan umpan yang paling versatile dimana kita boleh memasangnya (rigging) mengikut cara pemancingan kita Pelbagai warna dan saiz grub ynag boleh didapati di pasaran (atas dari Team Daiwa, tengah dari R2C) Apakah perbezaan antara grub dan worm? Grub selalunya lebih pendek damn mempunyai ekor yang lebih lebar berbanding dengan worm dimana mempunyai bentuk badan yang lebih panjang seperti gambar dibawah Perbezaan anatar grub dan worm. Diatas sekali alah grub yang telah siap di rig secara kalis sangkut menggunakan worm hook EHSAN DARI MALAYSIAN FISHING FORUM

Wednesday, April 15, 2009

SALAM DARI PERANTAU ( BCT Japan 3rd Meeting) 14 April 2009

Pada 14hb April,sekali lagi saya menghadiri mesyuarat BCT Japan dan seperti yang dijanjikan,saya telah menyerahkan gambar2 kelapa sawit Kota Marudu yang sdr.Ming ambil dulu.Pihak atasan BCT Japan telah memberi reaksi positif dan mendengar masalah kawasan perladangan kelapa sawit Kota Marudu seperti mana yang sdr.Ming jelaskan iaitu keadaan parit2 yang tidak dijaga boleh menghapuskan hidupan2 seperti ikan jalak.Mereka (pihak atasan BCT Japan) memberi jaminan akan mengkaji masalah ini akan datang apabila projek pemeliharaan hutan dan pengawalan hidupan hutan di kawasan Kinabatangan dan Sukau berjaya dilaksanakan.Perkara ini,saya diminta untuk memberi penerangan yang lebih jelas lagi mengenai kegiatan penanaman kelapa sawit di Kota Marudu dan masalah alam sekitar yang melanda akibat aktiviti ini.Saya meminta kerjasama dari kawan2 yang tinggal di Kota Marudu supaya memberi info kepada saya terutama sdr.Ming yang rajin masuk kawasan ladang.Apa yang penting sekarang,saya sudah membuat aduan dan terpulanglah kepada pihak atasan BCT Japan untuk mempertimbangkan apa projek yang mereka jalankan di Kota Marudu nanti. BCT Japan telahpun berjaya menyiapkan "Bridge Project" mereka merentasi sungai Kinabatangan untuk kemudahan laluan orang utan merentasi sungai.Pihak BCT Japan juga sedang dalam proses untuk projek fasa ke-2 di Kg.Sukau iaitu melindungi kawasan hutan berdekatan hutan simpan Riparian agar tidak diusahakan oleh pemaju kelapa sawit demi melindungi hidupan hutan dan mengelakkan pencemaran sungai Kinabatangan. Saya berharap kepada pemaju2 kelapa sawit supaya tidak terlalu gelojoh untuk membuka penanaman baru tanpa memikirkan alam sekitar negeri Sabah.Begitu juga kepada pemimpin2 tempatan yang berkenaan seperti YB2 supaya tidak sewenang-wenang meluluskan permohonan pemaju terbabit.Memang tidak dinafikan penanaman kelapa sawit mendatangkan hasil yang cukup lumayan tetapi dalam masa yang sama,kita harus berfikir keadaan alam sekitar juga.Banyak cara lain yang boleh digunakan seperti penanaman semula pokok kelapa sawit diladang yang sama.Tidak perlu lagi meneroka kawasan baru atau menghancurkan hutan2 semulajadi dinegeri kita. Bulan depan,16hb & 17hb Mei,BCT Japan akan mengadakan pameran dan ceramah kepada murid2 sekolah di Kobe.Ceramah ini mengenai keadaan negeri Sabah termasuk penduduk dan budaya negeri Sabah.5 orang penceramah akan di jemput,mereka2 ini orang Jepun yang dihantar oleh kerajaan Jepun ke Sabah melalui JICA(Japan International Cooperation Agency).Apa yang menarik,saya juga dijemput sebagai penceramah jemputan dan akan menyampaikan ceramah mengenai bangsa Kimaragang di Tandek,Kota Marudu. Meskipun saya bukanlah pakar mengenai budaya bangsa Kimaragang dan tidak mempunyai kelulusan tinggi,namun saya anggap jemputan ini adalah satu penghargaan berharga kepada saya selaku wakil Kimaragang.Sekurang-kurangnya generasi muda Jepun kenal bangsa Kimaragang seterusnya mengenali Tandek,Kota Marudu.

Tuesday, April 14, 2009

CINTA YANG SEJATI: Pasangan Yang Tidak Tepat?

Tupono ponimpuunan: Mimintungangis po nono iti, nga sebelum dino poogol oku po tuturan, sambungan dit tuturan 'CINTA YANG SEJATI'. Sub-tajuk nopo biano nga 'Pasangan Yang Tidak Tepat?' ka. Tutuyanai dikoo mambaca ki. (Sid boros dot Malayu). ;)
Jatuh cinta memang mudah. Ada orang baru pada pandangan pertama, belum tahu apa2 tentang si dia, terus jatuh cinta. Dan seperti biasa jika hati sudah berkenan, maka bibit percintaan akan mula ditabur di atas pelamin. Dengan harapan bahawa perkahwinan akan bahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat. Maka bermulalah espisod baru dalam percintaan; kehidupan berumahtangga... Baca selanjutnya.

Monday, April 13, 2009

SECAWAN KOPI...

"BINI DIDAHULUKAN, RASA DIUTAMAKAN"
Oleh: Tekong SAM
Banyak bangat slogan-slogan di kedai kopi sejak kebelakangan ini. "AMU NO, ASO NO"..."BIARLAH RAHSIA..."...."MULI KAMPUNG BARAIT..." dan sebagainya. Semalam, saya dan kawan-kawan sempat bikin motto seperti di atas. Macam pernah dengar, tapi tak serupa kan??? Siapa yaa yang ngomong/ngobrol???....
Itulah bahhh...bikin slogan/motto ini kerja sangatttt mudahhhh....justeru, SAM harus hati-hati agar tidak "dikatain" orang...ingat, "ORANG BUKIT" sudah matang sekarang.
"SAM, KERJA KUAT KITA!"

Saturday, April 11, 2009

Perkumpulan Perempuan Sabah Bersama Warga Kg. Salimandut, Kota Marudu.

http://nazri-suaramualaf.blogspot.com ' Lensa SAM '
Sumbangan PPS.
PPS Bergambar bersama wanita Kg. Salimandut, Tandek, Kota Marudu, Sabah.
Nazri sedang berbincang dengan Datin Norisah Abdullah, usahawan yang berjaya dalam bidang perniagaan perabot di Sabah.
Pengerusi JKKK menerima sumbangan dari wakil PPS Pn. Hajah Kee Norliah Kee Abdul Jalil juga dikenali sebagai Aragang Tandik dalam blognya.
Perantara Program; Nazri Abdullah.
Sebahagian rombongan PPS sedang membaca info KRT, Kg. Salimandut.

Friday, April 10, 2009

BICARA TOMPINAI: TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KEPAD BARISAN PENTADBIR BARU NEGERA.

Jemaah Menteri baru membariskan banyak muka baru. Selain itu, ia merupakan sejarah baru bagi negeri Sabah kerana ramai MPnya yang memduduki kementerian ( bertambah ). Ini merupakan tuntutan dan juga 'gift' atas sokongan yang tidak berbalah bagi semasa PRU yang lalu. Adalah menjadi satu kewajaran untuk memberikan tempat kepada yang menyumbangkan sesuatu kejayaan.

Pun begitu, pertimbangan dan juga pemilihan mestilah dibuat supaya ia tidak menjadi sia-sia. Tompinai percaya yang PM telah membuat penelitian yang sebaiknya dalam menentukan siapa yang mengetuai sesuatu kementerian itu. PM percaya yang seseorang yang dipilihnya mampu untuk menjalankan tugas tersebut. Keberkesanan dalam pengurusan dan pentadbiran sesuatu kementerian itu akan menjadi kayu pengukur kepada muka-muka baru ini terutama MP-MP dari Sabah.

Tompinai percaya dengan pertambahan ini, maka Sabah tidak lagi diabaikan dalam semua aspek. Suara yang mewakili rakyat Sabah seharusnya menjadi semakin kuat di peringkat pusat dalam menuntut pembaharuan di Negeri ini. Selama ini, kemunduran Sabah seringkali menjadi isu dalam setiap PRU sama ada oleh Parti kerajaan atau parti Pembangkang. Justeru itu, setelah parti pro kerajaan menyumbangkan kemenangan pada masa yang lalu dan diberi tempat dalam pentadbiran peringkat pusat, faktor kemunduran seharusnya ditukarkan kepada kemajuan dalam pembangunan semua aspek. Kemajuan ini akan menutup terus peluang para parti pembangkang untuk mendapat sokongan dari rakyat Sabah.

Tompinai mengucapkan tahniah kepada MP-MP baru dari Sabah ini dan berharap agar menjadi pemula kepada perubahan nanti. Kepercayaan yang diberikan oleh PM merupakan beban untuk membuktikan kemampuan anak watan negeri ini.

Kepada PM, tompinai mengucapkan semoga sucesss dalam menerajui pentadbiran baru negera.

Thought of The Day: Love Yourself

Believe it or not, many of us are unhappy with ourselves. Reasons? We feel inferior and disappointed because we think that we are not as good looking as Ms. A; because we are not as genius as Mr. B; because we are not as rich as Datuk K; because we are not as faithful as Saint D; because we are...the list could go on and on but the main root of all is because we compare ourselves with those of others. If you are one of the victims of such mindset...it's time for you to love yourself more instead of devaluing yourself. How?
Loving yourself involves the discovery of the true wonder of you Not only the present you, but the many possibilities of you; It involves realization that you are unique, Like no other person in the world, That life is or should be, The discovery, the development, And the sharing of this uniqueness - Unknown
Afterthought: Be careful not to get into loving yourself too much that you become selfish. Real love sometimes may involve being extreme but not being obsess. Have a happy loving day everyone!

Thursday, April 9, 2009

Harapan Kita

Kita mahukan gelombang KEMAJUAN YANG BERPRESTASI TINGGI bukan sahaja di Sabah tapi di seluruh Malaysia. Perubahan sahaja tidak bermakna. Kita mahukan prestij.

As I See It: What Could We Get From The New Fed Cabinet Line Up?

The recently concluded by-elections (regardless of whether there are state or parliamentary seat) at Batang Ai, Bukit Selambau and Bukit Gantang have a very siginificant momentum of what the mass would like to convey to the government of the day; again and again... - apparently the response seemed to be varied and paradoxical - two seats retained by the opposition while only one managed to be secured by BN - clearly demonstrates that people trust towards BN particularly in peninsula is still fragile - far from being "solid" - so to speak...
I guess, it is again and again a definite high time for the federal to really look into "our" significant contribution in giving them the ample quorum to form the fed government in the recent PRU; never to overlook what the Batang Ai contituents have contributed recently as well...
The wealth cake should be distributed evenly & justly as promised in the recent Stimulus Package announced - not rethorical... and should be continued as well in the future - if I'm not mistaken...long ago... Datuk Maximus Ongkili did mentioned about this phrase: "Pembangunan Wilayah yang seimbang dan sama rata" - once when he was rumored to be appointed as Fed minister...that was years back...
Hopefully, DS Najib would thouroughly select the "right" individuals to be his "crew members" - and of course, we are "here" also hoping that there would be a significant and "benefit-yielded" portfolio to be given to the genuinely "rakyat" committed, "hardworking", "approachable" & a "good listener" as well as "Action-oriented" icon from the part of our being left region...
P/s The picture above was taken last week on the April 4th while I was doing my HRM research at this particular printing company - you guys might be familiar with the managing director - a friendly and soft-spoken guy, politically & economically aware of what is going on around - as well as young and well-off...

As I See It: Apa khabar SAM?

Apa khabar rakan SAM semua?Moga dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Maaflah sebab sudah lama tidak posting apa-apa entry. Baru saja sembuh dari "long illness", dan lepas itu terpaksa "catch up" & "make up" semua kerja-kerja yang tertangguh; & sekarang ni terlalu sibuk untuk menyelesaikan kajian final semester & thesis postgrad serta "juggling" di antara kerja & tugasan -maklumlah kalau usia sudah di ambang 30an...tidak berapa "energetic" sudah... Orang kampung bilang "slow pick up" sudah...
Gambar entry ini diambil sebaik saja kena "discharged" dari hospital Feb lepas. Baru lepas "jogging" awal pagi tadi - sejak bertahun-tahun meninggalkan rutin ni ...sesak juga nafas...nasib lah udara pagi lembah Tambunan nie macam ada "healing elements" - minggu depan mungkin "join" futsal di Kompleks Sukan Tambunan. Terlalu banyak "routine" lama yang terpaksa ditinggalkan..he..he...
Hari Selasa lepas "beliau besar" dan Saudara Jaudar Bugong dari Kg. Masolog datang ke Tambunan - menginap sehari - "Beliau" suruh balik Tandek hari ni...sudah setahun tidak balik - tengok la kalau ada masa tengah hari ini, lagi pun cuti...Petang ni singgah UMS dulu risik-risik budak MBA buat proposal presentation - maklum la kami ni Human Capital Mgmt - tidak sehebat MBA...
Kalau mood "OK", balik Tandek la mungkin petang ni..
P/s Sorry.Gambar talampau serius with wrinkled eye..he..he...

Wednesday, April 8, 2009

Teknik " SPINNERBAIT "

Teknik Karauan Spinnerbaits Cara persembahan spinnerbaits bergantung kepada teknik karauannya selain daripada pemilihan spinnerbaits yang betul. Ada beberapa cara teknik karauan yang boleh sipraktikan. Rujukan ini diambil dari majalah Pancing 2002 dan juga dari website Teknik Tenggelam Perlahan atau Slow Rolling Teknik ini selalu digunakan pada perairan yang agak dalam (lebih 5 kaki). Cara ini, kita ingin memngekalkan spinnerbaits kita pada dasar dan berlanggar kepada apa-apa juga struktur yang berada didasarnya. Caranya, cast spinnerbaits dan apabila jatuh ke air, samada terus mengarau atau mengira (countdown) dengan membiarkan spinnerbait tenggelam pada kedalaman tertentu, baru buat karauan. Kekalkan kadar karauan yang tetap supaya spinerbaits bergerak sepanjang masa. Henjutan secara stop and go juga boleh digunakan Teknik Atas Air atau Wake or Bulging Teknik ini agak payah sedikit untuk dipraktikkan buat kali pertama kerana memerlukan pengawalan gewang yang baik. Hanya cast pada kawasan sasaran dan karau spinnerbaits secepat yang boleh dimana ianya menimbulkan hanya riak larian atau Wake/Bulge hanya dibawah permukaan tanpa mengocakkan air. Persembahan ini sesuai digunakan berhampiran/sekitara kayu tenggelam, rip-rap, drop-off, rumpair, edge drops, jeti atau apa juga struktur dimana haruan tinggal Teknik Mengunjun atau Jigging Teknik ini ada masanya agak efektif selalunya sekitar rumpair. Cast spinnerbait pada kawasan sasaran, biarkan tenggelam dan buat karauan seperti Teknik Tenggelam Perlahan. Semasa karauan, kekalkan tegangan, angkat joran 2 atau 3 kali seterusnya biarkan spinnerbaits tadi tenggelam semula ke dasar. Ulang pergerakkan tadi sehingga habis Teknik Mengembur Tanah atau Dragging Teknik ini digunakan untuk mencari ikan di dasar sungai atau tasik dimana dasarsungai dibongkar untuk menarik perhatian ikan. Cast spinnerbaits dan biarkan ianya tenggelam ke dasar. Karau dahulu tali sedikit , angkat rod dari 90 darjah ke 360 darjah (vertical). Selepas tu biarkan tenggelam semula, karau tali yang slack dan ulang semula pergerakkan rod sehingga selesai. Pastikan tali dalan keadaan tegang sepanjang masa Teknik Rentapan atau Twitching Teknik ini amat berkesan sekiranya kawasan mempunyai pokok tumbang dan rumpair di dasar. Contohnya, sekiranya kedalam air ialah 8 kaki, biarkan spinnerbaits tenggelam pada kedalam 4 atau 5 kaki sebelum henjutan pertama dibuat. Lakukan henjutan pada kadar 5 atau 6 kali dan sekiranya ada banyak tunggul atau reba, hantukan spinnerbaits pada struktur tersebut akan menarik perhatian ikan seperti ikan cedera Teknik Lontar dan Karau (Chuck N Wind) Teknik yang selalu atau biasa digunakan oleh para pemancing. Hanya cast spinnerbaits dan karau pada kadar yang sederhana untuk membiarkan spinnerbaits pada paras kedalaman 4 atau 5 kaki. Teknik ini amat sesuai untuk perairan yang cetek (tidak melebihi 10 kaki) dimana pemancing hendak merangkumi kawasan yang luas pada masa yang singkat Teknik Helikopter Teknik ini dinamakan helicopter kerana kita membiarkan spinnerbaits tenggelam ke dasar dan berpusing secara sendiri semasa free fall. Ianya amat efektif di tempat yang strukturnya timbul seperti pokok mati, dinding konkrit dan sebagainya. Lontar berhampiran dengan struktur tersebut, biarkan kedudukan rod pada 60 darjah dan pastikan tali kendur dengan membuka baill arm supaya aksi spinnerbaits tidak lari. Teknik ini juga sesuai untuk ikan yang territorial seperti toman. Selepas ini saya akan cuba postkan lagi pengenalan kepada soft plastic untuk tatapan semua.

JALAK PITAS !!!

1st... 500 - 600 gram..
2nd... 400 - 500 gram
3rd... 500 - 600 gram... Hari ini saya ingin kongsi pula dengan semua, hasil JALAK saya dari PITAS!