SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, May 25, 2009

BUAT KAMPUNG NENDAKU...

"JAWAPAN KEPADA KERISAUAN UMAR AL-LONGOBI..." Oleh: Tekong SAM (sampapasan Longob)
Mungkin artikel ini terkeluar sedikit dari nada anti dera tapi tidak juga terkeluar jauh dari tema penderaan kerana artikel ini terhasil ekoran daripada Kerisauan sdr Umar Al-Longobi tentang "Penderaan" yang dirasai oleh warga kampung ini sekian lama. Saya juga risau dan terpanggil untuk ikut menyembuhkan luka terdera itu. Hmm...kadang-kadang penderaan itu dilakukan oleh diri kita sendiri, justeru, biarlah kita yang merawat diri sendiri... Pokok pangkalnya daripada kita sendiri. Mungkin selepas ini, pihak Permata kampung Longob dan kampung-kampung lain juga perlu melakukan sesuatu yang kreatif, inovatif dan proaktif . Misalnya, tuan/puan/sdr/i bolehlah membuat kerjasama dengan pihah JKKK sedia ada, menerbitkan risalah kampung (Lihat gambar), menubuhkan tabung, mengadakan kursus/seminar/bimbingan dll. Buatlah perubahan dengan cara yang mudah, murah dan menyenangkan, sebagaimana kita telah membuat SAM sehingga berhasil menjana sedikit perubahan. Sedikit bukan kelemahan, sedikit demi sedikit, lama-lama jadi bukit...

28 comments:

Umar al-Longobi said...

tq, cadangan yg amat praktikal dan baik.

ada juga program2 pembinaan jati diri yg telah dilaksanakan. namun, mungkin perlu ditambah lagi.

tahun lepas sy sempat menjadi ketua juri pertandingan pidato budak2 kg anjuran puteri umno. sy tingu, anak2 longob tidak kekurangan bakat-bakat sbg pemimpin. tahniah utk anda di sana!

SANGURU said...

nah, itulah bah yang boliau2 mau dari org2 muda mmcm kita. (kita? ambang tua suda klu sy ni...).

isai poh tarapon ong okon ko sukod wagu!

Puteri said...

Sanguru,

Tq.Buah fikiran dan cetusan ide yang baik.

Saya bersama-sama Sdra. Umar al-longobi anjur program pembinaan jati diri. Saya selaku Pengerusi Bersama dalam penganjuran program tersebut.

Anak2 jati Longob memang mempunyai bakat dan potensi untuk terus digilap dan dicapai..Tahniah!

Program seterusnya, dlm proses perbincangan.

Puteri said...

Sdra. Umar al-Longobi,

Saya tunggu proposal program seterusnya utk anak2 jati Kg. Longob.

Kita jemput anak sampapasan longob kali ni sbgi Perasmi dan Speaker.


Generasi Wanita Prihatin,
Puteri Hamidah
Naib Ketua Puteri UMNO Bhgn KM

SANGURU said...

adesss obohhh...omomoluan oku toboh. Powokilon ku di dr. nelson. 2x5 dagai dot tulu om ginawo, jadi yaloo noh ngam. hehe..

Umar al-Longobi said...

Puteri Hamidah,

selamat datang ke SAM. org2 penting mcm beginilah yg amat dialu2kan di dalam perjuangan membela rakyat dan bangsa.

proposal seterusnya masih dlm pembikinan. sy bersetuju dgn cadangan ttg perasmi tsbt. teruskan bersama SAM.

tahniah puteri km!

Umar al-Longobi said...

dua2 pun bulih ba... lagi gempak. hehe!

Puteri said...

Sanguru,

Aik, nunu guna anak sampapasan longob ong powokilon noh di dukutur oii...yaloo nga ngam ie nga, 1 tulu = 1 program dati tawasi bo...hehehe...

SANGURU said...

bahhh...klu mcm tu aturrr...saira poh misasambat koni oi. hehehe...

FL Feinier said...

Terima Kasih Sanguru atas keprihatinan terhadap isu Kampung Longob… Sya suka perkataan “Sedikit Bukan Kelemahan” yang sanguru gunakan… Suka saya untuk merespon dan memberi pandangan saya bagaimana dan apakah perkara pertama dan perubahan yang mungkin kita boleh buat di kampung Longob… Mohon izinkan saya…..

Cadangan saya, kita mungkin boleh buat kempen Hari sukan dan Kempen Anti-Merokok serta Anti-Moginum…. Saya percaya, kalau pemimpin kampung bersatu hati menghebohkan program ini, pasti kempen ini mampu Berjaya… dan kita tidak perlu terlalu mengharapkan kejayaan 100% program ini… mungkin, kita boleh letak status quo 80% sebagai Berjaya…

Hari sukan yang saya maksudkan ialah, kita tetapkan 2 hari atau 3 hari dalam seminggu untuk semua orang kampung, datang ke dewan, atau ke gelanggan bola tampar… kalau tidak main pun, tengok saja orang main pun, cukup sudah… dan kita bagi masa 2 jam macam tu… Tujuan Hari Sukan ini adalah untuk merapatkan hubungan orang muda dengan orang dewasa… macam yang saya cakap, saya tau dan akui, kami sebagai orang muda, perlu perhatian dan bimbingan serta sokongan dari orang2 dewasa yang berpengalaman… masa 2 jam yg di peruntukan oleh orang kampung, oleh ibubapa, sebenarnya begitu berharga untuk menunjukkan bahawa golongan dewasa sememangnya prihatin terhadap golongan muda… bukan saja terhadap anak sendiri, tapi juga terhadap anak2 saudara, serta jiran tetangga… masa ini, orang kampung boleh berjumpa dan bercerita… tengok bakat2 anak2 kampung bersukan…. Perkara ini mungkin remeh, tapi, saya yakin, hasil yang kita boleh dapat dari kempen ini, pasti membawa kepada kebaikan…. Itu yg pertama…

Yang kedua, kempen Anti - Merokok dan Kempen Anti - Moginum… saya tau, perkara ini mungkin ada sensitive sikit…. Tapi, apa yg saya dapat cakap ialah, kita tidak perlu terlalu tegas utk kempen ini… kita guna cara lembut… tapi, yang pasti, kempen ini mesti dapat sokongan kuat dari pemimpin2 kampung… Sya berpendapat kempen ini penting, sebab saya sedih melihat, adik-adik yg masih bersekolah di SMK, awal pagi lagi, lalu depan rumah saya, sudah berasap2… siap berpakaian uniform lagi… Iya, saya tau, ini mungkin disebabkan oleh budaya kita, orang dusun… boleh merokok dan suka monginum… tapi, cuba kita renungkan bersama, dua perkara ni lah yang lazimnya menjadi factor utama golongan muda, adik2 di kampung longob tercicir dari persaingan di SMK… datang ke skolah ponteng kelas… Padahal, saya tahu, ramai anak2, adik2 di KG Longob sebenarnya bijak2… sya kenal ramai belia dan remaja di Kg.Longob yg sebenarnya, sangat2 bijak…. Tapi, terkandas disebabkan terpengaruh dengan rakan sebaya…. Salah memilih kawan (sorry utk istilah ini)…. Dan saya memang sedih dgn perkara ni….

Moginum jg merupakan punca belia2 di kampung ini bergaduh dan bertumbuk sesama sendiri… Jadi, saya rasa, sudah tiba masanya kita berubah… sya rasa, org Longob akan lebih sihat kalu tidak merokok dan tidak moginum… dan kalau mau moginum pun, bah, jangan lah bah terlampau… Jadi, skali lagi saya tekankan, untuk memastikan golongan muda, adik2 yg masih berada di SMK tidak hilang arah tujuan, sokongan dan bimbingan dari orang2 dewasa sebenarnya memang amatlah diperlukan….

Akhir sekali, kempen ini, tidak seharusnya di buat utk tempoh seminggu saja, tapi perlu di teruskan setiap minggu, bulan dan tahun… mungkin, boleh masuk sebagai budaya kampung longob lagi… biar ini jadi identity kampung Longob… dan kalau tidak suka bidang yg biasa, mungkin boleh cuba bidang kemahiran…. Sebab, setiap individu, saya percaya, ada kelebihan dan bakat masing2…

Sekali lagi, saya minta maaf kalu ada tersalah kata, terkasar bahasa…. Sekian…

SANGURU said...

mana2 kg saya jln2, warga emas bilang: "iko'o noh pangarapan dagai. monukung om karjasama okoi nopoh...", sayu hati mendengar. Satu permintaan tidak rasmi dari komolohingan tokou sebenarnya. Hmm, itulah yang mendorong sebenarnya. Bajau bilang : "AMUN NIA KITE, SEYAN LAGI?"...

SANGURU said...

FL...tiada yg silap semua betul dan perlu diambil tindakan bersama. Kalau kita2 ini tidak bertindak, permata2 harapan kita akan terkubur...hanyut..."alamassss..."

SERING2 LA ZIARAH SAM. TITIP KOMEN.

Puteri said...

Sanguru,

Alaga ot masa om orikot ot tadau, kopisambat tokow ie id program diti.
Arapon nopo aso tulun menghalang om pampang menghadang.

Puteri said...

FL..

Ayating ko ni panjang2,tp sy faham intipati utama yg ko ketengahkan.
Perlu tindakan bersama dan holistik.

TK.Generasi Prihatin.

ison said...

Aik, kakal po kakal pasal kampungku bala ti. O pemos no biano Kg. Longob. Pisoosolodon dot tulun momoli sokikiro ong daadagangon.

Ba, palajako i dikoo banar beno putri ;).

Arya,K.K said...

Bagus juga cadangan ini kerana Kg.Longob ni setahu saya terlalu sukar mau dapatkan kerjasama dari orang ramai kerana lebih bersifat pentingkan diri.Jadi harapan saya supaya usaha Umar dan Kakaknya Norhamidah akan disokong 100%. Jangan ada yang cuba2 dengki atau cuba2 putung jalan..kalau mau terlibat secara langsung,terus terang dengan mereka untuk jadi ajk..jgn tikam dari belakang.. Saya bukan orang Kg.Longob, bukan juga orang kampung sekitar Kg.Longob tetapi saya selalu mengikuti perkembangan belia2 dan warga setiap kampung..
Cuba kita ikut sedikit jejak warga Kg.Salimandut & Kg.Tingkalanon. Tapi ada jauh sedikit itu Kg.Tingkalanon.Cuba rujuk di mana letaknya kecemerlangan Kg.Salimandut kerana saya pernah menjalankan tesis saya di kampung tersebut..Saya percaya kalian boleh.LONGOB BOLEH...

Puteri said...

Arya,K.K..

TK. Mengikuti arus semasa.
Penanda aras Kg.Longob = permaufakatan dalam kalangan penduduk2 kampung.LONGOB BOLEH!

GENERASI PRIHATIN..

ison said...

Terima kasih Arya. Saya akui kelemahan di Kg. Longob seperti yang saudari sebutkan itu.

Harapan saya agar generasi baru Kg. Longob, meminggirkan 'masalah legasi' yang mengongkong penduduk kampung ini sejak sekian lama.

Ini bukan masalah besar. Apa yang penting semua pihak harus bekerjasama. Saya sedia membantu, mana yang bersesuaian dan terpakai. ;)

Umar al-Longobi said...

sdr/i arya kk,

tq atas komen yg amat membina. sy percaya pemuafakatan di kg. longob masih baik. cuma ada 2-3 org saja tu mami jarum. biasalah bah.. di mana2 saja pun ada tu, hehe.

apapun ini bukanlah usaha seorg 2. sebenarnya usaha ini telah lama digagaskan oleh pemimpin2 dan org 2kg sendiri. kami n kwn2 yg lain tulung2 saja mana yg patut.

cuma, mungkin lepas ni badan pemikir dr kalangan profesional perlu diwujud dan diperkasakan. tidak perlu ambil alih kuasa uruskan kg. kg itu tetap urusan mereka. tapi, idea2 pembangunan itu adalah hasil cernaan 2 kelompok. iaitu, kelompok boliou dan profesional. inysa-allah bulih baitu..

Nazri Aldusuni said...

sya lihat mutiara2 kampung sbnarnya amat banyak...cuma tdk nampak kesatuan, untuk itu suda sampai masanya mutiara2 itu d kdpankan..agar nampak secara bulat.. sya telah 2,3 buat prgrm d surau longob, yang datang org tua2 n budak sk..sdkit remaja..

sya sdia membuat prgrm bila2 saja ( 24 jam ) hp sya on untuk membangunkan fikiran, jiwa dan rohani d longob.. hubungi sya dengan segera kta buat msyuarat utk prgrm cuti sekolah.minta puteri umno kg.longob hubungai sya d talian ini...

019-8827449
Aldusuni

Puteri said...

Dr. Ison & Sdra. Umar,

Fikir2kn pendekatan yg ngam utk penstrukturan semula pihak berkuasa kampung Longob dan wujudkan pemikir kelompok boliou dan profesional.Undi sulit / angkat tangan???? hehehe..

Puteri said...

Sdra. Nazri,

TK. Maklum.


Generasi Wanita Prihatin..

Little Mike (LM) said...

Permulaan kepada satu muafakat yang baik. Maju la kg Longob. Jika semua kampung naik, KM naik, bangsa naik. Tamadun pun naik.

Nazri Aldusuni said...

fikiran n tenaga sya seia untuk tandik n kota marudu..sanguru n rakan2 lain apa kata kita berkampung d longob musim cuti ini ? lpas i2 d kampung2 lain d tandik.. kta buat prgrm peruntukan sya sdia cari...

Umar al-Longobi said...

jadinya.. kalau di kampung2, kami yg pikir. yang jaga N dan P pun tulung2lah bah. keseimbangan pembangunan di antara 1 zon dgn zon lain mesti wujud. kalu tiada, mesti ramai rakyat tidak akan puas hati.

mcm kes negara kitalah bah.. apa yg rakyat sabah rasa apb dikatakan lebih mundur jika dibandingkan dgn negeri lain? kalau tanya Mr. Aki... dia akan tanya kita balik, "apa kau rasa, oren?" dia bilang tu.. bah, siongono diiri i Opunti diri? simbar kow......

NONG said...

Hai..
Aransak kou banar siti bo..
Bagus,satu perkembangan yang baik.

Puteri..(Elaan nu beri..hehehe)
Sukacita sya ingin berkongsi sedikit di sini tentang barisan kepimpinan Kg.Salimandut yg mungkin boleh dipraktikkan untuk penstrukturan kepimpinan di Kg.Longob.(Mokimaap kie ong kajar-ajar oku no nga isai pom isai nga engin daraai dot amaju kiawi iti kg sebelah Tandek).
JKKK Kg.Salimandut dibarisi oleh golongan Muda dan Tua di mana Dari PJKK sampai Bendahari merupakan golongan muda yg menerajui secara langsung kepimpinan kg. Sementara para mantan pemimpin JKKK berperanan sebagai penasihat kepada kami. Syukur bo dogima tu golongan intelektual ad Kg.Salimandut senang menerima dan bekerjasama dgn golongan tua.Begitu juga sebaliknya. Keadaan sebegini bukan perkara baru di Kg.Salimandut malah semacam sudah tradisi yg diwarisi sejak dulu lagi. Tidak wujud soal berebut dan sebagainya.
Justeru..ong kiwaro tongo individu it GRADUAN it otoron ad Kg.Longob tidino,it aso karaja..lebih baik berikan dia peluang untuk mentadbir kampung itu. Anjakan pemikiran kita perlukan sesuai dgn dunia masa kini.Gunakan idea,tenaga dan segala khidmat mereka ini.Sekurang-kurangnya nampak perubahan. Ini bukan bermaksud utk menidakkan kepimpinan sedia ada dari golongan boliou ka d Puteri nga di sinilah bermula sikap tolak ansur. Pisosowolion bo..:)
BETUL KAH TIDAK NI?

Puteri Hamidah said...

Sdri Nong...

Betul. Cadangan yang cukup baik. Akan dipanjangkan kpd yg lain. Walaupun ramai permata di Longob, tapi sebahagian besar drp mereka terpaksa bertugas jauh dari kampung halaman. Itu antara hambatan yg melanda kami. BTW, kita yakin bhw setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Kami akan usahakan. Terima kasih semua. Longob pasti boleh! Elaan bu beri, hehe..

SANGURU said...

apapun masalah, ia bergantung kepada cara kita menangani masalah dan komitmen kita. LONGOB BOLEH!