SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Wednesday, May 20, 2009

RONG'O POH ITI TINIPIKU...

(Gambar Hiasan Semata-mata. Boleh buat kita berfikir...?)
Oleh: Tekong SAM
Dengan izin pembaca setia SAM, saya ingin menggunakan bahasa ibunda kami - KIMARAGANG. Kali pertama saya menggunakannya dalam blog ini.
Tompinai ku kikiawi, tadau biano waro "tsunami". Nalaa'an noh dikoo kon? Nga ka disasambatan, "ADA HIKMAH DISEBALIK APA JUA KEJADIAN, BAIK ATAU BURUK". Sabanar noh, aku e' kotigog banar tu wawagu diti kitinipi oku "osu-suai" nga "alanji banar". Paga tu "osu-suai", nanganku duato ot "tafsiran" do sid koruangku. Ka do'o - "AKAN ADA BERITA/KEJADIAN TIDAK DIDUGA...". Iti "tsunami" dati ot komoyoon boh?
Nga otomon oku e' tuh sid tinipiku mariai naka'anu oku "waroooo nohhh...". Nah, "tsunami" mengasil dot kowosian kuma'a tokow kikiawi. keiso, tongo kinoruangan kadapat dot popoobus suang ginawo om suang tulu. koduo, kopiarati tokow nunu om nunu, nokuro om nokuro. kotolu, amot om orotian tokow okukuro manalasai dot "sengketa" suai tadau. Amu e' osusa banar toh, umbalan tokow mambaca sid 'blug" ku - "Mari Belajar Berfikir" ka ditajuk daw.
Bah, a'laan impiro noh mokimaap iti nga ulangon ku kambagu: I'M SORRY...(permintaan yang telah pun saya beri tanpa banyak "seng-song"...). Balajar tokow noh pogi oduya mokimaap om ma'maap isai nopoh. Om, ingaton om kuyutan tokow noh id boros di tuan duktur (Dr.Nelson): kada torus moningurup...ALASU SAPI...
Moloyuon ku poh boh? Osian pembaca mantad sodu. "MARI SAMA -SAMA BELAJAR BERSANGKA BAIK. TIDAK PERNAH RUGI ORANG BERSANGKA BAIK. INGAT, GERAK HATI DAN TERKAAN TIDAK SELALU BETUL, KALAU BETUL PUN TIDAK TEPAT, MAKA PADA KESILAPAN YANG KECIL ITULAH KITA TELAH MEMULAKAN LANGKAH YANG SILAP YANG BESAR...".
"SAM, MELANGKAHLAH KE HADAPAN..."

5 comments:

Anonymous said...

aku lagi: anonymous yang pasti kau masih ingat...

sayang sekali engkau menulis dalam bahasa ibundanya. Aku hanya mampu menerka namun coretan akhirmu itu benar-benar menyentuh sukmaku.

Redza, bagaimana aku boleh melupakan seorang sahabat, sebutir bintang yang amat aku kagumi pernah aku kenali.

SEMOGA TERUS MENYINAR. HIDUPLAH SUARA ANAK MARUDU...

Mr. Aki Abad 21 said...

Biasanya bintang atau darjat hanya d bagi ketika tuan yang baik itu MATI/MAMPUS...

yang datang tingok mayatnya semua nampak sediiii, sayu..masa itu baru keluar macam2 pujian, masa itu baru keluar macam2 pangkat/darjat untuk c mati...

yang kenal butul2 c mati dia akan manangis,manyasal dan macam2 parasaan...

salam.
mr. aki

Little Mike (LM) said...

Kalau kompas sudah di tangan, mana bumi tidak tembus...

Umar al-Longobi said...

opeet gam ong alasu no sapi.. hehe. bah.. nunu nopo kojodian sid saralom pomogunan diti, mesti warooo nobo hikmah diri. nga subaiko opintar tokow mongitung. miiso om mitoludno tokow mamatog dot bansa.. tokow e tokow iti om tonsi e tonsi kadi iyai mari..

SANGURU said...

Koyow mitotoluod...