SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, May 30, 2009

Tunggu Kaya Baru Mau Berjuangkah?

1. Ibu-ibu, bapa-bapa, abang-abang, kakak-kakak, adik-adik, saudara saudari yang saya hargai sekalian... hari ini mari bersama saya berbincang soal perjuangan. Ya, saya akui bukan mudah mengupasnya. Hanya seorang pejuang sejati yang layak membelah dan mengeluarkan intipati tajuk ini. Siapa pejuang yang sejati itu? Mereka adalah yang berjuang menegakkan yang hak dan meruntuhkan yang batil hanyasanya kerana Penciptanya, serta telah diuji dengan pelbagai mehnah dan tribulasi perjuangan. Sogokan kemewahan, kekangan, cacian, ugutan, penjara, kesempitan, kesakitan dan ancaman terhadap nyawanya dan keluarganya. Ternyata mereka berjaya melepasi semua itu. Merekalah pejuang sejati.
(Baca selanjutnya di sini)

17 comments:

HeRo KM said...

Siapakah "Soekarno" KM yang kamu cari itu.Sudah lahir antawa bulum?jawab jangan tak jawab

ison said...

Mungkin sudah lahir tu joe, cuma perlu waktu yang sesuai untuk mungkaya.

HeRo KM said...

siapa agaknyatu. Doctor suku kimaragang 3 orang ja.Dr.Nelson salah 1.cigu androd pun boleh2.orang kuat 3 persatuan ramai gak.pimpinan parti pun ada.fening,fening...

ison said...

Haha... Hero KM (HKM), kopitutun kito ka diti?

Sabar sajalah HKM. Mungkin salah seorang daripada mereka tu barangkali. Kita tunggu dan lihat.

Sementara waktu, kita teruskan perjuangan mengikut peluang dan kapasiti yang kita ada sekarang.

Seperti yang saya pernah katakan, sekecil2 perjuangan pun, ianya amat bermakna untuk kemajuan nusa bangsa, berbanding orang yang mempunyai kemampuan yang besar, tetapi tidak berbuat apa2 selain memperkecil2 dan memperlekehkan orang lain.

Teruskan perjuangan HKM. Happy Kaamatan and GBU. ;)

FL Feinier said...

Ui, main Joe Joe bah pula kmu cni pula ni Dr.. hehe

Saya rasa, Hero KM mestilah berani bersuara, ada perancangan utk masa depan KM...

Pasal mo tunggu kaya dulu tu, hehe.. susah skit la.. sbnarnya,tidak kaya pun klu org ramai satu hati, berani bertindak..sedar kuasa yg ada dlm tangan mereka... bila2 pun ble muncul tu HERO KM...

Tapi, kalu tidak, mang kena tunggu kaya jg la.. perlu modal jg tu berkempen tu.. lainla kalu ada kontraktor2 di belakang mo bg support.. asal menang ada jatuh kontrak..

Bagi saya,sya sokong siapa2 saja yg berani brsuara, bertindak demi kepentingan org KM... tapi, kalau jalan Ulu Kukut pun nda berani kasi komplen.. susah la..

Notes: tapi, Hero KM.. ko punya nick ID pun uda Hero KM tu.. bah, sila lah bah intro urself.. mana tau betul2 ko yg HERO KM sejati yg org KM tunggu2 selama ni..hehe..sya sokong ja ni siapa2 kalu sya, nda kira siapa dan parti apa.. yg ptg dia pandai pikir dan bertindak utk kemajuan KM.. ada perancangan yg realistik...bersifat proactive...dan prihatin terhadap keperluan dan kepentingan Rakyat KM...

FL Feinier said...

Oh ya.. sya bukan nda suka tu YB2 KM yg ada skrg.. suka jg.. cuma..kdg2 sya heran jg.. napa jalan ulu kukut pun, dr zaman purba kala smpi skrg, nda pandai settle2... transportation bg sya mrupakn satu element yg sgt ptg...klu jalan teruk mcm tu, ada kecemasan dr Hosp KM mau hantar p KK... susah oh... terhentak2...Di bawah ni sya letak artikel yg sya dpt dri Blog Lim Kit Siang... Sila lah Tuan2 dan Puan2 yg di hormati skalian baca.. ni baru 3 perkara ni sya letak.. dan sya rasa, apa yg dikatakan ni, memang ada kebenarannya...


Here is the local(Kota Marudu) perspective regarding the news.
Maximus Ongkili should be the last person to speak up regarding the issue of anti-hopping. Kota Marudu(P168)- the place that he represented since 1994 is the poorest and most neglected place in Malaysia. The northern and eastern district of Sabah really deserves more attention from the government.
Here’s why:
1. The road leading to Kota Marudu, Kudat, Pitas are full of potholes, minor landslides and locals can testified that they have not improved for the past 10 years. The properly tarred road stops at Kota Belud. Not surprising as Kota Belud are represented by UMNO and the population mainly comprises Bajau-Muslim. One can see a marked difference in the border between Kota Belud-Kota Marudu, one will come to a stretch of uneven gravel road spanning almost 50 metres. The condition of the road is simply horrendous, causing most vehicles to breakdown after frequent usage. These of course prolong the time taken for the journey from all the northern states connecting Kota Kinabalu. Without proper roads, not surprisingly no development can be seen in these areas. These roads are even worse than the trunk roads that used to connect small towns in peninsulars in the 80s.
2. Electricity - Kota Marudu residents of course are not spared from SESB’s poor quality of service. Breakdown in electricity supply occurs frequently and calls to the office mostly are useless.
3. Water supply gets cut off everytime after heavy rain. The quality of water we receive most times are murky and smelly. This can be evidently seen by just driving past any housing area. Every house will equipped themselves with water tanks and pump, pre-empting water cut which is a weekly affair if not more frequent. It’s such a common sight in Sabah.

Sama2 lah kita fikir2 dan renung2...kesian Kota Marudu..(19 Apr 2009)

FL Feinier said...

Kalau di SMK.Tandek lah.. dari dulu smpi skrg, teda bekalan air.. masa sya form 6 dulu.. Dr.Max ada buat ucapan di SMK.Tandek...dia cakap, masalah bekalan air di Tandek akan pulih dan baik tidak lama lagi..sekiranya, Bekalan air di Kudat sudah okey dia cakap..

so, sya sekadar tertanya2, sbg wakil rakyat Km, manaka yg harus jd priority, Km atau Kudat?

Sya tidak cakap sya betul, tapi, sbg budak yg masi belajar ttg kehidupan, saya rasa, patut ada org yg bg jawapan pd sya dlm byk hal... hehe... other than that, sya tidak punya masalah dgn YB2 KM...sya tau mereka baik dan peramah...

Anonymous said...

puncanya dari kamu juga.siapa suru kamu benarkan orang asing yang urus rumahtangga kamu.macamlah dalam rumahtanggak kamu ini tiada kusai.bagus kasih totok saja itu kalau guntalou noh.pakai sarung, dan cuci piring didapur.

Mr. Aki Abad 21 said...

Kasi panas2 dulu baru mr. aki cakap...

Mr. Aki Abad 21 said...

satakat ini mr. aki nampak baru si anonymous yg kanampakan...pukulan KO dia...tapi bulu katiak mr. aki bulum gugur...

ison said...

Haha... maalan oku yoku mundang ong ugu dilo di anon ot booboroson aki. Suul no gumaama i banar ko aso tataantu pigagaan. kopiraag nopo do ginawo ong ino totoyoon.

Posimoyoon kui yoku yaalo dilo. Aso i ot lumaba kenongko kumurang sid dogon ong aku poma osimbar. Kowosian kumaa dialo ilo. Kaluong kolingos dot panakit dialo dati ong koboros yaalo tugu dilo.

Ombo ginawo do wokon bo. Kada kowi mawaaya dogo ong amu konow kataan amu koobus poboros nunu sid suwang ginawo dikoo. ;)

FL Feinier said...

Bah, biarlah sya yg jawab ar Dr.. apapun, tolong tegur dan perbetulkan saya kalu apa sya cakap, kmu tidak setuju dan kmu rasa kurang betul...

Hye Anonymous... Permintaan saya, memandangkan anonymous timbulkan isu lelaki dan bukan lelaki.. sya dengan segala hormatnya, meminta Anonymous perkenalkan diri...jangan risau, tiada siapa yang boleh mengugat keselamatan anonymous... dan tolong guna bahasa yang lebih sopan… boleh kan? Sama ada sebagai Islam, Christian, Buddha atau Hindu, saya rasa, semua agama menuntut kita utk jadi orang baik2…

Tentang macam teda kusai di KM tu… ada juga bah anonymous… Cuma saja, kalah dalam pilihan raya… antara sebab2 yang saya rasa, 1) sebab bukan calon BN… 2) Kurang Popularity,.. 3) Sikap terhadap masyarakat… kurang turun padang… kalau masuk politik tanpa first impression yang baik, orang kampung, orang Km pasti tidak undi… jadi, kempen harus sepanjang masa… Calon bukan saja berani bersuara buat komplen, tapi juga punya perancangan untuk masa depan KM… supaya orang KM boleh buat pertimbangan yang wajar…ada keyakinan… 4) ramai orang KM masih kurang sedar… kalau sejak awal rakyat KM ada YB yg betul2 komited terhadap tugas, pasti KM sudah berubah wajah sekarang… 5) MUNGKIN, orang melihat org2 yang cuba mau jadi YB ni, sekadar mahu jadi YB saja… utk kepentingan diri… tapi, tidak punya matlamat yang jelas… susah untuk berdiri terutama calon Bebas… 6) kakitangan kerajaan byk kempen utk kerajaan… klu cigu2 dan pegawai2 uda yg tolong kempen, org kampung ikut saja…

Jadi, sya berpendapat, untuk membela nasib rakyat KM… kusai yang anonymous cakap bukan kusai tu, sepatutnya, join dan berkempen sebelum masa penamaan calon… rebut tempat dalam BN, utk jadi calon BN… sebab, mentality rakyat KM, mesti sokong parti BN kalau mahu ada peruntukan utk projek pembangunan… saya minta maaf anonymous kalau sya ada tersilap cakap atau terkasar bahasa… dan, untuk keamanan Blog SAM, sila lah guna bahasa yang lebih sopan… BLOG SAM ni di kunjungi oleh ramai blogger seluruh Malaysia… biasanya, cara kita bercakap mencerminkan apa yang ada dalam hati kita… tapi, dari sudut positive, saya melihat komen Anonymous sebagai satu gurauan yang biasa… Dun worry, saya tidak sakit hati atau pun tersinggung… biasalah tu, lain orang lain ragam…

Notes: Si Mr.Aki juga lah yg lawak… hehe… okey kah ko Mr.Aki?

TOMPINAI said...

ba....ni mcm inda buli kasi biar ni tpi tak pe...biar si FL L kerjakan dulu....hehe....

Umar al-Longobi said...

tujuan tulisan ini bukanlah utk mencari kambing hitam utk dikambingkan. apa yg penting skrg, perancangan akan datang. yg telah terjadi tetap akan terjadi. apa salahnya kita bermuafakat secara baik utk bersama2 belajar drp kegagalan pembangunan di KM selama ini. kegagalan pembangunan itu merupakan isyarat, bhw kita perlu bangunkan semua permata bangsa di tempat kita. termasuk para petani! siapa `soekarno` itu cerita no. 2. yg penting sekarang semua sudah bangun. kalau masih tidur mcm mana mahu digerakkan? itu mengigau namanya gaman...

terima kasih semua!

Pencinta_KM said...

Jikalau memilih pemimpin yang hebat carilah dari kalangan yang miskin harta tapi kaya ilmu,berbakat,ikhlas,sabar dan takut tuhan. Bravo en. umar!

Umar al-Longobi said...

PKM,

betul. spt yg pernah sy sebutkan, `hanya si miskin boleh mengerti denyut nadi rakyat marhaen`. kaya yg baik pun ok juga..

SANGURU said...

saya akan cuba membantu mana-mana "sukarno" tulin. Baik secara jelas atau secara diam2....(ada ketikanya perlu terang2, ada masanya mesti "gelap2"...)