SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Wednesday, June 17, 2009

SECAWAN KOPI...

"WHATS NEW?" Oleh: Tekong SAM
Dua hari lepas, SAM dihangatkan dengan iklan "perempuan seksi" yang "membuat sebuah hilux melanggar tembok" . Petang kelmarin, semasa pulang dari tempat kerja, saya mengekori sebuah lori yang sdr/i boleh tengok sendiri dalam gambar. Susah juga nak ambil gambar itu, untung tidak melanggar apa-apa, siapa-siapa! (hehe...) Hmm...benarlah komen cik Mimie SAM bahawa sejak dulu hingga kini, kaum hawa sasaran utama pengiklanan. Pendek kata eksploitasi perempuan (yang lawa). Ada bagus jugalah iklan tersebut, dapat promosikan "orang KDM sabah" tapi adakah hanya sebagai tukang pegang cawan? Apakah gadis-gadis Dusun yang lawa-lawa - masuk "unduk ngadau" kemudian "jadi itu-ini"... Kemudian, lewat petang saya turun kedai kopi, saya nampak pula lori lain yang paparkan iklan guna lelaki. Hah! ni baru ngam - pegang "lui" (duit)?
Sambil-sambil minum kopi...fikiran saya menerawang, bukan ingat "sumandak lawa nescafe", bukan mau cari jalan rampas wang yang lelaki itu pegang, tapi memikirkan....tentang perempuan yang sering dieksploitasikan...DAN TENTANG BANGSA KITA YANG yang sekadar pegang apa???...

9 comments:

SANGURU said...

SORRY NAZ, X BERMAKSUD MERAMPAS "RAJA LENSA SAM". HEHEHE...ngam2 saja. try2 candid...

Umar al-Longobi said...

`pegang` apa tu??? hehe.. memang menyedihkan apb wanita dieksploitasikan. namun, dlm pengiklanan mungkin boleh diberikan sedikit kelonggaran.

dgn syarat, patuhi etika. sebab ramai juga Duta Produk ni yg jutawan. sy tabiklah Kerajaan Kelantan. iklan yg dipasang semuanya sopan.

jangan cakap Maya Karin, sumandak2 Mat Saleh pun pakai tudung.. hehe. walaupun ini pembangkang di peringkat persekutuan, tidak salah kita mencontohi mereka. fikir2kan..

Lebon Botong said...

ok saja i2 tuan sanguru,
pegang apa tanya al-longobi.. pegang macam2 heheh.

pagi2 mau kana tea tarik baru ngam oooo sanguru ...

Lebon Botong said...

alang2 cerita pasal ubat2 kampung kalau inda di kasi turun heheh.. tn sanguru ubat buasir ada ko tau ka ..?

SANGURU said...

Mr. Le, subaiko sid kadai kopi boyobo ong ino hajat. hehehe...

Lebon Botong said...

siti oku ranau diti tn..

SANGURU said...

bah, mi sms nopoh laaa...

TOMPINAI said...

Untuk pengetahuan semua,

Pihak jabatan tenaga rakyat akan mengadakan ceramah berkaitan dengan penipuan oleh syarikat swasta dalam mengambil pekerja keluar negeri. Ceramah ini akan diadakan pada 30 jun di smk kota marudu.

Menurut JTR. Kebanyakan pekerja yang di tipu itu berasal dari kawasan daerah kota marudu dan pitas.Para pekerja ini dijanjikan dengan pekerjaan yg baik tetapi apabila sampai ke destinasi, ramai yang terperangkap, kerja lain-lain.

Sangat menyedihkan dan menggeramkan bila dengar kisah ini.

Kasihan orang-orang kita yang ditipu.

Anonymous said...

bagus kalau ditipu untuk jadi pelacur saja. ini endingnya semua organ dalam badan diambil dan dijual. Maknanya MATI dibunuh..

Berhati2lah dalam mencari pekerjaan khusus yang melibatkan ejen2 ni. BAHAYA!