SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, July 19, 2009

Bincang2 hujung minggu..

Salam minggu kepada semua pembaca yg dihormati... Saya percaya anda semua ada yang sedang berehat dirumah..Layan Blues sorang-sorang.. ada yang balik bercuti dikampung, jumpa kawan, melayar internet, sedang berkerja dan... banyak macam lagi aktiviti2 yg lain. Walau apapun aktiviti anda, saya harap anda semua bergembira dan ceria2 selalu.. okey dibawah ni ada dua soalan perbincangan khas sempena hujung minggu. Cadangan daripada anda amat dialu-alukan. SOALAN 1. Wajarkah ibubapa membenarkan anak-anak mempunyai telefon bimbit sendiri? Kenapa? SOALAN 2. Apakah penyebab kepada kerosakan akhlak di kalangan Permata bangsa kita? Cadangan anda untuk mengatasi masalah ini?

5 comments:

SANGURU said...

Bila tiba masa sesuai saya belikan. Why? Analisis SWOT. Saya sayang anak2 saya...

SANGURU said...

2. Punca? Sistem kehidupan agak bobrok. Penyelesaian? Amal ajaran agama. Pemerintah kena fikir bagaimana menerapkan nilai2 agama dan moral dlm semua sistem/sub sistem kehidupan. Maaf, ringkas ja ni, tgh lepak kedai kopi...

JMimie said...

soalan 1: Bergantung kpd usia anak. 17 thn ke bawah, tiada hp pun tidak apa. Atau memang lagi bagus kalau langsung tiada. Tetapi memandangkan dunia hp sudah sgt sebati dgn semua lapisan generasi skrg ini, peranan ibubapa utk memantau dan mengingatkan anak2 tentang 'dos n donts' dlm penggunaan hp harus ditingkatkan tahap 'dewa'.

Soalan 2: Byk faktor tapi yg utama memang berpunca dari rumah sendiri.
cara mengatasi: lenturlah buluh dari rebungnya.

Tulunbunou said...

Sanguru dan Jmimie,
Terima kasih diatas ulasan dan cadangan...

Little Mike (LM) said...

peringkat sekolah rendah - saya berpandangan HP masih belum ada keperluan termasuk peringkat sekolah menengah. . Tpi peringkat bergelar mahasiswa/i.. keperluan sangat tinggi kerana perhubungan begini penting antara pelajar dgn pensyarah, atau kumpulan kerja atau rakan kuliah.