SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, July 9, 2009

"KECILKAN YANG BESAR....UNTUNGNYA BESARRRR..."

"Usah memikir siapa untung hari ini....hari ini bukan hari terakhir dalam kehidupan. Belajarlah dari kesilapan, bangunlah dari runtuhan hari kelmarin..." Oleh: Tekong SAM
Beberapa hari saya "out station" di Putra Jaya, KL. Menghadiri majlis "Jasamu Diabadikan" Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi anjuran Gabungan NGO Malaysia (sila rujuk akhbar 7/7/09). Jadi tidak benarlah "usikan" pembaca dalam ruangan komen (entri sdr. Dinakan) sebelum ini yang menyatakan kononnya saya melobi itu-ini. Ok, ini hanya mukadimmah... Berfokus kepada tajuk di atas, saya sendiri sudah lama memikirkan betapa perlunya SABAH dan SARAWAK (bahkan mana-mana kawasan Parlimen dan DUN di semenanjung yang bersaiz besar dan telah mencapai jumlah penduduk tertentu) diwujudkan lebih banyak kawasan parlimen dan DUN. Memang banyaklah "risiko" dan "impak" yang bakal terjadi, yang ditakuti oleh pihak-pihak tertentu, namun sebagai orang NGO, rakyat biasa dan pemikir macam saya, perkara ini sepatutnya dilaksanakaan demi kebaikan rakyat juga. Bukankah Datuk Bung Mokhtar selalu mengeluh kerana saiz kawasannya BESARRRRRR....susah mau "round" lawat rakyat, susah mau dimajukan dengan budjet bagi 1 kawasan parlimen/ DUN... Mentaliti orang kita memang suka yang besar atau yang "besar". Yaaaaa...ada ketika dan ada benda, yang BESAR itu baik, tapi bukankah ada juga ketika dan ada benda yang KECIL itu yang baik? Saya tidak akan memberi lagi contoh atau analogi kerana pembaca lebih arif dari saya dan sdr. Dinakan telah pun memberi analogi yang sepatutnya mudah diterima. Saya menjangkakan bahawa yang tidak bersetuju adalah kalangan "orang politik" yang masing-masing mahu kawasan, atau takut "satu pihak" bertambah kuat. Inilah bikin gawat rakyat. Macam di Perak, "orang politik" bercakaran, rakyat kebinggungan. Kerana itulah....kalau mahu maju, tambah saja dulu kawasannya, kecilkan yang besar, nanti besar faedahnya. Jangan fikir hari ini saja, besok dan lusa masih ada. Tak kisahlah PBS kah yang dapat, UMNO kah yang dapat, atau siapa, yang penting kawasan dah bertambah, beban YB/MP dah berkurang, budget masing-masing ada. Kenapa benda logik dan menguntungkan rakyat dan kawasan pun jadi sukar diterima /difahami? Inilah susah kalau dah "otak karut marut". Otak mau fikir HARI INI sahaja. Otak mau berkuasa HARI INI saja. Otak penting diri/parti sendiri sahaja. Bikin sedih, bikin kecewa, bikin meluat punya pemikiran. Inilah kalau saya lebih suka "BER... NGO" maksud saya berorganisasi bukan politik. Lebih santai, lebih bebas buat amal bersama rakan-rakan. Bila saya "masuk arena politik" (macam 2004, 2008)...itu bukan kerana kemaruk jadi pemimpin, sebaliknya MAU AJAR ORANG YANG KARUT MARUT! JANGAN/BERHENTI MENGARUT PADA RAKYAT...kerana saya hanyalah sahabat rakyat. Kalau rakyat /bangsa/keluarga diperbodohkan, saya memang cepat "NAIK SEMANGAT"...pantang saya...hehehe. Bah, syukurlah kalau dah ajukan permintaan menambah Parlimen/DUN kepada yang berkenaan. Harap yang meminta itu mengajukan permintaan kerana berfikir macam yang saya tulis di atas, dan bukannya kerana takut tiada kawasan, atau tidak laku di kawasan lama, atau sekadar menambahkan kawasan/kerusi bagi parti sendiri. Tidak ikhlas untuk rakyat/ negeri/negaranya kalau begitu motifnya. Ayuh pemimpin-pemimpin Sabah, bersatulah meminta apa yang wajar. Politik ini negeri/negara bukan HARI INI saja. Masihkah belum belajar dari sejarah?

38 comments:

Syen said...

yang penting untuk kepentingan rakyat.. jangan jaga kepentingan diri dan kawan2 sahaja...

Admin RM said...

"kecil & kuatkan yg besar, untungnya kuat & besar"

sokong pandangan tuan!

Anonymous said...

tidak penting itu sanguru.. jgn sokong entry dinakan bah...

Anonymous said...

banar anon2... apa pentingnya mo tambah kawasan sedia ada.. cuba fikir bah... sanguru ini pun satu... belum cukup umur sudah ckp setuju cadangan dinakan.

rupa bangsa said...

aik... sia tidak sokong kamu...
sia sokong cadangan sdr dinakan dan sanguru.

pekan lama said...

butul sanguru.. wajar dan logik kalau sesuatu di tambah terutama kawasan km. bule bawa kemajuan bah kan.

gadis damai said...

aik.. kalau ditambah dun dan parlimen.. banyak susah woo... ramailah jadi wakil rakyat... silap2 satu kadai kopi tu punuh oleh wakil rakyat saja.. hehe...

pak imam said...

kecil dan kuatkan yang besar? baik kasi sedang2 saja bah... apa guna besar kalau sama saja dgn yg kecil jadi....? biarkan saja sedia ada.

teruna km said...

sanguru, kau bule kasi sampaikah ini cadangan dinakan p tmpt pak lah..
saya sokong tau... pedulikan anon2 tu.

tanpa nama said...

cukuplah ada pemimpin kita skrg bah... soalnya buat apa mau tambah kawasan lg?

napa? mo jadi wakil rakyat ka?

anak sama said...

betul bah cadangan sdr dinakan dan sanguru tu.. kita bule dpt bnk apa yg kurang tooo... anon2 pun dapat juga sikit tempias kehidupan baitu.

anak VIP said...

iya betul itu anak sama.... saya sokong kau...

sebenarnya ini la permulaan baru d km... era it utk dptkan komen akar umbi... jadi nyatanya ramai setuju.

syabas sdr dinakan dan sanguru.

PENGKRITIK BARU said...

MAU TAMBAH KAWASAN... AGAK2 KG SAYA D MANA? MASUK MANA? APA SAYA DAPAT? APA ORG KAMPUNG SAYA DPT? MCMANA EKONOMI NANTI? BUDAK2 DAPAT APA?

KALAU WAJAR SECARA CADANGAN LUARAN OLEH SDR DINAKAN DAN ULASAN SANGURU... APA BA BUKTI D SEBALIK KEINDAHAN CADANGAN SDR DINAKAN TU? ATAU SAM ADA ULASAN BARU?

Anonymous said...

ada motif ka ini cadangan? sampai jumpa pak lah?

Anonymous said...

apa tujuan sanguru jumpa pak lah? hehe... saya mo tau bah? ada apa2 kah?

KETUA ANON said...

Ngam itu.. saya suka anon2 saya tidak setuju... pasal tiada pernyataan jelas faedah pertambahan kawasan oleh SAM. kalau ada, mungkin anon2 sayapun suka dan setuju...

setakat sampai jumpa PAK LAH... BUAT APA...?

org km said...

ada baik dan buruk bah kalau kita dapat ini tambahan kerusi.

baiknya- kita akan maju dan terus maju dari segi semuanya.

buruknya-akan ada perbezaan politik baru dalam kawasan baru yg boleh rosakkan hubungan kaum.

harap sdr dinakan dan sanguru fikirkan.

tulun tanah rata said...

sdr dinakan dan sanguru, tiada yg terbaik daripada apa yg suda ada, cuma kita perlu tingkatkan dan bantu yb itu saja.

pemuda KM said...

wajar bah cadangan sdr dinakan dan sanguru d ajukan kepada UMNO dan PBS...

kita dapat bnk manfaat... politik dan perpaduan tetap terjamin.. berpanjangan.

org laut said...

AIK.. BNKNYA KOMEN.. saya sokong kau cakap pemuda km.

mmg wajar cadangan sdr dinakan d ajukan kepada YB atau UMNO dan PBS dalam besidang cawangan.

tapi... pelan2 bah..

Anonymous said...

sanguru sdr dinakan... tiada untung ba itu...

Anonymous said...

betul tu anon..tiada untung.. apa mo cakap besar... piraaahh...
baik setuju saja kawasan yg suda sedia ada, apa mo tambah lagi?

arag said...

sanguru dan sdr dinakan... kalau tambah kawasan kerusi ni.. kita tidak jadi mcm d perak ka?

langon said...

makin besar kawasan, tambah kerusi baru... barula ada ummpp..!

saya setuju itu sanguru... saya setuju idea sdr dinakan.

Anonymous said...

ini setuju... org2 rapat SAM la ni an?...

makin besar apa? tegantung ba tu.

peminat SAM said...

wajar itu sanguru... bernas juga idea org2 SAM... syabas mu sdr dinakan.

Anonymous said...

aik... jgn sokong2 kalau tidak tau motif sanguru p kl jumpa pak lah.

olong said...

ya anon... sanguru tidak kasi tau kenapa jumpa pak lah..

mungkin idea sdr dinakan la ni.. hehehe....

bila sampai km sanguru?

Anonymous said...

kasi detail ka sanguru cetusan idea dinakan dan kau p kl tu? apa ada apa2 kah?

Anonymous said...

syoknya ini org2.... sembang2 kamu cakap pasal sanguru dan dinaka arr...

tiada kena mengena ba kan idea tu sanguru / diakan..?

Anonymous said...

syabas...SAM

SOMEONE said...

BODOH punya anon yang tidak baca kenapa Sanguru pergi KL..
Ada entry pasal hal itu ba BODOH!..
Sanguru pergi kl atas jemputan sebagai Pengerusi NGO Sabah sempena Program Mengenang Jasa Pak Lah sebagai MANTAN PM kita..

Anon2 yang BODOH ini..sila jaga tutur kata anda.Kata2 anda akan menyumpah seluruh keturunan anda.Saya bukan ahli SAM tetapi saya pembaca setia SAM..

Betul juga kawan saya dari kl cakap bahawa orang2 KM ini sangat2 BODOH.
Ini cadangan ba! dan untuk pengetahuan kamu, PRU akan datang, DUN Langkon akan diwujudkan semula dan ini sudah menunjukkan satu perkembangan yang baik.

Kepada anon2 yang dengki ini..saya sudah kenal pasti siapa anda melalui IP anda.Jangan sampai saya paparkan siapa nama sebenar anda dalam blog ini..

TOMPINAI said...

Hairan bin Ajaib..pula sesetengah anon ini...terang2 sudah dalam entry tujuan Sanguru ke KL pun di tanya lagi...Tak taulah kamu ini mau apa sebenarnya...suka hati kamulah...kalau asyik menyalahkan orang kerana kelemahan sendiri,tak taulah..

Jangan asyik menyerang seseorang saja,kan lebih baik luahkan saja ketidakpuashatian kamu itu supaya kami semua tahu sebab musebabnya..

Lebih baik, bagi idea yang menyokongkah atau membantah itu saja...kalau dilihat pada selang masa, anon2 ini adalah orang yg sama..rasanya anon2 ini memang sakit hati dengan SAM...jadi tolong bagi tau kami kalau kami menyakitkan hati kamu....

bercakap biarlah berisi agar dapat memantapkan daerah KM...jangan bercakap tanpa melihat apa yang di entry kerana ia akan lebih menampakkan kejahilan kita...

SALAM SAM

SANGURU said...

saya tiada motif apa2 jumpa Pak Lah. x sempat pun sembang2. Saya mewakili ngo Sabah. Gabungan NGO Malaysia menganjurkan "Jasamu diabadikan".

Saya syorkan penambahan DUN d Parlimen pun x motif peribadi.Ini baik utk KM dan Sabah. Sarawak dan semenanjung (yang perlu tambah) pun wajar tambah.

Apalah kecoh sangattt.Saya bkn orang politik. Jangan risaulah,saya x kacau mana2 parti. Saya bersahabat semua. "Teman tapi mesraaaa..."

SANGURU said...

saya tiada motif apa2 jumpa Pak Lah. x sempat pun sembang2. Saya mewakili ngo Sabah. Gabungan NGO Malaysia menganjurkan "Jasamu diabadikan".

Saya syorkan penambahan DUN d Parlimen pun x motif peribadi.Ini baik utk KM dan Sabah. Sarawak dan semenanjung (yang perlu tambah) pun wajar tambah.

Apalah kecoh sangattt.Saya bkn orang politik. Jangan risaulah,saya x kacau mana2 parti. Saya bersahabat semua. "Teman tapi mesraaaa..."

Anonymous said...

sy pun anon juga,tapi tidalah buduh mcm yg lain, tida tau apa dorang punya bapa kasi makan dorang ni.kadang2 macam tahi pun ada.kasi rusak status sy sebagai anon saja.dikasi makan tahi kali masa kicil2.basar sudah itu otak pun masih macam tahi..ahahaha..sokong dinakan dan sanguru...

kenapa sy ckp buduh sama macam tahi,makan tahi..
-Pak Lah sekarang tiada kuasa bah, bukan macam Mahathir (masih ada kuasa).sanguru jumpa dia apa dapat,klu mau lobi jumpa Najib lah itu pun tida tau.mimang buduh..

SANGURU said...

jgn risau anon2 yg x setuju. Sy positif. Itu input jg. Apa yg kita komen d sini sedang dibaca pak menteri. baik utk pak menteri buat perhitungan. So, tq semua. 2X5 jg kita ni, SAYANG RAKYAT, MAU KEMAJUAN:..

SANGURU said...

jgn risau anon2 yg x setuju. Sy positif. Itu input jg. Apa yg kita komen d sini sedang dibaca pak menteri. baik utk pak menteri buat perhitungan. So, tq semua. 2X5 jg kita ni, SAYANG RAKYAT, MAU KEMAJUAN:..