SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, July 19, 2009

Pendidikan Tinggi: Fikir Dulu Sebelum Terima...

Kota Marudu, Sabah: Telah menjadi trend, kolej2 swasta/ berkembar menawarkan tempat belajar kepada lepasan SPM dan STPM termasuk pelajar yang berkelayakan minima. Bagus tapi...saya risau, pelajar jadi mangsa pihak tertentu yang sebenarnya mengejar duit pelajar (pelajar yang ada tawaran, akan mendapat pinjaman PTPTN). Saya risau, pelajar mendapat kursus yang "tidak sesuai", akhirnya jadi pengangur yang dikejar hutang pinjaman. Jangan salah faham, bukan saya anti pendidikan. Saya hanya mengingatkan.

3 comments:

Umar al-Longobi said...

itulah pendidikan ala "jual kereta" namanya tuan. skrg memang macam itu. harap ibubapa dan adik2 berhati2lah. selamat belajar!

SANGURU said...

kasian...dunia kian bobrok. Duit, duit, duit...

Little Mike (LM) said...

saya ada kerisauan. Mereka menerima tawaran daripada institusi pengajian yang menawarkan kursus yang tidak diiktiraf. Kebanyakan daripada IPTS yang berlambak 'di pasaran'. Tawaran sambung belajar pun bukan main tangkap saja. Kena tengok kredebiliti isntitusi berkenaan. Harap ada pihak adakan seminar kepada pelajar yg berhasrat menyambung pelajaran ke peringkat pengajian tinggi. Mereka harus dibantu agar perjalanan cita-cita mereka tidak sia-sia.