SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, July 10, 2009

"UNTUK SIAPA GENTA BERGEMA..."

Oleh: Tekong SAM "SAYA SUKA BACA BUKU, HARI-HARI SAYA BACA BUKU..." Kata-kata yang mengingatkan kita kepada gelagat Cikgu Ramlee lakonan P.Ramlee... Banyak-banyak buku, saya amat terkesan (bahkan mendapat kesan) dengan novel karangan Hemingsway. Tajuk alih bahasaya "Untuk siapa genta bergema". Mengapa saya tertarik dan terkesan, pembaca cuba-cubalah baca ya. Orang-orang yang minat perjuangan bagus baca buku ini. Bikin "sumangat" (semangat)...pendek kata "siiukkk" (syokkk)... Hmm, jika Hemingsway (penulis kulit putih tersohor) bertanya begitu, bolehkah saya (penulis Borneo Utara yang biasa-biasa) bertanya? Pertanyaan saya mudah : "Mengapa biarkan mereka derita?". Namun ada satu persoalan yang hingga kini belum dijawab oleh Pihak tertentu yang pernah saya ajukan satu soalan - "Apa guna kemenangan (PBS/BN) jika rakyat tidak gembira?"....Nantilah saya cerita asal usul dan awal mula cerita mengapa persoalan ini boleh lahir dari jiwa lewat lidah...

3 comments:

Syen said...

kemenangan membawa perubahan.

Anonymous said...

Sy setuju Syen.tapi kalau yg sekarang ini,mcm tiada perubahan.jalan raya Tandek-Tondig-Tingkalanon-Morion-Botition-Nolotan-Salimandut danseterusnya yghampir siap diaspal baru2 inipun,saya rasa..saya rasa projek dalam rancangan yg keberapa sy tidak tau.mungkin lama sudah 2.harap Sanguru boleh perbetulkan saya.Sy tingu ada lebih 4 ribu pengundi,tidak sokong PBS,tapi sokong Bebas dan PKR. itu belum masuk yg sokong paksa.

Anonymous said...

Sori Syen lupa kasi pengenalan.kawan lama juga- wodithitam.