SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, August 30, 2009

1 DIBAYAR 10: MITOS ATAU BENAR?

Selalu orang kata: bersedekahlah (dengan ikhlas) kerana 1 dibayar 10. Di kedai kopi selalu saya dapat info kisah benar. Ada kawan cerita begini; pada 1 hari, saya sedekah pd seorang hamba Allah, tak sampai 1 jam saya dapat rezeki tak disangka2. Banyak lagi koleksi cerita pasal sedekah. Mitos atau benar? Untuk menjawabnya, eloklah kita bereksperimen. Kalau saya ditanya, memang saya kata BENAR Jaminan Tuhan begitu kerana saya telah mengeksperimennya bukan kerana menguji janjiNya....

7 comments:

Anonymous said...

mungkinlah tuan, hehehe...yg pernah sy alami pula, org yg dibantu lupa diri, ucap tq pn punya la susahhh...budaya org kita kali aaa?
Rakyat pun gitu, BN dah kasi mcm2, dikritik juga. Kena pangil BeEnd la...Barisan Najis la...
Besyukur laaa bahhh kita...sukurrr...

Anonymous said...

anony fr. KK said:
Ko x ikhlas agaknya tu anon. Hehehe...tp nda pa, Tuhan akan balas gak tu di akhirat. Ko sabarrrrr saja bah geng...
Bg saya, ni bkn mitos, btl2 punya kejadian...
Gud posting among ramadhan. Well done.

SANGURU said...

kdg2 1 dpt 10 kurang tepat. Ada jg 1 dpt 100. Hehehe...so, jgn takut, manusia mungkin miskin, Tuhan mmg MAHA KAYA, MAHA PEMURAH, MAHA PENGASIH....

kyro said...

Dulu almarhum bapa saya pernah bersedekah kpd 1 org kanak2 pelarian di Pasar Besar KK,beberapa minit kemudian tiba-tiba dtg lebih 10 orang kanak2 pelarian meminta wang dari bapa saya.Hahaha ini baru betul kasi 1 dapat 10... kwang kwang kwang

Umar al-Longobi said...

haha kyro... kdg2 ganjaran "10" itu bukan diterima terus. mungkin bulan/tahun hadapan. dlm kes allayarham bapa kyro, kira2 dia mcm ini. 1 x 10 x 10 = 100. hehe...

Anonymous said...

ini kisah sy pula, tahun lepas saya beri makan org gila (org yg panggil gitu) di masjid beufort. Org beufort yg biasa pi masjid tentu kenal ni. Lepas tu, sy isi minyak kreta. Saya isi 20, kasi 50. Casher kembalikan 80. Patut balik cuma 30, jadi sy kembalikan 50. Sepanjang pjalanan ke kuala penyu, sy berfikir. Hingga kini sy berfikir.
#fr Weston with luv.

One said...

Saya percaya ini bukan mitos tetapi benar. Saya juga ada pengalaman memberi kemudian menerima lebih banyak lagi. Saya fikir ini juga adalah hukum alam yang Tuhan sudah tentukan.

Sebaliknya bila saya kedekut.... susah pula mau masuk rezeki ah?.. bukan setakat susah tapi banyak bocor sana-sini juga!

Apa-apa pun amalkan tabiat jimat cermat.......