SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, August 23, 2009

1MALAYSIA UMPAMA 1JANJI...

Saya antara Malaysian yang sayang dan mengimpikan BN yang kuat, stabil dan sayang rakyat. Ramai penganalisis politik meramal BN mungkin tumbang pada PRU ke-13. Jika itu berlaku, saya amat sedih kerana saya (dan Pak Lah berkongsi) minat pada angka "13". Ok, menurut pendapat saya, ini boleh dielak jika "1Malaysia" itu benar2 jadi realiti kerana dipihak rakyat, itu adalah JANJI. Maka jika janji itu dapat dikota, saya fikir, rakyat yang marah/kecewa boleh berfikir semula...KEMBALI KEPADA BN.

10 comments:

Carl S. Adun said...

Betul Sanguru..saya amat bersetuju

Anonymous said...

makin dihebah itu 1Malaysia makin bahaya kedudukan jika 1Malaysia akhirnya tak puas hatiii....iniah susah klu 1Malysia sudah pandai

PATI said...

Senang saja tu bah...Pemimpin kita ni bukan tidak pintar2 terutamanya Pemimpin Persekutuan 1Malaysia dan Pemimpin UMNO Sabah,Dulu PBS adalah sebuah parti yg kuat d Sabah,Apa yg terjadi dengan pemberian Maykad kepada pendatang? Kalah juga PBS tu kan...he he he he...Nah sekarang kita harap2lah Pemimpin 1Malaysia Kita berikan sahaja Maykad kepada pendatang2 tu ramai2 4,5 juta orang.BN pasti tidak akan kalah sampai dunia ini Qiamat dan terbalik pun bah....!!!

Pendatang said...

Yah saya amat2 bersetuju bah pendapat Sangguru BN yg kuat lebih bagus dan juga benar2 bersetuju akan pendangan PATI diatas tu.Lebih ramai Jiran2 kita dari Negara2 jiran Indon/Phil dan Pakistan diberikan maykad BN tidak akan boleh kalah biar sekuat mana pun PR @ Pembangkang.Lebih banyak d berikan maykad lebih bagus.Keluarga kami masih banyak lagi d Sulawesi sana tu.Keluarga Isteri saya dari Southern Philippine juga pun masih banyak yang mahu datang kesini. Tambahan lagi sekarang Kerajaan Malaysia ni cukup bagus untuk kami, Kami yg diberikan maykad ni sudah pun dapat juga lisen Teksi dan bus mini. Kemarin lagi Datuk Lajim mau jual kepada penyewa rumah PPR (Skem perumahan Rakyat) jadi kami warga yg baru diberikan maykad ni sungguh2 senang hatilah tidak perlu lagi menyewa rumah.Saya berdoa Kerajaan BN ini akan terus menerima mandat dari rakyat negara Malaysia.Kami juga akan memberikan sokongan yg tidak berbelah bahagi kepada BN. Amin....

Umar al-Longobi said...

gagasan 1malaysia bagi sy cukup bagus. di samping memberikan nafas baru kpd BN, ia membuka ruang kpd rakyat agar diberikan pembelaan yg sewajarnya. sekurang2nya ada 'janji' yg rakyat boleh tuntut. berbaktilah, sebelum BN di Be End kan, hehe... jgn marah ah. :-)

Bugis Suluk said...

Kerajaan BN yg kuat memudahkan rakyat asing lebih ramai datang melebur dan mencari perkerjaan dan meninggikan perekonomian d dalam negara ini sendiri.Tanpa suku kami Bugis/Suluk negara Malaysia khasnya negeri Sabah tidak akan membangun sama sekali.Perekonomian negeri Sabah semenjak akhir 1970an ini baharulah negeri Sabah membangun dengan pesat d bawah kehadirannya Rakyat dari Indonesia dan Philipine. Ibu bapa kami datang ke negeri ini d tawarkan pemberian IC Biru oleh Kerajaan Berjaya ketika itu.Jadi tidak salah bagi kami mengambil peluang yg ada pada hari ini. Janganlah pendududuk negeri Sabah ini tidak berpuas hati dengan apa yg terjadi dan apa yg kami nikmati...Siapa suruh Kerajan kamu kasih sewenang wenangnya Kad Pengenalan kepada pendatang?

PATI said...

Betul tu Bugis/Suluk siapa juga yg suru Kelajaan kasi Mykad kepada pendatang,Kami tidak sala didalam perkara pemberian mykad ini.Masi banyak lage saudala kami d Kampung Jolo dan Sounthern Mindanao tu yg mau dapatkan mykad malaysia.pikil sadja org Malaysia yg tidak sokong Bn. Kami dikasi mykad kami bole sudah undi Bn bah.

SANGURU said...

sepanjang penyelidikan saya, bukan kerajaan yang beri. Kes mahkamah KK ada menyimpulkan bahawa IC palsu bukan "projek persekutuan", tetapi sindiket. JPN pun akui ada pegawai terlibat namun bkn atas nama JPN dan bkn arahan rasmi federal. Pada pendapat saya, projek IC, satu bisnen dan satu taktikal individu2 politik. Seandainya ada orang politik yg terlibat, ini cuma agenda sekumpulan kroni politik. Kroni inilah petualang negara sebenarnya. Usah guna istilah "BN" atau kerajaan. X tepat gitu.

Gaaman said...

apapun istilahnya or atas kapasiti apapun, IC palsu(projek ic) or pemberian mykad(ic)memang wujud!..knpa sampai skg isu ini x selesai, dan desakan utk tubuhkan Suruhanjaya Diraja utk menyiasat isu ini x dilayan..mesti ada SEBABnya!!.. Sanguru pun tau(sbb ada belajar sains politik) dlm politik, betul boleh jd x betul dan yg x betul bole jd sebaliknya.. dgn kata lain pihak berkuasa(pemerintah) akan lakukan(menghalalkan) apa sj utk MENGEKALKAN kuasa..

apapun harap2 SAM sedikit sebanyak mampu mendidik masyarakat Utara Sabah(KM/Tandek/Pitas) utk lebih kritis dan tahu hak rakyat!!.

Anonymous said...

Yg sebenarnya tesis anda tu memang betul bagi pihak saudara Sanguru. Kan mungkin juga ini adalah Polisi dari BN dan kerajaan.Kerana WAJIB Sanguru ingat seperuh dari rakyat d negeri Sabah ni adalah pendatang yg d berikan IC pada tahun 1980an dulu adalah datang dari Philipine (Suluk,Bajau.Obian,Maranao dll) dan Indonesia (Bugis)....Oleh yg sedemikian saya mencadangkan kepada Sanguru supaya sanguru sendiri menemui pendatang2 yg d berikan IC tu secara telus dan betul menemuduga mereka. Saya pun bukannya berasal dari luar negara Malaysia saya memang orang negeri ini. Semenjak tahun 1973 saya sudah pun berhijrah ke Kota Kinabalu (Bersekolah) sampai kehari ini. Dahulunya Pulau Gaya tu tidak ada ber Kampong bah d sana. Likas tu tidak ada setinggan baah.Kalau pun ada setinggan tempatan d Kampong Kopungit baru saja setinggan tempatan yg saya tahu.