SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, August 13, 2009

APA YANG PERLU DIKENAKAN CUKAI ?

Cukai tersebut dikenakan keatas harta yang terletak di kawasan perkadaran Majlis Daerah Kota Marudu (MDKM). Ianya dibawah ordinan Kerajaan Tempatan (1961) bhg 10(x) ke 12(xii) seperti; a. Rumah kediaman ( rumah pangsa, kondominium, rumah teres, rumah banglo dan rumah atau bangunan kedai ). b. Perniagaan Perusahaan ( kedai, kilang, stesen minyak, gudang, hotel, pejabat, panggung wayang dan bengkel ). c. Tanah Kosong. Persoalan? Adakah perkataan 'Rumah Kampung, Rumah Papan Beratap Nipah dan Kandang Lembu/Kambing/Ayam' WAJAR dikenakan Cukai Taksiran / Cukai Pintu?

19 comments:

Anonymous said...

saya setuju sangat renungan topik ni tuan dinakan. syabas... biar ramai yg baca..

Anonymous said...

kalau begitu.. rumah sia atap nipah pun tekena cukai.. agak2 macamana tu?

RASAK said...

iya.. pendedahan yg baik... saya setuju ni tuan dinakan... pasal... tiba2 ada cukai.. kenapa dulu2 lagi x dikenakan cukai? baru skrg pungut? apa ba kamu ni MDKM? ada tamadun juga ka?

Anonymous said...

mengupas kebarangkalian tentang cukai. sesiapapun, wajar dikenakan cukai. tidak semestinya d kawasan taman perumahan macam org2 SAM.

SAM sibuk pasal cukai d kenakan kpd org lain buat apa? apa kamu dapat? ingat Datuk Max dapat bantu? ingat SAM da kuat sangat?

renunglah diri SAM dulu.

presint 3 said...

tahniah... tuan dinakan.. tambahan ttg maklumat percukaian ini dalah perlu. agar di fahami oleh mereka anon2 yg kurang arif ttg cukai.

biasanya, telaah begini meledakkan org2 tertentu.

pemuda km said...

siukk.. plak persoalan tu.. kalau rumah panjang kena cukai juga ka? kalau rumah di atas air kena cukai juga ka?

Hulu Rakit said...

hhmmm.. sdhlah tiada panggung wayang d km, tiba2 kena cukai?

betul ka dorg wat keja ni? mungkin tuan dinakan boleh bincang dgn sanguru mcmana nak dptkan pnjelasan mdkm.

kalau kami ni, setakat petani.. x tau apa2.. pasal saya ni kadang2 geram juga sama mdkm ni.. saya di hulu2 pun kena cukai.

TUMPUNG GURAAT said...

Anonymous said...
mengupas kebarangkalian tentang cukai. sesiapapun, wajar dikenakan cukai. tidak semestinya d kawasan taman perumahan macam org2 SAM.

SAM sibuk pasal cukai d kenakan kpd org lain buat apa? apa kamu dapat? ingat Datuk Max dapat bantu? ingat SAM da kuat sangat?

renunglah diri SAM dulu.

August 13, 2009 7:28 PM
_____________________________

Kaulah Anon PALING BUDUH saya pernah jumpa.Saya taulah kau tu sudah kaya.Projek juta2,pakai kereta besar,makan pun di restoran saja dan hidup senang lenang tapi jangan takbur kerana ada masanya kau perlukan pertolongan orang lain.
Tempat yang tidak wajar dikenakan cukai janganlah ba kasi cukai dulu. bila sudah ada perkhidmatan baru minta cukai.Kami tidak menolak sebarang cukai jika memang selama ni kami terima perkhidmatan hatta punggut sampah kami pun.Tapi ini tiada langsung.
Orang luar ketawakan MDKM bila mengetahui ada tempat yang tidak layak dikenakan cukai tapi tersenarai.Saya pun turut ketawa walaupun sakit hati.

GARUDA said...

saya pun puashati dan lega baca entry tuan dinakan.. namun, macamana ba mdkm ni.. kenakan cukai tiba2.

balik rumahlah kamu org2 mdkm baca buku. atau baca entry tuan dinakan ni.

syabas tuan dinakan.

SANGURU said...

anon, siapa kata orang SAM tak kena cukai. Saya kena cukai maa! Di taman sy kena, sy x bantahlah. Faham dan rasional. Tp d kg sy pun saya kena. Yg tu mmg sy bersama org2 kg x setuju. Salahkah kami tak setuju?

Mr. Aki Abad 21 said...

Anonymous said...

mengupas kebarangkalian tentang cukai. sesiapapun, wajar dikenakan cukai. tidak semestinya d kawasan taman perumahan macam org2 SAM.

SAM sibuk pasal cukai d kenakan kpd org lain buat apa? apa kamu dapat? ingat Datuk Max dapat bantu? ingat SAM da kuat sangat?

renunglah diri SAM dulu.

August 13, 2009 7:28 PM



BUDU PUNYA ANIMUS...
ko ingat ko mati tarabang ko punya bangkai sendiri ka .... d tulun urang juga oooooo angkat karanda ko, d tulung juga kurik lubang kubur ko....semua urang ramai tulung... apa ko ini indada pikiran bacakap, max dapat tulung atau inda itu bukan urusan ko...tapi kalau butul2 max pemimpin maka wajip dia tulung, bukan diam2 atau bacakap karut marut.....

ko ini gila mangkali oooooo sampai inda buli berpikirrrr bagus dan inda. tulung urang itu bagusssss ba...

orang km said...

sanguru dan mr.aki, jgn befikirin sempit. berfikir logik bah, fikir masa depan.

cukai tu, mmg wajib bah. jadi, apa mo bantah lagi.

mo pakai ngo? palis-palis, baik kamu belajar balik p pra sekolah.

Anonymous said...

belajar dari sejarah, belajar dari perlembagaan negara, belajar undang-undang.

apa ingat ini d semananjung ka?

Anonymous said...

syabas tuan dinakan... tahniah sanguru...
syabas dan tahniah SAM..

SONSOGON said...

kalau sabalah bukit pun kana cukai..mimang kana popol lah urg2 MDKM..

SANGURU said...

fikiran sempit? Sebab fikir ke hadapanlah saya menyusahkan diri bantu org kg. Klu sy fikiran sempit dan jahat, dah lama sy komen pasal kelemahan mdkm di taman perumahan. Sy komen hanya percukaian d kg2 yg belum masanya. sy ulangi: BELUM KENA MASANYA. Alasan utk memajukan kg2 itu karut. Di bnyk teempat yg pemimpinnya proaktif, kg blh maju wpn bkn PBT yg majukan.

Aldusuni said...

Apa kata anda tanpa nama jumpa kami di marudu inn pada 14,15 dan 16 masa kami bersiaran 48 jam.. kita bincang2 secara terbuka hal yg anda tidks suka apa yg kami perkatakan, jangan bertapuk2 ....yg baik kami terima, yang buruk kita buang.

Gaaman said...

tahniah SAM!!..kewujudanmu telah memberi impak besar di KM. Teruskan usaha murnimu. Komen2 positif/ negatif tu biasa la. 'Dorang2' yg agak negatif tu, tekezut BESAR sbb SAM membuat dorang "makan x kenyang, mandi x basah dan tidur dorang pn x lena",.

ison said...

Hehe... cukai oh sukai. ;)