SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, August 22, 2009

As I See It: A little Bit About What "Politics" and "Politician" Is

I received few short messages services from Sanguru last night. Good to have personally communicating with him via that means. I was then having a social night with few of my close friends in Tambunan...sure you guys know what I mean about...Tambunan. I'd typed few phrases of which I presumed were a little bit of provocative...Well it revolved around the issue of our beloved place as well as about politics, policies, leadership...etc. etc... Let me go straight to the point. According to what I've concluded long time ago..those were the days when I was still in Kota Marudu - if we were inspired to be a politician...We should first have a strong financial standing, second, should be in many ways influential, third, educated...A politician to some extent is an actor/ actress himself/ herself, and the constituency is the stage.This is only a finding from my experience...Not the absolute definition..

15 comments:

Anonymous said...

kalau ini ngam kau post sana blog ko ba tuan..
bukan apa ba..pada pendapat saya, macam tuan ni mau promo diri sendiri saja.Ahli SAM yang lain tidak pun buat begini sebab ada blog pribadi mereka sendiri juga.
Saya sebagai pembaca setia SAM macam bosan pula kalu begini saja post dari tuan..
saya minta maaf tuan jika kata2 saya ni kurang baik tapi saya kena terus terang dari pihak pembaca setia SAM...

Carl S. Adun said...

ya ba tuan

Carl S. Adun said...

he...he...as expected.terima kasih atas teguran berkenaan...

Carl S. Adun said...

bukan apa beitu tuan..siapa laba sianie mo mempromosi...ikan..ikan bilis sja....tujuan sia cuma mau sharing...ha...ha...sometimes we have to be a bit of professional the way we define types of reading material, mine is not to boast but rather like sharing & expository material..is that answering tuan..susah la Tandek klu begitu...ha...ha...

Gaaman said...

OK ba tu Carl.. memangpn target KM/Tandek 'kan?. sanguru bilang SAM lidah rakyat(bkn PR ya), so apa2 sja yg ada kaitan dgn pembangunan minda/fizikal Utara Sabah(Km/Tandek/Pitas/Kudat) boleh disuarakn melalui SAM..

ison said...

I think the last paragraph of this article conveys an important message to all politicians and politicians to be. Keep it up Carl. ;)

SANGURU said...

saya rasa bkn promosi diri. So, Lulus. teruskan. Sama2 kita baiki mutu dan masej penulisan, utk beri kepuasan kepada pembaca SAM.

SANGURU said...

hmm, according to carl : mau jadi org politik, biasanya kena banyak duittt...jadi jgn ada yang risau, orang2 SAM tiada yg kaya raya...x reti x ghairah main politik, so, org SAM bkn saingan kpd orang2 politik...melainkan jika rakyat tidak lg mementingkan wang kr terlalu kecewa dgn mereka yg banyakkk wanggg dan asyikkk kejarrr wanggg...

Carl S. Adun said...

you got it right doc nelson...some people have their mind contiminated...I worry that money would be over everything....

SANGURU said...

jika wang menjadi raja, rosaklah kehidupan. Jangan hairan kalau sistem sudah tidak berjalan lancar atau menjadi songsang. Si bisu diangkat jd penyanyi, si pekak dilantik jadi juri. Susah!

Anonymous said...

pasal duit la pula...pntg tu duit..klu sakit kena beli ubat.sdg kan p hosp karajaan pun pakai duit.mcm mana pun,utk tujuan pembangunan,jan la disisip tu duit di poket. kasi keluar la utk kasi maju kerusi masing2. ptng ba pula duit tu dlm kehidupan manusia ini. klu teda duit,teda identiti negara..RM la katakan.

One said...

Saya tidak fikir mempunyai duit yang banyak sebagai kriteria menjadi YB atau MP.

Tuan Cobra said...

Yg sebenarnya saya tulis soal Isu Mykad/Surat beranak d berikan kepada PTI/PATI tu bukannya provokasi kepada sesiapapun juga.Cuma apa yg saya ingin lihat generasi negeri/negara kita ni aman tanpa ganguan yg bekal merugikan rakyat negeri/negara kita Malaysia. Itu adalah tanggung jawab saya sebagai rakyat Malaysia.Kerana saya tak senang hati akan fenomena yg berlaku sekarang ini.Saya juga bukanya seorg ahli Politik bah....Tetapi institusi JPN itu janganlah terlalu longgar demi rakyat kita d negara Malaysia ini.Mungkin hari ini kita masih boleh tertawa dengan fenomena yg ada,Tetapi warga asing yg d berikan IC pada tahun 1980an ini sudah berebutan dengan warga kita untuk menjadi penjawat/pegawai d manapun juga Jabatan kerajaan negeri dan persekutuan.Boleh kita lihat yg nyata Polis,Imigresen,Kastam,Askar ini tidak boleh d nafikan lagi.Kepada blogers2 kita d Kota Marudu dan seluruh negeri Sabah ni apa lah pendapat anda? Adakah kita inginkan ia berterusan begitu sahaja tanpa d tegur oleh rakyat tempatan? Subahanallah sedarlah wahai pemuda/pemudi Rakyat negara ini.Kasihanilah rakyat kita yg terpingir d Pedalaman sana yg masih kais pagi makan malam ini!!! Syukurlah kita kehedarat Allah yg mana kita boleh sudah merasakan nikmat dunia IT ni....

SANGURU said...

tn cobra, tq kerna setia menyuarakan kerisauan ttg IC. tuan mmg wajar risau. Saya dah lama risau...harap pihak atasan lebih risau lagi. Semua warganegara harus risauuu....

Carl S. Adun said...

Ya tuan cobra betul tu....ada beberapa orang rakan saya....emmmm..."rakan"....kedua-dua oarang tua pendatang dari Indon lama kerja kilang papan di keningau...anak diurang sekarang jadi Guru graduate..& ASP Polis...Macam mana tu aaaa....