SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, August 29, 2009

DUA PERSIMPANGAN?...

Tulisan ini berfaktakan temubual dan pemerhatian sejak awal tahun. Saya mengumpul secara diam2 data di pejabat2 kerajaan, di kedai kopi, di pasar, di masjid dan sebagainya. Saya permudahkan penulisan dapatan kajian kerana saya menulis guna Nokia E71, amat terhad skrin. Saya ikut berduka cita bilamana majoriti merasa kecewa dengan kemelut politik tanah air. Bak kata periuk, belangga hitam dan sebaliknya. Bikin pening dan sengsara sama rakyat, kata mereka. Banyak pro dan kontra di sana-sini. Kata mereka, susah buat pilihan, bak ditelan mati anak, diluah mati bapa. Maka siapakah pilihan rakyat antara periuk dan belangga? Faktor keyakinan main peranan besar.

12 comments:

Umar al-Longobi said...

simpang mana harus dipilih? pening juga.. kalau kedua2 simpang tidak boleh dilalui, terpaksalah diwujudkan `simpang` baru agar rakyat boleh melaluinya utk ke seberang sana...

Anonymous said...

Tuan, kalau diikutkan telampau banyak ba simpang yg kita lalui sepanjang hidup kita ini. biasalah tu tersalah simpang, cuma yg penting kita tau jalan mana untuk pulang..kerana akhirnya mau tidak mau kita harus pulang..kepangkuan-Nya. Jadi simpang yg berpaksikan-Nya adalah yg terbaik dan akan sentiasa betul. Tq

Anonymous said...

klu kedua2 simpang bikin takut, TUNGGU d simpang dululah. Susah klu sesat.

Anonymous said...

antara BeEnd dan PiiiRRrraa...sy buat rumah rehat d persimpangan. Hehe...

Anonymous said...

BN umpma jalan mendap yg diaspal lawa2, PR pula umpama jalan baru yang bengkang bengkok dan berbahaya.
2 perumpamaan yg menakutkan!
So, mana satu pun laluanmu BEWARE! Dont dream n drive.
HIDUP RAKYAT SABAHAN

SANGURU said...

lantaklah brapa simpang siur pun. Saya mo naik angkasa. Klu mo tanya sy jln mana bagus sikit? - jln baru la tp dgn bnyk syarat laa. Antaranya:
A. Tiada jerangkap samar
B. X ada tanah runtuh
C. Guide yg baguss punyer
D. Ending dia happy pn kasi mati rakyatt

SANGURU said...

klu syarat2 itu salah satunya atau kesemuanya x dipenuhi, lbh baik ikut jalan lama. Jln lama kita dah biasa pakai, dah tau mana selekoh maut, di mana ada hantu pengacau, dll...lg pn kr jln lama itulah kita berada di sini skg...
Tq jln lama
Cuma... jln lama N5 d P168 mcm perlu ditukar aspal baru la bosss....

Anonymous said...

mimang BeEND la jalan pilihan yg tidak logik. Hehehehe.....

ambaya said...

jangan kalian lupa, kerana BN lah kita menikmati semua ni.

Sulaiman Hanim said...

Mana2 dan apa juga bentuk pemerintahan d Negara dan Dunia ini masing2 mau memerintah dengan cara yg terbagus n terbaik laah kawan Ambya....Salah cara sdra Ambaya menilai prestasi pemerintahan tu....he he he

SANGURU said...

Prinsip Islam menurut yang saya tahu: taati pemerintah semasa eranya memerintah, jangan gulingkan ia dengan kekerasan. Kerajaan yang berdiri secara kekerasan tidak berkat. Namun sesuai dengan amalan demokrasi, ada tempoh dan peluang untuk rakyat memilih kerajaan, maka inilah hak rakyat. Kemudian, siapapun kerajaan, wajiblah ditaati, begitulah seterusnya. Insyalah aman dan selamat.

SANGURU said...

Kita bertuah dan mesti bersyukur kerana sistem kita sistem demokrasi. Wpn org2 agama kata ini sistem barat, bersyukurlah kr sistem ini masih mirip kebebasan dan keadilan. kebobrokan yg ada (jika ada), tugas kitalah membaikinya. Malaysia harus terus memperbaiki diri, terus dan terus. Mudah2an kita menjadi negara yg terpuji, mendapat rahmatNya...