SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, August 17, 2009

JOM FIKIR KEJAP...

KOTA MARUDU, SABAH: Petang tadi, saya terima sms En. Pam Chin Kong, kawan saya. Beliau susah hati dan marah sebab sijil berhenti anaknya, Pam Vui Ken disekat jika tak bayar yuran kelas tambahan. Menurut En. Pam, mereka tak mampu bayar tambahan pula anaknya tak guna perkhidmatan oleh pihak SJK Khoi Ming. Saya harap benar, pembaca beri pandangan tentang isu kecil tapi besar kesannya ini. Terima kasih kerana ikut prihatin.

15 comments:

Anonymous said...

wuikkk, nda patut bah itu macammm...klas tambahan umpama nasi tambah. Jgn paksa2 bah bosss...jgn sekat2 sijil budak2...kamurang dulu pun miskin jugaaa...ingat2 laaa bahhh...

Anonymous said...

sabit salah dr segi akta pendidikan 1996 (akta 550) kerana dgn menghalang surat berhenti bermakna budak ni x dpt masuk pendidikan menengah sedangkan menurut akta, pendidikan menengah adalah wajib. Hingga kini pihak kerajaan belum meluluskan sebarang kutipan bayaran tambahan. Tindakan sekolah yg berkenaan boleh dipertikaikan kewajarannya.

SANGURU said...

menurut amalan biasa di kebanyakan sekolah, kelas tambahan adalah percuma atas dasar sukarela guru. Tidak ada dasar kementerian mewajibkan kelas tambahan kepada mana-mana sekolah. Selalunya pihak pentadbiran sekolah yang terdesak nak tingkatkan prestasi maka lahirlah masalah-masalah hiliran seperti buat tuisyen la, kelas tambahan lah, yuran itu inilah. BIKIN PENINGGG...

Anonymous said...

memang tak patutttt...gara2 mereka nak lebih,menyusahkan orang yg tak mampu,kira mou tanya mereka baa klu mereka masuk kedai kopi duduk sj x minum/makan tapi pekedai minta mereka bayar duit,mereka mou bayar kaaaa?

SANGURU said...

hal2 beginilah yg mengamit naluriku utk bersuara. Kasian. Bkn semua org Cina, kaya. Bkn semua org pribumi, miskin. Timbang rasalah bah sama yg kurang mampu. Kaji balik.

Anonymous said...

kalau sikul lain kelas tambahan blh percuma,guru2 blh sukarela bantu murid kenapa sikul berkenaan tak blh buat demikian??fikir2kan guru2 di sikul berkenaan,jangan asyik yuran3...jangan ingat gaji sendiri bertambah sj..ingat2lah org yang tak mampu..diluar sikul sana banyak lg org yang hidup dlm paras kemiskinan,saya hrp guru2 di sikul berkenaan dapat membaca suara hati ini.

SANGURU said...

kepada pengadu, saya boleh pinjamkan buku akta pendidikan. suruh yang berkenaan baca bab yang berkenaan.

Anonymous said...

wahai guru besar/pihak berkenaan sjk khoi ming sanggupkah kamu lihat anak-anak orang meskin x dapat belajar di sekolah menengah kerana sijil lepas sekolah disekat akibat tak dapat bayar yuran yang kamu katakan itu,dimanakah keperimanusia kamu?mungkin banyak lagi anak-anak miskin teranyia di sekolah kamu.kalau kamu orang miskin,apa perasaan kamu jika pihak sekolah buat anak kamu begitu.kerajaan kita menyediakan wang bantuan utk anak miskin,kenapa anak pengadu tak dapat bantuan tu?adakah pembahagiannya adil? fikirkan

SANGURU said...

saya sangat kecewa dan marah!. Saya pernah mengurus/membenarkan ramai pelajar tercicir & lebih umur untuk bersekolah semula. Kenapa tiba-tiba senang2 menganiayai budak2 kecil?

Sulaiman Hanim said...

Nah nampak dan tidak usah pakai pelita suluh lagi lah tu...Anak China d Marudu ni memang anak China yg datang dari Negara China pada tahun 1950an lagi kan. Bererti mereka adalah Generasi dan Rakyat Malaysia sudah...Bagaimana dengan anak2 Pendatang yg d berikan Maykad yg datang ke Malaysia(d Negeri Sabah)pada tahun 1980an ini? Berapa kelas d Sekolah Rendah dan Menengah mereka penuhi dan dengan senang mereka mendapatkan Surat lepas dari Pengetua Sekolah tersebut. Oleh yg sedemikian apakah yg harus Rakyat dan Pemuda d Zaman IT mahu buat? Berfikirlah demi untuk anak Bangsa mu d negara Malaysia ini. Pendatang senang2 mendapatkan Faedah kemerdekaan negara kita jika d bandingkan dengan anak tempatan dan Bumiputera d negeri Sabah ini. Inilah gara2 Pemimpin UMNO yg tidak ingat akan negeri nya sendiri...Bagi saja Maykad Malaysia kepada rakyat asing dan pendatang ini...Hancurlah negeri Sabah kita ini.

Anonymous said...

setuju tuan...

Carl S. Adun said...

sya setuju chief...minta ibubapa berkenaan rujuk Akta Pendidikan...

Anonymous said...

aikk..lain juga sjk khoi ming ini,memaksa org .bayar yuran kelas tambahan.macam mana agaknya pihak penguruasan sekolah/guru besar aa..kenapa sampai memaksa sedangkan pengadu x mampu dan anaknya x kls tmbahan?,fikir2kan la org yang x kemampuan,kamu tu beribu2 gaji mana la kamu tahu pahitnya kehidupan org yg brpendapatan rendah!seperti ckp sanguru org cina bukan semua berpendatan ribu2.renung2kan la..

Anonymous said...

haa..ada hal smpaigitu sekali.?!!,saya agak kenal2 juga si pengadu tapi x rapat la dgn dia,saya kenal dia sb saya pernah minta tolong dia utk mengubati tunang saya yang sakit tp dia x minta gaji/angpou,si pengadu baik orgny,dia ada buka gerai2 kampung tp rasa2 pendapatan nya mimang kurang sb barang jualannya tak byk/kurang (kekadang klu saya limpas distu mimang saya singgah kejap tolong beli minuman)untuk pengetahuan guru besar sjk khoi ming(kalau beliau ada terbaca la)
saya perna dengar cerita dari kawan2 dulu waktu u sakit lantar di hospital lotong dan cakapan u tak betul perna juga isteri u pergi jumpa si pengadu minta tolong tawar2kan, u dah lupaka?? waktu si pengadu tawar2kan u ada ka dia minta yaran dari u? fikir3kan la,jangan paksa org tak mampu byr yuran2 tambahan..kasian kan mereka,TUHAN itu adil kawan..

Anonymous said...

saya bekas murid sikul 2, kls tambahan d sikul 2 mmg ada dr dulu lagi.setau saya, klu btl2 miskin... saya percaya pihak sikul akan m'bantu m'dpt bantuan...saya yakin Keadilan mmg sentiasa diamalkn oleh p sikul...klu nda layak,mcm mana dpt? bersubahat uda 2...setau saya, beliau berumah besar & berkereta agak mewah ba 2... sapa x kenal beliau??? Yuran tuition hanya RM10 sebln ja nda blh bayar, xpi yuran tuition bersendirian Rm100 sebln mampu bayar ... ini dikatakan MISKIN ka??? diminta siasat dulu ba baru komen....