SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, September 7, 2009

PESAWAH RASA DIANIAYA...

(Gambar: En. Yunus Ismail) (Nota: aduan ini diulangsiar untuk membolehkan pihak berautoriti mengetahui masalah rakyat disamping beri peluang untuk beri penjelasan). Kg. Talantang, Tandek, Kota Marudu: Para pesawah di kampung Talantang dan Mangkalua amat kecewa kerana kehilangan pendapatan pada musim padi kali ini akibat mematuhi nasihat pihak agensi kerajaan agar tidak mengerjakan sawah musim ini. Ini untuk memberi laluan kerja2 baikpulih sawah yang terjejas akibat banjir pada awal tahun ini sebagaimana yang dijanjikan agensi tersebut. Sayangnya hingga hari ini, kerja tersebut belum dilaksanakan. Demikian menurut En. Yusus Ismail, Ketua Cawangan UMNO kg. Mangkalua, Tandek yang juga ahli NGO.

19 comments:

SANGURU said...

Posting ini dibuat di restoran rahaya. SAM proaktif/reaksi spontan terhadap rintihan rakyat. Kurang tepat klu SAM dikatakan mentah dlm bersahabat dgn rakyat. Ada meh pihak lain, hatta parti2 politik buat? Mereka yg patut buat kerana mereka yg selalu minta undi rakyat! SAM hanya berkhidmat...

Mr. Aki Abad 21 said...

pambutulan; bukan ketua bahagian. yunus ismail hanya ketua cawangan UMNO

SANGURU said...

oya, tq, sy silap. Akan dibetulkan.

SANGURU said...

telah dibetulkan. Entri asal: ketua bahagian UMNO kg mangkalua. Sepatutnya: ketua cawangan UMNO kg mangkalua.

Tompinai said...

Bah..apa lagi, kepada yang berkenan cepat2lah selesaikan janji2 tu..kasihan orang kampung, nnti terpaksalah pula mereka membeli beras di kedai. Kalau duit abis suda, apa yg bikin beli..duit dapat dari hasil tuian, kalau tada yang dituai, kosong rm..Inda kmu sedihkah tgok org kg ni.. kepada org2 kuat parti, turun2la ba, tengok keadaan duraang...salam

Mr. Aki Abad 21 said...

ini bukan naik tarap.....

Anonymous said...

Kenapa masalah sebegini sering belaku ditempat2 BN menang..... kenapa?

Anonymous said...

ya...orang berkenan tolonglah buka mata, buka telinga,kesian ba orang kampung,padi adalah salah satu sumber pendapatan mereka,dan ada juga sebilangan orang tu..tiada pendapatan lain cuma mengharap dengan pendapatan padi saja..fahamilah keadaan mereka,kalau mereka cuba fahami apa yang pihak berkenan cuba lakukan kenapa pihak berkenan tidak boleh fahami keadaan mereka?kerna lalai dengan JANJI...sumua yang positif akan jadi negatif.

Anonymous said...

ini kena campurtangnan yb n.5 tandek........minta penjelasan..

Umar al-Longobi said...

pampasan harus diberikan kpd org2 kg. yg terlibat (sekiranya perlu). tidak patut menaburkan pasir ke dlm periuk nasi para petani yg bergantung sepenuhnya kpd hasil penanaman padi. diharapkan aduan ini dipandang serius!

Anonymous said...

tolong la org kampung! itu sj sumber pendapatan mereka,skrng sdah tiada pndpatan mcm mna nak kasi mkn anak2?kakitangan agensi senang,cukup bulan terima gaji tp fikir2kan la org2 kampung yg kamu suruh brhenti sementara utk beri laluan utk kmu,apa pendapatan mereka??

Mr. Aki Abad 21 said...

mana bah panglima2 pulitik diam2 saja....cuba kunu kamu kasarungan dulu untuk bantu rakyat....jangan kasi tapuk itu biji langsat kamu, sya puji manusia yang indada sikula ooooo aldusuni kasi umum ini barang d utara fm......patang tadi, inda takut kana GAM oleh utara fm..........mr. aki kasarungan suda ini tapi inda kamu nampak.

SANGURU said...

inilah akibat x tepat janji, org kg yg kena akibatnya. Rancang bagus2 bah tuan. Klu dah confirm ada dana boleh guna baru kasi janji agar x jadi macam ini.

SANGURU said...

inilah akibat x tepat janji, org kg yg kena akibatnya. Rancang bagus2 bah tuan. Klu dah confirm ada dana boleh guna baru kasi janji agar x jadi macam ini.

Anonymous said...

Tahniah SAM. Paparan bela rakyat.
Pendapat sayalah begini; mmg x patut. Penduduk kg berpeluang menang kes jika saman. Dijanji projek dan diminta jgn tanam padi, projek entah ke mana, petani hilang pendapatan 1 musim! Tetap menang, tak perlu pakai peguam handal...
Adeiii apa nak jadi Kota Marudu ini. Lampau banyak kepincangan. Sudahlah antara termiskin d malaysia, ada pemimpin pun jenis x boleh disandar harapan.
(anak marudu di rantauan)

Anonymous said...

paparan ini merupakan yg menarik. bahkan, ianya dpt membuka mata dan telinga kita semua. Why Not, yb tidak campur tangan dlm mslh ni?

Little Mike (LM) said...

satu musim ikut keluasan sawah... kalau ada 5 ekar adalh lebih kurang 15-18ribu... besar juga tu hasilnya kalau tertangguh oleh SARANAN yang tidak membantu malah bersikap acuh tk acuh... mungkinkah orang kampung ini tidak pernah dipandang serius sebab org kampung ni setakat sawah padi sahaja hidupnya????

Atau mungkin mereka lupa anak-anak desa rupa-rupanya punya wadah untuk bersuara bagi pihak warga desa lalu anda santai2 sahaja.. lalu kalau anak muda bersuara, dikatakan ANAK DEGIL, BERDARAH PEMBANGKANG???

Anonymous said...

mana itu yb n.5 tandek...sila bantu kami.............

SANGURU said...

isu ini sudah menarik perhatian pihak putrajaya. Harap dana dapat diatur utk tunai janji. Bila dana dah turun, jangan pula kerja cincai. Jgn rugikan wang rakyat yg kerajaan dah salurkan.