SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, August 27, 2009

RENUNGAN DIRI: HIDUP HANYA SATU PINJAMAN

Sesungguhnya segala yang kita miliki di dunia ini hanyalah satu pinjaman. Masa, tenaga, tubuh badan, kebolehan kita bukanlah milik mutlak kita sendiri. Seluruh hidup kita hanyalah satu pinjaman yang diberikan oleh Maha Kuasa kepada kita untuk kita manage dengan sebaiknya. Malangnya ramai yang alpa dengan hakikat ini bahawasanya privilege ini ada noktahnya. Bila-bila masa 'kontrak pinjaman' kita ini akan berakhir....mungkin tahun depan? Mungkin esok? Mungkin juga hari ini? Renungkanlah waktu-waktu yang anda ada...adakah kita menggunakan semua itu demi kebaikan diri, keluarga dan orang2 tersayang, demi bangsa dan negara, demi agama? Apakah kebaikan yang sudah kita perjuangkan demi kebaikan daerah tercinta kita? Tidak kira besar atau kecil, masing2 kita punya ruang dan kapasiti untuk melakukannya. DO SOMETHING GOOD NOW FOR TOMORROW MAY NEVER COME! P/S: Selamat meneruskan puasa kepada semua rakan2 muslimin dan muslimat. Semoga mendapat keberkatan yang berlimpah dari-Nya di bulan Ramadhan yang mulia ini.

14 comments:

ison said...

Aik, Mimie tidak perasan pula kita sama2 post artikel tentang kehidupan. Saya baru nampak bila buka ni SAM. Hehe... Good article for inspirational.

NONG said...

ya..hidup kita hanyalah satu pinjaman.Kadang2 sesak nafas juga bila memikirkan apa bentuk kehidupan yang akan kita alami selepas ini. Infiniti sekali..
Apa pun, kita buatlah yang terbaik dalam hayat ini.Semoga kita semua beroleh tempat di syurga.Amen.

Anonymous said...

Terima kasih atas peringatan. Manusia sering lupa, harus sentiasa mengingati..Mati, suatu yang pasti dan kita tidak mungkin lari darinya.

Mati tiada 'warning',, bila tiba saatnya, tidak lambat ataupun cepat walau satu saat. Tidak juga mengenal usia muda atau tua, pun tidak melihat kaya atau miskin, sihat atau sebaliknya.

Thanks Mimie...

Balsam.

JMimie said...

Ison,
Saya pun baru perasan ni...hehe. I think u and I 'know' why this coincidence happenned ;)

Thanks Nong & Balsam...waktu sya menulis entri pendek ini, saya sendiri pun sebenarnya dalam keadaan yg 'not feeling well'...macam2 dtg dalam fikiran saya...lebih baik beringat sebelum terlambat.

Anonymous said...

Saya doakan semoga Mimie selalu tabah menghadapi segala ujian...

Itulah yang sepatutnya kita lakukan. Sentiasa beringat..Mati tetap datang tapi hidup perlu diteruskan..Kita tidak tahu antara kita semua yang masih bernyawa, siapa dulu yang bakal pergi menemuiNya...

Jadi, kita semua tiada alasan untuk berputus asa. Kita perlu terus berharap dan berdoa sampai tiba saat itu...

Balsam.

SANGURU said...

benar katamu, hari ini negara kehilangan seorang intelek tulin - senator prof. Ismail, orang buta mata tapi celik amat hati, jiwa dan mindanya. Al fatiah.
"terlau banyak kita terima, berapa yang kita beri? Terlalu banyak nikmat dirasa, berapa yang kita syukuri. Terlalu banyak....tak terkata semuanya"

SANGURU said...

apakah ini sebahagian nikmat dan rahmat Ramadhan? Kdg2 nikmat, rahmat, ubat, petunjuk, penguat dll itu datang dari sumber x d sangka2, dr insan2 luar biasa yg kenampakannya biasa2, dr org....spt kamu.

Gaaman said...

Syukur kpd Tuhan atas segalanya. Kita milikNya, dan semua pujian syukur hormat & kmuliaan hnya kpd Dia.
Terima kasih krna saling mengingati!. GBU.

SANGURU said...

GBU. - mengingatkan aku kpd DTK. Max (2004). Hai dtk, nunu tabar nu? (apa khabarmu?). beliaulah yang selalu kasi "GBU", namun....setelah berlaku....bla...bla...
Adesss...harap "god bless me" wpn orang tak sms "GBU" lg...hehe...

SANGURU said...

Negara, khususnya umat Islam, kehilangan satu lagi tokoh agama. prof dr Ismail Kamus. Al fatiah.
Perginya orang2 seperti mereka kita "cemburui". Mereka mati meninggalkan nama yang harum dan indah. Kita pula? Adehhhhhhhhhh.....

Umar al-Longobi said...

meminjam senang... mau bayar balik tu berat sgt. harap2 kita boleh membayar dgn baik semasa diminta berbuat demikian di akhirat kelak.

JMimie said...

Terima kasih kawan2 di atas komen2 yg membuka minda...buka dan terus buka :D Tidak lupa juga kpd komen2 yg membakar semangat utk tetap tabah berjuang di dunia yg sementara ini. God bless us..hehe

Gaaman said...

Sanguru, kau pun diberkati jg oleh Tuhan. Tiada sorangpun yg sempurna di dunia ini. Setiap org ada kekurangan/kelemahan termasuk diri kita sendiri. Biasanya org selalu lupa(pura2 lupa)dan senang sekali menuding jari kpd org lain, tetapi 3 or 4 jari lgi menuding diri sendiri..

SANGURU said...

ya. X yg sempurna dan bebas salah kecuali para nabi yg dipilih, tu pn kkdg silap jg. So, kesempatan ini, sesuai dgn topik, SAYA MEMOHON AMPUN D MAAF SELAMA DLM SAM..selama menulis, dll,