SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, September 29, 2009

ANGIN KENCANG...

Kasihan. Kejadian angin kencang yang berlaku di beberapa kawasan di Sabah kelmarin dan hari ini telah mengakibatkan beberapa kerosakan dan kerugian harta benda. Syukurlah kerana pihak kerajaan dan pihak dermawan segera menghulurkan bantuan dan sumbangan. Setakat ini pihak SAM hanya mampu memaparkan dan berkempen agar lebih banyak pihak tampil menghulur bakti. Angin kencang juga, maksud saya "khabar angin" sedang berlegar2 di kedai kopi bahawa ada beberapa parti komponen BN Sabah mungkin akan keluar ikut jejak langkah SAPP. Betul atau tidak, namanya pun khabar angin. Jika ia tidak berlaku maka BN akan kuat, jika BN benar2 kuat maka ia tidak akan berlaku. Jika ia berlaku, apakah ia seperti angin kuat yang boleh menerbangkan bumbung BN? Seperti mana angin kuat menerbangkan atap2 rumah yang berlaku di beberapa tempat di Sabah? Ataukah ia hanyalah angin sepoi2 bahasa yang menyegarkan tubuh badan. Kita tak punya pilihan selain tunggu dan lihat...

20 comments:

Anonymous said...

mungkinkah nanti ada yang TUMBANG akibat tiupan angin yang kencang itu sanguru???

Anonymous said...

klu ada yg tumbang, sia ketawa2. kuangkuangkuang....

Anonymous said...

yg patah tumbuh berganti, yg tumbang ada pengganti bah kawangggg. kuangkuangkuang...

Anonymous said...

pukuk besar pun kalo kena puting beliung tumbang juga menyembah tanah. apakan lg setakat beEND. kuangkuangkuang...

Anonymous said...

muga2 angin2 ini tarus tiup kancang2. tumbang menumbang sana sini. beketawaan sana sini. kuangkuangkuang...

Anonymous said...

kalu tida cukup geragaji bulih pakai kungfu kapak!!!!!!!!!!!!!!!!!kuangkuangkuang....

Anonymous said...

BERJAYA pun berjaya ditumbangkan apa lagi amu nooooooooo...kuangkuangkuang...

Anonymous said...

cantik ko punya ayat sanguru:"klu tidak berlaku maka BN akan kuat, kalau BN kuat ia tidak akan berlaku" tp sia ramal ia berlaku, minta maaflah sama SAM klu mengharap ia tida berlaku.
yang ditakdirkan berlaku akan tatap belaku. kuangkuangkuang....

Anonymous said...

suda lama sia ikuti ini SAM dan banyakkkkkkk yg sia suka, sikit sija yang sia tidak suka. itu kyro sy suka sebab sia bkn urang muda gia suda. kuangkuangkuang...
ini sanguru pun sia suka dia punya kepala manyak geligaaa oooo...yg lain2 pun bulih2 bahhhhh. kuangkuangkuang...

Anonymous said...

oooo...angin malam bawalah bala kepadanya...kuangkuangkuang...tumbang itulah bala besar zaman ini. kuangkuangkuang.......,

Anonymous said...

sanguru, sia tida perlu tunggu dan lihat, sia dan kwn2 sia suda dapat lihat apa kejadian nanti.
TUMBANG SANA SINI DITIUP ANGIN KANCANG. kuangkuangkuang...

Anonymous said...

kuangkuangkuang...
k, roger N out. puas ati suda sia bekurapak di sini. tq SAM.
bai2 tatata.
kuangkuangkuangggg...

Anonymous said...

anony 1-12..
Bah..seronok betul ko bab2 menumbang ni...bah...hati2 saja kalo menumbang boh...cari masa n tampat yang sesuai...susa itu kalo ngam2 menumbang, itu tumbangan sudahlah menyusah sama penumbang..terpaksa ko memikul n mengangkut ke hulu ke hilir...hehe..pas tu..urang menumbang ada hasil dibagi2 sama urang..kita tumbang? entahkan ada, entahkan teda...hehe..Oddoi dogo'.. Teruskan menyumbang kio...

SANGURU said...

wah, adessss...kencang juga sdr anony ni mengomen ya. Bah, itu pandangan peribadi sdr dan bukan pandangan rasmi SAM. Tk atas kunjungan setia itu. SAM hargai setiap pengunjung. Semua komen itu kami "failkan" saja. Yg sesuai dipakai, yg x sesuai disimpan sbg rujukan. Tk.

Umar al-Longobi said...

tumbangkan saja mana yg patut ditumbang... Takziah kpd mangsa.

Aldusuni said...

HADIS; Rasulullah saw. Bersabda yang bermaksud: “Kaum Bani Israel biasanya dipimpin oleh para nabi. Setiap kali meninggalnya seorang nabi akan diganti pula oleh seorang nabi yang berikutnya. Sesungguhnya tiada nabi sesudahku. Ada beberapa orang pemerintah sebagai penggantiku dan banyaklah bilangan mereka itu,” Baginda bersabda,“ Lakukanlah baiah yang pertama, dan hendaklah patuh kepada pemerintahan mereka. Kamu juga hendaklah memerangi mereka yang menentang mereka, dan mohonlah kepada Allah apa-apa yang menjadi hak bagimu, Allah akan bertanya kepada khalifah-khalifah itu mengenai cara mereka mentadbir pemerintahan mereka”.

Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

renungkan...

Tompinai said...

Bab tumbang menumbang ni sebenarnya terletak pada hati rakyat, SAM tidak ada kuasa untuk menentukannya. So harap jgn kaitkan SAM. SAM cma NGO saja. SALAM SAM

SANGURU said...

saya juga pegang prinsip Islam. Kerajaan ditaati dan x boleh ditumbang sewenang2nya secara sabotaj/kekerasan. Dalam begara demokrasi misalnya, ada era dimana perubahan boleh berlaku/dilakukan secara aman dan halal, maka inilah masa yang halal. Penumbangan secara keras, demonstrasi, rampasan kuasa, perang dll itu tidak afdal/tidak dirahmati/tidak selaras ajaran agama.
Lihat apa berlaku negara yg tumbang menumbang secara keras, negara itu mcm2 bala, masalah dll.
Jadi, mainkan dalam tempoh yg sah itu, kerajaan mestilah ditaati termasuk pemimpin. Harus bersabar dan terus berdoa. Jika masa itu sudah tiba, terserah kpd kebijaksanaan. Mudah2an saja kerajaan kini dan akan datang adalah kerajaan yg mendapat rahmatNya. Amin.

Anonymous said...

salam

memang seronok tumbang menumbang ni tapi awas kalau sendiri yang tetumbang dan kena tumbangan ba pandai2 lah....

Saya Anak said...

Harap2lah Allah yg menguasai Bumi dan alam ini benar2 memberikan Ilham kepada seluruh Rakyat/Mesyarakat/ Pengundi d Negeri Sabah dan Negara Malaysia amnya benar2 MATANG dan mengambil keputusan yg BIJAK,DERASTIK dan POSITIF kearah mengujudkan sebuah Kerajaan yg benar2 boleh membawa kearah REFORMASI dan HARAPAN BARU kepada rakyat Malaysia d dalam menentukan pembentukan sebuah kerajaan yg benar2 d Rahmati oleh Allah swt...Kita tidak mahu Kerajaan yg MENGHIANATI MANDAT RAKYAT/PENGUNDInya sendiri yg telah memberikan kepercayaan semenjak Kemerdekaan bermula lagi.Kita tidak mahu BERJUTA JUTA MYKAD MALAYSIA/KEWARGANEGARAAN kita d ANUGERAHkan kepada PTI @ Orang asing yg belum layak menerimanya (Pakistan,India Baru 3 bulan sudah dapat Mykad)...Kita selaku Rakyat d dalam Negeri/Negara Malaysia ini "MESTI"lah "BERSATU HATI" untuk menumbangkan Pohon Kayu Ara yg "BERHANTU" ini...Kerana kita tidak mahu anak cucu kita akan "KETEGURAN" setiap hari oleh PENUNGGU dan JAMBALANG Pohon Kayu Ara yg bernama BE END ini....Niat kita SUCI hanyalah untuk keAMANan Negeri Sabah dan Negara Malaysia yg tercinta sahaja...Seandainya Rakyat Negeri Sabah dan Negara Malaysia masih BERDEGIL untuk mengekalkan Pokok ini maka bertambah SUSAH dan SANGSARA lagi rakyat Kota Marudu yg memang mundur semenjak 46 tahun kita berada d dalam Lingkungan Pohon yg Berhantu ini....Amin !!!