SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, September 4, 2009

BERITA TERKINI

Nota: Oleh sebab artikel ini sedang rancak dan amat penting untuk ditatap bersama, maka ianya diterbitkan semula. Semoga isu ini dapat membuka minda kita. - Ketua Pengarang. Saya telah dihubungi oleh En. Pam, yang mengadu tentang kes bayaran kelas tambahan di SRJK Khoi Ming, Kota Marudu beberapa minggu yang lalu. Masih ingat kes ini?
Menurutnya, guru besar sekolah berkenaan telah menelefon pihak pengadu untuk membincangkan perkara ini. Kata-kata beliau sengaja saya tidak paparkan di sini untuk menjaga ketatasusilaan dan keharmonian. Harapan SAM agar kes ini berakhir dengan baik dan tidak berlaku lagi kejadian yang serupa di sekolah lain, kerana di mana pun KEBOBROKAN, SAM akan cuba paparkan setakat termampu. KENAPA? - SAM MAU TOLONG. Yesss...macam biasa juga bah, kata Utara.fm.

42 comments:

Anonymous said...

saya bekas murid sikul 2, kls tambahan d sikul 2 mmg ada dr dulu lagi.setau saya, klu btl2 miskin... saya percaya pihak sikul akan m'bantu m'dpt bantuan...saya yakin Keadilan mmg sentiasa diamalkn oleh p sikul...klu nda layak,mcm mana dpt? bersubahat uda 2...setau saya, beliau berumah besar & berkereta agak mewah ba 2... sapa x kenal beliau??? Yuran tuition hanya RM10 sebln ja nda blh bayar, xpi yuran tuition bersendirian Rm100 sebln mampu bayar ... ini dikatakan MISKIN ka??? diminta siasat dulu ba baru komen....

Anonymous said...

Adakah kemungkinan salah tafsiran ??? taula ba kan kadang2 mesej yg dsampaikan kpd pihak ke-3 mmg berbeza dgn yg sebenarnya. sy pernah dengar kata, isteri En Pam yg pigi jumpa dgn guru besar b'bincang dgn perkara tersebut! btl ka guru besar berckp demikian??? sy x brp percaya la. Ada anak sy juga bersekolah d sana, x pernah berlaku perkara sedemikian pun. baik kamu bersemuka dgn beliau la,klu x, masalah x kan berakhir tu.

SANGURU said...

SAM hanya memaparkan. Semua pengadu dalam SAM telah diberi penerangan ttg etika2 aduan dan dimaklunkan juga tentang kebertanggungjawaban sesuatu aduan. Setakat ini, paparan SAM telus. Dalam kes ini, harap pihak sekolah dan pengadu berbincang. Pihak SAM juga sentiasa beri ruang kepada pihak yang kena adu untuk beri penjelasan. Cara inilah yang dipraktikkan oleh mana2 media/akhbar. Harap maklum.

Anonymous said...

Saya adalah salah seorang ibubapa bagi murid-murid tahun 6 pada tahun ini. saya bekerja berpendapatan rendah berbanding dengan pihak En. Pam yang disebut yg mempunyai rumah besar dan berkereta mewah, dan juga mempunyai perniagaan sendiri. walaupun saya berpendapatan rendah tapi saya juga mampu membayar yuran tuisyen bagi anak saya walaupun kadang kala anak saya tidak menghadiri tuisyen yang dikelolah oleh pihak SJKCKhoiming. Biar semua orang fikirkan dan renungkan sendiri, hanya kerana RM 10 sebulan, boleh menjejaskan hubungan baik antara pihak sekolah dan pohak ibubapa. mengapakah ada juga manusia yg mengaku sendiri alim bersembahyang tapi berani membuat perkara yang hanya akan menghancurkan orang lain yang sekian lama berusaha untuk masyarakat?

Anonymous said...

Kepada seluruh warga pembaca. renung2kan lah.
Adakah tindakan memaparkan aduan di blogs secara terus tanpa perbincangan dengan pihak yg berkaitan adalah wajar?
Adakah tindakan memburukkan nama sekolah, mana2 sekolah di seluruh negara adalah wajar?
Adakah faedah pulangan yg lumayan jika memburukkan nama baik sesebuah sekolah, hanya demi keuntungan bagi pihak yg bersubahat memburuk nama sekolah?
Sekolah dianggap tempat suci bagi anak2 belajar. Tapi suci kah tidak hati kita sebagai ibubapa yg berniat dan sengaja menjatuhkan pihak sekolah?
Renungkan usaha guru2 dan warganya dalam sesebuah sekolah yg hanya mengharap untuk berkhidmat untuk masyarakat yg kian maju...

Anonymous said...

Betul 2. baik berbincang bersama. menyelesaikan masalah. Akhiri kes ini. Jgn sesesuka hati meburukn imej semua. Apa guna 2? nda faedah & manfaat juga.

Anonymous said...

untuk pengetahuan anony yg bertarikh 3hb sept jam 8.19am setau saya en.pam memang ada rumah besar tapi itu adalah pampasan tanahnya yang diambil oleh jabatan pendidikan pd beberapa tahun lalu,tentang kereta mewah beliau pula memang lucu anony hahaha....kereta macam dia punya dibilang mewah haha...,awak pura2sj ba bilang awak ibubapa pelajar(na dah bohong kan?)sebenarnya awak tak kenal en pam,untukpengetahuan awak kereta dia dah tua la,klu tak silap kereta nya jenis kereta tahun 80'an.dan sekali lagi untuk mebuktikan apa yang sya katakan betul atau tidak sila siasat pada guru2di sklh trsebut,byk yang kenal asal usulnya.

Anonymous said...

saya bekas pelajar sekolah tersebut pada tahun awal 90'an,dulu saya tak perna diminta bayar yuran kelas tambahan,walaupun saya mengikuti kelas tambahan , guru2 semua sukarela bantu,apa dah jadi dengan sekolah ibunda ku?

anonymous fr kk

SANGURU said...

SAM umpama juga akhbar lain, membuka ruangan hotline. Bila kami menyiarkan bukan maksud memburukkan. Seperti mana SAM paparkan isu cukai, bkn hentam MDKM, bahkan kerana SAM lah Sabah dan Sarwak dapat peruntukan kepada PBT/MD. Apakah SAM tidak wajar diberi sedikit ucapan terima kasih? Fikirkanlah

Anonymous said...

apa pokok pangkal ini cerita? Tuisyen? Kelas tambahan? Sila baca buku akta pendidikan. Dalam sana ada sebut pihak sekolah mmg boleh buat sesuatu dengan persetujuan PIBG/lembaga tapi tidak boleh mewajibkan kpd pelajar. Harap maklum.

Anonymous said...

apa pokok pangkal ini cerita? Tuisyen? Kelas tambahan? Sila baca buku akta pendidikan. Dalam sana ada sebut pihak sekolah mmg boleh buat sesuatu dengan persetujuan PIBG/lembaga tapi tidak boleh mewajibkan kpd pelajar. Harap maklum.

Anonymous said...

saya pam chin kong i/c no.632306-12-5464 ingin beri keterangan pada anonymous2 di atas yang bagi ulasan,dengan bantuan seorang kawan saya kirimkan ulasan ini,untuk pengetahuan anonymous2 diatas atau pembaca2 SAM,saya memang mempunyai sebuah rumah batu yang berukuran 40 kaki x 46kaki,belanja membuatnya hasil dari pampasan tanah yang saya dapat dari jabatan pendidikan bahagian pembangunan negari sabah,masa itu dikendalikan oleh encik Yahya Mukmin pada tahun 2000,pada masa itu kerja saya hanya seorang juruletrik yang berkerja dengan Wong Compony yang bergaji hari hanya rm18 sehari, dan hanya dapat sekitar kira2 rm300 sebulan,masa itu adapihak yang membantu anak2 saya anony ?saya ingat lagi anak sulong saya di tahun 3 didenda kerana tiada pakaian sukan akibat saya tak mampu beli ada anony2 bantu saya?? atau pun anony masi cakap saya kaya raya dalam gaji sekitar rm300?disini saya tegaskan rumah besar saya dibuat daripada pampasan tanah!bukan dari gaji saya,selepas tu saya rasa2 susah nak hidup hanya dengan gaji sekitar rm300,memandangkan pampasan saya ada sikit lagi maka saya buat gerai utk mengadu nasib kami,padamasa kini pendapatan harian gerai saya hanya sekitar seratus lebih/dua ratus sehari dengan keuntung dalam12%,berapa keuntungan saya dapat sehari anony? begitu ka pendapatan orang kaya?,berkenaan kereta saya pula,kereta saya keluar kilang pada tahun 1984 dengan plat sa5268e, mungkin banyak pembaca dah pernah nampak kereta ini,itu ka kereta mewah?selidik dulu ba anony,alamat saya di kampung goshen 2.5km jalan lotong,dan nama gerai saya kedai jaya,cuba anony2 datang sendiri tengok barang jualan saya,saya malu sendiri dengan jualan saya anony!tapi apa boleh buat saya tiada wang lebih utk tambah jualan saya,kamu bilang saya kaya?mungkin anony mau tanya kenapa tak makan gaji?utk pengetahuan anony saya sekarang sedang mengidap darah tinggi yang dijemur matahari rasa nak pitam dan lehir rasa nak pecah bila dijemur,macam saya ini berpendidikan hanya sampai tingkatan 4 kerana keluarga tak mampu belanja,boleh berkerja di pejabat macam anony2? isteri pula ada masalah jantung jadi terpaksa la kami jaga2 gerai saja,tentang saya merosakkan imaj sekolah,anony..srjk(C)khoi ming adalah sekolah ibunda saya tidak terlintas di fikiran saya nak rosakkan imajnya tapi saya terkilan dan rasa kena aniaya ,mengapa anak saya tiada ikut kelas tambahan diminta membayar yuran? pada hal dulu tahun 70'an-awal 90'an tiada diminta bayar yuran kelas tambahan,kenapa sekarang ada?dulu guru2 sanggup bantu,kenapa sekarang mau bayar?disini saya mengaku anak saya ikut kelas tambahan diluar sekolah tapi guru itu adalah guru sekolah tersebut juga lagi pun dia kelas tambahan diluar sekolah ada kemajuannya,dan kami tak bagi kelas tambahan di sekolah ada sebab2nya,untuk menjaga imaj sekolah saya tak tulis disini.

Anonymous said...

sambungan diatas11:38pm.
ada diantara anony diatas sdah isterisaya bagi tau(kami tak buat fitnah,memang kenyataan),klu anak sy ada ikut kelas tambahan dalam sklh memang kami patut jalaskan yuran tapi ini tiada ikut ba mcm mna mau byr?ini mcm kita belum beli kereta sudah diminta bayar cukai jalan!mcm mna ini anony??undang2 negara apa kena pakai?tentang anony yg serang peribadi saya:sayaTIDAK PERNAH CAKAP SAYA ALIM ,itu yg awak ckp!setahu saya dlm dunia ini terdapat byk orang berdosa termskla saya dan keluarga saya,tentang sembahyang topikong,memang sayaseorang pengamal perubatan topikong,utk makluman anony sy tawar2kan org sakit sy tak perna buka mulut meminta angpou sekian kecuali kes2 melibatkn pembelian barang2 utk menyembuhkan penyakitnya,setahu saya la byk guru2 di sklh khoi ming pn minta perkhimatan sy semasa ahli keluarga mereka mengalami sakit,sy tulis semua ini bukan sy nak tunjuk tembirang tp utk menjelaskn comen2 yg anony2 ckpkan diatas,keluarga kami sikit pn x trlintas dlm fikiran kmi mau jatuhkan sesiapa,apa lg nama sklh ibunda sy,klu lah sy jatuh sesiapa apa faedah sy ha anony?dng pelajaran sy hnya ada sijil srp nak jd guru besar?haha..,tp wajarkah/patut ka pihak berkenaan MEMAKSA kmi byr yuran yg mreka adakan tu,skrng siapa yg rosak imej sklh?wahai pembaca SAM yg buduman ,sy atau pihak brkenaan yg nak rosakkan kesucian sklh? kmi sekeluarga btl2 trkilan dan rasa traniayai bila pihat brkenaan mnta kmi byr yran kelas tmbahan,di mana ka hak kmi sbgai seorg pengguna yg tak gunakan khitmat mreka tp diminta byr yuran prkhitmatan?

Anonymous said...

sambungan diatas 12:08pm
anony 3hb sept 5:56pm
x payahla jumpa2 lg,klu jmpa pn x blh mnyelesaikn masalah, menambah senggita ada la! mula2 jmpa di bg tau kelas tambahan tahun 6 x patut ada byran nnti d kasi maklum guru kelas,waktu ambil kad kemajuan anak c mama kasi tau guru kelas sdah jumpa atasan,kurang lbh sebln dr tarikh ambil kad kmajuan ,guru kelas br tau anak suruh jmpa atasan(EN TAM) mnta surat pengecualian,sekali d jmpa d trbalikan ckp, kmu mampu bry la,mesti byr la, nak mnta siasat oleh timbalan la, mcm mna ini anony?x awak keliru??sy rasa bgini la anony,klu awak kwn EN TAM tlng bg tau EN TAM,atau pn EN TAM ada trbaca tulisan ini, EN TAM,kputusan di tangan awak,klu sdah ada kputusan awak tolong mnta cikgu chung shun siong(guru kelas tmbahan anak sy)bg tau kmi,klu awk rasa kmi traniayai olh yuran kmu tolong bg pengecualian,klu awak paksa jg mnta byr,ba apa blh buat,utk mendptkan surat lps anak kmi,kmi kena aniayai pn trpaksa la kmi akur keputusan awak. EN TAM tolong jangan apa2kan surat lepas dan catatan kelakuan anak sy .akhir kata sy ucapkan ribuan trima kasih pada SAM dan cikgu ANDROD kwn baik saya kerana bg ruangan ini utuk sy luahkan kata2 sy pd yg brkenaan,dan bantu sy siarkan masalah rasa trkilan dan rasa traniaya yg dtng nya dr yuran kelas tambahan tahun 6. sjk khoi ming.

SANGURU said...

hmm, sy terharu penjelasan en. Pam. Utk pengetahuan pembaca budiman, beliau sahabat sejati saya. Tp saya papar kisah ini bkn atas nama sahabat. SAM sedia papar masalah sesiapapun wpn x dikenali. Bacalah paparan SAM sebelum ini, barulah pembaca tahu betapa SAM x pilih bulu...
En. Pam ni miskin. Sy mulai kenal sejak rumah beliau sana ladang kelapa. Daif! 1 bilik, ruang tamu bersama tempatnya sembahyang. Klu ada yg kata dia kaya, mmg x cukup selidik punya...

SANGURU said...

Begini sajalah. Kepada semua sekolah, baik SK atau SJK, ikuti akta pendidikan. Usah cemarkan nama mulia Kementerian Pelajaran Malaysia. Nak naikkan prestasi murid, buatlah cara bagus. Kita dulu2 pn bkn canggih sgt cara belajar dan pengajaran. Kelas tambahan blh dikatakan tiada. Pun blh jd profesor. skg? Pendidikan semakin mahal, mcm2 disuruh bayar, hasilnya? - hampa, bikin kecewa.
Selesaikan kes ini baik2 sebelum KPM marah!

SANGURU said...

sepanjang sy urus hal ehwal murid, sy x pernah gantung atau buang murid. Bahkan sy beri peluang murid2 cicir, lebih umur belajar semula kerana itu hasrat murni kerajaan yg sebenarnya. Berlumba2 sekolah lain gantung dan buang pelajar, sekolah sy SMK Tandek (atas penerimaan saya) terima. Tidakpun mereka jahanamkan sekolah kami! Manusia boleh berubah bah klu ngam cara. Tolonglah, jgn zalimi sesiapa ya, kelak kita dizalimi org lain. Nnti tertutup pintu ke syurga...

SANGURU said...

sbg pendidik (sbnrnya blh dianggap pakar) sy cukup faham, sek2 nak tingkat prestasi, tp carilah teknik yg simple tp berkesan. KPM pun bknnya paksa semua sekolah 100% dapat A. Memadailah pengurusan sek memastikan pengajaran guru ikut yg sepatutnya. Pd hemat sy, jika P&P dijlnkan secara telus masa jadual rasmi sekolah, dan klu murid2 btl2 fokus ok sudah bah. Lampau dera murid belajar pn x brapa bagus dr segi psikologi. Bkn tambah pandai, tambah bosan!

SANGURU said...

pasal tahan menahan sijil, keputusan , dll itu MEMANG SALAH. Mana2 murid yg buat salah, hukum ikut kesalahan dan ikut peraturan dlm pekelilng KPM dan/atau peraturan rasmi sekolah. Cth: hilangkan buku teks, ganti. Bkn sekat sijil dll. Pengurusan kena betul. KPM cukup sensitif dgn salah urus pentadbiran. Apa yg sy ckp ni bkn fokus SJK Khoi Ming saja, semua sekolah. Agensi kerajaan lain pun sama, pengurusan kena betul baru ada integriti. Barulah PM senang hati dan mudah tadbir ini negara.

SANGURU said...

Berbalik kpd kes En. Pam, kes ini membuka mata kita semua bahawa masih ada ruang2 kelemahan yang boleh kita perbaiki bersama. Tidak perlu ada rasa malu atau egois terlalu tinggi. Tinggi hati dengan mudah sy boleh langkah, tp kerendahan hatilah yang paling sukar untuk didaki...
Salam 1Marudu, 1Malaysia. Apa yg sy papar adalah pendapat peribadi dan bukan melibatkan SAM. Harap maklum.
Roger n out!

Balsam said...

[KPM pun bknnya paksa semua sekolah 100% dapat A. Memadailah pengurusan sek memastikan pengajaran guru ikut yg sepatutnya. Pd hemat sy, jika P&P dijlnkan secara telus masa jadual rasmi sekolah, dan klu murid2 btl2 fokus ok sudah bah. Lampau dera murid belajar pn x brapa bagus dr segi psikologi. Bkn tambah pandai, tambah bosan!]

Ya...ngamm ni Sanguru...murid lambat ka...murid cepat ka...pada luarnya nampaklah beza tapi bagi sy, macamanapun murid2 ni lambat, yang penting belakang hari diurang jadi manusia bha...

Anonymous said...

untuk anonymous 2hb.sept 10:24pm,
utk pengetahuan saudara,sy x hrp bantuan apa2,dan anak kami tak perna ditawarkan borang pemohonan,sy tak kisah sb sy rasa ada org yg lbh memerlukan, pd masa anak sulung sy tahun 3 tiap kali kelas senam didenda krana sy tak mampu beli pd masa itu gaji sy hnya rm12 sehari,masa itu pn sy kaya?klu sy tak kaya knapa anak sy tak dibantu?asik kena denda, kes skrng yg sy tuntut adala pengeculian byr yuran kelas tambahan yg anak kmi tak ikut! bukan kami mau bantuan,tentang layak tak layak menerima bantuan,sy ada seorang kwn yg kerja mekanik pndpatan bulanan disekitar rm2ribu tetapi anaknya boleh dapat makanan percuma dikantin mcm mna ini anony?dan sy hrp anony luangkan masa sejam pagi ini utk ke kaunter JPJ K/MARUDU buat pengesahan pada kenderaan no brtaftar sa5268e siapa ka pemiliknya,awak ba yg periksa dulu br comen.utk makluman anony tengah hari ini sekitar jam 11.50am-12.00pm sy akan berada ditepi jln depan tadika utk ambil anak plng,ingat no.plat sa5268e jenis toyota station wagon warna putih ,sy brpakaian kemeja warna cerah berpetak2,ramput pendek dan keputih2an,brgelas mata,tengok la btl2 kereta mewah atau kereta "lao yah"dan pada masa itu juga awak kena kasi saya rm10 mulai bulan ini,memang awak ckp"apa hal sy kasi kau duit,kau bkn kerja dng aku"jawapan tepat sekali.smpai sni x payah sy byk cerita la.akhirnya nanti ptng ada masa lapang datang la ke kg goshen 2.5km jln lotong,tengok dng kepala mata awak,sy kaya atau serba serdehana.

dari pam chin kong.

Umar al-Longobi said...

SAM hanya membantu memaparkan. Yang berkenaan diharap buat penilaian dan tindakan. Apapun, SAM akan pastikan setiap aduan itu benar dan tiada keraguan. Kita mengharapkan kesudahannya adalah baik.

Umar al-Longobi said...
This comment has been removed by the author.
Umar al-Longobi said...
This comment has been removed by the author.
Balsam said...

[Awak kena kasi saya rm10 mulai bulan ini,memang awak ckp"apa hal sy kasi kau duit,kau bkn kerja dng aku"jawapan tepat sekali.]

Sdr Pam Chin Kong...
Sbg pembaca SAM, sy simpati dengan kejadian yg berlaku ke atas sdr n anak sdr.

Haiiyoooo.....Anony 2 Sept..Siapapun tidak ada hak meminta bayaran untuk kerja yang tidak ada...Bagus lagi itu peminta sedekah, duduk2, tidak payah cakap, tadah tangan..memang itulah kerja dia...

Sabar sjalah dulu sdr Pam. Sy doakan, mudah-mdahan masalah ni cepat selesai...

Balsam said...

[Awak kena kasi saya rm10 mulai bulan ini,memang awak ckp"apa hal sy kasi kau duit,kau bkn kerja dng aku"jawapan tepat sekali.]

Sdr Pam Chin Kong...
Sbg pembaca SAM, sy simpati dengan kejadian yg berlaku ke atas sdr n anak sdr.

Haiiyoooo.....Anony 2 Sept..Siapapun tidak ada hak meminta bayaran untuk kerja yang tidak ada...Bagus lagi itu peminta sedekah, duduk2, tidak payah cakap, tadah tangan..memang itulah kerja dia...

Sabar sjalah dulu sdr Pam. Sy doakan, mudah-mdahan masalah ni cepat selesai...

Anonymous said...

terima kasih byk2 saudara Balsam kerana memahami keadaan kmi.. untuk renungan para pembaca,bukan saya mau lawan pihak sekolah terutama EN. TAM,atau menjatuhkan seseorg seperti anonymous 3sept 8.19am katakan tp macam mna mau byr sdngkan kita tak gunakan tuisyen dlm skhl, kta byr RM90 utk tujuan apa?sebagai wang derma atau mcn mna? sbagai wang derma layak ka/dapat ka sy menderma sdngkan sy masi tergolong dlm golongan miskin dng pendapatan sekitar rm800 sj,sekali lagi disini saya katakan mulai skrng saya menunggu keputusan EN.TAM melalui cikgu CHUNG atau pn melalui ulasan SAM (klu diizinkan SAM)bahawa saya diteruskan kena paksa byr yuran kelas tambahan RM90,atau mengasihani kmi dan dikecualaikan membyr RM90.,EN.TAM tak payah la kita jumpa bincang2 krana keputusan hanya 2 sj,terus dipaksa byr atau dikecualikan membyr,yg kmu mau hanya la dikecualikan membyr RM90 yuran kelas tambahan yang anak kmi tak hadiri langsung sejak tahun 4 lagi.dan kmi tidak pernah mengharap bantuan yg dibagi olh kerajaan walau pun kami masi dlm golongan miskin,bg sj pd org yg lbh memerlukan bantuan sedemikian,yg kmi sangat2 mengharapkan dari EN.TAM ialah berita kmi DIKECUALIKAN menbyr yuran kelas tambahan sebyk RM90.keperhatinan EN.TAM kmi harapkan dan menghargai.

terima kasih atas sokongan dari saurada BALAOM.

pam chin kong

SANGURU said...

Kelebihan "RUANGAN ADUAN" yang ditawarkan SAM berbanding ruang seperti ini oleh media massa lain ialah:
1. Kes mempunyai kekuatan atau wujud kes.
2. Dapat diforumkan bersama melalui ruangan komen ini.

#sejauhmana ketepatan isu bukanlah tanggungjawab SAM kerana SAM BUKAN POLIS, PEGUAM, MAHKAMAH SEKALIGUS!

Setakat ini, semua kes/isu yang SAM Paparkan memang ada kebenarannya.

Anonymous said...

anak saya pun sama satu kelas dgn pam vui ken,pasal paksa payar yuran tuisyen,,saya tanya anak saya adakah cikgu kamu bilang jika tdk payar akan diambil tindakan?anak saya bilang cikgu tdk pernah cakap begitu,,mungkin ini adalah salah faham saja,,,harap perkara ini dpt selesai dgn aman,,,utk kebaikan anak kita juga,,,

Anonymous said...

anonymous fr kk
Sdr, era 90an memang ndada byran tuisyen kerana sekolah masih jumlah murid kurang berbanding sekarang. minyak pn naik, gula pn kurang, takkan sampai bila2 pn mcm sdr punya 90an pnya sekolah..( yg time minyak murah n gula bergunung2?) apa la...

Anonymous said...

Heran betul masalah kecik diperbesarkan...kalau dah yakin dan tertulis dalam akta tak wajib bayar jangan bayar lo...
Nak heboh satu blog yang orang ni kaya atau tak buat apa juga..Bukan dia aja yang miskin..ramai lagi ibu bapa lain. Kalau dah ramai bgtau sijil tak akan disekat buat apa nak gaduh lagi. Takkan sek tu nak biar budak tu tak pi sek menengah..nak biar dia di darjah 6 berapa lama?? Ish3...akal tak pakai ka..?

Umar al-Longobi said...

# Aduan yg benar maksudnya, masalah itu betul2 dialami oleh si pengadu. bukan dibuat2 utk memfitnah org lain dll. soal siapa yg bersalah/tidak bukan bidang kuasa SAM. itu buli ruput pigi pulis dll. biar diorang siasat.

SAM terus maju!

SANGURU said...

Hmm...perkara ini mmmg nampak kecil bagi orang besar atau yang tak melihatnya dari skop lebih besar dan impak lebih jauhhhh ke hadapan.
Tak tahulah, kalau saya, memang saya tidak boleh terima sebarang unsur manipulasi atau silaptadbir...dan saya lihat ini banyak berlaku di kebanyakan agensi kerajaan walhal pihak pemerintah berusaha keras menerapkan nilai-nilai Perkhidmatan Awam, integriti dan sebagainya.
Berbaik kes yuran dll, ini sudah satu gejala teruk di sekolah2. Makin canggih sekolah tu makin tinggi yuran macam2. ada yang sampai ratus-ratus. Beli itulah, inilah. Kenapa? nak minta puji, nak kelihatan berbeza dgn sekolah lain, keunikan sekolahlah alasan dan sebagainya.
Bagus. Saya tak kata tak bagus, tapi ingat...HAK RAKYAT. Bukan semua rakyat kita mampu. Bukan semua orang Cina itu kaya, dan bkn semua Bumiputera/Melayu itu miskin!
saudara2 sekalian, dunia hari ini banyak berorentasikan ringgit, bisnes, kalau ini tidak dibendung, percayalah - JURANG ANTARA MANUSIA (SAYA TIDAK LAGI GUNA ISTILAH ANTARA KAUM) AKAN MELEBAR. YANG KAYA HARI INI, TAMBAH KAYA ESOK HARI DAN SEBALIKNYA.
Orang Miskin, harapan mereka banyak bergantung kepada pendidikan. Kalau inipun mereka sudah dinafikan, percayalah mereka akan terus ketinggalan...dan waspadalah dengan kemiskinan, kebencian dan ketidakpuashatian. 3 perkara inilah bakal mencetuskkan API. Dan...API ITULAH MEMBAKAR KESENTOSAAN NEGARA INI KELAK.

Anonymous said...

saya merupakan guru kelas bagi anak En.Pam, saya memohon maaf keatas segala masalah yg timbul kerana perkara terbabit. saya akan menolong menyelesaikan masalah yg dihadapi dengan memmbayar jumlah tunggak tuisyen anak En. Pam, kerana tidak ingin memjejaskan prestasi pembelajaran murid perkenaan dan hubungan baik antara ibubapa dengan pihak sekolah.diharapkan segala selisih faham yang timbul dimaafkan.saya ingin dan bersedia berjumpa dengan ibubapa murid berkenaan untuk hal perkenaan dan ingin memohon maaf dan mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan perkara ini.sekian terima kasih.

ILLIE said...

perkara ini nampaknya suda diselsaikan.oleh itu saya selaku admin SAM tidak mahu perkara ini diperbesar besarkan lagi.

ison said...

Saya fikir kata2 guru kelas anak En. Pam di atas sudah >80% menyelesaikan masalah ini. So, tak perlulah lagi perdebatan diteruskan.

Di kesempatan ini saya mengucapkan selamat maju jaya kepada En. Pam sekeluarga. Terima kasih tindakan guru kelas anak En. Pam yang bijaksana, dan akhir sekali pengurusan pihak sek agar terus diperbaiki.

SRJK Khoi Ming is the only Chinese based school in KM. All of us (all races and parties) need to work together to preserve it.

All the best and God bless everyone. :)

Anonymous said...

di sini sy berterima kpd guru kelas krana menolong kmi,ribuan terima kasih dr kmi sekeluarga,dan utk pengetahuan anonymous 4sep 9.9am,klu sy tak ada bukti takkan sy mengadu pd SAM,utk anonymous 4sep 9.47am,sy tulis dlm blog bahawa saya miskin kerana sy nak beri keterangan pd anonymous 2sep 10.24pm,kerana dia menuduh sy pakai kereta mewah,sy tegaskan bahawa sy ada kereta mewah itu tak btl.sy cuma menerangkan pd beliau bukanla nak tujukkan sy miskin,klu kita sdah miskin dihebohkan lg malu bah tu kwn!,terima kasih byk2 pd saudara ISON.,terima kasih kepada semua pengulas kerana bg pandangan masing2 trutama berkaitan undang2,dan ribuan terima kasih kpd cikgu Androd menolong menerbitkan aduan sy dan nmpaknya dah selesai,terima kasih byk2 sahabat sejati ku..kpd guru kelas tahun 6 zhong,klu cikgu suka hati nak melawat kmi,bila2 masa sj..dtng sj kermh,mngkin skrng kta blm berkenalan mna tau klu dah jmpa jd kwn pl.,ribuan trima kasih kpd semua warga SAM krana mengizinkan masaalah sy dipaparkan. sy pembaca setia SAM.


pam chin kong.

SANGURU said...

dengan rasminya kes ini ditutup. Pihak pengadu dan sekolah telah mencapai permuafakatan yang harmoni. Saya bagi pihak SAM memohon kemaafan sekiranya sepanjang "perbicaraan" kes ini ada kata2 yang menguris perasaan mana2 pihak. Terima kasih kepada semua yang ikut simpati dan prihatin. Tanpa tuan/puan kes ini tidak selesai. BERSAMA KITA MENANGANI KES SELANJUTNYA DARI RAKYAT YANG PERLU PEMBELAAN.

Anonymous said...

hemm...bg sya sbgai rkyat mlysia dan wrga kota marudu...knapa plak harus kaitkan perkataan alim,bersmbhyang dlm kes pndidikan ni?bkan kah itu jg salah satu isu yg snsitif?kita sbgai rkyt mlaysia harus sdar tntg pkara itu..sbgaimana yg dikatakan yuran rm10 adalah kcil..jd napa harus sampai hold sjl upsr?kita harus fhm dgn situasi org..dr sgi pndptn cntohnya..klu pndptnya 2ribu skali pun..jika anak 8 org..ckp ka?makan n minum amcm?nak biarkan anak mati ka?rkyt mlysia harus brfikrn matang..n jgn ada unsur2 mhina indivdu..amalknlah sikap profsnal btul x?mfkan sika silap..tnjukan klu slah ya

SANGURU said...

harap maklum. Kes ini sudah selesai. Sebarang komen selepas ini tidak lagi dianggap rasmi bahkan boleh dianggap sebagai merosakkan permuafakatan antara pihak pengadu dengan yang diadu.

Umar al-Longobi said...

tahniah SAM terutama Sanguru yg merupakan main player di dlm perjuangan isu ini. tq kpd semua pihak yg sudi memberikan kerjasama. siapa senang? rakyat juga...