SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Wednesday, September 30, 2009

LAGI ANGIN KENCANG...

Satu lagi khabar angin bertiup kencang dan menusuk lubang telingaku. Khabarnya ada bibit ayam sabungan muda sedang berlatih/dilatih dan mulai keluar meninjau- ninjau ke beberapa gelangang (kampung). Ayam ini dah mula berkokok walaupun belum cukup nyaring. Diberitakan bahawa ayam ini ada taji kerana ada RM dan kebetulan pula sisiknya memang bagus juga, bibit asli dari Tandek. Namun, khabar betul yang saya terima dari informer2 saya di beberapa kampung menyatakan ayam ini perlu "dilumbag" dan "dipurut" oleh pakar jika mahu memenangi pertarungan dengan ayam sabungan yang pegang "tali pinggang" (itupun kalau jadi masuk gelanggang 2 atau 3 tahun dari sekarang ). Sayang sikit sebab saya tak minat main/tengok sabung ayam, maka saya tak tahu meramal siapa menang siapa kalah...

31 comments:

Umar al-Longobi said...

kalau tajinya terletak pada RM, bagus kita sembelih saja ayam tu...

Aldusuni said...

kuat dan jaguan ayam itu bukan pada 'TAJINYA' atau pada RMnya, ada taji pun kalau tidak pandai menaling apa guna bukan ? yg penting TALING dan berakal. Fikirkan ....

SANGURU said...

hehe...setuju...
Klu RM didahulukan alamat prestasi ditinggal2kan...

Little Mike (LM) said...

ada rm baru boleh ADA KEKUATAN kaki melangkah jenguk-jenguk desa dan bakal bersabung-yang pastinya ramai yang selesa dan hati bagai digaru-garu, yang tidak baiknya bila sudah menang nanti. Saya tolak sama sekali budaya RM mengalir masuk ke N.5 Tandek... nanum jika ayam sabung itu bertaji dan tahu bertarung dengan akal yang bersih, menaji ORIGINAL sambil kebetulan rezeki yang halal menyokong perjuangan... masuk gelanggang, lakukan la...

pertama sekali ialah .. BUKTIKAN NILAI INTEGRITI DAN PRINSIP...

maaf la kalau setakat RM jadi kekuatan, belum dapat memancing undi saya... teruskan berusaha ayam sabung berkenaan... tidak salah kalau Otak ORI, Niat ORI, Krja ORI... yang dapat PRESTASI ORI pun kami juga rakyat biasa...

Anonymous said...

SAM dapat peruntukan RM10 ribu dari YB.Anita..macam mana boleh dapat? Puan Justina ka kamu punya pelobi?

SANGURU said...

Anony yang dihormati,
SAM tak suka meminta-minta dan tiada meminta. sebelum ini saya sudah tegaskan : "BALA TIDAK DICARI, REZEKI/PEMBERIAN ORANG TIDAK DITOLAK".
Saya/kami belum tanya mengapa YB Anita beri. Saya/kami anggap itu komitmen beliau kepada gerakan mengasihi rakyat.

Anonymous said...

apa klaz dpt peruntukan setakat RM10K dan dpt lagi tambahan dari persekutuan tu? apa ada motif ka sanguru ni? siapa yg minta2? sanguru ka? pn justina ka? atau kamurang ni pro kerajaan mpi dpt konon lagi dari persekutuan.

SAM ni mmg peminta ka? ada udang ka d sebalik mee?

Little Mike (LM) said...

bila SAM dapat perhatian orang melalui peruntukan, syukur la... sekurangnya dapat SAM berbakti kpd masyarakat...

Peruntukan itu sendiri di berikan YB. maka SAM terima dengan tangan terbuka. kalau mau berbakti kepada masyarakat, mari ba ANON join kami di SAM.. kita SAMA-SAMA melangkah membantu masyarakat melalui peruntukan tersebut, daripada anon rasa TERTEKAN melihat SAM dihargai oleh pihak lain..

jadi mcam mana anon? setuju sertai kami?

tanpa nama said...

tiada guna kalau melobi minta peruntukan daripada bkorban bagi peruntukan kpd SAM.

Adalah lebih baik jika SAM saja yg collection dpt jumlah diperlukan berbaktilah kpd myt.

jgn suka mengharap inta2 peruntukan kalau ada tekong lagi. mintal tepat tekong.

tali pinggang apa tu? ayam apa mau disabung? keluaran SAM ka? tentu tekong yg ada cita2 ni kan?

hehehe... jgn marah saja komen dari kami gosen juga ba.

BalsamMariii said...

Pelan-pelan bah tn anon...estedi saja tn.. duduk dulu, minum dulu...hehe..Kita ni sama-sama anon, saya half anon jugak..jadi, mari kunu kita mencuba-cuba pikir...

Bagus juga bah SAM dapat peruntukan tu..Sesuai.. pasal selama ni SAM bergerak pun bukan atas support mana-mana pihak...betul kaitu tn Sangguru?

paling-paling pun, mungkin staf SAM kolek-kolek keluar ongkos...

Naa..Kenapa time SAM belum dapat bajet tu kita diam-diam? Inda banyak tanya? Alang-alang kalau mau bersoaljawab, baik kita persoal satu kali mana dapat itu ini untuk buat itu ini jugak...Tapi, malu bah menanya kan? Pasal, durang ni bukan ada sugar daddy @ sugar mummy pun..paham-paham saja dari mana sumber..jadik, bagus kita diam-diam saja pasal peruntukan tu...

Sy yakin SAM lebih tahu untuk di'apa'kan rm10k itu..
Satu hal lagi, SAM kalau tidak diberi peruntukan pun, LAYAK MINTA (kalau mau)....

P/s: Anon..nah, sigirit dulu kita...

Tompinai said...

kepada Anony2 semua yg bertanya tentang dana RM...jangan risau kerana dana itu tetap digunakan untuk aktiviti amal SAM. Selama ini pun SAM bergerak atas dana sendiri ( rukut2). SAM tidak pernah meminta sebarang bantuan kewangan ini tetapi ia diberi bila mereka rasa memang kami amat memerlukan. Jadi ia bukan persoalan, banyak lagi benda yg perlu kita fikirkan yang perlu diperbaiki contohnya kerja2 cincai dalam pelaksanaan projek kerajaan. Pun begitu, SAM cuma menegur/mengingatkan saja.

ambaya said...

tanpa nama..mungkinkah anda diantara org2 YB yang tidak pandai hormat YB? Jelos la ko tu kaan?
Apa yang sia perhatikan, SAM memang WAJAR di beri pengiktirafan selaku 1 persatuan blogger bersekutu yang menjadi contoh.Dan tanggungjawab mengangkat persatuan2 sebegini adalah tanggungjawab pemimpin pelbagai peringkat.
Sia percaya gandingan Cik Letty, Pn.Maria & Pn.Justina di sisi YB akan mantap..KITA TENGOKLAH NANTI...

Sulaiman Hanim said...

Bercita cita dan berangan angan tidak salah dan menyalahi Hukum mana2pun jua.Bercita cita dan berangan angan itu "WAJIB" bagi seseorg manusia...Apa tah lagi kalau yg berangan angan itu mencukupi samua syarat yg ada bagi percaturan.Jangan sahaja berangan angan tingal angan2 saja...!!! Negara kita adalah negara Demokerasi terpimpin dan rakyatnya d bolehkan berangan angan dan memasang cita cita...Teruskan yg berangan angan dan bercita cita tu...Saya akan terus mendokong anda biar lewat Blog SAM sahaja.

Anonymous said...

wah...tuan sangaru ada inpormer pulakni...kwak..kwak..masam james booong pula. Guru, klu karaja tu karaja la ba batul2. Jgn asik berblog jak. Sya tengok masa, masaam masa pajabat bai tu tuan sangaru. Tak salah bloging tapi...mesti kana pada masanya la bah. Urang wara?/ ali? masam saudara tau baitu parkataan jujur kan...huhu...maap la lau saya yg silap tinggu jam. Tagur managur tu kan perlu sesama insan. Masam SAM juga ba, banyak managur untuk kabaikan. oooh...saya bnyak baca entri tuan selama ini, sya minat tapi bila tuan tulis entri di SAM, macam maluat sudah. Entah la..masam rasa terlamapu puji diri, tinggi diri dan masam cuba mempopularkan diri sandiri ( pandanag hamba ALLAH jak). ...Tuan ni, sabanarnya popular sudah, tapi nda parlu la ba cucuk idung sandiri kasi tinggi. Saya labih suka pandakatan tuan yg masam urang budu-budu, pendekatan yang sadarhana. Baru la anon anon suka sama tuan sangaru. Tuan, masam lebih apdol dan molek jika tuan gunakan kabijaksanaan tuan tuk mamantapkan lagi mutu pendidikan dan disiplin di SMK tandek. Ini tidak, masam title DiGi 44 masam karaja sampingan pula...Pizik or Fizik or Fizique.
Jgan la main/tengok sabung ayam tu tuan. Tingu pak lah main sabung, apa jadi....maap zahir batin

Anonymous said...

Maap,
Pandanagn tuan guru al dusuni dan tuan umar pun (pada pandangan hamba ALLAH yang hina ini) masam talampu ekstrimeem dan katarlaluan. Tuan Umar seorang pagawai karajaan yang baik dan saudara nazri seorang pendakwah yang berbakat. Banyak kumen2 sauadara salama ini pada pandapat hamba, tidak mencerminkan budi pekerti saudara yang hamba bayangkan. Maap...hamba managur dengan ikhlas....maap zahir batin

Anonymous said...

Nah ada pula Anon anon yg menyubuk dan mengerti akan tanggung jwb rupa2nya serta tahu akan kerja2 para bloger2 kita ni.Pendangan anon anon yg d atas tu perlu juga d ambil kira laa oleh Penjabat awam...Jangan sampai AMANAH yg d berikan lari dari batasannya yg anda pikul..Kerana Allah juga akan menuntut satu hari nanti Amanah yg d pertanggung jwbkan kepada anda d muka bumiini.....

SANGURU said...

anony yg dihormati,
Sy pentadbir ma, selalu ada klien, sy x berblog di pejabat. Saya buat entri di rumah. Masa posting mungkin silap seting time tu. Hehe...
Klu pun sy buka blog time rehat2. Sy tahu perintah am kerajaan dll yg berkaitan.
Entry2 saya hampir semua sudah diset/dijadualkan. Staf SAM yg blh nampak pejabat SAM blh beri confirmation. So, jgn tuduh melulu ya. Jgn cemari imej sy sbg kakitangan kerajaan. Anyway, tq atas ingatan, moga2 pembaca lain ambil perhatian, kerja tetap kerja, blog tetap blog. Jgn campur aduk kerja dgn blog dgn politik dgn ngo dll...
Salammmmmm....

SANGURU said...

anony yg dihormati,
Pandangan tuan dihargai namun biarlah berasas. Tanyalah staf saya, bagaimana kerja dan pencapaian saya. Paling bagus tanya ketua jabatan saya.
Saya tahu membahagikan masa bah tuan. Jangan merapu mcm2 kr ia boleh diklasfikasikan memfitnah dan mencemar nama baik penjawat awam. Tunjukkan kpd saya dlm perintah am atau akta pendidikan yg kakitangan kerajaan x blh berNGO dan x blh memblog. Klu ada, sy x akan langgar.

SOMEONE said...

LOWONG PUNYA ANON..
Wahai SAM sekalian,janganlah layan kebodohan anon2 yg tulul tu.mereka ni sebenarnya dengki.

SANGURU said...

tentang dana dan bantuan para pemimpin, saya dan SAM tak pernah minta. Org yg minta saya. Hehehe...biasalah NGO kannnn...
Sy anggap anony ni x tahu so sy x ambil hati. Dan...dana itu nanti kpd masyarakat jg bah itu.
Harap2 la bah janji2 tu btl2 ada, klu x ada pun x pa cuma bikin gerigitan jg la sb bikin gempak saja dlm SAM dan promosi dgn rakyat. Hehehe...

Aldusuni said...

Maap,
Pandanagn tuan guru al dusuni dan tuan umar pun (pada pandangan hamba ALLAH yang hina ini) masam talampu ekstrimeem dan katarlaluan. Tuan Umar seorang pagawai karajaan yang baik dan saudara nazri seorang pendakwah yang berbakat. Banyak kumen2 sauadara salama ini pada pandapat hamba, tidak mencerminkan budi pekerti saudara yang hamba bayangkan. Maap...hamba managur dengan ikhlas....maap zahir batin

RUPA2NYA ANON INI KENAL BENAR DENGAN SAYA..ALHAMDULILLAH, BOLEH KITA JUMPA SAMBIL BINCANG2 PERKARA2 YG ANON PERKATAKAN, BIAR SAYA HURAIKAN A KE Z KENYATAAN SAYA DI ATAS...NO TEL SAYA ADA DALAM GAMBAR DI SUARA ANAK MARUDU. JANGAN TAPUK2 TDK BAIK...ADA SAHABAT NABI ( ABU BAKAR ) KALAU DI BERJALAN DI MANA2 PEDANG ADA DI PINGGANG, APA ITU PELAMPAU ? ( BACA SEJARAH ) SALAM UKHWAH.

Tompinai said...

Anon2, jgn sebarang tuduh, bahaya tu bila tak ada bukti, tu fitnah namanya..apa pun, setiap entry sanguru, telah dijadualkan. Jadi ia akan tetap keluar mengikut masa yg diset. Masih banyak artikel yg sudah ditulis dan dijadualkan. Lagi pun, sanguru seorg pentadbir, pasti tahu berkaitan dgn perintah am. Beginilah utk anon yg berkenaan, adalah elok kita berjumpa dan berbincang, saya sentiasa ada di Restoran Rahaya, selalunya Jam 8.30, boleh kita jumpa sana. ( opss..telupa pla..8.30mlm..hihihi, nnti jdi isu pula)..Saya akan tunggu anon sana. Kita boleh bincang, anon boleh luahkan ketidak puashatian terhadap SAM. Salam SAM

Mr.Aki said...

mr. aki cakap pada anon2 aaaaaaaa kalau pasal duit laju idung kamu cium aaaaaaaaa bagus2....ini idung buli bawa pigi utan MAGASU tatap jumpa payau....mr.aki yg batapuk ini pun ada ruma ( buluk ) opodos lada kokow...ini anon2 ini panakut, pasal indada panganalan langsung adissss

cuba kunu kamu jumpa ituurang2 SAM cakap mana2 inda kamu suka ba...jangan mangantam d sini saja..barani mangulas barani jumpa ba....

Anonymous said...

biarlah sapa2 pun yg bersabung dan disabung yg penting membawa kebaikan dan pulangan kepada rakyat khususnya di kawasan DUN N.5 Tandek

SANGURU said...

KASI BIAR SAJA DORANG TU MR AKI. ADA SOAL ADA JAWABNYA. YG PENTING JAWAPAN TEPAT, BERNAS DAN JUJUR WALAUPUN KERAS KADANG2 TERUTAMANYA DARI SAYA.

TERUSKAN MR AKI, WPUN ORANG KG TAPI TUAN BEROTAK BESAR JUGA.

Sulaiman Hanim said...

Anony Menagur biarlah berpada-pada, Jangan tunjuk lurus kelingking berkait baah...Tak kan SAM d berikan Rm:10K anda sudah merajuk bah...MP/ADUN tak bagi peruntukan kah pada anda? Kita nesihat dan bagi pendangan ja bah pada adik2 kita ni...Kan mereka ni belum ada cacat dan cela yg besar2 bah...Teruskan dan biarkan mereka belajar bepolitik dan berdamping dengan Masyarakat D samping membantu Adun N.5 Tandek dan Rakyat d N.5 Tandek tu bah.....Mana lah tahu 1 hari nanti adik2 kita ni bernasib baik menjadi MP/SENATOR/ADUN d tempat mereka sendiri......Jadi masa tu kita lihatlah kerja2 d org tu....Biasanya menulis dan bercakap tu tidak serupa bikin bah....Tetapi kita DOA kan mereka Menulis,bercakap dan serupa bikin ja !!! he he he he

SANGURU said...

sdr anony, jika sdr adalah ayam baru itu, teruskan berkokok...insyaAllah...
Klu ngam2 jumpa saya, kita minum2 kopi dulu, ada sesuatu "azimat" mo kasi...itu pun klu sudi la. K....

Anonymous said...

ada lagi angin kencang namanya masuk angin keluar asap.

SANGURU said...

hehehe anony, ngam...

Anonymous said...

jangan talampau bercakap pasal angin bah. Sekarang ini musim angin kuat, banyak taufan mengelilingi kita... palis-palis kita terkena badainya. ini angin yang butul-butul punya. Jadi lekas-lekas kita berdoa kepada tuhan agar semua selamat dari kemarahan angin-angin itu.

Anonymous said...

nah..kasi baranti saja angin-anginan kamurang di dalam ni...jgn talampau layan itu angin2 buatan manusia...sikarang betul2 ada angin..kita masing2 doa minta kita herhindar dari mrbahaya dari bala...