SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, September 3, 2009

Perjuangan ?

http://nazri-suaramualaf.blogspot.com
Bertafakulah di hujung mentari petang agar malamnya ada mimpi-mimpi yang indah untuk ditafsir ketika siangnya.

SAM telah melontarkan banyak isu kepada pihak2 berkaitan sejak lahirnya . Ada pihak2 yang tidak setuju malah emosi dan marah2 kepada penulis. Namu, dalam masa yang sama, masih banyak pihak yang menyokong malah tidak henti2 meransang keberadaan SAM. Terima kasih kepada semua pelontar pandangan dan pengulas2.

Dalam sejarah perjuangan bangsa, kita maklum bahawa tentu ada yang terkorban dan ada yang terus hidup mengecapi merdeka. Mereka yang terkorban mungkin saja disebabkan berjuang untuk mendapatkan kemenangan atau terkorban kerana menjadi musuh pada perjuangan. Namun, inilah dunia perjuangan. Dunia penuh ranjau dan onak duri. Dunia musuh penuh mainan muslihat manakala dunia pejuang disusun penuh strategi. Namun, kedua-dua dunia ini tidak pernah ada titik akhirnya. Masing2 akan berjuang dan berkorban di pentas yang sama ; dunia, kerana hanya dunia ini saja yang menawarkan perjuangan. Selepas mati, perjuangan sudah tidak ada, yang ada hanya tuaian hasil perjuangan yang abadi. Justeru, kepada para pejuang kebenaran, berjuanglah demi merampas kemenangan di dunia dan di akhirat.

Kemenangan di dunia adalah kedamaian hidup sementara menunggu titik akhir kehidupan seorang insan, meski tidak sepenuhnya kita miliki. Sudah lumrah bahawa setiap yang haq pasti ada yang batil dan jadi pengacau. Lantas, saya ingatkan diri saya dan para pembaca agar selalu2lah membaca sejarah para pejuang agar kita menjadi matang sekali gus tidak mengikut langkah2 cuai mereka.

Sejarah Hang Tuah dan Hang Jebat misalnya. Tuah ditangisi pemergiannya kerana dihukum mati, manakala Jebat kematiannya dikesali tanpa air mata. Namun jiwa yang menangis tidak pernah tenang dengan dukanya sampai ke mati. Hanya kerana kesilapan membuat keputusan membunuh Jebat yang dianggap penderhaka, sedangkan Jebat adalah pembela dan pejuang kebenaran.

Rumusannya; Dalam dunia perjuangan, sikap taat kepada pemerintah itu baik malah agama juga menganjurkannya. Namun,ketaatan harus diiring sikap jujur dan adil ketika melaksanakan tindakan bahkan kajian punca berlakunya sesuatu masalah juga wajar diteliti sebelumnya. Jika tidak, kebenaran bakal dicemari dan akhirnya membawa kerugian kepada semua pihak. Perjuangan yang bijak adalah meletakkan hukum Tuhan sebagai asas juang dan bukannya hukum buatan manusia yang selalu disaluti kemarahan dan dendam. Mari kita renung kata Tuah ketika melahirkan dukanya tanpa air mata, “Apakah aku yang bersalah atau Jebatkah yang bersalah? Takkan Melayu hilang di dunia...” Tandek, bagaimana?

26 comments:

Syen said...

kita di sabah ni guna tak pepatah tidak ilang melayu didunia...

Aldusuni said...

terlebih guna....tapi kurang bijak.

Anonymous said...

paning paning lalat sia baca. Baca punya baca
Paning2 juga

Anonymous said...

ada perempuan lagi tu.. bini numbur 2 ka???hehehe

Aldusuni said...

membaca sejarah perjuangan dan terlibat dlm perjuangan - inda sama rasa dia...jadi sukar di fahami. Apapun tq sudi membaca....

Anonymous said...

apaning ino tulu no aman...nawuk ko ooooii tolopno ka banar2 iti tulisan dialo aman aldusuni oboh...songopo kopintaran nu

SANGURU said...

abstrak. Lama berfikir baru sy mampu beri komen. Perjuangan mmg sulit...sesulit perjuangan itu sendiri dan mmg sulit juga utk memahami jiwa para pejuang.

Balsam said...

Aldusuni, sy mau ulas skit pasal entri PERJUANGAN?

Frst of all, aras bahasa or gaya penulisan mybe terlalu tinggi untuk para pembaca pelbagai latarbelakang pendidikan...Bilang Sanguru, abstrak...Mungkin tuan bleh ‘biasa-biasakan’ sedikit aras bahasa atau gaya tulisan tuan, ikut keadaan semasa.. heheheh....Anyway, sedikit intipati yang sy faham ialah, apapun jenis perjuangan ( tidak semestinya menjurus peperangan), ia perlu dibuat sungguh-sungguh sebab kita hidup hanya sekali, begitu kaitu...Kalau mau naik pangkat, bah... ‘buat sehabis baik’ bilang tu pengakap...kalau mau merebut jawatan ketua cawangan, pun buat betul-betul, kena susun ‘estarateji’ betul-betul...Tapik, time-time bejuang tu kena betulkanlah niat supaya kita berjuang ada hasil di dunia, ada hasil juga di akhirat...tidaklah gah n kayaraya di dunia tapi di akhirat, papa kedana...

Lagi yang sy paham, dalam kita berjuang, mybe jugak berjuang cari makan, atau apa-apa saja yang melibatkan persaingan, tentulah ada kawan, ada lawan...biasalah tu...jadinya, kita kena sentiasa berwaspada dengan lawan dan perlu jujur dengan kawan..jangan nanti kita silap menilai kawan hanya karena kata-kata lawan atau khabar-khabar angin yang belum tentu ada kebenarannya. Urang bilang jangan ikut-ikutan membuta tuli tanpa selidik-selidik...dalam hidup seharian, benda ni bleh diaplikasi...

Ishyy...iko bana isi dlm tulisan tuan ni tapi, indalah dapat dihurai satu-satu...
Satu hal lagi, pasal taat ketua...Yess...semestinya kita kena taat tapi, dalam hal-hal tertentu, kita kena adil bertindak...dalam ertikata lain, kita mesti letak sesuatu itu pada tempatnya...kalau tidak, jadilah kita zalim...addeh...naya kalau zalim...

Sy percaya, tuan aldusuni cuba membawa kita menyelami emosi Tuah yang menyesal kerana tindakan terburu-burunya membunuh Jebat....

Syen, kalau urang cerita pasal budaya kerja urang Jipun, belum tentu dia suruh kita jadi urang Jipun bha kan? Jadik, apa-apa jenis ilmu tidak kira datang dari kaum manapun, kalau bagus, tiada hal bha tu kalau kita cedok-cedok, kita tidak rugi juga ging....heheheh...

Tuan aldusuni, relaks ko Jo...walau ramai yang tidak faham ideamu....sy paham bha....Teruskan bepikir n menulis idea yang bikin kasih ligat pikiran...sy suka juga bha kadang-kadang ada tulisan yang bikin paning-paning bilang si Anony, supaya sy punya mata kail yang bikin mamancing sentiasa kana upgrade...hahahaha....kui..kui..kui...Satu saja, jgan kasi talampau laju idea-idea macam ni...marabahaya bagi parahu-parahu kecil...

Sanguru, sy setuju dengan tn sebab, urang yang berjuang, terjun dalam perjuangan n merasa perjuangan tidak sama dengan urang yang hanya ikut-ikutan berjuang...dengar-dengar saja bilang urang...

Soalan sy: Tn aldusuni sudah ada sumandak n calon bini keduaka? Itu cakap Anony sy tidak paham...dia ckap tuan ka, si Hang Tuah? Hahahaha...Kalau sudah ada calon kedua, sy mau jadi calon ke-3...camana tuan?..:P

Umar al-Longobi said...

bg sy, penceritaan penulis mudah difahami. hehe... sekali-sekala bah mesti disajikan tulisan kaw2 punya. sekurang2nya teranjak juga sikit kita punya cara berfikir. stereotaip pun bosan juga.

cerita ttg hang tuah, tuan/puan boleh rujuk dlm buku hikayat hang tuah bab 12. di antara tuah dan jebat, memang jebatlah heronya. tapi jika digandingkan dgn tun perak, gaya perjuangan tun peraklah yg amat wajar dicontohi. tidak lurus bendul, tidak radikal tapi BIJAKSANA.

syabas al-dusuni! ngam... :-)

Gaaman said...

kalau tidak mau paning2 tengok saja hasil lensa al-dusuni, hebat dan ada kelas!. komen saya kelebihan al-dusuni ada pada jari jemari yg mengetik kamera. Mgkin masa akan dtg kurangkan coretan, tpi lebihkan foto2 dan jga celoteh di Utara Fm,

Anonymous said...

SUKUNG GAMAN..
Saya pun begitu.Kadang2, coretan yang berjela2 dan sukar difahami ni kesudahannya tergantung pada mereka yang membaca.
Apa pun, saya sokong jika lebihkan photo dan jaga celoteh di UtaraFM. Bikin muak juga kalau mau 10 minit membebel ja dengan bebelan kosong.

SANGURU said...

al dusuni antara tongak SAM selama ini. Kami di SAM peka dengan pembaca/pengulas. Siapapun pengulas itu. Ruang kekadang lebih membawa impak kepada SAM, cuma selalu kena ingat "ulasan menjadi tanggungjawab pengulas". Tq para sahabat semua.

Balsam said...

Salam sayang untuk Anony yang menulis..."Bikin muak juga kalau mau 10 minit membebel ja dengan bebelan kosong"...

Hehehe...sy kalau bosan dengar radio utara, sy kac off saja...Tiada juga yang paksa kita dengar celoteh/bebelan DJ2 di radio utara bha kan?

Tapi..sy 'saluuut' jugaklah DJ2 utara ni, urang bilang teda kurusus tapik barani menDJ...kekekek...macam2 gaya juga durang ni kan..

aldusuni, kau jugalah tn...ganjil2 sikit menDJ tapik bulihlaaa daripada sikijap sikijap kac lagu...kalo sy, bebelan2 yang ada sama kamurang DJ2, bikin ingat sy sama ninik sy...bebel2 ninik n mamak tu kan tanda sayang diurang sama cecucu n aanak...jadik, pesan sy, jangan berenti tu bebelan, celoteh, menginfo-info n kac tunai2 lagu urang...teruskan sj sebab lain telinga, lain hidangan bha..

Anony, sy rasa DJ2 utara, sukarela sja bha menDJ, jadik suka ati duranglah pa mau buat...asalkan tidak melampau batas, e.g; menghina ka, mencaci ka...bla...bla...bla..tapi, kalau Anony mau atur betul DJ2 ni bha, pigilah jadi penerbit ka...penulis skrip ka..apa-apalah supaya, durang inda dicakap membebel...Kaulah juga Anony yang pandai mengasi gelaran...kekekekek..

Aldusuni, jawab dulu bha soalan cepu emas sy..taaadik lagi...

Anonymous said...

Tuan Balsam..
saya tahu juga DJ2 UtaraFM ni sukarela menDJ.Telinga saya ni belum tuli lagi.
Entahlah ba...suka hati kamulah kalau tidak suka ditegur.

Tapi teguran saya ni IKHLAS untuk UtaraFM juga.

SANGURU said...

ok tuan2, SAM buka kpd mana2 pemblog yg mahu jadi penulis tamu utk menulis dlm SAM. Caranya: e-mailkan pada saya buat sementara waktu. Paling bagus klu buat ruangan khas misalnya tips tackle cewek ka, perubatan dulu2 ka, saham ka, dll. Hak penyiaran dan editing (tanpa mengubah fakta dan makna) adalah di tangan SAM. Ini boleh mantapkan SAM. Buat masa ni SAM x mampu bayar saguhati la sb SAM miskin, lain masa mungkin ada. Mudah2an...

Aldusuni said...

rasanya sya tidak paya jawab perseolan yg kalian lontarkan, balsam n tanpa nama....pastinya kamu faham tapi saja2 tdk faham, ringkasnya macam ini ' seorang tukang jual gula berkata GULA ini manis tapi dia tdk perna makan gula..tentu lain kan ? berbanding dngn pembeli dan pemakan gula yg merasa gula itu manis.....fikirkan

Balsam said...

Tuan Balsam..
saya tahu juga DJ2 UtaraFM ni sukarela menDJ.Telinga saya ni belum tuli lagi.
Entahlah ba...suka hati kamulah kalau tidak suka ditegur.

....Hellooo...Anony..Jan ko marah bha...saya cakap bagi pihak sendiri bha, sebagai seorang pendengar n bukan penDJ...ekekek...Sy rasa SAM n Utara terbuka untuk teguran-teguran membina macam Anony tulis sebelum ni, kurangkan membebel...

Anony, tolong faham, sy ulas di atas tu mewakili diri sy...Lagipun tekong SAM cakap setiap pengulas bertanggungjawab dengan ulasan yan dibuat..so,bila sy ulas atas kapasiti sy sendiri sbg peminat n pembaca SAM..tidak ada kaitan dengan Staff SAM atau utara...Diterima, syukur, tidak diterima pun syukur juga. Dalam masa yang sama, sy turut belajar banyak benda di sini...

Ok, Anony, nice to know u as Anony...Im silent Anony too...
Peace....hehhehe

Balsam said...

[Paling bagus klu buat ruangan khas misalnya tips tackle cewek ka, perubatan dulu2 ka, saham ka, dll.]

Hehehe...nice idea..Tn Sangguru, siuk kalau ada ruangan tip takel cewek..jangan cewek jak ditakel, cowok pun buli meh cewek yang takel duluan....kekekek...gurau jak bha...jan marah...

Aldusuni said...

PENUTUP; sebagai penulis, sya sedia di tegur, di ajar dan apa saja...cuma alangkah bainya kalau teguran itu di buat secara terperinci...bab demi bab supaya btl2 jelas, contohnya; bahasa,fakta,tarikh dan sebagainya yg berkaitan atau kalau mahu lagi di bincangkan di forum2 atau wancana ilmu... alfateh_one@yahoo.com hp 0195399476 mana2 yg btl2 tidak puas hati apa yg sya tuliskan ini sila hubungai sya utk kita bincangkan....sambil minum2 dan jalinkan persahabatan.

Little Mike (LM) said...

SAM dan UTARA menerima apa pn bentuk kritikan. Dengan sedaya upaya SAM dan UTARA akan brkomunikasi dengan pembaca/komentator/pengkritik melalui satu perasaan yang tetap sama... iaitu minda yang terisi rasa perpaduan dan keharmonian. Tn Aldusuni, teruskan perjuangan.

Anonymous said...

Aldusuni,SAM dan UTARA FM jangan layan mereka. Kamu buat kerja sja.

otakguru said...

sdr. Aldusuni, teruskan..teruskan perjuangan misi SAM.

SANGURU said...

wah bnyk btl pasal teruskan/jgn berhenti...
al dusuni dan staf SAM lainnya, ada 2 jenis org berhenti:
1. Kerana sedar apa yg dikejarnya tak dapat, Dan merasa kepenatan dan kecewa.
2. Kerana sudah dapat yg dikejarnya. Dan merasa puas dan redha.
So teruskan atau jika ada mau berhenti hendaklah jadi jenis yg. ke-2.

Saya sebenarnya dah nak berhenti jadi bibi/amah SAM tp kasian...SAM baru 1th...masih perlu didukung2. Hehe. Kasi besar2 dulu la kan...

ILLIE said...

mangkali sia laitu yang kuat membebel di Utara FM..inda apa bah..yang panting pendengar2 lain seronok..biarpun cara sia menDJ ni bukanlah cara seorang PRO..tapi yang pasti Utara FM sentiasa ceria..macam biasa juga bah..

jadi kalau anon tiba2 terdengar sia onair di utara FM..bagus kasi off capat2 tu PC..sanang sija mau tau bila sia onair..hampir setiap pagi dari jam 7am-1pm ..kalau barani minta lagu bah...hehehe

Balsam said...

Hahaha...DJ Jipun@LUGU..
Sy sukung...Ngammm...

DJ AKU said...

adess..mcm aku pn terasa tempiasnya pasal DJ yg byk membebel sbb aku adalah salah seorg warga DJ Utara.fm..apa pn pd anony..tq so much sbb bg kesedaran jugala..mngkin selama ini ada antara kami DJ yg terlalu byk membebel tanpa kami sedari hingga memuakkan telinga para pendengar mndengar radio utara.fm..apa pn kami akn balance kn la ps ni antara membebel dgn spin kn lagu..ok r anony..peace!!!