SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, October 4, 2009

BIARKAN GAMBAR BICARA...

Gambar di atas mungkin jawapan kepada kerosakan jalan aspal sekitar Tandek-Pitas. Sebenarnya ada kes lebih teruk tetapi tidak sempat dirakam. Banyak persoalan akan timbul dengan sendirinya, maka siapakah wajar menjawab?...

12 comments:

mr.aki said...

dari zaman barjaya sampai abad 21 kayu balak d kawasan utara ini inda abis2 d tumbang....sampai tadahan air kering...butul2 ini urang, butul2 urang kampung makan abuk....

maikong said...

ini bukan kayu persendirian ka..setahu saya inda lagi boleh potong/kasi tumbang/angkut kayu2 macam ini bah...dah jadi bubur lah ini(sudah di tumbang/angkut...Bah SAM buat paparan kesan kerosakan jalan raya aspal ini..kasi sound2 itu JKR/pihak berwajib...harap2 dia org dengar rintihan org kg yg makan abuk/asap desil

Tulunbunou said...

Sampai bila khazanah bumi Tandek diangkut keluar...
Sampai bila jalan aspal digubah menjadi gravel..

cifu63 said...

nmpaknya kayu ini mcm kayu lembut ini..,memang tak patut pengusaha balak merosakkan jalanraya,pengusaha balak dpt keuntungan ,lepas habis tebang balak cabut lari,org kg yg rugi,jalanraya dah rosak.

Sam. Malaysia7 said...

Yah ini lagi satu bala yg terang terangan...Nice posting saya juga suka menjadi pengeritik kepada bala seperti ini.Penduduk/pengundi
/sanguru yg d hormati, Rakyat dan pengundi d seluruh kawasan 60 DUN d negeri Sabah memang sudah lama mengidamkan Jalanan Aspal/Tar ini, terutama d Kawasan rakyat yg belum pernah jalan rayanya d tar. Maka senang2 Syarikat yg hanya mahu mengaut keuntungan secepat kilat ini merosakkan jalan yg beratus tahun d nantikan dan d impikan oleh rakyat/pengundi yg miskin ini...Anda/Sanguru/pengundi boleh lah melaporkan perkara ini ke JPJ yg terdekat dan Polis Trafik.....Selamat membongkar demi untuk Rakyat/pengundi/anda d KM/Tandek,negeri Sabah & Negara malaysia khasnya.

SANGURU said...

lain kali la kalau limpas itu lori2 balak yang bersaiz mega elok bebenor la aldusuni rakam dengan lensa mindanya. Entah2 balak2 dari national park yg dicerobohi itu.
(siya ada pengalaman kerja d syarikat balak, taulah sikit2 kebobrokan penzarahan hutan2 kita...)

DINAKAN said...

hahaha...
saya ada idea, kalau balak2 ni limpas janganlah d lapor sama sapa2, pasal mesti org2 tertentu atau yg berkenaan pakai cermin mata hitam... jadi nampak gelap atau ertikata lain, nda nampak.

oleh itu, tahan saja... kasi turun d halaman rumah untuk masa depan yg cerah... hehehe.... nda payah beli2 barang lagi atau susah2 masuk hutan.

kalau nda pun, utk org2 yg sgt d kasihani, adalah lebih baik tahan balak ni pas tu dapatkan pampasan daripada MAHKAMAH. ....simple..... kita ada akta jalan raya, ada akta perhutanan, ada akta kenderaan, ada adat istiadat kampung.... hehehe.....

ming2elly said...

lori balak ini masih belum berhenti lagi, baru2 ini saya juga masih nampak beberapa buah lori yang mengangkat balak ini...

dari kawasan tandek, dari kawasan marak parak, dan ada juga yang datang dari arah simpang 3...

lori ini bukan saja merosakkan jalan2 aspalt kita, tapi juga amat berbahaya kepada kenderaan2 yang berselisih atau mengekori di belakang...

JPJ, dan POLIS serta PEJABAT DAERAH sudah pernah diajukan laporan mengenai hal ini.

maikong said...

kasi biarlah bah itu kayu..biarlah JPJ.POLIS,JHUTAN,PDAERAH yg urus...
........

DINAKAN said...

saya kan da cakap, semua makhluk bergelar manusia malah tumbuhan sekalipun da nampak lori balak ni lalu juga, jadi..... satu cara ja, pakai otak@fikiran@akal utk selesaikannya... x payahla repot mana2.... susah ambik tindakan.

tindakan sendiripun kira ok juga ba.... adesss... org susah ba kitorg ni....

hehehe.....

maikong said...

tuan dinakan..saya dan kwn2 1 kg..pernah ambil tindakan sendiri atas keprihatinan kami supaya tiada abuk jln raya menyelebungi kg kami..kami psg paku yg besar pakai kayu besar..halang ini lori2 tapi..dia org tidak makan punya.(ini berlaku sekitar tahun 82-85..bah..agak lama sudahlah..
tapi saya rasa klu guna cara sendiri..sekarang inipun inda kali makan....

turipos said...

maikong,dinakan...itu polis,jpj,j.hutan & yg b'kenaan...kalau ditanya pasal ini..diorang jawab..DALAM SIASATAN,ITU DILUAR BIDANG KUASA SAYA DAN KAMI SUDAH AMBIL TINDAKAN...tapi masih berlaku lagi..sebab apa??mungkinkah kena kasi PIL TIDUR SUDAH...wallahualam..