SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, October 1, 2009

LAGI PASAL ANGINNN...

Cerita kali ini, nak kata khabar angin pun boleh, nak kata khabar betul pun boleh. Manakala saya bukan pak dalang atau tukang karut apalagi pembuat2 khabar angin... Diberitakan bahawa ada sebuah kereta mewah (dan rombongannya) kini sudah jarang benar masuk kampung mungkin kerana tayar KURANG ANGIN atau langsung tiada ANGIN (pancit)? Atau juga sibuk berjalan atas angin, bawah angin, sana sini, begitu begini.... Hal di atas khabarnya membuat orang2 kampung yang dulunya melambai-lambai kereta itu kini makin NAIK ANGIN...

30 comments:

SANGURU said...

biar saya duluan komen.
Mana anon yg kata saya memblog masa kerja/pejabat?. Ini artikel2 saya buat waktu malam, beberapa malam lepas dan ada banyak lagi yg sedia utk publish..
K, rajin2 la ziarah d'SAM.

Anonymous said...

tuan Sangaru, oooo...begini ka rupa aktikel yang memakan masa samapi lewat malam untuk di tulis....hehehe...sori la, saya sikula sana tandik samapi tingkat 5 ja. Gagal BM sama pizik.

Anonymous said...

Jgn cpat malenting ba. Maap la, saya nda berniat untuk manyakitkan ati kamurang tapi mangkali begitu la juga perasaan urang-urang yang kamurang salalu kumpilin pasal purijik la, pasal itu ini la, pasal urang yg tuntut pampasan jalan raya la timpuhari, pasal urang mau jadi YB la. Kamurang tau ka parasaan diurang? Sudah kasi sakit ati, paling2 minta maap...batul kan.....
Tarima kasi karana sudi manjawab komen anon yang lowong masam saya. Sebanar, mimang saya sudah manjangkakan tuan2 pasti akan manjawab komen saya tapi sayang, saya sangat ragu ragu danagn kata2 hikmat ”kerendahan hati” tuan sangaru selama ni. Yang sabanar sikit pun saya nda mamerlukan penjalasan dari tuan : setting masa la, tanya staff SAM la. Yang bikin kataa wa, tuan sabut pasal pekeliling penjawat awam la, tiada larangan berNGO la. Budak kecil punya alasan baitu tuan. ”Saya mancari kerendahan hati si yomogun” dan keikhlasan. Saya yang karaja kampung masam si Aki saja pun paham ba pasal pekeliling tu. Tapi si Aki masi lagi canggih la sabab walaupun duduk di bukit tapi ada buluk. Saya nda pandai bikin buluk. Minta maap.

Paling tarakhir la, kalau ada apa masaalh purijik ka, paling sanang, SAM kumpilin sama YB atau wakil rakyat atau PBT dulu. Pas tu tugas dorang la cari tu kontraktor. Jgan la tuduh kontrakto nie makan duit la. Ada juga kes PBT tutup mata sija. Lagi, ingat sanang ka mau jadi kontrekto yang perfect. Mungkin ada yang baru balajar. Kalau nda da maklumbalas dari kontrekto, bah apa lagi, kasi kaluar la bah di buluk SAM bilang si Aki. SAM kan bersedia untuk bekhidmat untuk rakyat KM. Kalau SAM betul2 ikhlas berbakti, pasti ramai yang akan sudi manghulur bantuan. Saya pun sudi derma....Maaap la kawan sakalian...ini komen anon terkahir....

Ikhlas : Bonyz

NONG said...

Saya tertarik dengan ulasan anon ini terutama berkaitan dengan projek yg bermasalah. Cakap bukan senang mau jadi kontraktor, saya tahu hal itu. tiada kerja yang mudah ba sebenarnya.Makan pun susah ba.Jadi kalau tidak sanggup pikul sesuatu projek itu jangan buat. Dan jangan ambil tapi akhirnya kasi sub sama orang lain semata2 mau dapat untung.
Dan seingat saya, kami post mana2 projek bermasalah d daerah kota marudu ini bukan bertujuan untuk ganggu periuk nasi para kontraktor yang sudah kaya raya dpt duit hasil projek tetapi biarlah kualiti kerja itu diletakkan di tempat teratas. Adalah satu kerugian besar kepada rakyat Kota Marudu jika menikmati kemudahan yang hanya mampu bertahan 1 2 tahun. Sayang itu duit yang telah kerajaan berikan untuk membuat sesuatu kemudahan itu.Duit itu adalah duit rakyat,jadi sedar diri sikit wahai para kontraktor yang cincai.Jangan ingat buat kerja d tempat sendiri maka mutu kerja dibelakangkan..

Sebagai 1 contoh ya, tengok bezanya jambatan gantung yang En.Sabion buat d lampada dgn jambatan gantung yang dibuat sub2 oleh mereka2 yg (susah mau cakap)sana kg.simpangan. Kualiti kerja terlalu jauh beza sedangkan peruntukan more than half a million.Saya mau tanya kepada anon di atas, ada Dr.Jurin Gunasalam minta kebenaran dari kamu untuk kasi siar dalam surat khabar itu jambatan gantung teruk d simpangan???...seluruh negara tau baa kalau surat khabar dan kita patut MALU dgn sikap kontraktor yg terdiri dari orang2 kita yang cincai.

Jangan pernah ingat bahawa kami (SAM)tiada tanggungjawab terhadap semua bentuk post kami d sini.

SEBAHAGIAN KOMEN ANON DI ATAS:
(Paling tarakhir la, kalau ada apa masaalh purijik ka, paling sanang, SAM kumpilin sama YB atau wakil rakyat atau PBT dulu. Pas tu tugas dorang la cari tu kontraktor. Jgan la tuduh kontrakto nie makan duit la. Ada juga kes PBT tutup mata sija. Lagi, ingat sanang ka mau jadi kontrekto yang perfect. Mungkin ada yang baru balajar. Kalau nda da maklumbalas dari kontrekto, bah apa lagi, kasi kaluar la bah di buluk SAM bilang si Aki. SAM kan bersedia untuk bekhidmat untuk rakyat KM. Kalau SAM betul2 ikhlas berbakti, pasti ramai yang akan sudi manghulur bantuan. Saya pun sudi derma....Maaap la kawan sakalian...ini komen anon terkahir....

Ikhlas : Bonyz

October 1, 2009 2:38 AM
_____________________________
Berapa banyak projek cincai kerana kita terlalu memberi peluang kepada para kontraktor? Dan TAHNIAH kepada kontraktor yang buat kerja dengan baik macam En.Sabion.

Dan untuk pengetahuan anon di atas, jikalau anda adalah seorang blogger, anda akan tahu dan faham apa maksud Sanguru akan penjadualan beliau post artikel2 dalam SAM atau dalam blog peribadi beliau.
Sanguru sudah buat post mengikut penjadualan penerbitan dan bukan seperti yg anon cakap. Nampak betul anon ni hanya tahu cakap.

Kami(SAM) sentiasa menerima teguran membina dari mana2 pembaca setia SAM juga dari mana2 pengulas sama ada pro dan kontra dgn pendirian SAM ini. THANKS dengan anon di atas juga..

SALAM 1MALAYSIA & SALAM PERPADUAN

Anonymous said...

aik maaap terpaksa sambung, sangguru cakap setiap entrynya sudah dijadualkan, ini bererti maklumat tuan sangguru tidak butullah atau orang putih cakap tidak up to date..mugkin cerita ttg kereta mewah kurang angin atau cerita sabung ayam itu pun dulu-dulu punya, tidak real..

kunun-kunun kalau bagi alasan bagilah yang butul punya, supaya ngak ketahuan..

SANGURU said...

ok, masa rehat pejabat saya masuk "pejabat" SAM.

amboi sedapnya rasa komentar sdr anony. Sayang sekali amat cetek pemikiran dan dugaan sdr.
1. Artikel seringkas ini x sampai lima minit dihasilkan, buat lawaklah kalau saya buat sampai tengah malam. (Tesis master orang 2 minggu saja saya bereskan. Kalau anon mau master/PhD express...saya boleh jadi pakar runding. ) - maaf, saya meninggi diri, sengaja! Sanguru saya beri amanah: JANGAN MERENDAH DIRI DI HADAPAN ORANG SOMBONG. DAN JAUHI ORANG PANDAI YANG DUNGU ATAU ORANG DUNGU YANG TAK MASUK AJAR!
2. Kerendahan hati ada difinisinya tersendiri. Di hadapan orang miskin, bermasalah dan memerlukan pertolongan, rasanya saya merendah diri dan menyerah diri untuk membantu. Di hadapan orang sombong, karut marut dan pemimpin licik? - jangan harap saya jadi pak turut dan menyerah diri. Kerasnya saya mengalah besi kerana besi masih boleh dilentur, saya tak akan dapat dilentur oleh tangan2 dan hati2 yang karut marut!
3. Tentang up date atau tidak. ada yang update ada yang tak perlu update kerana ia bukan bersifat data. Aduan rakyat sangat update bahkan siaran langsung dari mana2 lokasi misalnya restoran. Dan saya buat kerja sukarela ini di luar masa pejabat!
Rasanya anony yg sorang ni adalah anony di ruangan komen dlm entry saya yg lain. Anony kata setakat form 5, gagal BM dan Fizik?
Pembohong besar! Jangan cuba2 menipu saya. Saya ajar 5 SN sejak dulu, dan setahu saya tidak ada rekod pelajar saya begitu. Jangan cuba2 menjatuhkan reputasi saya. Pencapaian Fizik 100% dan sesekali 98% (lebih kurang). Hanya ada seorang yang gagal itupun perempuan dan dia TIDUR, TUTUP BUKU, KELUAR KELAS DAN TAK HORMAT GURU2. PELAJAR BEGINI PATUT GAGAL.kalau lulus pun kami para guru tidak akan restui kerana insan2 begini kalau jadi apapun akan merosakkan manusia, agama, dan bangsa dan negara!

Untuk makluman pembaca, saya adalah guru inovatif kebangsaan dan negeri dalam bidang Fizik. Jangan percaya anony yang cuba mencemarkan imej saya sebagai guru fizik dan penjawat awam.
SAYA YAKIN, SEMUA PEMBACA SAM YANG RASIONAL TIDAK AKAN PERCAYA BENDA2 KARUT MARUT BEGINI!

Akhirnya, terima kasih atas kutuk/komentar. Ia sangat bagus untuk saya berlatih mematahkan hujah2. Manalah tau masuk parlimen satu masa nanti.
(hehehehe. ada lagi yang mengutuk ni nanti. SILAKAN!)

SANGURU said...

(INI BUKAN MASA PEJABAT!)

Para anony, dalam kamus hidup saya tidak memerlukan simpati dan pujian. Jadi kutuklah apa saja. Kalian akan mendapati ada ramai pembantu membantu dan melindungi saya termasuk pelindung YANG MAHA PERKASA, MAHA ADIL, MAHA MENGETAHUI...

kun fa ya kun!

SANGURU said...

ok, masa rehat pejabat saya masuk "pejabat" SAM:

Ya, saya ada DUA kelemahan.
1. Saya cepat MARAH bila melihat, mendengar dan merasa Rakyat diperbodohkan, si mikin dipermainkan, orang lemah diperalatkan dan sebagainya. Maaf, itu sifatku dan kebetulan pula...aku pernah melalui latihan dengan keras dan menjadi keras juga.(Namun aku bersyukur kerana ada banyak ketikanya juga aku tidak akan marah jika benar aku salah dan yang menegur itu orang benar. Dan...sy juga bersyukur kerana Tuhan menjadikan aku seorang yang PALING DAHULU meminta maaf dan memaafkan manusia...)
2. Aku mudah sangat menangis bila melihat perkara2 yang saya nyatakan di atas. Bila saya sudah menangis maka saya pasti MARAH. Itulah sebab sebenarnya mengapa saya berdiri pada tahun 2004 dan 2008 dan hingga kini.

SERINGKALI AKU BERDOA AGAR TUHAN MENARIK SAJA DUA KELEMAHAN TADI DARI DIRIKU TAPI HINGGA KINI AKU DIBIARKAN MEMILIKI DUA KELEMAHAN ITU.

Sejujurnya aku nyatakan, aku sebenarnya ingin jadi petapa saja. Tidak mahu memikirkan dunia tapi seringkali aku dinasihati oleh orang2 mulia yang aku tidak boleh tidak untuk tidak menerima. Kata mereka: dunia titian ke akhirat. Bertapa itu bagus tapi mementingkan diri dan boleh juga diklasfikasikan sebagai dayus dan pengecut.

Ok, sekian dahulu. Masa pejabat akan bermula sebentar lagi. Nanti malam bersua lagi di arena "perdebatan sihat".

Teruskan menyerang dan menghentamku. Itu sangat bagus buatku. Jika aku salah, akulah terdahulu memohon maaf. Tak perlu memohon kemaafan kerana belum pun habis aksara ini kutaip kalian telah aku maafkan.
wasalam. salam sayang...

Anonymous said...

Kanapa baini tuan sangaru ni: buli buli dia sakap dalam kamus idup dia inda parlu simpati dan pujian. Tuan, jgan barsikap takbur tuan. Allah tak suka urang yang bersikpa takburr...Jgan la mengangap diri tuan tarlalu hebat sanagt walaupun tuan sememangnya sudah hebat. Oh ya..tesis master urang, 2minggu jak tuan siapkan...wah...sapa punya master tu tuan sangaru....Masalah basar ni tuan kalau tesis pun urang lain yang tulung biking...jgn malanting ba tuan..berapa dia bali tu tesis sama tuan.....masalah basar ni. Nanti ada pula yang kasi lapur sana SPRM.

Wahai tuan Sanguru
Tidak pa la, bila saya bepikir balik, masam setiap kata2 saya pun terlalu manghantam tuan. Saya ingin mamohon ribuan kamaapan. Apa pun, ingat lah wahai tuan SANGURU, tuan jangan la mangantam urang katarlaluan. Sikit2 tu boleh. Tuan cuba lah meletakkan diri tuan pada pihak yang tuan antam atau pijak baik dari segi mentally dan emosi.

Saya berbangga dangan karandahan hati tuan. Tokow i tokow dati itti.

Anonymous said...

masa karaja suda...

Anonymous said...

Apa sudah jadik ini SAM? ini blog SAm ka Blog Sangguru?
Sorry to say..ni macam promot tekong plak..
Sy pikir, too much selfprmotion sudah kalau cam ni...macam boring jugak kalau asyik2 ceta diri sendiri saja... Kalau bela diri pun, jangan tah tahap maxima begini...I'm sorry bilang si Amir

BalsamMarii said...

Very sorry lah SAm..Selain ruangan paparan penulis, sy memang minat baca ulasan2 pembaca ni pasal idea tu memang bercambah d sini..Mungkin SAM perlu pikirkan semula pasal ulasan-ulasan Staff SAM dalam bhg ni..Yang Non staf tu, kita faham2 sajalah...Ini sahaja ruangan interaktif yang ada..Tahniah kpada beberapa staf yang selama ni menulis dan menjawab apa yang patut..Secara peribadi, sy suka cara ini.
Saya sedar, sebagai manusia, kita perlu bela diri tapi kena berpatutanlah..n if we dnt mind, why not hal-hal melibatkan peribadi ( cerita lebih2) tu dimuatkan dalam blog masing2 saja?
Kalau cakap anon2 tu x betul, tdk perlu dilayan sangatlah...
Tapi kalau macam ni caranya, nampak sangat kita lebih cenderung memuaskan hati sendiri dengan jawapan2 overload...Maaf..Cakap2 peribadi yang lebih macam ni lebih mendekatkan prasangka yang saya cuba jauhkan selama ni..Namun, sebagai pembaca, saya tetap mohon maaf andai prasangka ini meleset..
Apa boleh buat, saya sedaya upaya menghindar '-ve thnkg' tu..tapi, saya masih manusia yang penuh ketidaksempurnaan.. Akhirnya, ampun maaf juga dari saya specially to tekong SAM..I love u all, I love SAM...

Mr.Aki said...

salamat patang wahai utak2 bergaliga dan salamat sagalanya. d kawasan bukit sikarang ini kuat angin butul sampai talian lari2 ... tapi inda apa ini angin bagus, kata urang tua2 dulu2...angin ini mcam kasi buah2 utan..ada manapaat kan ini angin heheheheh cuma ini angin d kawasan tana rata lain sikit...d papar lebi 30 buah rumah kana angin gara2 angin d kudat ada bumbung ruma tarabangggg adissss buli tahan ini angin ....angin sini SAM pun bukan alang2 kuat juga bikin utak2 bangun berpikir, bikin utak2 malaju kalau inda katingalan ini utak2 anon2... bagi mr. aki ini paluang antara kita urang2 mangasa pikiran, mangasa ilmu..kanap mr.aki cakai ini macam pasal anak mr.aki baru bali buku urang puti yg d kasi tarjama dalam bahsa malayu tajuk dia ' bagai mana mandapat kawan dan kasi pangaru seseorang' buku ini paling laris d dunia....15 juta pambaca adissssss laini ini buku.

butul2 kasi buka pikiran, tapi kalau bulum cukup umur jangan baca ini buku pasal barat..apa pun mr. aki cadangkan supaya SAM buat satu hari terbuka palanggan ertinya semua anon2 dan siapa saja buli datang d prgrm itu....macam aldusuni cakap dalam tulisan dia duluuuuuuuuuu di SAM ' TAMU PIKIRAN ' dalam pertamuan itu bincang apa saja...mcm d pasar buli jual apa saja dng sarat2 tertantu.... meria bukan ? baru tau siapa punya jualan bermutu dan laris...

Tompinai said...

ba..beginila, untuk anon ini, yg masih tidak faham dan sampai menyerang peribadi penulis SAM. Saya sedia berjumpa dengan anon ini. Bersemuka,saya akan berada di restoran rahaya pada malam ini, kalau malam ini anon sibuk, malam esok pun bole. biasanya saya berada di sana dari jam 8.30 malam. Anon boleh bercerita dengan saya, meluahkan segala ketidak puashatian.

untuk balsammari..maaf kerana kelancangan teman2 sam menjawab. betul kata balsammarii, ia seolah menjadi komen peribadi tapi kami terpaksa juga jawabnya...pun begitu, SAM tetap SAM, kekal sebagai SAM yang dulu..Masih berpaksi tujuan asalnya. Tetap NGO dan kekal sebagai NGO...SALAM SAM

SANGURU said...

tk. Saya telah menjawab, sudah cukup bagi yang mengerti. Saya tidak mahu lagi melayan sangat bukan kerana x boleh mematahkan hujah2 rapuh sebaliknya mengikuti satu lagi pesan sanguruku : tinggalkan orang dungu...

Anonymous said...

SANG URU DG44, ingatkan tuan sudah merenangi 'kerendahan hati' tuan. Sah mamang la tuan ni saurang yang tinggi ego. Kurang siat tu tuan. Siurang bukanya minta2 tuan matikan hujah2 siurang. tda terlintas langsung minta di matikan.

Tompinai, yang sigu mo jumpa sangat sama siurang ni apa hal ba ni. Kita kan sudah berjumpa di alam maya. Cakap ja la disini. Teda masalah ba sigu kalau sakap di sini jak. Kan siurang sudah luahkan ketidakpuasan hati di sini. Yang pasti mimang bukan pasal SAM. Bagus baini SAM ni...Cuma...??????

Siurang sukung BALSAMARII, kalau setakat nak tulis artikel/tesis pendek macam ni, yang lebih kapada publisiti diri dan andaian saja, baik tda payah la. Tulis di blog YOMOGUN ja ba.

Entri macam ni (padpt urang dungu masam siurang) la yang mambawa panyakit kapada masarakat. Urang baru masuk kampung, bawa kurita basar, sudah kana sakap. Mana tau niat urang yang masuk kampung tu baik. Mana kita tau. Tuan guru Nazri, apa hukum kalau mangumpat ya tuan guru. Kurita 4wel basar sangaru masuk kampung urang inda pula kana sakap2. Hairan.

Ba...SANGURU, ini artikel(sanguru sakap ahh) tuan ni amat baik. Taruskan manulis artikal bagini. Tulis la lagi pasal kurita basar tu. Lagi sanang, kasi siasat ba nama dia....laporkan dalam artikel terbaru tuan bartajuk LAPARON TERKINI PASAL ANGIN.

Tompinai said...

Oleh kerana anon tidak mau juga bersemuka...ba..teruskanlah agenda politik anon itu, kerana pada cara pengolahan ayat, saya mula kenal siapa anon ini. SAM berdoa supaya anon berjaya dalam dunia politiknya. Semoga hasrat anon untuk mendapat kedudukan yang baik berjaya...SAM akan tetap dengan misi dan visi sebagai NGO....SALAM SAM

SANGURU said...

hmm, its ok bro...
Kita sambung di entry selanjutnya. Ada lagi angin baru...(sy tulis di luar masa pejabat tau. Hehehe...)
Oya, pasal tesis tu x ngam lapor pd SPRM, x salah jd juru perunding/penasihat kpd pelajar2 yg ambil degree lbh tinggi. Bknnya "lesen terbang". Halal dan sah punya. Cuma sejak aktif barang blog dan NGO2 ni sy dah x dpt bantu2 kwn2.
K, ni la susahnya sy ni, ada masa rendah hati ada masa tinggi hati. Hehehe...

Aldusuni said...

INGATAN BUAT DIRI SAYA dan bagi yang lupa

Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Jika kamu bercakap dengan saudaramu percakapan yang ia mempercayainya, sedangkan kamu membohonginya, sesungguhnya perbuatan ini merupakan pengkhianatan besar.”

(Abu Daud)

Huraian
1. Berbohong ialah menyampaikan sesuatu yang tidak sesuai dengan keadaan sebenarnya.

2. Gejala pembohongan adalah amat keji dan sangat dibenci apalagi yang dibohongi itu adalah orang ramai, maka sudah tentu bahaya dan dosanya lebih berat. Oleh itu Islam menganggap perbuatan berbohong atau berdusta adalah satu perbuatan munafiq.

3. Selaku ibu bapa adalah tidak wajar untuk membohongi anak-anak dengan alasan untuk memujuk mereka atau menahan mereka daripada sesuatu kemarahan. Hal ini kerana ia akan menghilangkan kepercayaan anak-anak terhadap ibu bapa menjadikan segala nasihat dan tunjuk ajar yang diberikan tidak berkesan.

Aldusuni said...

BUAT DIRI SAYA YANG BANYAK DOSA

Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Jika kamu bertiga maka janganlah dua daripada kamu bercakap-cakap meninggalkan yang ketiga kerana perbuatan begini akan mendukacitakannya.”

(al-Bukhari dan Muslim)

Huraian
1. Apabila terdapat tiga orang berada dalam satu majlis maka tidak harus dua daripada mereka berbual dan meninggalkan yang ketiga. Perbuatan ini boleh menyebabkan orang yang ketiga berasa dukacita, gelisah dan menimbulkan buruk sangka kerana dirinya tidak dipedulikan.

2. Setiap manusia hendaklah memahami disiplin-disiplin dalam bergaul dan berinteraksi supaya tidak berlaku perkelahian dan pergaduhan.

3. Komunikasi yang berkesan adalah komunikasi yang menepati apa yang dimaksudkan bukan sesuatu yang samar-samar sehingga timbul berbagai fitnah dan cerita bohong yang diada-adakan hingga mengakibatkan perpecahan dan sebagainya.

4. Seorang muslim itu wajib menjauhi sebarang percakapan yang mengandungi unsur-unsur umpat keji, kata mengata dan sebagainya dan tidak menyibukkan diri dengan percakapan yang tidak berfaedah.

Aldusuni said...

UNTUK DIRI SAYA YANG BERDOSA

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.”

Riwayat Muslim
Huraian
i) Setiap manusia nilainya yang paling utama terletak pada amal perbuatan yang dilakukannya bukanlah pada rupa parasnya. Jika baik tingkahlakunya maka baiklah dia pada pandangan kita, begitulah sebaliknya.

Ii) Namun pada pandangan Allah S.W.T selain daripada tingkahlaku dan amalan, nilai yang terpenting adalah pada niat orang yang melakukan sesuatu amal perbuatan itu sendiri.

Iii) Maksud niat di sini adalah tujuan sesuatu perkara dilakukan iaitu sejauh mana keikhlasannya kerana sesuatu kebaikan yang ada ‘udang di sebalik batu’ tidak boleh dikategorikan sebagai ikhlas di mana maksud ikhlas tersebut ialah membuat sesuatu kebaikan semata-mata kerana kebaikan itu sendiri dan tidak mengharapkan balasan selain daripada balasan Allah S.W.T.

Iv) Lawan ikhlas adalah riya’ iaitu membuat sesuatu kebaikan dengan tujuan (niat) untuk menunjuk-nunjuk (mengampu atau membodek). Sifat ini akan menolak pahala daripada Allah S.W.T.

V) Seorang yang ikhlas dalam kerjanya bererti dia tidak akan melaksanakan kerja yang diamanahkan itu sekadar melepaskan batuk di tangga atau bukan semata-mata kerana upah yang diterimanya setiap bulan bahkan dia menganggap kerjanya itu sebagai satu ibadah di mana wajib ke atasnya melaksanakan tanggungjawabnya itu dengan sempurna dan memuaskan.

vi) Bekerja dengan niat yang ikhlas akan meningkatkan produktiviti dan dapat menghasilkan kerja-kerja yang bermutu di mana keikhlasan akan dapat menjamin kehidupan yang mulia di dunia dan akhira

Aldusuni said...

3 HADIS dan huraian diatas cukup untuk kita semua renung, tidak kira siapa kita, sebagai ahali masyarakat kita semua punya peranan dan tanggung jawab masing2 oleh itu mari kita letakkan posisi kita di tempatnya yang terbaik untuk agama kita (masing2), bangsa dan negara.

BalsamMariii said...

Tn. Tom, malu sy sendiri tn minta maaf bagi pihak SAM. SAM tidak pernah berbuat dosa & mudarat pada sy jadi, sy rasa tidak wajar tn mohon maaf. Sebaliknya, sy yg patut mohon maaf kerana mgkin pndangan atau ulasan sy berunsur kehendak diri atau nafsu semata-mata. Sy jelas dgn perjuangan SAM. So, its ok sja tn samada diambik perhatian atau tidak tp niat sy untuk kebaikan SAM.Pandangan kecil dari seorang pembaca.

Tn. aldusuni, terima kasih atas peringatan itu..Jelas hadis dan maksud serta sumbernya. Semuanya Sohih ( kalau tidak silap, tolong betulkan kalau silap).

Apapun, sebagai pengulas dan pembaca tetap, sy akan cuba meletakkan diri sy di tempat sepatutnya kerana itu menjauhkan diri sy dari bersikap zalim. Rasanya, sy tidak mampu menanggung 'kesan' ulasan sy di akhirat nanti. Mgkin di dunia, SAM & sesiapapun x mengenali sy tapi Dia Maha tahu perbuatan bahkan bisikan hati sy.

Saudara2ku Anon, mengulas juga satu ibadah. Mari kita pasang niat sebelum mengulas. Syor sy kita sokonglah mana2 yang mendatangkan kebaikan tidak kira ia datang dari mana dan dari siapa. Mari kita jauhi keburukan lebih2 lagi keburukan hati,hasad dengki & prasangka.

Maaflah kalau sy terlebih..Munkin sy tidak layak bercakap begini kerana sy juga selalu berprasangka malah kadang2 perbuatan menyalahi adab & susila..Banyak dosa dan sangat2 tidak sempurna...

Namun, inilah manusia namanya, sukar untuk jadi sempurna..Tapi sekurang2nya kita mencuba yang terbaik..

Salam hormat dan sayang untuk saudara2 semua.

Anonymous said...

Buat SANGURU DG44 dan Semua Staff SAM. Apabila terbaca setiap jawapan dari pihak tuan, kebanyakannya seperti ingin memberitahu kepada semua bahawa " kalau bukan aku , semua itu tidak jadi bah". ianya seperti "menyelam sambil minum air". Apa tidaknya.. diakui bahawa SAM memang membantu rakyat untuk mengemukakan masalah tetapi pada masa yang sama ruangan maya ini seperti dijadikan ruang untuk mempopularkan diri. Tak perlulah bagitahu DG dan pangkat kita sebab yang membaca SAM ini kebanyakkannya adalah rakyat biasa yang pastinya ada yang tersinggung dengan pendekatan sedemikian. Cubalah jadi seperti SAM yang mula-mula dahulu yang banyak mengemukan permasalahan dan cara mengatasinya, berbanding dengan memberitahu status dan kedudukan tuan-tuan. Satu lagi, jangan cepat melenting apabila dikritik. Jadikan kritikan itu sebagai satu cabaran. Kalau boleh pakai, pakai , kalau tidak abaikan. Tak perlulah sampai menjawab dengan kata-kata yang menunjukkan keegooaaan diri.Semoga SAM akan terus Mantap dan Gagah di persada maya ini.Salam 1 Malaysia

Tompinai said...

Balsammarii,
Terima kasih kerana sentiasa membaca SAM. teguran dan kritikan dari anda mmng d alu-alukan. Yang pasti SAM tetap dengan hala tuju asalnya.

Anonymous said...
Buat SANGURU DG44 dan Semua Staff SAM. Apabila terbaca setiap jawapan dari pihak tuan, kebanyakannya seperti ingin memberitahu kepada semua bahawa " kalau bukan aku , semua itu tidak jadi bah". ianya seperti "menyelam sambil minum air". Apa tidaknya.. diakui bahawa SAM memang membantu rakyat untuk mengemukakan masalah tetapi pada masa yang sama ruangan maya ini seperti dijadikan ruang untuk mempopularkan diri. Tak perlulah bagitahu DG dan pangkat kita sebab yang membaca SAM ini kebanyakkannya adalah rakyat biasa yang pastinya ada yang tersinggung dengan pendekatan sedemikian.
----------------------------------
Terima atas kata nasihat ini. Mungkin ini kelemahan kami sebagai manusia. Kami di SAM akan sentiasa ingat nasihat ini.

SALAM SAM

Anonymous said...

Betul tu Tompinai. kadangkala kita perlu merenung kembali kritikan orang lain yang mungkin ikhlas untuk menyedarkan kita semua agar lebih bersifat mesra rakyat. Tidak semua kritikan itu diluahkan untuk menjatuhkan sesiapa, cuma hanya untuk saling kita ingat-mengingatkan sebagaimana peranan SAM memperingatkan pihak-pihak tertentu akan tanggungjawab mereka.Buang yang keruh ambil yang jernih. Yang baik jadikan teladan , yang buruk jadikan sempadan. Karam Singh Walaitulun bandau untuk 1 Malaysia.

SANGURU said...

anon2...hehehe. Bah tulis saja bah. Kehadiran tuan/puan menceriakan dan mempopularkan SAM. Antara anon2 ni ada yg sy tahu dan ada yg sy x kenal. Kenal atau tidak, kami anggap sebagai sahabat SAM.

Anonymous said...

ada lagi jenis angin iaitu angin yg keluar dari pantat...busuknya bukan alang2

SANGURU said...

betul anon, busuk dari pantat paling2 bau busuk, tapi busuk hati dalam hati dari hati, nampak manis di muka tapi effectnya busuk segala.
Ramai juga ya kita di ruangan ni. Ok bahhh...ayuh bermain lagi. Tp usahalah kita main sorok2 , bukan kepandaianku dan aku tak ingin mempelajarinya.
Tapi...menyoroklah, insyaAllah aku mampu menemui, kerana aku ada mempelajarinya.

BalsamMariii said...

Ya tuan...boleh tu dijejak kalau mau...cari di feedjit saja....