SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, October 3, 2009

MAX: PRIVATE SECTOR SHOULD HELP RURAL SCHOOL CHILDREN

SUMBER GAMBAR: NONG
Sumber: New Sabah Times ( 3 Okt 2009 )
KOTA MARUDU: The private sector can do a lot to help the goverment provide the much needed infrastructures for schools in the rural areas, said Datuk Dr Maximus Ongkili.
The Science, Technology and Innovation Minister said that education and rural development were placed under the goverment's six key result areas.
" However, the private sector should also chip in and help the goverment in its efforts to provide for the education of the rural schoolchildren.
"It does not take much for them to sponsor the infrastructures and basic amneities for the rural schools. The private sector not only will fulfil their corporate social responsibility but also complement effort and investment in human capital," he said.
Dr Maximus also said that schools in the rural, especially in Sabah and Sarawak, lacked infrastructure such as hostels which were much neede in villages where the schoolchildren have to walk for miles to get to their classroom.
"I myself was from a boarding school and i would not have been able to obtain high education if not tor the facilities that were made available," he added.
He pointed out tht due to their predicament, many rural schoolchildren ended up played truant or eventually dropped out of school.
The hostel in the rural school, he said, would greatly resolve the problem of distance between their homes and school, and enable them to concestrate on their studies.
Dr Maximus said this when he opened the Sk Koromoko rural hostel in kg Kromoko here yersterday. The school has 66 students.
The hostel was set up with a rm60,000 allocation by Taylor's University College while Dr Maximus fgorked out rm15,ooo for the fencing.
Meanwhile, he said he had approached in the private sector to help fund the setting up of hostel in rural schools in his parlimentary constituency of kota Marudu as the schoolchildren's education could no wait. Taylor's University college is also assisting in the building of another rural hostel for Sk Menggaris, while ECM Libra Foundation is assisting in building hostel for SK Lampada and SK Malangkap.
He said NGOs and private companies such as Alliance Bank and Pikom chipped in by sponsoring the food for the students while awaiting the handing over of the hostels to the Education Ministry.
"I applaud the private sector for doing their part in easing the problem of the rural schoolchildren in Kota Marudu," he said

10 comments:

Gaaman said...

Syabas kpd Taylor's University College dan ECM Libra Foundation atas keprihatinan sehingga 2 buah asrama dapat dibina di SK Koromoko, SK Lampada dan SK Malangkap.

Warga KM, mgkin masa dah tiba utk LEBIHkan tindakan dan KURANGkan bercakap saja(berpolimik). Kitaorang asyik2 berdebat pasal pemimpin ini org luar or bukan org kita or sdah lupa daratan or jrg turun padang dan bermacam2 lagi keluhan. Bukan salah utk menyuarakan keluhan dan kekesalan. Tetapi yg lebih penting ialah idea dan tindakan bagaimana kitaorang mendapat manfaat drpd kemudahan asas(yg menjadi hak kitaorang) spt kad pengenalan, pendidikan dan kemudahan2 lain.

Tanpa kita sedari dlm kitaorang berpolimik, "dorang" sdh berjaya mdpt 'tiket' mjdi wargnegara dn mendpt segala kemudahan sbg wargnegara. Ini termasuklah peluang pendidikan, perniagaan dan perkhdmatan awam. Dorang ada organisasi yg mantap dan tersusun utk memastikan anak2 dorang mendapat pendidikan yg terbaik sbg persiapan utk tempoh 10, 20,dan 50 thn akan datang!!.

Kitaorang macamana???..ramai anak2 kitaorang di pedalaman(sdgkan di kota2 pn anak2 kitaorang lbh suka berlepak)yg tdk berpeluang meneruskn pendidikan dek kemiskinan..

Anonymous said...

Syukurlah tu Gaaman ada juga ampit2kita sikit.Tetapi gaaman harus ingat 46 tahun sdh kita berada dlm Malaysia, itu bukanlah satu masa yg pendek hanya Sebuah Syarikat sahaja yg boleh mendermakan d 3 buah Asrama d Sekolah d 3 Kampong dan bukannya pemberian daripada Kerajaan yg telah menjanjikan rakyat negeri Sabah yg Gemilang dalam 100 hari dulu? Inikah balasan janji2 manis sewaktu merampas kuasa daripada PBS dulu? Janji India/Mahatir 100 hari,Janji Sabah Baru? Nasib juga Dr.Max boleh minta2 dari Syarikat utk membantu kawasan dia dari TUC dan ECM Libra...D Manakah Peruntukan berbilion bilion ringgit untuk Negeri Sabah?

Panaitan Boy said...

Setuju dgn pendapat Gaaman. Udah tiba masa utk brtindak sekarang bg mengubah masa depan menjdi cemerlang serta menjadikan perkara silam sebagai pengajaran. Belajar la drpd peristiwa lama bahawa kita tdk boleh bergantung sepenuhnya hanya kpd janji manis semata-mata. Langkah pertama TERLETAK di tangan org kita!..

Sam. Malaysia7 said...

YB Dr Max kenapa pula meminta dana peruntukan dari Syarikat? Kerajaan Pusat tidak ada dana peruntukan lagikah? YB.Dr Max dan YB.Anita harus ingat anda sudah berapa panggal menjadi MP d KM? (Kecuali YB.Anita baru sja 1 term) Kalau rakyat d kawasan anda d KM kurang senang hati kerana tidak ada rupa Pembangunan/Kemajuan nescaya YB Dr.Max dan YB Anita goreng sotong juga oleh penduduk KM ni gaya2nya pada PRU ke-13 nanti....Ini bukannya batu api, nampak2 gaya banyak sudah yg saya dengar2 runggutan dan kata2 sinis yg terkeluar dari mulut pengundi KM..Kerana sudah memasuki 43 tahun BN memrintah Negeri Sabah (Termasuk tolak semasa PBS keluar dari BN)apa juga peningkatan KM dan sekitarnya...Harap2 benarlah apa yg Pengundi KM kehendaki "Kami mau tukar sudah Kerajaan...Suda lama ini BN memalintah...Kami mau rasa itu Parti Baru, PBS yg kami harapkan dulu sudah menjadi Bisu/babau,buta dan tuli..." Itulah suara dan pendangan kebanyakan orang2 yg telah saya temui d Pekan K.Marudu dan Tandek baru2 ini apa lagi kalau d Kawasan yg d wakili oleh UMNO.....Pengundi kata "Pemimpin UMNO/BN ni tidak ada guna langsung merekalah yg memberikan Mykad Malaysia kepada Rakyat asing PTI tu,Merekalah yg mengadaikan HAK Rakyat,Melayu dan Bumiputera sebenar benarnya"...Fikir2kanlah apakah anda Pengundi mahu memberikan Mandat semula kepada Kerajaan BN? Pengundi dan Pengundi Baru terutama Rakyat WATAN Negeri Sabah "WAJIB"lah berfikir masak2 sebelum memberikan undi semula kepada mana2 Calon dari BN ini....

MindaGuru said...

apapun....terimakasih YB kerana itulah antara yang diperlukan oleh bangsa kita di sana...

Sam/Tom kerja yang bagus... ,perkara yang baik perlu dihebah juga..untuk tatapan dan penilaian..

SANGURU said...

bah, benda bagus, hendaklah diperbanyakkan, dikerapkan, dikekalkan.

SANGURU said...

"baru"? Tak mustahil ada yg baru, misalnya BN baru, PBS baru, UMNO baru, PAS baru dll. ..kita anak2 muda inilah yang boleh menyedarkan mereka agar memberi nafas baru kepada aspirasi lama, jentera lama, dan apa2 tabiat lama yg buruk...dan SAM memanglah ke arah itu sebenarnya dan mulai menampakkan kejayaan.
Dan...emmm, parti baru yg benar2 baru juga x mustahil akan wujud. Saya yg x ambil kisah sgt pasal politik ni, hanya menanti takdir Tuhan. Yg pasti sentiasa berdoa agar rakyat mendapat kerajaan/pemimpin yg baik...

YAJORYOBUK said...

ini asrama ni bukan Datuk Max dan YB Anita yang minta bantuan/sumbangan dari syarikat baa.. ini syarikat sndiri dengan sukarela mau berkhidmat. Apalah kamurang ni sesuka hati buat andaian.

Sam. Malaysia7 said...

KUBOY ROJAK...Kamu org kanan YB MP/ADUN kah? Kenapa pula Syarikat mau mendermakan Asrama d 3 buah Sekolah tu? Maksud saya kita merdeka sudah 46 tahun pada hari ini....Kenapa Kerajaan Persekutuan tidak mampu lagikah nak bina Asrama d Sekolah2 khas untuk Rakyat yg memerlukannya? Konon2nya Kerajaan BN boleh merobah negeri Sabah dalam 100 hari saja,BN sebuah kerjaan yg Agung dan Mengujudkan Sabah baru dengan janji2 manis dari Tun Mahatir seorng pemimpin yg boleh memperbodohkan rakyat d Malaysia Timur pada tahun 1994 d Padang Beaufort,Sabah semasa berkempen pada Pilihanraya Umum...

SANGURU said...

SAM: KM, KAMI CUBA BANTU...
SAM tak ada dana, kami hanya punya kasih sayang dan keprihatinan. Kami bukan pemerintah dan kami jua bukan parti politik, kami hanyalah Maruduian yang mahu membantu memperbaiki keadaan, dengan cara kami, dengan prinsip kami.
Kami cuba bantu. Andai kami gagal, kami tak rasa malu dan berdosa. Apa yang penting, kami telah cuba mendidik, menghibur, mengubat duka rakyat dan menegur kebobrokan dalam masyarakat...