SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, October 13, 2009

Roti Kudat

Saya masih ingat lagi....,dulu-dulu di tahun 1960an, nilai matawang kita begitu tinggi sekali.Dengan hanya wang 10 sen macam-macam boleh beli,boleh makan kenyang-kenyang.....mihun goreng sebungkus baru 10 sen,kuih-muih 10 sen boleh dapat 3 biji,gula-gula 3 biji baru 5 sen. Masa saya di sekolah rendah mama bagi saya wang saku 20 sen sehari.Fuuyooo... rasa macam orang kaya....hehehe....orang kaya perasan.Waktu rehat saya akan ke kedai Tandek, beli aiskrim 5 sen dan kacang goreng bersalut gula sebungkus 5 sen.Baki 10 sen saya simpan dalam tabung. Tabung saya diperbuat daripada batang bambu (Buluh).Tak perlu beli...tebang saja pohon bambu di tepi sungai ambil 1 ruas potong kemas-kemas lepas tu buat lubang kecil dibahagian atas ruas cukup-cukup untuk memasukkan wang syiling.Kami adik-beradik masing-masing ada tabung buluh yang kami gantung di dinding rumah.Setiap hari saya akan isi tabung saya.Bila penuh belah saja.... senang kan? Wang syiling dulu-dulu ada cap kepala pompuan...kah kah kah.....Sebenarnya ukiran wajah Ratu Elizabeth.....maklumlah wang zaman British.Saya sempat juga pakai duit beritis ini....tapi duit jipun yang ada cap pokok pisang tu tidak sempatlah.....sekarang bolehlah anda agak umur saya berapa....ehemmm Macam-macam ada di jual di kedai Tandek dulu-dulu....semuanya produk keluaran daerah Kudat.Ada Coconut ice cream,coconut candy(gula-gula kelapa yang rasanya hampir-hampir macam lempuk) kacang goreng bersalut gula, kacang goreng bersalut telor,biskut bangkit kelapa dan macam-macam lagi hasilan kelapa.Mungkin kerana Kudat adalah daerah pengeluar utama kelapa pada masa itu. Kegemaran saya tentulah Coconut ice cream.Warnanya putih,bentuknya seperti aiskrim potong yang banyak terdapat di supermarket hari ini tapi rasanya jauh lebih enak....lemak dan manis dengan aroma kelapa asli.Sekarang orang sana sini sibuk dengan kelapa dara....orang lama di daerah Kudat khasnya di Tandek sudah menikmati semua itu lebih dulu.... Kacang goreng bersalut gula juga menjadi kegemaran saya.Rasanya rangup dan manis.Dibungkus dengan kertas layang-layang (sejenis kertas nipis berwarna-warni yang biasanya digunakan untuk membuat layang-layang) dan diikat dengan getah (rubber band) juga berwarna-warni.Hampir setiap hari saya membeli kacang ini...bukan saja kerana rasanya yang sedap tapi juga kerana saya hendak mengumpul getah pengikat yang berwarna-warni itu sebagai alat permainan Tumpos......hahaha Tapi ada sejenis biskut keluaran Kudat yang mama selalu beli.Mungkin kerana kami adik beradik agak ramai dan pendapatan bapa sebagai guru besar sekadar pas-pasan kata orang Indonesia...maka mama akan membeli biskut ini dalam kuantiti yang banyak dan stock dirumah.Biskut ini bukan saja murah tetapi tahan lama (lambat habis)...hehehe Setiap kali mama pulang membawa biskut ini saya akan marah dan menjerit sekuat hati....NAPA BAH MAMA SUKA BELI INI ROTI KUDATTTTT......AKU INDA SUKA MAKAN BAINIIIII.....KARASSSS....MACAM BATUUUUUU......Mama hanya tersenyum melihat gelagat saya yang jajal tapi manja itu.Memang benar biskut yang saya gelar Roti Kudat ini sangat keras dan tawar...sebab itulah lambat habis.Mama memang bijak....pakar ekonomi stail P Ramlee.Tapi ada cara makan biskut ini....caranya rendam sampai kembang dalam air milo panas atau susu.Kalau suka rendam dalam kopi o pun sedap tapi paling best dan nyaman... air susu manis panas lah. Sekarang saya tercari-cari Roti Kudat ini, begitu juga dengan produk keluaran Kudat yang lain.Nampaknya sangat sukar untuk dapat terutama sekali kacang goreng bersalut gula yang dibungkus dengan kertas layang-layang tu.Kalau ada pun rasanya tak sama.....mujurlah masih ada Kacang Kudat (kacang goreng bersalut telor) ....dapat juga mengubat rasa rindu tekak ini pada makanan ringan keluaran Kudat dulu-dulu....

9 comments:

liau said...

bila aku baca ni cerita, terus aku tau siapa. He he he dulu2 aku suka tu 'gula tarik' sama roti bentuk macak ikan. Kami kadang2 cari buah kelapa ditepi kedai bersebelahan rumah diorang si Ning, bawa dan jual dikedai bikin beli gula pasir - he he he gula pasir perang dijilat-jilat macam karabau - palui budak2

Anonymous said...

salam buat semua.

Kenangan lama mengusik jiwa,
Yang pedih , duka, suka dan indah takkan dilupa,
kerana sejarah mendewasakan kita,
Al-Fatihah buat yang telah tiada. Amin

SANGURU said...

mcm pernah rasa itu brg2 makanan tapi ajajaranggg sb aso lui/tusin/duit bah zaman2 kanak2 dulu...
Bila dah beduit skg, itu barang pula suda tiada. Klu ada pun rasanya lain pula.
Adehhh kenangan zaman susah mmg indah wpn perit...

Mr. Aki Abad 21 said...

mr. aki inda tarasa itu semua pasal zaman kanak2 dan remaja mr. aki inda parna pigi kudat...zaman sikula pun 1 mingu 1x saja dapat duit itupun kalau ada....dapat 10 sin mr. aki kaya raya suda...itu pasal mr. aki inda tingi sikul, satakat membaca saja...inipun suda tua baru pandai mambaca

Umar al-Longobi said...

1 tulisan yang bukan saja menyinggung nostalgia lama tapi sarat dgn pengajaran. salah satunya dari segi kaedah pengurusan ekonomi keluarga, hehe. setiap makanan pastinya akan bisa menceritakan kerencaman kehidupan pada zamannya. sama spt lagu...

teruskan kyro!

Little Mike (LM) said...

saya sempat membeli garam 10sen sebungkus. Sempat merasa mee goreng 20 sen sebungkus (yang kuantitinya skarang mencecah harga sekarang rm1.50-rm2.50 sebungkus).. Terpaku melihat semua ini berubah sekejap masa.

Saya sempat merasa roti kudat yang seingat saya 1-2 kali sahaja memakannya. (Bukan tidak suka tapi tidak tau skill memakannya seperti yang dinyatakan dalam post kyro-rendam dalam minuman panas) kalau la saya tau masa tu.. heheh murah sangat tu roti kudat...

terima kasih kyro atas posting yang begitu mengusik kenangan..

maikong said...

nakan klu c kyro yg buat entri..memang sekali mengusik kenangan tandek@sungai@kedai tepi sungai..Pn kyro..ada ceritaka ttg sungai tandek waktu zaman Pn..

SANGURU said...

saya tidaklah terlalu tua namun sempat jugalah menikmati suasana pekan lama Tandek. Kira eksklusif juga kedai2 di sana tu time budak2 dulu, bukan sennag dapat duduk kedai kopi. Kalau mak bapa jual kopra, dapatlah ikut singgah minum kopi dan pekena roti2...
Di tepi sungai itu ada pokok ramag beeesar dan saya paling suka duduk2 situ tengok para penjual ikan dan penjual2 lain. Pernah juga la saya ikut2 barang "boliou" menjual2. Saya menjual pinang dan sirih campur buah2an sikit...ini inisiatif sendiri untuk cari duit poket sendiri.
Tentu kyro dan senior2 lain lebih banyak cerita pasal pekan lama dekat sungai itu. Sayangnya, jika anda ke tapak pekan lama ini, semuanya sudah tiada kecuali air sungai yg mengalir lesu.....

Anonymous said...

Pengelaman hidup sia barang2 yg murah pernah sia beli adalah: 1kati gula 10sen (Coin/Duit itu QE)Susu Cap Junjung 1 tin pun 15sen. Garam tu 5 sen ja musim tu...Zaman dulu2 ni memang syok lah juga...Tetapi Zaman tu pasti sudah tidak akan datang semula.....Kerana Zaman tu sudah berlalu.......