SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, November 26, 2009

Hari Raya Korban

Tandek...... .....bila saya taip nama ini dalam google search.....banyak sekali nama Tandek yang berjaya ditemui tersenarai dalam google.Dari nama orang perseorangan hinggalah ke nama tempat.Salah satu tempat yang menggunakan nama Tandek ialah sebuah desa yang terletak di pulau terindah di dunia iaitu Bali,Indonesia.Patutlah kakak saya Datin Rafeah dalam setahun tiga kali melawat Bali sehingga soalan ini menjadi gurauan anak-anak beliau bila melihat dia berada dirumah di musim cuti ....."aikk...mummy nda balik kampung?" Saya begitu tertarik tentang desa Tandek di Bali ini lalu saya mengkaji apa aktiviti orang-orang Tandek di Bali.Rupa-rupanya mereka juga sama seperti kita orang-orang Tandek,Kota Marudu. Majoriti penduduk Tandek,Bali berkecimpung dalam bidang pertanian dan ternakan.Cuma cara mereka bertani agak sedikit advanced daripada kita.Advanced disini tidak bermaksud menggunakan teknologi moden tetapi lebih kepada penggunaan daya fikir dan kreativiti yang maksima.Menggunakan sepenuhnya ruang dan kapasiti yang ada serta alami. Tandek dan saya memang tidak boleh dipisahkan kerana dipekan kecil inilah saya menghabiskan zaman kanak-kanak saya yang penuh kegembiraan walaupun hanya lapan tahun saja.Seronok dan segala-galanya terasa indah sewaktu di Tandek.Bila berpindah ke Kota Kinabalu segalanya terasa hambar hinggakan limau manis pun terasa pahit.Begitulah rindunya saya pada pekan Tandek ini. Di Tandek bahan makanan kebanyakannya kami tanam sendiri.Padi,jagung,buah-buahan serta sayur-sayuran semua kami tanam samada dikebun atau dibelakang rumah.Binatang ternakan juga ada seperti ayam,lembu dan kerbau.Bila tiba musim perayaan tidak perlu susah-susah membeli,tangkap saja terus sembelih...hehehe. Biasanya setiap kali hari raya korban kami akan buat korban lembu atau kerbau,paling tidak pun kambing.Tapi kambing terpaksa belilah dari pakcik Ungas sebab kami tidak bela kambing. Mama tidak mahu bela kambing sebab kata mama kambing suka makan pucuk tanaman dan semua tanaman habis mati.Jadi kami bela kerbau,lembu dan ayam saja. Saya memang sangat menyukai binatang termasuklah kambing.Satu hari bapa membeli dua ekor kambing untuk dibuat korban.Dua minggu sebelum hari raya korban kambing-kambing itu telah dihantar kerumah.Apalagi saya pun menghabiskan masa bermain dengan kambing-kambing itu hingga saya sendiri pun berbau busuk macam kambing.Setiap hari bermain dengan kambing akhirnya timbul rasa sayang pada kambing-kambing itu dan saya memujuk bapa untuk tidak mengorbankan kambing-kambing itu.Tapi bapa tidak mengendahkan saya kerana dia sejak awal-awal lagi telah pasang niat untuk mengorbankan kambing-kambing itu.Saya rasa sedih sangat...... Selepas solat aidil adha beberapa orang rakan bapa datang kerumah untuk melaksanakan ibadah korban.Kambing-kambing itu dibawa ke satu kawasan lapang disebelah rumah dan bersedia untuk disembelih.Dag Dig Dug Dag Dig Dug......berdebar jantung hati saya melihat kambing-kambing itu dan untuk menghiburkan hati saya lari menuju ke buaian yang bapa buat untuk saya dibawah pohon asam jawa lalu saya menyanyi sekuat hati........dimana dia anak kambing saya....anak kambing saya sudah kena sembelih.....can mali can.... Pada mulanya bapa tidak menghiraukan saya tapi lontaran suara saya semakin lama semakin kuat.Akhirnya bapa memanggil saya dan bertanya..."Kau kenapa....gila?" hahaha.Selesai kerja penyembelihan daging diagih-agihkan dan sebahagian lagi diserahkan pada mama untuk dimasak.Tapi kata bapa...."......si ros tidak boleh makan daging kambing ini sebab dia ada rasa kasihan sama kambing-kambing ini......" Hmmm.....orang lain makan saya tinggal tengok sajalah.......

5 comments:

SANGURU said...

salam raya dari tANDek...maaf zahir batin

SANGURU said...

6 hb Dis, pertemuan di pekan Tandek. Sekadar menghidupkan nostalgia keluarga, saudara, sahabat dan pekan Tandek. Ramai2 kitorang ya..."soruwaan aso totongo, micocorita poh..."

IsOn said...

Tulisan nostalgia yang dramatik dan menyayat hati... serta sedikit lucu. :) menghidupkan semangat Tandek.

Aldusuni said...

sELAMAT rAYA hAJI
Maaf zahir & batin

armouris said...

info tentang kebaikan cara sembelih kat sini - Kelebihan Menyembelih Binatang