SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, November 17, 2009

Hiburan dulu-dulu

Masa saya kecil dulu di Tandek....tahun 1960an....air tiada,elektrik jauh sekali.Tapi seronoknya hidup tidak terkira.Setiap pagi dan petang, saya dan adik beradik bersama sepupu-sepupu akan mandi bersama beramai-ramai di sungai.Manakala makcik-makcik ramai-ramai membasuh kain. Satu hari 2 kali piknik..... . Sambil mandi kami bermain.Ada yang lumba berenang, ada pula yang bertanding siapa paling lama menyelam.Tapi paling hebat Terjun Amarikan.Ini kegemaran abang-abang saya Otok,Anang dan pakcik Makibin (arwah).Tidak ketinggalan juga kakak saya si Datin.Dialah satu-satunya peserta perempuan untuk acara itu.Mereka akan berlari laju-laju hingga ke tebing sungai dan terjun ke dalam sungai.Doooosssshhhhh...... Waktu malam lampu pom akan dinyalakan untuk menerangi rumah maka kakak dan abang bersama almarhum bapa akan duduk berkeliling dibawah cahaya lampu pom itu untuk mengulangkaji pelajaran.Saya yang belum bersekolah pun turut sama menelaah entah apa-apa je.... Jam 8 malam radio akan dipasang...ini rutin harian,bapa nak dengar berita.Lepas siaran berita .... ini yang ditunggu-tunggu sebenarnya oleh sebahagian besar isi rumah kami - drama radio BUJANG SI GANDAM.Cerita klasik orang Brunei. Tapi saya kurang faham isi cerita Bujang Si Gandam ini....mungkin kerana bahasa yang digunakan, pelat berunainya terlalu pekat. Biasanya pada waktu malam selepas mendengar drama Bujang si Gandam kami akan membantu ibu membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan pertanian seperti dan merepuh jagung dan membuang tulang daun tembakau.Ini adalah sebahagian dari usaha almarhum ibu untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga - menjual jagung dan tembakau. Supaya tidak terasa penat kami akan bekerja sambil berteka-teki dan sesekali ibu akan bercerita tangon.Paling mengiburkan tangon "Kura-kura, Sang Monyet dan Ketam".....ceritanya lucu tetapi penuh pengajaran.Jika berkesempatan saya akan post kan cerita tangon ini dimasa akan datang insya Allah. Hingga bertemu lagi....salam ITandek....

5 comments:

Tulunbunou said...

Salam 1Tandek jg Kak.
Betul ba..seronok betul zaman kanak2. Klu setakat tangon saja malam2 pun ada cerita baru... hehe... klu saya paling saya ingat tangon si Sulanting pandai betul dia mengolah cerita. Walaupun tidak masuk akal tapi sangat menarik untuk didengar. Menunggu tangon seterusnya dari KK.. hehe

Salam sayang

SANGURU said...

nostalgia Tandekian...
Alangkah bagus klu di abad ke-22 misalnya, orang di abad ini misalnya kita, bercerita pd org di zaman itu:
"dulu2...ada satu blog bersekutu dari KM. Bila kami boring2, kami buka itu blog...kami dengar radio mereka...mcm biasa jg bah bilang DJ2 mereka..."
Pd zaman itu, zaman kini dianggap nda canggih, tp dlm ketidakcanggihan itulah akan lahir nostalgia, sebagaimana org zaman ini menganggap dulu2 sgt seronok...
-Teruskan menulis kyro.

kyro said...

TB,mungkin tangon orang kita ini perlu d bukukan.kalau ada tangon ko bagus kasi kongsi2 jga sini.

Sangguru,rasanya tidak mustahil di abad akan datang generasi waktu itu akan bercakap tentang generasi hari ini....

SANGURU said...

sehingga tahun 70-an pun,lampu pam antara barang ekslusif. Hanya keluarga yg OK2 mampu memilikinya. Klu ada keramaian, fmly yg miskin akan meminjam lampu pam dari yang berada. Masa budak2, kami paling suka kumpul tengok orang pasang api lampu pam itu. Skg mo cari lampu pam pun payah2 juga wpn ada duit....
Nostalgia mmg indah

Anonymous said...

Kalau waktu sudah dekat masuk Magrib biasanya bapa sudah menyiknal suruh pasang Lampu Gas...Itu pun masih takut2nak memasang...Oh rupanya orang d KM pun pada tahun 70an mendangar juga Darama BUJANG SIGAMDAM rupa2nya.....