SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, November 20, 2009

HUKUM MANUSIA ...

Izinkan saya memberi sedikit tazkirah untuk kita renungi bersama. Oleh sebab saya bukan ustaz maka saya tidak menggunakan kitab sebaliknya hanya bermodalkan cerita pasal bola... Kelmarin dunia bola sepak digemparkan dengan episod "keajaiban tangan Terry Henry" mengulangi apa yang pernah dilakukan oleh Maradoona. Terry Henry mengaku bola terkena tangannya namun ulang tayang menunjukkan bola itu terkena tangannya dan kemudian tangannya dengan sengaja mengubah kedudukan bola itu agar mudah dilorong kepada rakannya yang kemudiannya dengan mudah menanduk masuk ke gawang... Keputusan pengadil? Gol itu disahkan. Perancis mara ke Afrika Selatan manakala Rep. Ireland merana kecewa dan marah... Anda bagaimana? Saya kecewa namun inilah hakikat bahawa Hukum manusia daif adanya. Hukum Allah jua lah yang sempurna

7 comments:

maikong said...

kalaulah pengadilan bola sepak macam pengadilan ragbi...ooooo

Anonymous said...

Maikong ko hairankah perkara ni....? Sedangkan Hukum dan undang2 yg d garis panduankan oleh Allah @ Tuhanpun d langar apa lagi yg d garispanduankan oleh Al-Manusia......? Percayakah Maikong?

Anonymous said...

Hukum Allah sememangnya sempurna cuma manusia yang selalu lupa dengannya atau buat-buat lupa. Ada pengajaran sebenarnya tentang perlawanan bola itu... kadang-kadang jika ada peluang ambil dengan sepenuhnya manalah tahu ada 'rezeki'macam Thierry Henry buat tu. Kecewa..memang kecewa..itulah hukumnya alam manusia...siapa pintar dan kreatif akhirnya akan dapat sesuatu keuntungan."Nobody perfects"

maikong said...

anony:20.2009 11:47..kau tau cara pengadilan perlawanan ragbi ke?..jaringan yg kontrovosi, sebelum jaringan disahkan ..pengadil yg berada d luar akan menayangkan/memerhatikan berulang2 kali utk memastikan jaringan itu betul..inilah maksud saya..

SANGURU said...

jika saya berada di posisi terry henry, sy tetap tidak akan menggunakan tangan. Saya juga bekas pemain bola cuma x la peringkat tinggi, dan saya bangga tidak pernah main kotor, tipu, culas atau "pok nasib".
Jadi sy kecewa, sebab saya kasihan melihat Ireland. Mereka begitu kepingin ke world cup, mereka hampir mencapai impian itu, impian itu lebur kr main karut.
saya anti karut marut!!!

maikong said...

saya rasa main kotor dlm perlawanan bola sepak inda lari..mesti ada punya..tapi itula..klu lah pengadilan bola sepak macam pengadilan ragbi..tiada itu tangan ghaib..

Anonymous said...

Betul tu Maikong.....Mcm pemberian e2 IC bah kan pada PTI dan org2 Pakistan dan India bah kan Kong.........!!!