SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, November 16, 2009

PERASMIAN PENUAIAN JAGUNG 'SUMMER SWEET'

Jagung "SUMMER SWEET"
Penulis hadir ke Perasmian Penuaian Jagung SUMMER SWEET kelmarin d FTC Damai atas kapasiti sebagai Staff Pejabat ADUN dengan beberapa orang rakan.
Program tersebut telah dirasmikan oleh YB.Datu Seri Maximus J Ongkili.
Jagung SUMMER SWEET ini diperkenalkan di Kota Marudu untuk membantu dalam meningkatkan pengeluaran jagung bersesuaian dengan status Kota Marudu sebagai pengeluar jagung utama di Sabah. Jagung ini hanya boleh dituai selepas 2 bulan tempoh penanaman berbanding 3 bulan bagi jagung biasa.
Dalam negara Malaysia, Kota Marudu merupakan lokasi kedua penanaman jagung SUMMER SWEET ini selepas penanaman pertama di Semenanjung.
Semoga dengan adanya jagung baka baru ini akan membantu pengeluaran jagung di Kota Marudu.

3 comments:

maikong said...

kepada bakal penanam Jagung Summer Sweet ini..cubalah baka baru ini..dan kpada pusat latihan pertanian damai(FTC)...berilah maklumat/tujuk ajar cara penjagaan dan jangan biarkan petani ini keseorgan....dan bantu jugalah mereka pada peringkat penjualan pula...tq

MindaGuru said...

peluang yang baik untuk para pengusaha, selain tunjukajar cara penanaman dan penjagaannya, pihak berwajib juga perlu memikirkan cara pemasaran yang paling menguntungkan para petani(pertanian adalah perniagaan).
Terimakasih YB..usaha2 yang dilakukan untuk rakyat.

Anonymous said...

Sia bersetuju banget dengan pendapat dan pendangan ke 2 2 anda Maikong & MGS ni.....Jangan jadi KPD suruh tanam orang Kampong itu Markisa besar2an setelah berhasil tidak juga d beli...Bikin marah org Kampong saja tu kan Maikong........