SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, December 20, 2009

AL KISAH TERSEBUTLAH KISAH (2)

(Pembaca baru disyorkan membaca siri I agar tidak terpingga-pingga membaca Al-kisah siri II ini - Penulis). Dikesempatan yang lain, datuk itu bercerita lagi kepada cucu kesayangannya. Ceritanya begini: Atuk dan rakan2 pernah mengusahakan pertemuan keluarga besar kita. Banyak kepincangan pada tahun pertama penganjuran dan banyak tohmahan kami terima namun atuk dan rakan2 tidak berputus asa kerana golongan tua memberikan semangat dan peransang. Warga emas itu juga mengamanahkan agar kami meneruskannya sebagai satu tradisi. Tahun demi tahun berlaku penambahbaikan dan semakin ramai ahli keluarga berkhidmat secara sukarela kerana sayang kepada keluarga. Hasilnya, orang kita semakin faham salasilah mereka, berbagai dokumentasi berjaya dihasilkan. Melalui pameran, kaum keluarga semakin bangga dengan pencapaian silam ahli2 keluarga. Inilah hasilnya yang kamu nampak hingga ke hari ini. Tapi atuk dah lama berhenti kerana beri peluang orang2 muda berbakti kepada keluarga besar kita..." Akhirnya datuk itu menitipkan pesan yang diwarisinya dari bapanya, yang diwarisi bapanya dari bapanya...: "tokou e tokou". Si cucu kehairanan, bertanya: "apa itu tuk?". Datuknya sedikit kesal tapi akhirnya mengukir senyum lalu berkata; "adeh bapamu ini tidak mengajar bahasa ibunda kepada kalian", lalu dia menyambung: "maksudnya, kalian bani Kimaragang di Tandek dan beberapa kawasan lain adalah bersaudara. Kamu-kamu juga yang berkulut2 khawin...itulah kita-kita juga ini..." Cucunya tersenyum. Kita tidak tahu sama ada cucu tersebut benar-benar faham atau apa...

30 comments:

Anonymous said...

bah, mana lagi e2 pembentangan belanjawan Tokou Eh Tokou? tak kan e2 pn rahsia kpd kami semua.kami pn mau tau jg ni... tlg lah tel;us dlm semua pkara.

SANGURU said...

bah, minta laporan tsbt secara rasmi. Anda tau bagaimana melakukannya dan dengan siapa, kerana sy rasa tuan tahu sebagaimana sy tahu siapa tuan. Tokou eh tokou kan? Hehehe.

TURIDING said...

sudara anon... belanjawan apa lagi yg kau mau minta itu. klu suda habis, habislah bah. apa lagi yg kamu mau cari.. kau tidak nampak ka begitu ramai org yg hadir. harga barang sekarang tidak sama dengan harga barang zaman 90an.

DINAKAN said...

aik.. ba ka... 'tokou e tokou' pula ini... kulut2 urang d kampung pun, 'tokou e tokou' juga...

anon? belanjawan apa ka ko minta tu? mo minta tgk belanjawan ka? atau minta belanja ka? hehehe...

Anonymous said...

bah,. jangan lah bentang kalau itu pun susah sangat mau buat. sebab Tokou Eh Tokou lah maka kita mahui tahu juga apa sahaja yg berkaitan dengan Hari Keluarga itu. tapi kalau itu pun susah dan cerewet indapa lah juga. nanti kita dituduh bising dan menganggu pula. tahu lah kita kenapa benda yg senang buat pn tiba2 jadi susah..

SANGURU said...

bkn tak mau bentang, akan dibentang dlm meting post mortem. Kami semua ajk tau penggunaan duit tu telus. Sy bkn backing bos no.1, tp hakikatnya begitu. Lg pun, logikkah anonymous senang2 minta dan pihak penganjur senang2 ikut ckp setiap anonymous. Mana ada dlm buku pihak luar senang2 arah itu ini. Biarlah ikut prosedur tuan.
Jgn buruk sangka. AJK bnyk korban duit sendiri bah, kami saja x mo tunjuk diri sbg penderma/penyumbang. Bahkan ada lg tinggal sikit2 utk AJK akan dtg atur. Semcm tuan ni ingat kami AJK kaki makan duit?. Bersangka baiklah. Tak bagus begitu tau...

SANGURU said...

cukup2 la tu anon, jgn risau, klu Hari Keluarga ni jd tradisi, setiap tahun ahli2 family berpeluang jd AJK. Kerja2 sukarelawan begini mmg perlu bertukar2. Bikin penat juga bah sebenarnya jd NGO ni. Jgn risau ya, tukal-tula kita, tp tahun depan Pengerusi/AJK dah umum saya jadi pengerusi, nanti sy umum pula siapa pengerusi seterusnya dan begitulah seterusnya. Bukankah cantik begitu? Nah, be positif dulu kita. Bnyk perkara baik bakal direalisasikan. Cuba fikir sejenak dgn fikiran tenang, untuk siapa semua ini klu bukan utk keluarga besar kita.

MOMBU BOY said...

Kalau mau menderma buatlah derma secara ikhlas kenapa lagi mau cari duit yg suda didermakan. itu tandanya tidak ikhlas. benda yg kita suda bagi biarlah diorang yg uruskan.. barangkali anon ini sebahagian dpd ajk pelaksana program tersebut yg berharap keuntungan dpd duit derma itu. klu pun ada baki duit biarlah diorang yg urus ok anon, kita ini ada juga gaji jadi apa pula mau susa2 mou cari duit lebihan derma itu..

Turiding said...

Kau ini anon ada mendermakah... mana ada kau menderma oh sya tau kau ini memang biawak klu nampak duit.

TOKOU EH TOKOU... said...

tidak! kmi bukan mau balik itu duit. buat apa juga. jgan jdi buruk siku. atau menuduh sebarang penyalah gunaan wang derma. cuma, kmi mau tahu bagaimana wang (lbh 10K) dibelanjakan. supaya tahun hadapan kita tahu sudah anggaran perbelanjaan sebenar. itu saja. salah kah kami sbg ahli keluarga besar ini mengetahui perkara ini?

PATI said...

Salam buat Sanguru; Jangan marah jika saya selaku abg ini memberikan nesihat sama ada Sanguru dan Tokau e Tokau kesamuanya menerimanya ataupun tidak....Apa yg d katakan oleh Anon 3:24pm tu memanglah benar bah.Saya tdk ada kena mengena d dalam perkara ini, Tetapi adalah LOJIK persoalan yg d suarakan oleh Anonymous 3:24pm itu memang peraturan Audit Luar/Dalam memang ada d sediakan kerana membabitkan Kewangan yg d kutip/punggut dari orang ramai/umum dan Family Tokau e Tokau sendiri...Kendatipun barang2 Zaman ini mahal atau murah kah ia WAJIB d BENTANGkan kerana membabitkan Wang Kutipan dan itu adalah KEMESTIAN bagi Pertubuhan,Persatuan dan badan2 yang d bentuk oleh ahli2 yg ramai...yg bermaksud "POST MORTEM" nya WAJIB d lakukan. Setiap sen yg d gunapakai WAJIB d Catitkan d atas Kertas penyata kira2 oleh seorang Bendahari yg d Lantik/
pilih sewaktu permulaan Masyuarat penubuhan Badan "1KELUARGA TANDEK" bermula dulu. Seandainya tidak ada pembentangan d buat sudah pasti ahli2nya tertanya tanya apakah yg telah d guna pakai Wang kutipan umum tersebut. Saya berharap demi menjaga Nama baik Pengarusi dan Ahli2 Penganjur "1KELUARGA TANDEK" wajib d usahakan secepat dan sebaik mungkin. Kerana ini membabitkan permasaalahan Kewangan....

Wassalam.

Anonymous said...

x sesuai gunakan ruangan ini utk mengetahui baget, ini bukan temptnya, klu tn mahu jumpa treus dgn bendahari atau siap2 sja yg brkaitan.

niat tn ini murni, tpi demi utk menjaga kelngsungan wadah ini, hal2seperti itu msih ada altenatif yg lebuh sesuai utk jln penyelesaian.

maaf ya tn...

Anonymous said...

BENTANG SAJA BAH BAGET ITU APA MAU BANYAK ALASAN. NANTI KENA TUDU MAKAN DUIT DERMA LAGI TIDAK BAGUS KAN... BIKIN MALU SEUMUR HIDUP OOO.. KALU KAU SEMBUNYI2 AH LAIN KALI TIADA LAGI ORG PERCAYA SAMA KAU. TIDAK SEPADAN BAJET MAKAN SAMPAI RM 7000.00 DGN KEHADIRAN TETAMU YG TIDAK SEBERAPA. MATILAH BAH KLU ADA 10 ORG JENIS BEGINI PUNYA CAMPION PEGANG DUIT. TAUKI BESAR PUN BOLE BANGKRAP OOO..

RUMPIDIT said...

Bah bentang lah. klu kau takut bentang bererti ada udang disebalik mee lah. berani kerana bebar takut kerana salah.

BUAYO TAGAYO said...

Sya punya keturunan tiadapun kena sebut dlm 1 Tandek tapi kena minta derma. jadi kamu bentang sajalah kalu tidak kasi balik sya punya duit derma itu.. kamu cakap akan ada disebut keturunan sya tapi tiada juga. jadi macam mana kau minta derma sama sya. nah jadi kasi balik la itu duit saya.
kau kenal juga bah siapa sya ini... mustahil pula pura2 tidak kenal. bah kasi bantang lah itu hari ini supaya semua org puas hati.

Anonymous said...

Klu suda menderma itu baguslah. anggap saja yg kita telah menderma dgn oku tak perlu cari lagi. segalah perbelanjaan majlis tu melebihi daripada duit derma yg terkumpul tau.. jangan kamu samakan diri kamu sendiri dengan kejujuran org lain. klu tidak puas hati ambil balik duit derma kamu. buat malu saja kamu ini sama bangsa sendiri.

Anonymous said...

yg membuat onar, sya rasa 1org sja, klu dia berani jumpa secara live lah.

Anonymous said...

Anon2 & Sanguru bukan begitu bah..."POST MORTEM" mesti mau ada bah untuk kelangsungan KEJUJURAN selepasa Upacara selesai bah....Kalau Sanguru tidak memperlihatkan sesuatu jalan yg betul maka Sanguru akan d tuduh sampai bila2 masa, Ini bahkan memburukkan lagi keadaan "KELUARGA 1TANDEK"...Musuh anda akan menghebahkan yg anda seorang yg tidak mempunyai Sifat Kejujuran. Saya sentiasa membantu anda dari Belakang apa yg termampu oleh saya Sanguru....Kalau Tulisan dan Peparan boleh Sanguru muat turun d Blog SAM ini kenapa juga LAPORAN BENDAHARI Sanguru tidak bisa keluarkan. Mintalah laporan dari Bendahari mu Sanguru...Ayuh...!!!

TONDIRAN GOWOT said...

kau suru org lain yg minta laporan penyata kewangan bodoh betul.. kau sendirilah yg minta sama bendahari tu bah.. kau ini monsimong betul.

TONDIRAN GOWOT said...

Untuk apa kamu kasi salah itu sanguru.. klu semua masalah sanguru seorg yg kena selasai mana bole...

Umar al-Longobi said...

Sdr/i Anon,

kalau niat ikhlas ingin melihat perbelanjaan itu, perkenalkanlah diri sdr/i. jika bersembunyi mcm begini, bagi sy sdr/i tidak serius dan ianya tidak perlu dilayan. walapun dari segi prosedur tidaklah tepat dipaparkan di sini, sekurang2nya sdr/i boleh dijemput dlm meeting post mortem sbg pemerhati.

mudah saja kan...

SANGURU said...

hehehe. Mo marah x smpi ati, nak ketawa, adakah lucu?
Hmm, susah jg staf SAM kena jwb semua tp bagus juga kita bertukal-tukal cerita. Ok baitu non (anon), post mortem dan pembentangan tu mmg ada dan mmg prosedur.
Ttg salasilah, jika yg bertanya ada hadir, tentu ada mendengar sang pembentang ada ckp,
1. Ini baru generasi 1-3, masih ada sambungan. Releks bah kita, aki2 sebelah ibu sy pn x kena highlight lagi. Sabar2 kita, ada part 2,3....
2. Kajian sdr charles dan kee rosli belum sempurna dan dgn adanya hari keluarga tu, bnyk input baru. Mari kita bantu membantu.
K, bawa bertenang. Tokow eh tokow...

SANGURU said...

ok, sekdar penjelasan awal bg pihak AJK la. Sekitar RM7000 diuntukkan utk makan, minum panas, kuih muih, Vip2, utk anggaran 1000 orang. Yg hadir sekitar 500. So, anon x blh anggar kos berdasarkan yg hadir. Mana ada penganjur tempah makan, minum selepas kira berapa yg hadir. cubalah rasional.
Mmg bnyk yg lebih nasi, lauk, kuih muih, mineral water tp x jg dibuang bahkan disedekahkan kpd sesiapa yg mau tapau termasuk para pelajar asrama.
(Mr. Anon, mari sama2 kita bersihkan jiwa. Kita mampu melakukannya!)

Anonymous said...

mahal betul pula itu perbelanjaan.
baru makan minum suda hampir 10K.
kalau tahun dapan pun begini juga pengerusi kana cari cara lain untuk dapatkan sumber wang. jgn lg minta derma dr ahli2 keluarga ini. lagi satu hal, susah betul pula ahli2 dalam keluarga besar ini mengetahui seluruh perjalanan majlis ini. ajk saja yg boleh. macam mana pun kita ingin tahu tp dinafikan juga itu hak ingin tahu. bila majlis pembentangan? kami mau datang juga nanti. tidak adil rasanya kami menderma tapi bila ditanya susah betul di jawap dengan tepat. sulit lah, inda boleh orang lain tau la... sampai bila? bukan kah SAM ini satu2nya wadah untuk keluarga besar ini berinteraksi? telus lah bah dengan keluarga sendiri. klu sanguru tidak mampu buat pembentangan yg tepat, silakan lah pengerusi hasnal yang buat. atau bendahari sendiri yg bt. buat apa dibentuk ajk kalau ahli minta pun tidak bertindak juga. ini permintaan ahli keluarga Tokou Eh Tokou.

Anonymous said...

SUKUNGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1. BUAT PEMBENTANGAN DLM SAM.
2. HASNAL(PENGERUSI) TIADA KUASA
LANTIK
NEXT PENGERUSI. AHLI2 YG ADA KUASA
LANTIK PENGERUSI DAN AJK 2010.
3. TAHUN DAPAN, PENGERUSI BARU KENA
CARI DUIT SENDIRI UNTUK KOS
ANJUR MAJLIS.
4. KAMI TIDAK MAHU DERMA LAGI
KALAU PEMBENTANGAN TIDAK DIBUAT
DALAM SAM INI.

Anonymous said...

SAM bukan milik kelrga 1tandekla, klurga punya cerita selesai cara keluarga, kami pengunjug SAM mau isu2yg brula, yg brmotivasi yg menjurus kpd kediri...

Anonymous said...

Apalan Anon..
Hal keluarga selesaikan la cara keluarga. Kenapa mau bentang dlm SAM pula. Jgn ikut perasaan amarah. Kalu xpuashati jumpa secara gentlement dgn ahli keluarga tokou e tokou. Takan mau membuka pekung di dada sendiri. Memalukan keluarga korang juga la Anon.

Anonymous said...

ada ketidak -betulan ka yg berlaku sepanjang hari keluarga itu????
kalau tiada, tidak timbul soal Membuka Pekung Di Dada. kecuali lah klu ada penyalahgunaan yg berlaku. susah btl la minta maklumat ni...

Yomogun said...

Salam,
Malas la layan Anon 4:19pm, xreti dan xphm bahasa. Nasib baik la saya bkn keturunan tokou e tokou. klu nda, dgn saya sekali lumpur terpalit...

Anonymous said...

Syabas Sanguru...Walau pun laporan belum Tepat d bawa ke POST MORTEM ttpi hampir2 sudah JELAS lah itu kan...Kalau saya sudah taulah tu, Rm:7,000 Untuk 1,000 orang makan Jemputan itu adalah 1 COST yg cukup SEDANG sudah tu...D KM/Tandek Cost seperti itu tidak MURAH/TIDAK MAHAL lah....Syabas sekali lagi Sanguru dengan Ketwlusan anda memberikan JAWABAN kepada saya & orang ramai terutamma KELUARGA 1 TANDEK.....