SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, December 5, 2009

BAJU BERBICARA...

1TANDEK: Tokou eh Tokou (kita2 juga berkeluarga). Sambion, pAmansah, TUmunda (SATU)

38 comments:

Umar al-Longobi said...

Cantik baju! Hehe...

ILLIE said...

bulih kasi kirim ni baju 1 kah?

Anonymous said...

aso tulun suai diti, kamanakon, pinsan, yodu om yaki

NONG said...

baju kami cikgu mana? hehehe

SANGURU said...

alalala...tu belakang tn, kat depan ada SAM, ada utarafm, ada...mcm2 aznil tuan.
(bah, akan diaturin)

Anonymous said...

Cantik baju saja tidak memadai...hati mau baik bah...jgn makan kwn apa lagi keluarga....

Kesian oo urang susah payah bah turun naik bukit cari susur galur keluarga tapi langsung tidak dipandang.Paling bikin panas lagi bila urang punya usaha diguna oleh urang lain untuk cari nama.

Lembu punya susu sapi punya nama...apa macam ooo....

Kalau sia,basar kemaluan oo cari nama atas usaha urang lain adedehhh...kalau mau mimpulitik jangan kasi pulitik itu keluarga bah.

Anonymous said...

saudaraku anonymous 11.25 pm, saya tidak menyebelahi mama2 pihak dalam soal ini sebab saya pandang ini dari sudut kekeluargaan dan positif. apa2pun kita boleh terjemahkan ini mengikut nafsu masing2 begitu juga saudara sama ada dari sudut politik dan sebagainya terpulanglah... saya tak nak komen pasal itu.

saya nak tanya saudara...

adakah saudara telah daftar karya atau susurgalur keluarga ini sebagai milik saudara dan sebuah karya hak cipta yang dilindungi di bawah undang-undang bertulis?

so..kalau belum cepat2lah buat kerana tidak ada satu undang2 yang menyokong dakwaan saudara itu, sebab orang lainpun naik turun bukit juga untuk mencari keluarga yang terpisah sekian lama...sama macam saudara...

maaf saudaraku saya datang ini, kapasiti sebagi tetamu yang mengharapkan agar kekeluargaan ini dapat dicantumkan kembali seperti nenek moyang kita dahulu.

usaha untuk menjejaki saudara2 kita yang terpisah, adalah satu usaha murni untuk kita membina dan mencipta kembali kekuatan dengan cara penyatuan...perlu diberi sokongan dan nafas baru...

maaf bosku, sebab kita-kita saja bah ini tuan...

IsOn said...

Buang yang keruh ambil yang jernih. Lembu sama sapi, dia2 jg baitu. SATU keluarga.

CICIT SAMBION said...

sikap DENGKI inilah yang menyebapkan ikatan keluarga ini longgar..tidak perlu pertikaikan siapa yang berusaha lebih dalam proses mencari salasilah keluarga ini kerana tujuannya cuma 1 iaitu ingin melihat 3 rumpun keluarga ini bersatu..sama2 tolong bah..pihak 1 berusaha mencari susur galur salasilah dan pihak yang 1 lagi berusaha untuk mempromosi jadi semua ada peranan masing2..tapi bikin hairan juga mengapa ada lagi jenis manusia yang tebal betul perasaan denkinya...sampai bila2 pun orang yang pendengki ini tidak akan bahagia dalam hidupnya...

AKI TUMUNDA said...

babal butul utak2 anak2 keturunan sia ini...inda macam kami dulu2 kalau barani butul2 inda batapuk2 kasi nampak itu kekabalan..kasi nampak kejantanan berbini banyak...

Anonymous said...

sabar ba kamu aman2, inan2,kamanakon, pinsan aring, bayau,langu,ipag,obpinae... mari la kita redakan apa saja yg agak bergolak.
(andang no bo gam ong koturunan no dot momuwau dot kawad sid monggis dot nendayan, momiparang lumawan dot jipun, susukuon tu kaarapan tulun ginumuan om waro ot SOSORUGON - pindik kata, ongopipintar ot koturunan)waro nopo pisasalaatan. kdg2 amu mogintong isai ot lawan sid dapan. tp pcaya lah kwn2, ini semua sdh mjadi kebiasaan dlm sebarang gelanggang permainan.
kalau pn kita rasa ada kekhilafan dlm penganjuran majlis brkenaan mari lah kita bermaaf2an. seperti motto TOKOU E TOKOU - kita2 juga ini. jgn lah ada kacau-bilau sampai trlampau. ini pengalaman pertama memg ada kurang sini-sana usah diungkit cacat-cela. buang yg keruh ambil yg jernih baru teguh keturunan ini kata p. ramlee yg walau hanya penggiat seni tapi murni jauh di lubuk hati nurani.. kopitamanan tokou kikiawi.

kyro said...

Bahhhh kahhh...kenapa sudah itu...

Anonymous said...

Anon 8.50am,

Siapa punya kerja kmu bentang kemarin?

Anonymous said...

Anon 8.50am... tanya cikgu charles ba.Yang ko membebel sini buat apa? LOWONG ko. Ngaran kopo pengkalat.

SANGURU said...

aik, napa suda ni? Bah, sy beti sikit penjelasan.
1. Baju tu saya guna duit sendiri. Niat bkn minta puji tp tolong promosi SATU TaNdek. Tolong satukan yg kecil2 menjadi besar.
2. Ttg salasilah, saya antara pengkaji awal salasilah (pernah termuat dlm akhbar Sabah Times klu tak silap sy) tapi saya akui kajian saya amat2 daif dan amat terhad dan kemudiannya terhenti sebagaimana penyelidik lebih awal dari saya. Maka itulah saya amat2 menyokong dan membantu pengkaji yg telah berjaya setakat ini iaitu sdr saya - charles dan Kee Rosli . Dah lama saya promosi kajian mereka dlm blog peribadi saya sebelum ini.
3. Saya telah mencadangkan pembentangan salasilah kajian sdr Kee Roslee dan Charles ini di dalam program SATU Tandek. Niat saya untuk SATU (agar keluarga besar ini tahu bagaimana mereka boleh menjadi SATU), DAN...secara tidak langsung saya dapat "menghargai" kedua sahabat saya ini DAN memberi mereka ruang untuk membentangkan kajian mereka selama ini...
(tq kpd 2 sahabat saya itu yg memahami dan merestui).

SANGURU said...

alamak, saya dikata makan kawan dan keluarga. seingat2 sy la...mcm belum pernah saya makan kawan apa lagi keluarga. Sebaliknya adalah...hehehe.
K, la baitu, tawar hati sy nak berbalas2 kata kerana hati sy sdg enjoy2 sb program Hari Keluarga dah berjaya. Sama2 kita perbaiki lagi la.
Buanglah yg keruh kerana buat apa AIR YG KERUH?
Kita kurangkan prasangka/buruk sangka kerana bila kita tau yg sebenarnya, AIR MUKA KITA JADI KERUH SENDIRI...
KKKKK...SLM SAYANG UTK SEMUA.
(khas utk Illie, nanti sy usahakan permintaanmu)...

Cicit Aki Tumunda Salimandut said...

Salam sayang buat semua...
Sepatutnya kita semua saling membentuk untuk menambah baik acara ini pada masa2 akan datang.
Kita tidak menolak sebarang respon negatif tapi berpada-padalah. Jangan sampai misi kita untuk menyatukan keluarga ini tidak tercapai secara keseluruhannya.Sepatutnya bersyukur tokou tu waro tongo tobinee tokou nokopikir minanganu om papanau diti acara irad keti..

Pertelingkahan begini bikin malu sama Taki Lombus kita dan buat roh mereka tidak tenang.

maikong said...

cicit SAmbion menyokong saranan cicit aki TUmunda..syabas yg terlibat...

Anonymous said...

cucu aki unggut...

ada-ada ja kamurang ni....sudahlah baitu...

sia mo baca cerita yg bagus2 ba...

Anonymous said...

sya rasa siapa pun aki kita tidak penting ba...dari adam dan hawa juga permulaannya...jadi tidak perlulah iklan diri tu cucu, cicit kpd sapa2 aki..sya rasa tu la yg bikin kusut perkara...

tapi sya ni anak cigu Jalil ba pula...hehe..sya tdk dtg pjmpaan ari tu sb trlalu byk komitmen...tahun2 akan dtg la ya..

AKI TUMUNDA said...

kepada tukang2 cakap yang inda berfikir; kamu inda bercakap pasal itu ini kalau indada hari keluarga ini... terima kasih dulu bah pada ajk penganjur baru mengantam

RIDWAN.ct said...

Salam...

Bersatu Kita Teguh Bercerai yang pastinya Kita Roboh.

Sebelum kita roboh jom sama-sama kita pikul dan pertahankan apa jua masalah dan rintangan yang bakal merobohkan kita.

ShAhRuDiN said...

tokou eh tokou eh ti.....tongoh nopoh okurang alaban semasa program pertama diti sepatutnya sama2 tokou mangawasi om manaak idea eh tawasi supaya program akan datang berjalan lancar......
tokou eh tokou eh ti.........

Little Mike (LM) said...

Tahniah kepada penganjuran program 1tandek mempersatukan 3 keluarga dalam satu pertemuan baik seperti ini.

Usaha baik ini jangan kita kelar dengan prasangka yang bukan2. Bukankah niat sebegini (penyatuan) harus dipertahankan dan sama2 kita gembleng wasiat taki lombus kita untuk membawa pesan nenek moyang melangkah secara terhormat dan tertib melampaui zaman.

Kesian aki2 kita dulu yang mengusahakan keharmonian dan persaudaraan dan hari ini, bersilat gi gelanggang kata pula. Jadi, kita penerus warisan, pegang la janji persaudaraan yang terikat kukuh sejak lampau dahulu. Darah yang sama mengalir dalam diri kita, kenapa harus sejauh ini 'pergeseran'... mari kita sambung sifat dan sikap diplomatik yang sudah menjadi darah daging perjuangan aki-aki kita dulu.

Salam sayang kepada anda semua. tokow i tokow.... minta maaf kalau terkasar bahasa. sila beri tunjuk ajar. anak muda baru belajar...

kyro said...

Saya suka komen Dr Nelson...lembu sama sapi dia2 juga itu...hehehe...sori aahhh siou mokimaap oku tapi kenapa kaini bergaduh-gaduh macam pula sapi liar...adehhh

ILLIE said...

kyro...itulah bah kalau suda talampau banyak pandai..inda tau mau simpan mana kapandaian diurang..last2 kasi timbak sini lah.

cukup2 laitu kamu mangantam sama kawan2..pusing sana sini ujung2 "tokou e tokou"..kita jadikan perjumpaan sulung ini sebagai acara tahunan dan kalau boleh untuk acara yang akan datang,kita boleh tukar2 kampung sebagai tempat perjumpaan begitu juga dengan ajk2 penganjur..tukar2 supaya sumua dapat merasa jadi kaum2 kerabat akan rasa seronok untuk datang.

bah..suda2 laitu..jangan lagi kamu kasi larat ah..mau ujung taun suda ni..

maikong said...

ok bosku, hujung2 tahun kita jumpalah semua ya...be happy/..nak komen, komen saja..org kimaragangkan biasa makan gisak...

Anonymous said...

ainaa....mcm sy takatawa o bc komen c kyro. MACAM SAPI LIAR bilang. mcm btl jg la. sapi liar sudah la susah mau tangkap (tapaksa di timbak)asyik batanduk lg barabut betina. adeh.... tp kta bkn sapi liar ba kn... mungkin as ayam sabung blh la. sb ayam sabung sanang c kit mau tangkap n kdg2 pandai manja2 lg sama bosnya yg kaki sabung ayam. oh ya, 1 lg. kpd operator SAM tlg jgn delete semua entry mcm mana pn panas dia ckp. kita mau tau jg mcm mana mentaliti sdra2 kta yg berwatak antagonis tu. komen yg baik kta terima yg kurang menyenangkn pn kta mau tau jg. kopitamanan mantad tanjung batu.

Anonymous said...

Ada juga sy pegi ba tu program 3 keturunan tu kunun,yg sy hairan bin ajaib ni:
1.berkenaan dgn cabutan tiket bertuah.
ada sy dgn urg bercakap main sms saja tu numbur dgn pengacara terus ambil haidah..hahaha lowong punya program.
2.yg banyak dpt hamper pun sy tgok anak iseri tu pengurusi penganjur..mmg suda nampak x adil.
3.ada lg kerusi dan meja bercakap yg mmg dipolitikkan ba ni program.
tingkod ko berpulitik komondou......ajk2 penganjur pun urg ramai suda tau ba mmg muka peipu semua tu,masa susah minta tolong keluarga,kunun tokou e tokou..tapi bila senang mcm ni ada keluarga yg enda dimaklumkan berkenaan program lowong ni....
Jadi kepada mereka2 tu jgn la ikut jejak bapa kamu yg pandai budu tu.................

SANGURU said...

sy terpaksa menjawab utk membetulkan:
1. Sms utk dpt hadiah, tidak benar. Saya ada mendengar, ada yg bergurau ttg bersms tu tapi itu cuma gurauan. Kebetulan pula yg bergurau tu tiba2 dpt cabutan bertuah....jadi, kebetulan. Ni la bahaya bergurau...
2. Pengerusi hanya bawa isteri. Isterinya klu x silap la, tak dpt pun hamper. So, tidak tepat istilah "anak isteri". Ada juga anak AJK dapat tapi itu tuah dan kebetulan....
3. Tuan, Yg tuan dgr bercakap2 tu la sebenarnya "berotak politik". Tak habis2 berpolitik, ni la yg memecahbelahkan keluarga besar kita.

Semua ajk muka penipu dan penipu? SEMUA? Confirm?
Bah, tampilkan 3 orang yg pernah saya (salah seorang AJK) TIPU/ANIAYA. Jika tuan berjaya kemukakan bolehlah tuan cakap semua penipu...jika sebaliknya, lbh tepat klu tuan kata "sebahagian ajk mungkin pernah menipu..", namun apakah kita mengharap para malaikat yg turun manjadi AJK?
(bukan SEMUA, SATU tabiat)

ingin tahu said...

biar la ba tn c ANON 2 meluahkn kejengkelannya. lama2 reda jg tu. mana blh dia ckp semua AJK adalah penipu. ini satu tuduhan liar. mungkin trdpt seorg dua yg pnah melakukn kesilapan tp jgn lah ckp SEMUA AJK PENIPIU. ini tidak adil. trnyata yg bckp ni main hentam keromoh sja bckp. kta tunggu siapa nama2 yg dia senaraikn sbg penipu n apa penipuan yg dia bt n bila. ini 1 dosa besar jika org ygb bckp td tu x dp membuktikn tuduhannya.
sekali lh, TOLONG NAMAKN 3 OR 5 AJK PENIPU yg dimaksudkn.

tahu tak pa? said...

Anon (December 8, 2009 8:50 AM)...

Ko la ANON paling BUDUH setakat ini.

Anonymous said...

tolong namakan 3-5 org AJK PENIPU yg sdra/sdri maksudkan. kopitamanan

Anonymous said...

anon 8 december 8.50am

ajk yg tipukah atau kau yg tamak, klu ada lgi 1 orang mcm ko ni hancur 1 tandek.

parasit, ko boleh blah la...bangang, lowong

Anonymous said...

anon 7 december 3.39pm

ko la yg pandai...ko jgn simpan dilutut bah ko punya pandai itu. lowong mcm sapi

Tompinai said...

Beginila..nnti saya cuba dapatkan semua senarai AJK...dari Pengerusi sampai ajk terakhir..Kita cba tgok senarai itu..,

Saya akan cba postkan...dan pada anony2 yg x puas hati atau yg tuduh sembarang..bole bagitau mana satu ajk yg xbole dipercayai...

Rasanya ini lebih baik daripada asyik menuduh saja tak tentu pasal...

SANGURU said...

DJ Tom, nda pyh la baitu dipapar. Cukuplah saya sorang dicop penipu. Boleh jg sy tanggung semua tu. Bknnya berat, yg penting tahan hati ja. Hehehe...
Ok bahhhh...masih larat hamba memikulnya.

ingin tahu said...

sy se7 dgn saranan Tomnpinai. paparkn seluruh AJK Penganjur pgm 1Tandek dlm blog ni. tak adil klu sdra sanguru seorg yg menanggung semua kritikan. susah senang kita hadapi bsama. kta mau tau jg apa mslh sebenar c ANON(S) ni. omis or opeet nga undiyomon tokou po. anon(s): namakn lh siapa2 AJK penganjur penipu n apa yg dia tlh tipu, siapa dia tipu n d mana. kopitamanan.