SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, December 8, 2009

BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH PART II

Seperti yang sedia maklum,perjumpaan 1 rumpun keluarga yang besar dari 3 cabang AKI telahpun terlaksana pada hari ahad yang lepas (6.12.2009).Setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak penganjur kerana telah berjaya melaksanakan program ini buat julung kalinya.Saya sebagai waris dari keturunan salah seorang AKI memang sangat gembira dengan perjumpaan ini walaupun saya tidak dapat menghadirkan diri kerana sedia maklum,saya sudah terpelanting jauh2 dari lingkungan area namun saya dan beberapa lagi ahli keluarga mengikuti perkembangan perjumpaan ini melalui radio online Utara FM.Syabas kepada DJ Batman & DJ Tom yang begitu prihatin dan bertungkus lumus menyiarkan setiap aktiviti yang berlangsung.Jadi kami dapat membayangkan betapa meriahnya perjumpaan tersebut. Walau bagaimanapun saya agak kecewa bila terbaca komen2 ANON yang tidak puas hati.Saya pasti ada sebapnya mengapa ANON membuat komen tersebut.Tetapi saya mencadangkan supaya buat lah komplen depan2 atau jumpa dengan pihak penganjur atau individu tertentu dan luahkan rasa tidak puas hati anda.Tidak bagus kita gaduh2 dalam ruangan komen kerana blog ini dibaca oleh semua lapisan manusia yang sudah tentunya dapat mencium bau bahwasanya ada kepincangan dalam perjumpaan keluarga 1 Tandek.Akhirnya yang mendapat malu adalah "tokou e'tokou". Bak kata pepatah Melayu. "bumi yang mana tidak ditimpa hujan"..no body is perfect. Mungkin ANON fikirkan pihak penganjur telah melakukan kesilapan,namun kesilapan ini masih boleh diperbetulkan lagi kerana ini hanyalah permulaan.Sekurang-kurangnya kita bagi penghormatan kepada semua pihak yang terlibat kerana mereka telah bersusah payah sehingga tercapainya matlamat daripada orang lain yang hanya tahu berkata-kata tapi langsung tidak buat apa-apa.Kepada ajk2 penganjur,saya mengharapkan agar anda semua tidak mengendahkan komen2 yang agak panas ini dan berfikiran positif semestinya ada jalan keluar dalam masalah ini.Kita adalah manusia biasa yang pastinya tidak lari dari melakukan kesilapan dan dari kesilapan ini lah kita akan memperbetulkan serta memperbaiki segala kelemahan yang ada.Mungkin juga ada beberapa faktor yang menyebabkan ANON agak kurang senang atau tidak menyukai cara ajk penganjur berfikir dan bertindak..DAN SAYA AMAT DAN BETUL2 TERKILAN BILA TERBACA KOMEN ANON INI: Anonymous said... Cantik baju saja tidak memadai...hati mau baik bah...jgn makan kwn apa lagi keluarga.... Kesian oo urang susah payah bah turun naik bukit cari susur galur keluarga tapi langsung tidak dipandang.Paling bikin panas lagi bila urang punya usaha diguna oleh urang lain untuk cari nama. Lembu punya susu sapi punya nama...apa macam ooo.... Kalau sia,basar kemaluan oo cari nama atas usaha urang lain adedehhh...kalau mau mimpulitik jangan kasi pulitik itu keluarga bah. December 6, 2009 11:25 PM Sudahlah..jangan gaduh-gaduh..buang yang keruh ambil yang jernih. baru teguh peribadi (lirik lagu 3 abdul).Kita ini adalah dari rumpun keluarga yang sama,walaupun kita dibezakan dengan PROFESSION tetapi kita mempunyai matlamat yang 1 iaitu melihat perpaduan akan wujud dalam 1 Tandek...jangan lah kita berprasangka diantara satu sama lain disebabkan sedikit perbezaan pendapat atau salah faham.kita harus maklum bahawa kita kini semua berada didalam satu keluarga besar yang kadang2 kita sendiri tidak kenal antara 1 sama lain pendek kata macam ada musibah besar yang melanda pada rumpun keluarga besar ini...seperti juga kita yg mempunyai adik beradik didalam keluarga kita yang sebenar..bukannya semua adik,abang atau kakak kita mempunyai pandangan dan pendapat yang sama dengan kita didalam sesuatu hal..tetapi apabila keluarga kita didatangi masalah kita dapat mengenepikan segala perbezaan pendapat dan salah faham dan kembali bersatu demi kerana keluarga. Itu lah tanda kasih dan sayang kita diantara satu sama lain walaupun masing2 mempunyai perbezaan pendapat tetapi didalam sesuatu situasi kita tetap bersama dan bersatu. Marilah kita bersama berkasih sayang,buangkan yang keruh ambil yang jernih. Kita semua bersaudara dan tidak tergamak utk memakan daging saudaranya sendiri. Akhir sekali..tak salah bemadah, berpantun, bercerita dalam ruangan komen blog ini.. jangan sampai berpantun sendiri, bermadah sendiri di kemudian hari. Adalah lebih baik semua pembaca blog SAM megemukakan apa2 cadangan yang boleh di difikirkan , idea dan sebagainya...yang boleh dibincangkan dan direlisasikan , AJK 1 Tandek akan menilai pendapat kita dan mungkin boleh diguna pakai untuk tindakan2 selanjutnya. Tidak adil kalau kita serahkan kepada AJK 1 Tandek bulat2 kemasalahan ini dan kita menungu keputusan dari mereka dan apabila gagal kita salahkan mereka pulak..lepas tu kita cop mereka sebagai "kawan makan kawan"/kasi politik keluarga/lembu punya susu sapi punya nama..bla bla bla..itu semua tidak adil bah kan?..cuba fikirkan sebaiknya.KITA PIKIR LA BERSAMA--------------------BIAR JADI "FULUS" JANGAN JADI "MULUS" SALAM PERPADUAN UNTUK 1 TANDEK..TOKOU E' TOKOU TOBOH... P/S: sia mau sambung sikit komen si ison.."Lembu sama sapi, dia2 jg baitu. SATU keluarga"..ya betul tu ison..kalu suda masuk dalam sup..tatap ALASU..hahaha ALASU KANGKU SUP SAPI.. Bear in mind that Anonymous 11.25 pm, your comment here too much provocation and some kind of playing sensitive sentiment.

23 comments:

maikong said...

ini adalh salah satu kemajuan kita(ruangan komen)...namun jika tiada pemantauan dan banyak provokasi..alamat dlm bahaya kita ini..so saya berpesan kpd editor SAM..klu boleh tapis2lah yg boleh menimbulkan provokasi....dan para sahabat semua, klu boleh tapis2lah yg komen kita itu..

Anonymous said...

Maikong,apa la guna tu rungan komen klu enda dikomen,klu semua baik dan betul apa yg dicatatkan dlm blog ni enda payah la adakan ruang komen ni....india kata chee tambi poraaaa deee........fikir2kan la

maikong said...

anony 8 dec 8:08, inilah saya cakap kemajuan kita, ruang komen memang itk dikomen..bukannya inda boleh dikomen, namun komen provokasi itu bahaya..harap anony faham...

Anonymous said...

Komen je,sy org semenajung pun gelak besar dgn kaum kimarangang ni,nak bersatu tapi gaduh dulu....jgn la mcm ni.Byk dah contoh penyatuan keluarga yg kuar kat tv pun ada tapi xde la gaduh mcm kaum kimaragang ni.........

Little Mike (LM) said...

anonymous... jangan mgaku semananjung dan tinggalkan jejak di sini, terus mengadu domba dengan provokasi. Pure Semananjung biasa di telinga saya... pure sabahan, biasa di mata saya... harap jangan memburukkan keadaan..

Fahami kata2 maikong.. buli komen tapi hindar provokasi yang melampau. Saya tidak susah faham apa sdr maikong katakan. tidak ada siapa dapat elakkan perasaan prasangka tapi jangan BERTUANKAN prasangka

Little Mike (LM) said...

lupa memberikan kredit utk artikel illie... Tahniah atas perkongsian nilai yang tinggi melalui hasil tulisan tangan ini.

Saya amat bersetuju dengan kenyataan bahawa para komentar harus tinggalkan jejak komen yang tidak berpaksikan provokasi. Kritik saja asal MEMBINA. Dan kepada komentar yang di highlightkan dalam tulisan ini, setuju dengan illie. Banyak provokasi yang merosakkan perpaduan. Komen seperti ini lahir dari jiwa yang ada agenda sendiri... Melulu dan berdasarkan emosi sendiri. Jangan apa yang anda fikir itu seolah-olah gambaran apa yang orang lain fikir. Banyak komentar yg sengaja diungkapkan jauh daripada sasaran kehendak sebenar program 1Tandek.

Saya tidak ada bersama dalam majlis tersebut, tapi saya sanjung usaha baik ini. 1 hari saya dan illie dan rakan2 lain yg tidak dapat pulang mengikuti prorgam ini dengan perasaan teruja sehingga selesai walaupun melalui radio online sahaja.

Jangan jadikan diri kita sebagai gunting dalam lipatan.

SANGURU said...

prog ni cukup berjaya. Kehadiran kira ok (tempat duduk penuh), objektif tercapai, kaum keluarga gembira dan terharu, idea2 tambahan berjaya dijana, ahli2 keluarga bertekad menyumbang di lain masa, ada veteran pemimpin/keluarga yang menitis air mata, dll.
Saya sebenarnya amat malu dan amat risau. Malu kerana aib dan kelemahan keluarga besar ini "dipalu & ditarikan" orang sendiri. Risau kerana PASTI AKAN ADA (ORANG SENDIRI &/ORG LUAR) YG MENANGGUK DI AIR KERUH...
Namun saya tidak hairan kerana KELUARGA INI SANGAT BESAR DAN KELUARGA INI JUGALAH SATU BANGSA. Maksudnya, bila kita usahakan penyatuan keluarga, sebenarnya kita menyatukan BANGSA bernama KIMARAGANG. Bukan kerja senang. Hanya 3 bulan usaha, bayangkan kalau kita berusaha 3 tahun...
So, BERUSAHA TERUS. YAKIN BOLEH.
"ANGKAT MUKA, JGN MALU. PANDANG DEPAN, MAJU!"

IsOn said...

Illie, alasu sapi... :P Jagaan nopo kotingab dot kantalan masak kicap bo konioi. nunga... haha. :D

maikong said...

mainkau renabus...i..apalad eti ison/illie..aah tokow kopisambat..maakaan gisak not longob..

NONG said...

hahahahhahaa....ALASU SAPI.
Kakan beno iti. kada nopo kalabai kie.milom po tu orimomol... :D

tb said...

Gunting dalam lipatan la yg paling marabahaya...

klu sa la sa betul2 teruja dan bersyukur coz... ada jg rupanya kaum kerabat kita yg tanpa jemu berusaha utk membuat penyelidikan salasilah keluarga.. walaupun tidak menerima sebarang sms/surat jemputan sa tetap dtg coz sa tahu sa sebahagian dari keluarga besar ini.
Tahniah kepada AJK pelaksana sambutan hari keluarga ini...
Sa menanti kesinambungan pembentangan salasilah ke generasi yg seterusnya..
Buanglah yang keruh ambil yg jernih..
Kenapa mesti menggunting dalam lipatan?? ehhehehehe

Bgs ni post saudara Illie..
tandayai tokou milom tu kalabai.. hahahahhahaha.. Peace
Salam perpaduan

IsOn said...

Nong, TB, aso i masaalah kalabai ong koonong ot gama om siongo palabaian. okon ko songko laalabai i sid tongo pipit. haha... kalamas kiobo ino orimomol dino nong. :D

Anonymous said...

bgs ba jgn d edit. d c ni la kta mau tgo kematangan cara berfikir org2 kta. yg manis jgn terus di telan n yg pahit jgn terus di buang. bila lg?

NONG said...

hahahahahah Ison.. oruol tiyan ku mongirak dot orimomol kie.
Lumangad oku no chat pasal diti tongo lamas diti ison. mogot no ponunusi tutok. :D..release tension ka urang putih.

woyong songko lalabai i oi Ison..andang ko mogoliud bo :D

ILLIE said...

woii kangku..kadung kopitomumung noh kiawi awasi nopo tuturan..sumasak oku ie banar diti kie ison..nong..tb..tad lumabai iti mari ong kalagaan noh..sokirong it liyud amu elaan mari tad sumurung ie..milom tu palalabai tongo susut dot walai..nga awasi nogi teri tu mongomuwaw tongo sinupot..

Anonymous said...

kalau ada hasrat untuk menceburui dalam bidang politik buat secara sepenuh masa. saya cakap begini sebab kebanyakan tulisan yang saya baca adalah kretikan yang tidak berasas kepada pemimpin kota marudu masa kini.nasiplah kamu sebab DS Dr Max berpikiran jauh, baik hati dan bertimbang rasa, kalau tidak habis bah kamu ini kena tukar tempat yang jauh bekerja. kalau kena tukar di banggi bagus lagi sebab ada elektrik tapi kalau di balambangan macam mana... mati oooh kamu.. DG44pun tiada guna suda oh. kou ingat senang kah di belambangan.. banyak hantu ooooo..

SANGURU said...

nunga!
Nanari...pobibason nopoh boh yaalo dino. Ong atangkap dot polis, yaalo e ot mangajawab. Biar noh tokou terus beretika.

SANGURU said...

anon 1:17 am,
Apakah ini satu bentuk gertakan? Atau gurauan semata2?
Utk makluman tuan, Tahun 2004, saya pernah dikomplin/difitnah oleh tukang2 ampu DS Dr Max. Ini pengakuan Dr. Max. Tuhan menyelamatkan saya dari cubaan jahat itu melalui perantaraan insan2 yang adil dan benar di bebrapa peringkat.
Tahun 2008, ada cubaan kali kedua, kali ini Dr Max langsung tak peduli lagi.
(ada antara pengampu2 itu kini jadi musuh no,1 DS Dr. Max yg tak henti2 hentam beliau).
tk atas ingatan tuan, tp tuan jgn risau, SAM direstui kerajaan dan disayangi rakyat dan pihak pembangkang. Wpn SAM bukan pengampu parti kerajaan tetapi SAM sentiasa membantu pihak kerajaan, wpn SAM kekadang bernada membangkang tapi bukan alat parti pembangkang, sebaliknya membantu menguatkan kerajaan dan SAM sentiasa prihatin pd rakyat. Paling penting, SAM mengikuti etika2 penulisan, so...usahlah mengertak SAM.

Umar al-Longobi said...

Inilah problemnya bilamana berhadapan dgn ulasan2 liar yg tidak diketahui dengan jelas identiti pengulasnya. Siapapun boleh memberikan komen. Dari sebaik2 komen kepada seburuk2nya. Apabila dilayan pengulas2 ini, ia umpama kita bersilat di dalam gelap. Kita tidak tahu yg kita lawan itu adalah musuh, kawan, atau hantu dll. Lebih baik kita keluar dari kegelapan itu dan pergi ke tempat terang. Di tempat yg terang baru semua hujah terpakai.

BAGUS JUGA DIISYTIHARKAN BHW SEBARANG KOMEN YANG TIDAK MEMPAMERKAN IDENTITI YG JELAS, HUJAH2NYA TIDAK BOLEH DIPAKAI.

Kalau tidak dibuat macam ini, kita akan terperangkap di dlm jerat yg mereka pasangkan dan terpaksa terikut2 dgn rentak mereka. Para anonymous, jgn baling batu sembunyi tangan.

Apapun, tahniah sekali kpd semua atas penganjuran yg berjaya!

Tompinai said...

Anonymous said...
kalau ada hasrat untuk menceburui dalam bidang politik buat secara sepenuh masa. saya cakap begini sebab kebanyakan tulisan yang saya baca adalah kretikan yang tidak berasas kepada pemimpin kota marudu masa kini.nasiplah kamu sebab DS Dr Max berpikiran jauh, baik hati dan bertimbang rasa, kalau tidak habis bah kamu ini kena tukar tempat yang jauh bekerja. kalau kena tukar di banggi bagus lagi sebab ada elektrik tapi kalau di balambangan macam mana... mati oooh kamu.. DG44pun tiada guna suda oh. kou ingat senang kah di belambangan.. banyak hantu ooooo..

December 9, 2009 1:17 AM
-------------------------------

Atas apa tindakan itu dibuat?...
Adakah apa yg dibuat menghantam kerajaan atau hanya merujuk kepada individu tertentu...

Jangan sembarang cakap..mesti tahu membezakan antara individu dengan kerajaan..sebab nnti anda juga boleh dipanggil sama...dan kami tahu etika kami...

Ingat! Orang2 ini tidak akan berada ditempatnya sekarang kalau bukan kerana orang2 seperti kami yang memilihnya...

Anonymous said...

Terlampau bah mau berpolitiknya kakitangan Kerajaan ni, macam tdk cukup makan saja bah gaji d orang jika d bandingkan org Kampong yg lagi susah tidak kering ujung celana tu.......Akhir2nya membawa padah juga, Keluarga tu memang besar tetapi indalah perlu d bawa bermain politik lah jika tidak ada udang d sebalik maggi mee tu !!! Nasib betul bah Zaman sekarang ni...Cuba kamu betabiat mcm ini waktu Zaman BERJAYA dulu....Taberak berak bah kamu Staff SAM ni..Terutamanya yg terlalu ingin berpolitik dan jadi Calon ni.......Bey bey Gaman ni betul....Saya rasa2 kalau Umno yg memerintah negeri Sabah ni secara solo hangkang kamu bah sudah ni....

Little Mike (LM) said...

anonymous... dec 9, 2009 4:48pm

Siapa sebenarnya yg mau main politik ini. Saudara ka atau sasaran saudara tu?

Saudara tidak nampak ka konsep 1Tandek? Saudara faham ka apa itu PENYATUAN semula? Saudara tidak mengerti ka penyatuan dalam PERPADUAN? KAlau saya maukan perpaduan, sya tidak tunggu zaman BERJAYA untuk saya ditakut-takutkan. Zaman sebelum BERJAYA lagi kalau saya ada, saya akan buat.

Soal 'TERBERAK-BERAK' ini... itu budaya PARANOID pemikiran saudara sahaja. Atas nama PERPADUAN, STAFF SAM tidak akan mungkin TERGANGGU-GUGAT. Undang-undang tidak akan dapat mengatasi kita kalau kita tidak mengatasi undang-undang. Kecuali anda memiliki sikap semberono, sewenang-wenangnya dan tiada keteraturan hidup.

Saya ingin tanya.. KENAPA FOKUS SAM ketika orang berusaha membicarakan perpaduan 1TANDEK? jangan amal mentaliti celaru dan hidup dalam kekeliruan.

Jika saudara tidak takut bayang-bayang sendiri,saudara tidak takut bercakap dengan identiti sebenar. Jangan bersembunyi... musabahah diri, bermusyawarah dengan intelek dan nurani yang teratur...

lagi satu, betul ka kalau UMNO memerintah solo negeri SABAH, maka hangkang la 'kami-kami' di SAM? Kata-kata saudara lebih merbahaya dan memburukkan imej UMNO. SAM sebagai WADAH RAKYAT tidak mungkin akan patah oleh mana-mana sentimen kepartian atau siapapun yang memerintah kerana kami membawa PESAN dan SUARA RAKYAT.

Kalau saudara seorang PEJUANG, luruskan dulu PERJUANGAN saudara...

kyro said...

Syabas Mike.Saya rasa setakat ini walaupun si Nong selalu naik bukit turun bukit bersama YB,walaupun ada Staff SAM teruk dihentam oleh anony yang berbagai belum lagi ada kita yang TERBERAK-BERAK bah kan HA HA HA....lucu juga si anony ni.

Teruskan perjuangan rakan2 ku....Jalan terussss....