SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, December 11, 2009

KUBU SYARIF OSMAN PERLU PERHATIAN

Jika rakan2 saya berkunjung ke Kota Marudu, saya selalu segan kerana tidak banyak tempat menarik dan sesuai yang boleh saya tunjukkan. Bukan tidak ada yang hebat dan menarik cuma tempat tersebut terbiar, sukar dilawati kerana kekangan jalan raya yang baik serta tidak bertaraf distinasi pelancongan. Salah satu distinasi pelancongan bersejarah yang terbiar ialah Kubu Syarif Osman yang tercatat dalam buku teks sejarah Malaysia. Demikian juga lokasi lain perlu diberi perhatian pihak berkenaan untuk kebaikan daerah dan rakyat.

13 comments:

Anonymous said...

1 fikiran yg sungguh mulia d samping mengujudkan wawasan fikiran kreatif juga membangun persekitaran utk menjadikan Tarikan pelancungan d samping mengingati Sejarah Bangsa dan Negara ini....Fikiran Sanguru boleh d gunapakai untuk KM/Tandek....Tahniah Sanguru.Hati2 anda sering d Cemburui...Selalulah mengarjakan suruhannya.....Amin

Aney said...

nda pernah taw pun km ada Kubu Syarif Osman.... thanks utk info tu... tapi d mana lokasinya??

Little Mike (LM) said...

sesuatu perlu dilakukan untuk menjada tapak warisan sejarah ini. Sayang jika dibiarkan begitu sahaja dan hilang ditelan masa. Perlukan perhatian segera...

Umar al-Longobi said...

KM boleh maju sekiranya pihak2 yg dipertanggungjawabkan membangunkan semua sumber yang ada. Termasuk tapak2 warisan utk industri pelancongan. Bah, atur bah kamu...

IsOn said...

Hehe... Kalau kita perhatikan betul2, papan tanda itu menunjukkan dua arah; kiri dan kanan, tapi arah yang ke kanan kelihatan 'tumpul' sudah. saya kira arah sebenar yang sedang ditunjukkan sekarang ialah 'ke kiri'.

Jadi lain kali kalau sudah sampai di 'simpang' dan perlu 'memilih' jalan, tidak salah ikut kiri kalau memang itu arah yang tepat.

Macam mana anak2 Marudu? :D

Little Mike (LM) said...

sangat baik analitikal tn dr. Saya nampak juga tapi mengabaikan begitu saja... rupanya, tn berjaya memberi makna kreatif sesuatu yang boleh dipandang jauh ke depan...

anjakan paradigma: kiri tajam, kanan tumpul. tapi kedua-duanya seperti menunjukkan dua arah. jadi dalam pilihan, ada kesimpulan, buat keputusan yang tepat kerana ada masanya kena buat dua keputusan. silap langkah mengelirukan. jadi perlukan taakulan yang baik.

SANGURU said...

ades, nda ku tau2 pasal itu kiowo. Aku melalo. arah kiri yang betul tu...tp dinasihatkan jgn masuk sorang2...bikin remang bulu, silap hb blh sesat...

srixon said...

pada pendapat saya di sana itu bukan tapak kuburan tapi tugu sahaja

SANGURU said...

tn srixon pinterrr...tentu ada buat kajian dan tahu rahsia. Ya, ada bbrapa pendapat begitu. Yang betul2 tahu adalah yg telah round seluruh "kompleks" tersebut. Luas kompleks tu yg sebenarnya dan ada jg banyak rahsia/muslihat, dll...
Apapun tn, kita diamkan sijalah utk mengelak pertikaian panjang. Kita ikut majoriti sajalah.

Anonymous said...

KM boleh maju sekiranya pihak2 yg dipertanggungjawabkan membangunkan semua sumber yang ada. Termasuk tapak2 warisan utk industri pelancongan. Bah, atur bah kamu...Petikan kata2 Umar al-panjangobi.

(KM/TANDEK TDK AKAN PERNAH MAJU SEKALIPUN JIKA POLA FIKIRAN PENDUDUK SERTA ANAK MUDANYA SEMPIT DAN MENJADI JAGUH KAMPONG SAJA.....)

Anonymous said...

Salam,
setuju anon 2:02. Anak2 marudu perlu berfikir secara kritis dan rounded bukan narrow minded. Barulah lahir pemimpin yg berkaliber, berwawasan dan dihormati.

Anonymous said...

ada sapa2 ngo yg sangup buat sign board barutu?sayang,ada nilai sejarah yg sangat tinggi..lagipun itu tempat dimana ulama terkenal

Anonymous said...

Lokasi tepat di mana ni?jalan mana? simpang apa? dekat kg mana? ada pantang larang ka klu mo tgk ni tpt? ish mana la tau bah kan..malang tak berbau..klu ada masa mo pg tgk dgn mata sendiri ni.tima kasi pada org yg kctaw.