SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, December 13, 2009

"MANALING"...

Ini pun istilah ayam sabung dalam bahasa Dusun. Top di Sabah juga terutama dikalangan pengemar main sabung ayam. Bagi yang mahir membaca sisik di kaki ayam, mereka akan dapat mengesan kewujudan "taling" ayam itu, sebab itulah seseorang joki biasanya cuba melihat ayam seterunya untuk "membaca" tuah ayam melalui kakinya... Bila ayam sudah "manaling", lawannya memang "sandi" (sakit teruk), apa lagi kalau kena tajinya lagi, "double impact" lah jadinya. Garenti "knock out". Ada ketika2nya saya dapati ada entry staf SAM yang berkonsepkan "manaling", namun saya percaya mereka bukan ayam texas yang pakai pisau, mereka pakai taji semulajadi. Kebanyakan dari mereka kelihatannya seperti "ayam serama" - kokok mereka perlahan, taji mereka tak kenampakan, namun saya pun naik hairan, sedar2 saja "taling" mereka sudah keluar...

12 comments:

kyro said...

Hati2 juga kalau menyabung ki nanti kena tangkap polis hehe.

Ada 1 org yg saya kenal kuat main sabung ayam.Dia selalu bersabung siiini pekan Menggatal.Satu kali polis datang berabis dia lari sampai dia lupa dia punya ayam.Bila teringat ayam sabungnya,cepat2 dia balik ke gelanggang sabung tau2 kena tangkap dan masuk lokap.Dia ditahan dlm lokap 1 malam bersama ayam sabungnya dan yang lucunya dia disuruh bersabung sama ayamnya oleh polis yang bertugas hahaha.

SANGURU said...

tiba2 nostalgia dtg:
Time bebudak dulu, arwah mama kyro pernah kasi "taling" sama sama c yus (kee rosle) kr kami cuba2 mau piara dan kasi sabung ayam. Kami sudah kasi tapuk bah ayam sabungan kami saaannaa semak2 tp ada "pendengki" kasi laporan, klu bkn c yah, c dang la punya keraja tu, pasti bkn c meng sb time tu c meng lampau budak lg. Hehehe...
Bisa betul tu taling. Baranti tarus kami menyabung ayam.
Kyro, cuba kunun kasi tau dulu dorang ni nostalgia. Hehehe...

maikong said...

klu bersabung ayam, taji@manaling sangat2 diperlukan utk mencapai kemenangan, bila menang na ayam itu jadi tumpuhan..
taling-manaling dlm SAM juga diperlukan.....

Maya said...

Kalau 'manaling' atas sebab kebaikan dan kecemerlangan sangat bagus tapi kalau 'manaling atas sebab mau menang sendiri...itu x adil, jadi berhati-hati bila mengeluarkan 'taling' ki....

kyro said...

hahaha....sangguru.Itulah antara kenakalan kamu time budak2 dulu kan.C yah itu yang tukang lapor hehehe.....

Anonymous said...

Maya 10:09 betul saya setuju dengan pendapat mu. ayam sabung yang ada taling tidak lah hebat sangat jika dibandingkan dengan ayam sabung yang tahan hatinya.. sebab mampu bertahan sampai round ke enam. Tapi kalau bisa sangat taling tu masuklah dalam gelanggang bah, baru la tau siapa yang juara. jangan berkoko dlm reban saja, cuba2lah keluar dari reban barulah nampak sangat taling tu. jangan maraaah.. nanti cepat tuaaa..

Maya said...

Ha...ha...kalaulah ini ANON yang mengujakan itu, wah! kelakar juga orangnya ya. Tak marah cuma geli hati saja dan kebaikannya AWET MUDA....sedar tak sedar kita ni dah ada dalam gelanggang bah...bukan dalam reban! Sebab ayam yang cuma ada dalam reban tu ayamg 'karan' yang tugasnya hanya untuk dimakan orang saja.

Kita ni ayam yang jauh perjalanan luas pandangan juga bah...sebab itu kita faham sikit2 makna TALING & MANALING....kada 'mamanas' ki....miarati ka no diti. Anyway, tqvm dit simbar nu.

SANGURU said...

tidak pernah kita mendengar ayam menaling dalam "kukurungan"/reban. Gelanggang x semestinya gelanggang politik atau jadi calon itu ini. Ada banyak arena dan gelanggang utk "menaling". Konsep menaling adalah luas, spt "taling" arwah mama kyro (al fatiah), bekas dan hikmahnya sampai hari ini. Alhamdulilah...
Bayangkan kalau kami tidak kena "taling", jangan2 hujung2 minggu dukung ayam sabung sana sini. Adedeh...

Anonymous said...

SABUNG AYAM YG SELALU KE SANA SINI ITU MEMANG SUDAH WUJUD SEJAK ZAMAN HANG TUA LAGI LAH TUAN. ITU PERMAINAN TERADISI BAH ITU. KALAU IKUT BETUL CERITA ORG DULU2 TINGGI DARJATNYA PERMAINAN SABUNG AYAM INI. SEBAB ORG DULU2 HANYA KETURUNAN BANGSAWAN SAJA YANG BOLEH MAIN ITU SABUNG AYAM TAU... JADI JANGAN PANDANG RENDAH ORG YG HOBI NYA SABUNG AYAM..

SANGURU said...

anon 7:21, bkn maksud pandang rendah. Maksud sy, kalau bkn kerana dihalang hobi zaman kanak2 itu, mungkin skg akan jadi seperti yg tuan maksudkan.
(antara kawan saya di kedai kopi (restoran Bumiputera, KM) ialah jaguhan sabung ayam, round sabah mereka mengayau. Klu sy pandang rendah golongan ini, tentulah sy menjauh diri. )

Anonymous said...

HEM .. SORY LAH TUAN SYA PIKIR TUAN TIDAK SENANG DGN ORG YG HOBINYA SABUNG AYAM.. SEBAB SYA MENJURUS KEPADA PROSEPSI YG BETUL.
JGN MARA TUAN.. KITA INI SAMBIL MENGELUARKAN PENDAPAT YG BETUL SAMBIL JUGA BUANG BORING UNTUK MENGISI MASA,

Tuan Cobra said...

TALING yg +ve yg d perlukan bah d dalam SAM ni....Jgn sekali-kali takut jika ada TALING berlaku...Pemimpin yg Penakut Mcm Datuk Sapawi dan Dtk Lajim kalo d blog mereka d TALING takut betul d orang.....kahkahkah