SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, December 21, 2009

SAYA BUKAN TIDAK SABARRR ...

Sudah lama saya ingin mengeluarkan kenyataan ini. Hari ini saya menulisnya kerana saya telah melihat perubahan positif yang saya impikan dalam masyarakat saya. Malu rasanya, dan rasa malu adalah kesakitan yang paling dahsyat bagi lelaki seperti saya. Malu bila setiap kerja2 NGO, bakti masyarakat dan perjuangan "politik" dianggap MAU JADI YB/MP. Hampir saban hari saya dimalukan dan saya sabarkan hati kerana perjuangan tetap diteruskan sehingga ada tanda2 kejayaan. Hari ini saya ingin mengulangi : SAYA BUKAN POLITIKUS, BUKAN KEMARUK JADI APA2. Hari ini juga saya ingin mengeluarkan satu kenyataan rasmi: Pada hari jadi saya ke-43 (13.O3.13), saya akan berhenti dan melepaskan semua jawatan saya dalam NGO dan berhenti menjadi seperti "sekarang". Atau mungkin lebih awal dari itu jika apa yang saya perjuangkan sudah tercapai. Perjuangan saya simple: 1. NGO2 yang saya pimpin telah berkembang dan boleh berdikari. Tidak wajar kalau saya tinggalkan terkontang-kanting... 2. Keluarga besar saya bersatu dan punya kebanggaan diri serta pandai membawa diri. Kerana saya melihat mereka perlu kita bantu berdiri, bila mereka telah berdiri, mereka sendiri akan mahu dan tahu berlari.... 3. Kerusi Kepimpinan Tandek telah diduduki semula oleh anak watan tandek. Perkara ini telah saya perjuangkan sejak 2004 dan 2008. Maaf kalau pihak berkenaan terasa hati namun percayalah bahawa saya ikhlas utk bangsa saya. Bukankah setiap anak bangsa ada tanggungjawab sosialnya kepada bangsanya?Saya konsisten memperjuangkan HAK ini bagi pihak rakyat, dan rakyat tahu perkara ini, dan saya ada bukti rakyat mengkehendakinya. Saya tidak berselindung, tidak perlu bersabar untuk menyuarakan suara hati rakyat yang telah sekian lama bersabar dan pasrah pada nasib, tidak perlu mengampu dan hipokrit kerana saya tidak mengharap dipilih kerana "lobby" saya dalam PBS (2004,2008) hanyalah tiket untuk saya menyalurkan kehendak rakyat yang dimandatkan kepada saya untuk disuarakan. Jika bukan saya yang melobi, siapa yang telah melobi dengan cara saya melobi? Jika saya tidak bersuara "keras", apakah suara lembut akan didengar dan berhasil? Seribu kali sayang, ada yang tidak mengerti...Namun saya bersyukur pihak atasan PBS/BN sudah mulai responsif, dan anak2 watan Tandek sudah mulai diberi tugas dan kuasa. Satu proses transformasi agaknya atau apa? Dalam kesempatan ini juga, sekali lagi saya tegaskan : "PADA PILIHANRAYA AKAN DATANG, APAPUN PARTI, CALONKAN ANAK WATAN TANDEK DI N5 TANDEK. AGAR SIAPAPUN YANG MENANG, RAKYAT TANDEK DIPIMPIN ANAK WATANNYA SENDIRI. SUDAH HAMPIR 15 TAHUN N5 TANDEK TIDAK DIPIMPIN ANAK WATANNYA SENDIRI. DAN HAL INI MENYENCETUSKAN BEBERAPA KELEMAHAN..." Justeru, nah, sudah jelaskah sekarang, siapakah sebenarnya yang akan menuai perjuangan ini takala saya memilih untuk menyepi diri tidak berapa lama lagi? - Itulah antara maksudku, yang selalu saya katakan: BERSANGKA BAIKLAH:.. Siapa kata saya seronok sangat melakukan kerja2 perjuangan? Semua ini merampas ketenangan hidupku dan keluargaku sebelum ini. Siapa tahu betapa sukar dan sakitnya ia? Saya menjadi begini secara kebetulan. Saya dah lama ingin berhenti, menjalani kehidupan pilihan sendiri, tapi setiap kali ingin berhenti ada2 saja penghalangnya. Hingga saat ini saya terus ingin berhenti. Saya sedang melihat reformasi ke arah itu dan saya amat senang sekali melihatnya.