SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, December 11, 2009

teropong : CADANGAN DAN CABARAN SAM KEPADA ANONYMOUS !

Salam Satu Malaysia, Salam Marudu....!
Berikut cadangan kepada semua ANONYMOUS. 1. Sebagai seorang insan bergelar manusia, sekiranya tahu membaca, menulis dan berfikir. Adalah baik untuk mendedahkan nama sebenar agar tidak timbul permasalahan kepada masyarakat kita pada hari ini. Ini kerana, sungguh kasihan ibubapa dan keluarga membubuh nama kita sejak lahir dan tiba-tiba tidak menerima dan bersyukur dengan nama tersebut. Berikut Cabaran kepada semua ANONYMOUS. 1. Sekiranya terdapat penulisan atau komen yang keterlaluan, anon boleh tulis komen tersebut dengan syarat mendedahkan nama sebenar. 2. Ketidakpuasan hati atau membuat tuduhan tidak berasas atau tanpa bukti berhubung penulisan SAM atau pengurusan SAM, kritikan dibuat juga akan diterima dengan syarat mendedahkan nama sebenar. 3. SAM mencabar mana-mana anon yang ingin menyahut cabaran ini sekiranya anon ingin berbuat demikian. Dengan syarat, anon tersebut hendaklah meletakkan nama sebenar yang diberikan oleh IbuBapa Anon, dengan maksud lain Anon bukanlah terdiri daripada sejenis haiwan @ binatang yang tidak mempunyai nama sebenar. 4. Buat Anon yang mempunyai pendirian berani dan berprinsip hidup, sila kemukakan saman jika perlu dengan syarat berikan butiran nama sebenar, alamat dan nombor telefon. 5. SAM telah bersedia untuk didakwa dan mendakwa Anon yang berani mendedahkan nama sebenar. Kertas Kes, Kertas Pendakwaan dan Penyata Hal Ehwal (PHE) akan disediakan segera jika ada Anon yang ingin menyahut cabaran ini, dengan syarat nama, alamat dan nombor telefon diberikan. nota : 'PAYUNG DAH DISIAPKAN, HANYA MENUNGGU HUJAN MENYIRAM'

18 comments:

Anonymous said...

Salam 1Malaysia..
Kepada saudara Dinakan,minta pihak berwajib blacklist blog Mr.Aki yer.

Little Mike (LM) said...

tn dinakan... sudah sampai masanya SAM kena bertegas. Artikel tn TEPAT pada waktunya. Kami staff SAM yang lain akan terus memberikan sokokngan terbaik.

Jadi kepada anon.. panduan sudah disediakan. SAM sendiri yang melakukan untuk anon dalam semua proses perundangan.... Jadi la individu bertanggungjawab terhadap diri sendiri dan berani dengan identiti sebenar dan jangan takut bayang2 sendiri....

ming2elly said...

kepada anon2 yang komen terlalu tegas tu, di minta sabar2 la... kalau ada yang tidak puas hati dengan SAM, cuba bawa jumpa, call mana2 staff untuk bertemu.

kalau asyik di blog saja tanpa bersemuka ni, susah juga la... sampai bila2 pun anon akan jadi dayus dan terus mengomen yang keterlaluan tanpa melihat ke arah yang positif...

Anonymous said...

salam semua.....

bah...teruskan perjalanan SAM.. beginilah liku-liku dalam perjalanan... akan ada simpang & persinggahan yang memberi cabaran.. tapi, dengan gabungan staff SAM semua...senang saja untuk harungi cabaran tu...
kepada anon2 yang saya sendiripn xda kenal...boleh berkenalankah? hehe

JungleBoy-tAtA

kyro said...

JungleBoy-tAtA,

Saya ko nda mau berkenalan kah? Kita ni sepupu tau.Nenek saya sebelah mama sma ko punya nenek sebelah bapa adik beradik ooo.....

Nenek saya Uriyim bt Langkadon B Tumunda,Nenek ko Isim bt Langkadon B Tumunda.Tapi arwah bpa ko panggil saya Chong hehehe sbb saya cmpuran cina sdh.

ILLIE said...

dia kanal juga ko tu kyro..kalu si tata inda kanal..nanti dia..hehheehe

SANGURU said...

SAM telah menunjukkan model blog bersekutu yang berhemah, beretika dan mesra rakyat juga pemimpin. Dipihak pembaca dan pengomen, SAM mengharap tuan/pn/sdr/i memberi contoh yang baik sebagai rakan pengulas.

Anonymous hanya sesuai diguna jika menjadi orang budiman yang tak mahu dikenali, bukannya seorang yang membuat onar tetapi sembunyi tangan.

"JIKA KITA TIDAK MAMPU MENJADI INSAN MULIA, KITA BOLEH BERUSAHA MENJADI INSAN BAIK..."

srixon said...

sabar ko tuan SANGURU mana ada manusia yang 100% sempurna, bukan senang nak cari senang dan bukan susah nak cari susah

Anonymous said...

Ada 2 perkara kenapa dia menyimpan Nama Anonymous lah...

1.Dia rapat dengan Staff SAM atau dia kenal dengan orang2 SAM atau dia memang orang dalam SAM itu sendiri.

2.Anonymous yg ke 2, Memang dia saja2 nak joke dengan Staff SAM, Lihat kata2nya sama ada dia memang orang 'Palui' atau pintar yg sengaja MEMPROVOKASI Perasaan Staff SAM,(bahasa Sanguru...he he he he) dan dia secara tidak sengaja mahu menagur Kelemahan SAM, Boring dengan tatacara staff SAM...........................
Bukan susah sampai nak mengeluarkan 'AMARAN' "amrah" dan "Ugutan" sepertinya yg Dinakan tulis ini...Kan Zaman ini bukan zaman kegelapan lg daah...anak2 usia seusai 5,6 tahun sudah bisa membaca dan bermain Computer, Kendati itu jangan pula kita khasnya 'Dinakan' menyampitkan pola fikiran mmanusia sejagat,khas nya Masyarakat d KM/Tandek..... Nanti orang2 d KM/Tandek bertambah mundur kebelakangan lagi cara mereka berfikir.......Saya berharap kepada anda2 KESEMUANYA dari Presiden SAM sehingga Staff SAM, Berfikirlah secara DEMOKERASI d dalam arus Dunia IT ini....SAM seharusnya BERSYUKUR kerana ada juga anak2 muda dan manusia sejagat sepertinya kami ini melawat keblog ada......Fikir2kan lah !!!

Anonymous said...

Pagi Jumaat yang berkat. Ku ucapkan salam kasih dan hormat kepada semua staf dan pembaca SAM...Orang arif selalu berpesan agar BERSANGKA BAIK kerana semua sangkaan belum pasti betul tapi sudah pasti dimurkai Tuhan jika BERSANGKA BURUK... (DINAKAN, LIHAT BAIK POTONGAN AYAT@ TAZKIRAH SANGURU INI....)

maikong said...

saya harap ini adalah pengajaran dan kesedaran..komen biarlah berhemah..salam semua

NAGA KINABALU said...

Betul juga komen Anonymous 1:48 pm tu Maikong, Jangan kita berfikir kebelakang lagi. Tidak semastinya yg Pahit itu Racun dan yg manis itu Penawar....D dalam dunia IT ini Minda manusia kita wajib & haruslah 'TERBUKA LUAS'...Jangan sampai kita terkena jual pula.Silap2 yg bikin Komen dan yg memanaskan keadaan itu dari dalam rumah kita sendiri.....he he he

maikong said...

ia betul itu naga, namun jika komen yg mengaibkan seseorg(org tua),..saya rasa siapa2pun akan menjadi kurang senang..

orchardrace said...

Salam,

Sabar kau dinakan... Sang Anon ni tidak reveal nama sebenar pun mesti bersebab. Antaranya mungkin mereka juga akan kenalan anda, ingin menegur tapi tidak secara bersemuka sebabnya mungkin ingin menjaga hubungan. Ataupun mereka2 ini termasuklah saya sendiri pun menggunakan anon adalah seorang yang low profile, tidak suka pulisiti.

Apa sekalipun, terima lah secara terbuka apa jua komen2 mereka si anon ni. Kalau mau jadi pemimpin seperti yan anda semua laung2kan haruslah bersedia dengan apa ua kritikan apatah lagi dengan kritika yang pedas.

Orang kita ni sebenarnya, kadang2 perasan sendiri. Berlagak bagus dan pendek kata hebat lah. Tapi kalau ada orang lain yang mengkritik apa2 jua kekurangan, orang kita susah menerima kritkan tersebut.

Jadi, kalau mau kedepan dan setanding dengan bangsa2 lain di Msia, berfikirlah secara terbuka, sedia menerima pendapat dan kritikan dan gunaka minda anda untuk menilai apa jua input tersebut demi utk kebaikan orang kita.

Baru mengkritik siti blog rumasang no owo ini, sampod po ong midapan, aetaman oku dati dot mato...He3...

Orchardrace, masolog

Little Mike (LM) said...

terus terang, saya menulis di SAM kerana mau bercerita tentang kisah yang berlaku di sekitar daerah KM. Tidak terfikir pula menulis untuk menjadi pemimpin.

siapa yang tidak mau menerima kritikan? kritikan itu penting. CUMA seperti yang SAM tegaskan kritikan jangan ada provokasi yang MELAMPAU, merosakkan perpaduan.

Saya bagi contoh: ada anonymous mengatakan 'staf SAM pasti terberak-berak di zaman BERJAYA kalau buat penyatuan keluarga melibatkan pemimpin politik.. Sya rasa kritikan seperti ni tidak banyak membantu penyatuan idea.

kalau memilih mengkritik sebagai anonymous.. tidak apa. BOLEH. tidak siapa halang. pergunakan la kesempatan terbaik mengomen sebagai anonymous utk menulis sesuatu yang kritis tapi tidak mengenepikan norma budaya kita.

saya pun tidak lari daripada MENGKRITIK anonymous. Tp biar la mengkritik dengan pertanyaan, pernyataan yang tidak provokasi keharmonian. Jika saya pandang komentar anonymous, (jika saya yang mahu bertanyakan soalan itu) saya mudah menjadikan soalan mereka ke arah perdebatan minda yang bersifat bukan MENGHENTAM atau meninggalkan persepsi merendah-rendahkan orang lain.

mnjadi anonymous tidak salah....
mahu mengkritik tidak salah...

December 14, 2009 5:34 PM

Anonymous said...

Ngam betu kau cakap e2 orchardrace said... Pitar kau yah...Tahniah d atas tulisan mu e2.

Ambaya. said...

orchardrace kau betul... saya tidak lagi memberi ulasan yang seterusnya kerana sama juga pendapat kita. apa lagi kalau berdepan sedangkan dalam blog pun nampak sudah macam mau makan orang. adess okon ko rumasang kiobo oi aman... tokou e tokou et.

jomo rimbai said...

jangan bodoh lah Dinakan....
mana ada anon yang sebodoh seperti yang kau pikirkan ini. anon tetap akan menulis dlm ruangan ini selagi kamu sediakan ruangan komen. anon tetap akan menulis mengikut pemikiran logiknya. bagi kamu apa yg ditulis oleh anon tetap salah sebab kamu tidak mau kena keritik mengikut pandangan org lain. jgn lah berlagak pandai kau ingat anon ini tiada yg terpelajar ka. sya pun belajar ambil jurusan undang2 bah, tunggulah sya habis belajar baru lah sya belanja kau makan mee goreng si gilong..