SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, December 5, 2009

"TOKOU EH TOKOU"...

Tandek, Kota Marudu: Esok, Ahad, 6.12.2009 akan tercipta satu sejarah kecil yang bakal membawa kebaikan kepada keluarga besar Tandekian. AJK Penganjur program ini adalah gabungan orang muda, orang tua, orang politik (berbagai parti), orang bukan politik. Namun semua mereka, seperti anda - sayangkan keluarga dan rumpun bangsa. Program ini turut menjemput para pemimpin semua parti setempat sebagai sahabat keluarga besar ini, bahkan antara mereka telah menyumbang kearah menjayakan program ini. Antara mereka bukan ahli keluarga tetapi tentunya terhutang kasih dan budi kepada keluarga besar ini. Terima kasih atas ingatan tulus ikhlas itu. Saya menyeru - SAYANGI, KERANA SAYANG JIKA YANG TERSAYANG TERBUANG... Lupakan dulu perbezaan. Lupakan dulu kepentingan peribadi. Inilah pesan nenek moyang kita ratusan tahun dahulu.

28 comments:

Umar al-Longobi said...

Semoga penganjuran ini berjaya mencapai objektifnya. Tahniah kpd semua AJK & penyumbang yg terlibat.

Anonymous said...

Syukurlah juga walaupun nenek moyang berpesan beratus tahun dahulu.......Ujung2nya ada keinsafan dan semangat untuk "BERSATU"...Harap2 sahaja niat untuk bersatu ini d ujudkan Penganjur dengan Niat yg benar2 Telus,Tulus,Ikhlas buat warga Tandekian tanpa ada unsur mahu 'MEMPERALATKAN' dan "MEMPOLITIKKAN" sesiapapun juga......Saya amat2 terharu d atas PENYATUAN Susurgalur kekeluargaan kita ini....Semoga penyatuan keluargaan kita ini akan menjadi yg terbaik demi untuk merapatkan pertalian keluarga besar kita.....

Anonymous said...

Tahniah atas usaha yang murni ini...bukan mudah menyatukan satu keluarga yang sgt besar...memerlukan byk pengorbanan dari segi tenaga, fikiran, masa dan kewangan....cuma pesan nenek moyang jaga maruah...jangan buat kenduri kalau kewangannya terpaksa meminta-minta...pesan nenek moyang biarlah berukut-rukut yang penting usaha kita...jangan menunjuk2 kerana itu akan membuatkan keluarga berpecah...

Anonymous said...

Lembu punya susu sapi punya nama...orang lain buat kerja cari susurgalur keluarga naik bukit turun bukit....tiba-tiba.....

Sayangi,kerana sayang jika yang tersayang terbuang...hakikatnya...org yg bekerja keras langsung tidak dipandang.....beginikah keluarga

Kalau mau cari populariti dalam politik jangan makan kawan apalagi saudara sendiri.

Anonymous said...

hahahahaha.......kasihan

Anonymous said...

Wag sang guru...mcm tergugat karisma sia tguk la...sia ada di dwn tadi tapi hadir sbgai petugas saja karna bukan ahli keluarga..sia melihat ada keganjilan dalam acara keluarga ini...kenapa ada senator, yb, ketua pemuda, ahli2 puteri umno dan org2 politik lain?...saperti ada udang di sebalik batu...

Anonymous said...

Hahaha....hari keluarga jangan dicampur aduk dengan politik.Tiada keikhlasan berkeluarga kalau begitu.Satu lagi macamana pula hari keluarga ada minta2 sponsor dari orang-orang politik? Kesan negatif sangat besar bila buat begini.

Apa yang saya nampak :

1. Keluarga besar ini Sambion,Pamansah dan Tumunda telah diRENDAHkan martabatnya kerana MEMINTA-MINTA.Ibaratnya orang yang mau makan kenduri tapi minta dari jiran tetangga kerana tidak mampu.

2. Ada ahli keluarga besar ini yang mau menonjolkan diri dipersada politik.Akibatnya ahli keluarga lain secara tidak langsung telah diPERBUDAK.

3. Siapa sebenarnya yang telah berusaha mencari susur galur keluarga ini? Kenapa tidak didokumentasikan? Dan jika benar ianya SATU Tandek kenapa ramai ahli keluarga besar ini yang tidak tahu menahu tentang hari keluarga ini?

Aman Gagason said...

Yukkk....kada kou padadarakan mimpulitik toboh.

Odu gonibak said...

Aikk....nunu dot hari keluarga ino oi? Yoku nga Tumunda ih toh.Nga aso telalaan ku iti hari keluarga,aso tulun minoboros dogon yangko sisiti oku eh sid Longob.Adesss dikoo...

maikong said...

no lingaan monuntung dot tawag..

AKI TUMUNDA said...

nolingan monuntung dot TIMBALU ? tahun depan yg tukan2 cakap ini pula yg buat ba....apa mau banyak2 cerita. silaka punya anak keturunan.

kyro said...

Wahh...apa sudah jadi ini? Bahaya juga ini kimaragang....nasip saya keturunan cina.Hehehe.Jangan marah main2 sja kasi kurang2 ketegangan.

maikong said...

apa-apa pun tahniah kpd penganjuran@staff yg bertungkuslumus menjayakan prgm ini...keringat kamu inda sia-sia,..utk menganjur/mengetemukan/menyatukan keluarga yg besar memang rumit..terimakasih kepada yg terlibat secara langsung dan tidak langsung..amat kesal saya rasa krn inda saya dpt menghadiri dan melibatkan diri dlm prgm ini..syabas semua

AKI TUMUNDA said...

ringkasnya; keturunan aki sambion, keturunan saya dan yang lainnya memang hebat2.. berani2, inilah agak panas..panas pasal pintar2.

bagi saja ulasan yg penting untuk kebaikan..supaya tahun depan sambutan hari keluarga ini lebih baik atau yang terbaik.

orang yg tebang tabasan biasanya di komen habis2an, namun jangan talampau ' timbang2 juga ' kata org tua2 pada anaknya ; kamu indada kalau indada bapa dan mama kamu. kalau inda di fikirkan oleh pihak penganjur hari keluarga ini alamat sampai kiamat pun kamu inda buat...( yg tukang cakap ini )

las2 kita di pijak2 oleh orang2 luar, fikirkan anak2 ku.

Anonymous said...

cukup2 la kamurang nnti bangun tu sambion,tamunda dan pamansah tampar kamu semua.................

Anonymous said...

sebab tu la kaum kimaragang enda maju2,ops silap maju juga ba tapi maju dari segi dengki mendengki...klu kasi ukur tu dengki kaum kimarangang lebih tinggi dari tu gunung kinabalu.

kyro said...

Saya pikir cina saja ada begini ooo....haiyaa...

maikong said...

ok bosku, hujung2 tahun kita jumpalah semua ya...be happy/..nak komen, komen saja..org kimaragangkan biasa makan gisak...

Anonymous said...

sbb mkn gisak tula yg dengki makin kuat tu,tukar2 la mkn gisak tu.GisaK tu la yg membawa gaut hahaha..........zaman datuk nenek kita perang sembunyi guna popol@sindaat,zaman skg guna it utk berperang sembunyi.Bermakna x beza juga,mmg keturunan pun hahahaha

Anonymous said...

maikong..kalau ko ada gisak kasi sy a... siuk ba itu gisak. tp tapai tidak mau la. w pn sy kimaragang tp inda la sy mau itu tapai. dulu, ada la. kpd semua sdra ku, mari la kta bsatu dlm keluarga besar ini. tidak guna kta brcakaran sesama sendiri. pcaya la bhwa seandainya salah seorg dr sdara trdkt kta mati pd hr ni pasti kita akn menumpahkn air mata sedih n bkn menumpahkn darah amarah. thn dpn kta akn brtemu lg n kta akn tentukn siapa yg akn jd pengerusi hr keluarga ini. jgn lg ada rasa d pinggirkn tp keluar la n kta bsama2. air dicincang tak akn putus tp klu kta asyik brcakaran, keluarga ini PASTI PUTUS N DIMALUKAN! kopitamanan mantad tanjung batu.

maikong said...

anony December 8, 2009 9:02 AM
kada kosusa taakaan teekauu e dot gisak booo/...nah ngam titikaadai nu mooginum..tapai,,..yoku diti tinggal for kadang2 moginum beer..ha,ha,ha

gisak ini boleh juga bah,,klu kadang2..ini juga dia bawa Gaut..Tapi klu sudah ada Gaut itu jgnlah pula makan gisak lagi...

SANGURU said...

mmg sukar nak beri tahu semua ahli keluarga. Tahukah berapa ribu keturunan 3 Keluarga besar ini? 99% warga Tandek. Siapa mampu beri tahu satu persatu?
Hal hari keluarga ni suda 2x masuk akhbar. Banner dah dipasang sana sini.
Kesilapannya ialah: YG TAHU TAK MEMBERI TAHU. HAL BEGINI HARUS KITA PERBAIKI JIKA MAHU MAJU.
Tapi syukurlah, dewan penuh juga oleh kaum keluarga.
Nota: biasalah permulaan mmg banyak cacat celanya...namun kurangkan mencela, cubalah mencelah bawa idea dan bantuan...

Anonymous said...

Saya sudah awal2 lagi Warning (Komen ke 2 saya yg tulis) Saya tidak datang kerana memang saya sudah tau apa maksudnya menghimpunkan Family 1TANDEK ini....Memang ada yg tersirat dan tersurat org yg inginkan berpolit bah ini punya angan2 dan cerita.........Nanti akan ada lg cerita dahsyat jika d teruskan menggunakan Family 1TANDEK ini....Ini juga 'BISA' saja akan MEMBINASAKAN keriar politik seseorang yg ingin mengangkat diri sendiri dan menggunakan nama keluarga besar menjadi LENDASAN Politiknya sendiri......

Tompinai said...

Tak tahu siapa sebenarnya yang mahu bermain politik ni tapi daripada apa yang saya faham, program ini dibuat tanpa ada niat tersirat. hanya utk mengumpul semula waris-waris yang semakin ramai dan tidak dikenali.

Tetapi melihat kepada betapa berjayanya program ini..hinggakan beberapa pemimpin datang, menimbulkan rasa kecewa pada sesetengah individu yg merasakan bole dijadikan peluang untuk promosi diri.

Ha..mereka2 inila yg sanggup mengatakan yg bukan2...

YAJOR said...

Saya sudah awal2 lagi Warning (Komen ke 2 saya yg tulis) Saya tidak datang kerana memang saya sudah tau apa maksudnya menghimpunkan Family 1TANDEK ini....Memang ada yg tersirat dan tersurat org yg inginkan berpolit bah ini punya angan2 dan cerita.........Nanti akan ada lg cerita dahsyat jika d teruskan menggunakan Family 1TANDEK ini....Ini juga 'BISA' saja akan MEMBINASAKAN keriar politik seseorang yg ingin mengangkat diri sendiri dan menggunakan nama keluarga besar menjadi LENDASAN Politiknya sendiri......

December 8, 2009 6:08 PM
_____________________________

Kasian ko ni anon... ko jelos ba kan sebab misi ko yang hancur, sebab ko tidak mendapat kepercayaan walau dalam keluarga sendiri.

Anonymous said...

cara untuk mempromosikan diri bah ini, sebagai persediaan untuk bertanding pilihan raya akan datang. tapi tahi kau lah kalau saya mengudi sama kau. daripada saya undi kau bagus saya undi itu monyet.

SANGURU said...

anon 12:48 AM, bah, tangkap mana2 monyet dan serah pd mana2 presiden parti utk dicalonkan agar tuan dapat melempiaskan hajat dihati tuan itu. Kemudian, bawa monyet itu keliling KM. Laungkan :"undilah monyet ini!", kemudian tengok apa reaksi orang ramai, kemudian tengok berapa undi si monyet dapat. kami menjangkakan calon monyet itu dapat 1 Undi, atau mungkin 0 (bermaksud, tuan sendiri x undi)...
Maaf klu sy menyakitkan hati tuan. Saya sekadar mengingatkan. Klu pun mengutuk, kutuk dgn bijaksana. Tq kr tak pernah gagal meninggalkan komen seumpama ini....

Anonymous said...

sya anon yang baru ok..... kepada semua pengulas2 yg bijak n yg arif,
janganlah menilai dan meletakkan sesorang itu ditempat yang tidak betul.saya kenal dengan sanguru walaupun tidak mesra. beliau mempunyai pendidikan yang tinggi dan budi pekerti yang baik. mengikut cerita orang, beliau banyak membantu orang kampung. jadi tidak mustahil jasa beliau akan dikenang oleh semua orang yang pernah dibantu. mungkin beliau ada peluang yang lebih jauh.
Tidak mustahil bos... klu mengikut ramalan sya lah, sebab orang ini cukup mesra dengan orang tua2 dikampung.