SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, December 7, 2009

TOKOU EH TOKOU

SAMBUTAN HARI KELUARGA
1 TANDEK
Serumpun Sekeluarga
TOKOU EH TOKOU
Sambion-Pamansah-Tumunda

26 comments:

AKI TUMUNDA said...

kamu inda malu kah ? orang lain hormat keturunan kamu, tapi kamu bantai membantai.. ( lihat siapa yang buat paparan gambar2 ini ) dari keturunan siapa ?

Terima Kasih,
Ridwan.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Terima kasih Ridwan kerana upload gambar ini. Kamera saya habis bateri kemarin.

TAHNIAH juga kepada Ridwan kerana walaupun bukan daripada mana2 Keturunan yang disebutkan dalam Hari Keluarga kemarin tetapi sebagai AJK Pelaksana atas kapasiti kakitangan SMK.Tandek, beliau menunjukkan komitmen yang sangat tinggi. Tidak macam sebahagian individu yang merupakan cucu cicit Keturunan ini sendiri yang ada nama dalam barisan jawatankuasa tetapi batang hidung pun tidak nampak dalam majlis itu tapi banyak mulut.

kyro said...

Tahniah Ridwan,usaha yg baik.

Waris2 Aki Tagayo,sya minta maaf bnyk2 tapi sya baca dari 1 posting ke 1 posting mcm nda abis2 kmu ini bercakaran.Adehh...bikin malu sama kita ini....sudah-sudah laitu.

Walaupun saya sudah jauh dari keturunan Aki2 Tagayo ini (saya dari keturunan Kee Kim Sui) tapi sedikit sebanyak saya tetap merasa bahawa saya adalah sebahagian dari keluarga ini dan apa yang saya baca sepanjang hari ini nampaknya agak kurang menyenangkan.

Demi kebaikan bersama hentikanlah kemelut ini.

NONG said...

Setuju dengan Kak Kyro..
Inilah baini yang susah kak. Ada saja yang tidak kena. Mari kita sama2 leraikan segala kemelut. Bersatu pada tunjang keSATUan.

kyro said...

Kami anak2 Kee Abdul Jalil tidak hadir ke perjumpaan ini atas pelbagai sebab.Ada diantara adik beradik kami yang kurang sihat,ada pula yang terpaksa kerja luar daerah (KL),ada yang terpaksa menghadiri jemputan kahwin keluarga kami.Tetapi sebab yang lebih utama yang harus difahami semua pihak adalah kerana kami agak terkeluar jauh dari susur galur keluarga besar ini.

Anda semua tahu bahawa ibu saya adalah cicit Aki Tumunda tetapi bapa kami adalah anak KEE KIM SUI dan ini bermakna kami adalah keturunan KEE KIM SUI.

Ketidak hadiran kami bukan untuk menghindar tetapi lebih kepada menghormati kaum keluarga Direct Decendants 3 Aki Tagayo - Sambion,Pamansah dan Tumunda.Saya bagi pihak anak2 Kee Abdul Jalil ada memohon keizinan dari salah seorang jawatankuasa penganjur iaitu En Lorence Madinah untuk tidak hadir kerana 'tidak mahu kacau daun'dan beliau memberi izin.

Apa pun jika kami diterima dalam keluarga besar ini kami amat berbesar hati namun kami perlu sedar siapa kami.Pernah juga orang berkata pada kami 'ekoo dino okon ko Tingkalanon,kina kou dino' sebab itulah kami tidak mahu kacau daun.

Bagaimanapun saya bangga kerana seluruh warga Tandek/Kota Marudu tidak mengira bangsa samada kimaragang,tobilung,bajau,sungai,suluk,berunai,banjar menerima kami sebagai keluarga.Terima kasih.Kami juga menerima semua warga Tandek/Kota Marudu sebagai keluarga walupun berbeza bangsa berbeza agama.

Bani Pamansah-Tumunda said...

Salam 1 Tandek,

Pertama-tama kalinya, saya ingin mengucapkan SYABAS dan TAHNIAH atas pengajuran Program "Hari Keluarga SATU (Sambion, Tumunda dan Pamansah) Tandek" yang telah berjaya diadakan pada 06/12/09 (Ahad) bertempat di Dewan SMK Tandek bermula jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang. Sebagai program rintis yang julung kali diadakan, sudah pasti terdapat banyak kekurangannya. Bagi pihak penganjur, saya ingin memohon maaf atas segala kekurangan dan kepincangan sepanjang program ini berlangsung. Semoga menjadi satu iktibar dan dapat diperbaiki serta dipertingkatkan pada masa yang mendatang.

Kedua kalinya, "Alah Bisa, Tegal Biasa". Program ini telah mendapat reaksi yang pelbagai dari individu-individu tertentu. Tidak menjadi satu kehairanan jika individu-individu ini tidak mendedahkan identiti mereka yang sebenar. Mungkin mereka lebih selesa memakai gelaran 'Anon'. Tapi harus diingat, SINDROM SELESA akan menjahanamkan diri sendiri.

Pada hemat saya, buat kajian ni satu kerja yang tidak glamour. Tidak ramai yang suka buat kerja ni. Orang bilang, "SS" ba...(syok sendiri). Banyak onak dan duri yang diharungi. Menuntut pengorbanan yang tinggi. Kajian Salasilah Keluarga KIMARAGANG yang telah dijalankan oleh Saudara Charles Kuminding dan Saudara Kee Roslee satu usaha yang murni untuk mendokumentasikan salasilah keluarga Kimaragang. Tapi, hasil kajian ini lebih bernilai jika dapat dikongsi dan disebarluaskan.

Bersempena dengan program ini, Saudara Charles dan Saudara Kee Roslee telah diberi penghormatan untuk membentangkan dapatan kajian yang telah dilakukan tiga tahun yang lepas. Saya kurang setuju jika ada individu tertentu menyifatkan ini sebagai "mengambil kesempatan dan mengambil nama atas usaha orang lain". Sebaliknya, pengkisahan salasilah ini sebagai platform untuk mendapat input agar hasil kajian ini boleh ditambahbaik, lebih tinggi darjah kesahihan dan kebolehpercayaannya. Apa yang saya faham, kajian ini belum siap lagi dan dalam proses pemurnian data. Paling penting, dapatan kajian yang dilakukan bila sudah murni akan diterbitkan juga dan akan mendapat Perlindungan Harta Intelek. Akhirnya, akan menjadi bahan rujukan (literature review)kepada semua yang berminat buat kajian dalam bidang ini. Jadi, janganlah timbulkan kontrovesi pasal membentang hasil sesuatu kajian. Membentangkan hasil kajian oleh pengkaji sendiri BUKAN jenayah akademik!

Ketiga kalinya, sudah pasti program ini tidak berjaya dijalankan tanpa usaha dari semua AJK Pelaksana dan suntikan dana dari sahabat-sahabat keluarga Satu Tandek. Terima Kasih daun Keladi, program akan datang sudi sumbang lagi. Ada individu yang memprejudiskan ini sebagai "meminta-minta". Cakap lah hingga ketitisan air liur. Kalau kamu mau tau, 70% daripada dana program ini disumbang oleh keluarga SATU tandek sendiri. Tidak salah bagi sedikit sumbangan kalau mampu. Lagi pun, individu yang bagi sumbangan ini, tau niat buat program ini baik. Apa salah seorang YB, Senator, Datuk/Datin & Ahli-ahli politik datang ke program ini? Kehadiran mereka sebagai satu tanda sokongan dan menyemarakkkan suasana agar sentuhan hari keluarga lebih terasa dan membekas dalam sanubari.

Yang jauh dirapat-rapatkan, yang rapat dimesra-mesrakan dan yang mesra diserasi-serasikan...

Tokou Eh Tokou Iti...

#DI PETIK DARI BLUG http://revolusimarudu.blogspot.com.

maikong said...

saya amat bangga dgn komitment org2 lama(pakcik-makcik)..wajar kita berfikir supaya kita dpt mengukuhkan tali persaudaraan dan menyambung pula peranan2 mereka..
kaum Kimaragang amat terkenal dgn semangat gotong-royong/tolong-menolong...(support each-others)..be happy..merry x'mas & happy new year..to all..

Anonymous said...

na mati la kamu keluarga KEE pun tau ba ni sarita,budu betul

Anonymous said...

Dlm gambar tu sy tgok arancak betul tu urg menari,tapi klu sembahyang enda pernah sy nampak.Bergelar HJ lg tu.hahahah tobat ka tau buat....ades insaf2 la rumah kat pergi kubur kata mari

maikong said...

anony 9:01, ha,ha,ha kelakar betul kau ini...

SANGURU said...

tq wan.
Utk makluman, sdr Ridhwan juga AJK sambutan. Beliau ada darah momogun/dusun sebelah ibu. Dan beliau telah timbul kesedaran untuk menjejaki susur galur keluarganya di sana-sini khususnya di Tandek/KM.
Para sahabat/saudara yg dikasihi,
keluarga Kita ini SANGAT besar; janganlah kerana sifat2 "mazmumah" diri, maka segala jadi bobrok...
"TAK KENAL, TAK CINTA"

SANGURU said...

anony 9:01 am, semoga gerak hatiku betul ttg siapa diri anda.
Sedikit komen dari saya:
1. Sesuatu komen biar berfokus, barulah org respect,
2. Seburuk2 orang, janganlah sengaja diburuk2kan. Mungkin tuan cemerlang hari ini tapi di akhir hayat, demikian juga sebaliknya. So, tidak pernah rugi org yg sabar/menahan diri dari mengondem berlebih2an
3. Hormati org lebih berumur. Saya berani bertaruh seluruh harta hatta nyawa saya bahawa hj yg tuan maksudkan jauhhhh lebih tua daripada tuan. Jadi, wajarkah tuan berkata begitu?
Fokus tuan. Sepedas mana pun kritikan jika berfokus, saya/kami boleh terima.

kyro said...

Tuan Anony 9.01,

Saya rasa saya tahu siapa anda.Dan hj yang anda maksudkan adalah pakcik saya.Memang terguris hati saya membaca komen tuan tapi apa pun saya tetap maafkan tuan dan saya berdoa semoga tuan diberikan hidayah oleh yang maha kuasa.

Kami insan yang lemah begitu juga dengan pakcik saya.Maafkan jika kelakuan kami menyakitkan hati sesiapa.

Perlu diingat dan direnung kembali objektif pertemuan ini adalah untuk menyatukan 3 waris aki tagayo dan saya percaya tuan juga salah seorang pewaris.Marilah kita sama2 bersatu berkompromi demi keluarga tercinta ini.

Terima kasih saya ucapkan atas teguran tuan pada pakcik saya.Insya Allah kami akan ingatkan beliau.Sebagai anak kami senantiasa menjaga kesejahteraan orang tua kami.Insya Allah.

maikong said...

anony 9:01, hormatilah org tua kita,..kenyataan kau ini, amat saya kesali sebagai warga muda,klupun kau kenal/rapat dgn Hj ini, namun kenyataan kau, amat kurang tepat@biadab...terimakasih.

anti anon 9:01 said...

belum pernah sya lihat mana2 komen yang begitu BURUK sehingga mengaibkan peribadi seseorang dalam mana2 web,forum,blog..kalau adapun tidaklah seteruk komen anonymous 9:01..sya betul2 sedih dan kecewa dengan komen tersebut..komen anon telah menjatuhkan maruah seorang warga emas yang bergelar Hj dan seluruh ahli2 keluarga Hj ini.Samada si anon biadap ini sedar atau tidak ketika dia buat komen..sya ingin menuntut anon 9:01 memohon maaf kepada Hj ini secara terbuka.Datang kerumah beliau dan meminta maaf lah..sya bukan pakar agama tetapi sya berani cakap..segala amalan ibadah anon semasa hayat tidak akan diterima Allah SWT..sya berani sembahyang hajat supaya Allah SWT menutup pintu hidayah si anon 9:01 selagi beliau tidak meminta maaf.

anti-anony 9:01( 2 ) said...

Anonymous said...
Dlm gambar tu sy tgok arancak betul tu urg menari,tapi klu sembahyang enda pernah sy nampak.Bergelar HJ lg tu.hahahah tobat ka tau buat....ades insaf2 la rumah kat pergi kubur kata mari

December 8, 2009 9:01 AM
-----------------------------------

Anony 9:01am,

Teruk sungguh pemikiran dan percakapanmu... Sebaiknya anda bersyukur dan berterima kasih kerana Adat dan Budaya kekal di Junjung walau pun sudah beragama. Rasanya itu bukan satu perbuatan yang salah. Tpi mengutuk seperti itu adalah satu perbuatan yang sgt hina.

Oleh itu, wajar anony datang, bersemuka dan memohon maaf. Kalau tidak segala usaha anony selama ini akan menjadi sia2..rasanya semua org yg faham dgn situasi dan mengenali pakcik ini, sedang mendoakan anony 9:01am..

kyro said...

Sabar anti-anon 9.01,

Kita doakan Hj supaya dianugerahkan kesihatan dan kekuatan oleh Allah swt.Siapa pun anon 9.01 itu biarlah tuhan menilai dan membalasnya.

Anonymous said...

selalunya orang yang mengutuk itu lebih buruk daripada orang yang dikutuk... sebab orang yang baik tidak akan komen macam itu...

Anonymous said...

LOWONG punya Anon 9:01 AM..

RIDWAN.ct said...

salam....

khas kepada anon 9,01

saya memuatkan gambar2 dalam blog ini bukan pengukur mata untuk mengata,mencaci dan sebaginya pada individu tertentu... saya mohon juta kemaafan andai gambar2 ini membuat anon tidak suka.. apa2 pun semua mereka ini adalah keluarga saya dan saya kena hormati perjuangan mereka demi masa depan genirasi anak-anak kita.

saya sarakan agar anon mohon maaf secara terbuka atau apacara sekail pun untuk kebaikan bersama... ingat ALLAH maha mengetahui segala-galanya.

W'salam

1Tandek said...

mati suda mangkali si anon 9:01 ni sabap kana bala kinoringan..inda pandai manjaga mulut..sia2 saja mamanya mengandung 9 bulan lapas tu kasi kaluar sampai kuyak itu &%#! mamanya.bila suda basar begini parangainya sangup menghina seorang pemimpin bangsa yang ada galaran HAJI.kalo si anon 9:01 inda meminta maaf secara terbuka kepada tuan Hj ini atau kepada ahli2 keluarga serta pembaca2 blog ini..maka binasalah kehidupan si anon 9:01 selama 7 keturunan..karana penghinaan ini terlalu dasyat tidak teragak-agak kalo dikatakan si anon 9:01 punya parangai lebih teruk dari binatang dan lebih rendah darjatnya dari BABI!

Umar al-Longobi said...

`Kehangatan` di ruangan komen bukanlah 1 indikator yg tepat utk mengukur tahap kekuatan perpaduan keluarga 1tandek. Sebab, pengulas berkenaan tidak menggunakan identiti yang jelas. Benarkah mereka itu ahli keluarga? Benarkah mereka itu AJK? dan benarkah mereka itu peserta? Mereka mungkin mengaku itu dan ini, tapi benarkah? Boleh jadi mereka itu `orang luar` yg cuba membuat onar! So, selagi tidak nyata identiti mereka... tidak payah layanlah. Buang karon. Cuma, mana2 kritikan yg membina catat utk penambahbaikan dlm penganjuran pd masa akan datang. Tahniah kpd semua yg terlibat!

dr pisuk2 tanjung said...

pada sy ringkas sj. SESEORG YG MEMILIKI KARISMA, BERPERIBADI TINGGI N BERASAL DR KETURUNAN BAIK2 TIDAK AKN SEBARANGAN MENGELUARKN SEBARANG TUDUHAN TANPA USUL PERIKSA, TIDAK MENCERCA N TIDAK MEMALUKAN SESEORANG SEWENANG2NYA SB DIA SEDAR BHW DIRINYA JG BUKAN LH INSAN YG PALING SEMPURNA MALAH MASIH SBG MANUSIA BIASA YG TIDAK PERNAH LARI DR MELAKUKAN SILAP N SALAH SAMADA TERSIRAT OR TERSURAT. BAHASA MENUNJUKKN BANGSA. dlm cerita TANGON nenek moyang kita dulu pn jelas membezakn bhsa yg d gunakn olh TOMPOO (golongan kaki bodek, penghasut, phd) dgn bhsa yg d gunakn olh c Usak Suronggo. fkir2 kn lah.

Anonymous said...

berhati2 dg org yg dengki dan sewaktu dgnnya.. pada yg merasa ambil yg positif

Anonymous said...

ketahui la hai saudara ku kitaorang ni bersaudara sekampung ba buat apa la main tudu tudu atau sangka sangka orang lain ni tidak baik..