SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, January 31, 2010

AL KISAH (2): BURUNG ADA KIPASSS...

Di sebuah wilayah tanah tinggi juga di negeri entah mengentah. Tiap tahun, mereka dapat melihat di bawah mereka jadi lautan air banjir. Dan tiap kali itulah kampung mereka akan didatangi "seekor burung besar". "Burung" ini tiada bulu cuma ada kipas yang ligat berpusing. Hari ini itu burung menghantar ransum kepada mereka. Sayang juga si penghantar burung itu kepada mereka. Salah seorang krew "burung berkipas" itu bertanya: "apa pandapat kamu pasal banjir?" "No problom bos. Bagus juga kalu tiap bulan banjir. Kalu tiada banjir, ini burung tidak nampak " jawab seorang pakcik yang loyar buruk. "kamurang ni bijak rupanya!" puji si krew. "tatap bos. Cuma kami belum ada keberanian kerana kemiskinan membuat kami jadi penakut..." Sekali lagi si krew terkedu. Siapa kata orang tanah tinggi tidak berfikir?

3 comments:

Anonymous said...

BOSS.. SEDANGKAN BURUNG TIUNG PUN PANDAI BERCAKAP MACAM URANG,. INIKAN PULA MANUSIA JADI SIAP CAKAP ORG TANAH TINGGI TIDAK PANDAI BERPIKIR DAN MENILAI ANTARA EMAS DAN PERMATA. SILAP KAU ITU BOSS.. KAU MENIKAM DIRI KAU SENDIRI, ORG TANAH TINGGI SEKARANG SUDA TAU MEMBEZAKAN ANTARA HELIKAPTER DAN BURANG. BOSS.. ADA TAPAI KA BOSSS.... ARAMAIT DULU BAH BOS.

SANGURU said...

sdr anony,
"saya tidak tertikam diri sendiri kerana di tanganku tidak pun ada sebarang senjata. kalau pun ada, ia disarungi oleh sarungotak dan tidak mencederakan diriku sendiri".

adapun tentang pengelihatan, melihat dengan mata dan membaca dengan otak" tidak sama. Mana satukah pembacaan sdr?

saya yakin, pembaca dari tanah tinggi, boleh membaca dengan otak mereka. Bukan begitu sdr2 ku di tanah tinggi?

BOSSSS! said...

Bosss... kau bole kasi rendah
sedikit kah kau punya kata2 becakap.
Bukan kau seorg saja yg ada simpan otak boss.. he.he, kau mabuk kah ini Bosss..., Kalu kau calun pemilihan JKKK/Ketua kampung sya undi juga kau bos.. Terima kasih bos., jumpa lagi bossss....