SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, January 22, 2010

"DOKTOR" KAMPUNG MENJAWAB (10)

"Ewah2, ADA HATI nak kawin anak aku!" - dailog Drama/Filem Melayu yang biasa kita dengar. Kira penyakit hati lah juga kan? Kira bahaya juga penyakit ni kalau dibiar kerana boleh bikin orang "tak berpijak di bumi nyata". Tak salah ada hati jika ngam tapi kena hati2 kerana silap langkah merana hati dan patah hati. Misalnya, usahlah ada hati atau menaruh hati dengan puteri2 raja atau artis2 jelita kalau kita tak punya apa selain hati yang "ada hati". Janganlah pula ada "hati lagi" nak tambah isteri atau pikul jawatan atau bla...bla...kalau dah rasa2 dah tak larattt...dah tak bolehhh... Namun, ada hati itu penting juga sebagai sumber motivasi kepada hati. Darinya timbul kemahuan, dari kemahuan kenampakanlah jalan. Bah, jalan teruss...cuma berhati-hati...

4 comments:

DINAKAN said...

hehehe...sanguru.

penyakit hati ni mmg sukar diubati, apatah lagi kalau ubatnya kurang meresap dalam pemikiran, ianya ibarat 'TUANG AIR ATAS PASIR'-pepatah bangsa arab.

so, mmg betul hati adalah segala-galanya, kalau rosak fikiran maka rosaklah hati dan kalau rosak hati maka rosaklah fikiran....renung2kan dan selamat beramah.

SANGURU said...

ada hati ehem ehem jg ka tuan? Hahahaha...cukuplah bah 1isteri. Nnti susah kita ke sana sini berNGO.

kyro said...

Orang tua-tua kata " Ikut hati mati,ikut rasa binasa,ikut nafsu lesu...oleh itu ikutlah akal InsyaAllah cekal...."

Umar said...

Kita mau hati yg bersih punya... Memang sukar dimiliki, oleh itu marilah kita bermujahadah mencapainya.