SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, January 14, 2010

"DOKTOR" KAMPUNG MENJAWAB (SIRI 3)

Sebelum memakai nama timangan "sanguru", hmm, buleh2 juga pemarahnya yang menulis artikel ini. Sampai sekarang pun, kadang2...boleh tahan jugalah! Dan itulah yang sedaya upaya saya elakkan, sebab kalau dah marah sangat - JALAN TERUSS saja... Apa ubatnya? Yang ni rasanya tiada jual di klinik ACS milik Dr. Nelson. Kalau ada pun berupa nasihat dan panduan saja. Mungkin sama dengan apa yang akan saya kemukakan. Ya, hanya tazkiratul yang telah mengubah diri saya. Prosesnya agak rumit dan "secret" . Dipendekkan cerita, melalui proses2 tertentu, kita boleh beroleh KESABARAN dan KETENANGAN. Intipatinya agama dan Tuhan. Itulah yang akhirnya boleh mengawal dan menasihati kita jangan asyik marah2 dan panas baran. Itulah juga yang boleh memadamkan jika tercetus api kemarahan. Demikianlah penyakit pemarah ni paling bahaya kerana apinya bukan setakat membakar orang tetapi juga diri sendiri. Prinsip "slow2 tompinai" mungkin ubat paling simple yang mampu dimiliki sesiapa? Harap2lah...

3 comments:

DINAKAN said...

'AMARAH @ MARAH @ NAIK DARAH'
merupakan penyakit yang sukar dibendung oleh mana2 doktor perubatan, apatah lagi BOMOH. Hehehe...

namun begitu, hanya perkataan sahaja boleh mengubatinya berteraskan tindak balas AKAL.
Perkataan tersebut;
1. SLOW2 TOMPINAI
2. RELAX
3. SABAR BAH
4. TENANG DEH
5. JANGAN..

Hhehehe.... semoga terubat segala sikap kita di Tahun Baharu 2010 ini.

kyro said...

Mentang2lah saya dgn Sanguru ini sepupu,boleh2 juga saya punya panas baran...hahaha....tapi alhamdulillah mungkin kerana faktor usia ada cool sikit sudah....harap2 la.Tapi memang sejak akhir2 ini saya lebih memilih untuk diam sebab penat bah kalau marah2 ini...buang tenaga.

maikong said...

TN, klu bini marah2 tak tentu pasal..apa ubatnya?......si sumai kena diam d pisuk2..itulah ubatnya..ha,ha,ha..setujukah..sang Adam..