SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Saturday, February 6, 2010

14...

TULISAN Kyro menjadi asbab kepada tulisan ini. Namun terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ucapan yang selayaknya dan sepantasnya berkaitan angka "14" seperti yang diutarakan oleh Kyro. - Tahun baru Cina dan Valentine Day (VD) yang jatuh pada 14 Febuari ini.
saya bukan orang Cina tapi ramai kawan saya Cina. Saya bukan pengamal "VD" tapi tidak pula melupakan kekasih hati. Dan...saya bukkan "kaki nombor" tapi saya peminat beberapa nombor. Sesekali saya suka "bermain nombor", seperti yang akan saya bicarakan sekejap lagi... 14? - Ini angka yang bawa makna kata seorang sahabatku. Katanya:"4" tidak bagus pada kebiasaanya. mati. susah hati. merana. Tiada ong, dan sebagainya. Namun kalau ditambah-tambah ok jugalah, katanya, misalnya, "1" + "4" = 5. "5" ada ok sikit. Sedang-sedang. sederhana. Bersikap sederhana boleh elak "mati" terutamanya "mati/hilang kawan" atau bengkrap. Misalnya, sederhana dalam memilih barang-barang, pilih yang "ori" pada harga yang tidak bikin "mati" diri sendiri atau suami atau mak-bapak!. Memang benar, "Kalau ikut hati, matiii"...Problemanya, berapa kerat yang telah "4" sanggup atau terbuka hati mencari "1" itu?
Tapi jangan risau dan jangan sampai putus asa pula. Yang dah "mati" boleh dihidupkan dengan menambah "1". Kata kawanku, ada juga barang yang "mati" kerana tawar hati atau mati keinginan dan "membloking mentalnya" (jadilah "mental block"), maka dia perlu mencari yang "1" atau menambah lagi "1" (bergantung kepada kes) yang lebih comel, molek atau yang pandai bersenda gurau, atau yang sejalan atau sejiwa, agar apa-apa yang "mati" boleh "bangun"/ "hidup" semula. Jangan kita cop kawan saya ini "otak blue", sebab pakar-pakar psikitri dan psikologi pun selalu cakap ini hal. Memang ada cara menghidupkan yang mati. Golongan agamawan pun selalu beri kita nasihat, kata mereka, "bahawa hati yang "mati" juga boleh "dihidupkan" dengan membawa "1" (yang Satu, yang Esa) ke dalam hati, kerana Yang '1" itu akan merahmati dan merawati. Namun kena elakkan "sesuatu" yang boleh menyelinap masuk merosakkan hati kerana inilah yang boleh bikin "mati". Maka katakan 'Tuhan itu "1"...kata kawanku. Kataku; saya sudah mengatakannya. "Jangan hanya pada bibir atau jangan hanya singgah (dan pergi) di hati..." kata kawanku. Saya hilang kata-kata. "Jika tidak perlu maka tidak perllulah yang "1" itu dimainkan/dipermainkan di bibir saja. Biarlah dia bermukim di hati..." jelasnya lagi. Sekali lagi saya kehilangan kata-kata.
Nah, demikianlah yang saya sendiri rasakan kini...bila sering mengoreksi hati, dan berkat komentar orang lain, saya mulai hilang hati dengan "sesuatu" kerana dalam "sesuatu" itu saya nampak "sesuatu" yang lain lagi. Maka, timbulllah keinginan untuk lebih "berhati-hati"...atau "mengubat" hati. Jalan/cara yang saya nampak dan jumpa ialah "memasukkan yang "1" di dalam hati (bukan nak tambah lagi "1"). Masalahnya, teori ekonomi tentang - kos melepas - bila kita nak "sesuatu" biasanya harus melepaskan "sesuatu" atau kehilangan "sesuatu". Dalam kes saya ini...dengan senang hati saya relakan kehilangan atau meninggalkan "sesuatu"...kerana kata kawanku, ada banyak cara mendekati manusia dan yang "1" itu. Barangkali saya kena mencuba "1' lagi cara yang lebih syahdu dan sesuai dengan naluri, jiwa dan takdir penciptaanku?...tapi jangan keliru, saya tidak akan terbang bersama angin atau berlari di permukaan lautan, saya akan tetap dan masih di sini. Kerana kata kawanku yang baru aku kenali ; " hadapilah manusia dan sesekail hadapi Tuhanmu". Manakala hatiku sendiri berbisik; "hadapkan matamu kepada manusia, hadapkan hatimu kepadaNya..." (Di sini maksudku, = de' SAM de' Marudu...)