SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, February 4, 2010

AL KISAH (5): tikus jadi KATAK jadi TIKUS

Lagi al kisah tentang tikus pada zaman dahulu kala. Kali ini kisah tikus yang menjadi katak! Bukan kerana sumpahan sebaliknya kerana pilihan. Kononnya kalau mereka menjadi katak, tiap bulu di badan mereka akan bertukar menjadi bulu emas! Itulah kononnya cerita lagenda negeri SABAHTUL TUNTUL. Ramailah tikus yang pasang niat nak jadi KATAK supaya boleh menjadi tikus yang lebih hawliang punya. Namun tidak kurang tikus yang memiliki diploma "monotikus" mau masuk "Frog University" untuk dapat ijazah lanjutan "polikus". Khabarnya dengan ijazah inilah mereka mampu menukar diri dari tikus menjadi katak.

7 comments:

BOSSSS! said...

BOS PANDAI KAU BUAT CERITA DONGENG. BETUL2 BIKIN KETAWA HE.HE.HE. TAPI KAU PUNYA CERITA INI BALIK2 TIKUS, BALIK2 ITU MACAM MEE GORENG SI GILONG YG BANYAK AJI NOMOTA. WAAAH KA.KA.KA,. LUCU BETUL KAU INI BOS.

maikong said...

nasip saya punya E-polma & E-jajah dgn cara yg betul2..tiada monikus...
tuan sangguru macam inda juga dlm bah perumpamaan kau ini..macam saya faham juga........

Anonymous said...

Sampai bila la ni macam ni tuan. Buring suda bah siurang asik mambaca alkisah saja. Tikus menikus la...hehe. Tapi kalau kawan2 lain suka juga entry macam ni, apa boleh buat la. Terima saja la. Amu kokodos owo led. Diploma monotikus, frog university...aku sukar mamahami la. Kan molek jika menggunakan ayat yang mudah difahami. Tahniah la tuan maikong, boleh juga kau paham ini cerita alkisah.

maikong said...

anony:..saya main agak2 juga bai tu..macam itu juga maksud tn sangguru....keadaan sekeliling kali bah....

SANGURU said...

sy rasa nda dalam. Baru paras paras leher (sebab sy rendah), bagi maikong mungkin baru paras pinggang (sb tinggi sikit dari saya), bagi anon? Mungkin paras mata, sebab beliau duduk. Cuba kalau berdiri, mungkin hanya paras lutut. So, sdr anon, berdiri bah tuan....

SANGURU said...

syukurlah saya bermain al-kisah sija...itupun al kisah zaman dulu, bayangkan kalau saya bercerita tentang kisah mutakhir....

Anonymous said...

KAU MAIN SAJA BAH KESAH MUTAKIR KAU ITU APA SUSANYA. KAU INI SANGURU PURA2 LAGI. BAH ADA TAPAI KAH.. BETUL2 KAU MABUK BARANGKALI INI.