SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, February 21, 2010

BICARA TENTANG RAKYAT...

(Aku dan sahabat2ku hanyalah SAHABAT RAKYAT)... Terlebih dahulu, saya ingin tegaskan bahawa tulisan ini saya tujukan kepada seluruh rakyat Malaysia bukan rakyat Kota Marudu sahaja. Tidak terniat di hati saya untuk mengenakan seseorang individu/pihak (maka usahlah berprasangka). Adapun tujuan saya menulis entri ini kerana kasihkan rakyat dan sebagai saranan kearah penambahbaikan. Rakyat ingin perubahan dan penambahbaikan... BISMILLAH (Dengan nama Allah) pembuka bicara. Sebut pasal RAKYAT, macam2 ada. Ada cerita rakyat, dongeng rakyat, penglipurlara rakyat, wakil rakyat, sahabat rakyat, pakatan rakyat dan yang terkini....- JUARA RAKYAT... Sebagai salah seorang rakyat (yang sedikit celik akal) saya ingin mendengar cerita rakyat yang hebat (misalnya, tentang rakyat yang berani, rakyat yang berdikari, rakyat yang merdeka dan sebagainya), saya ingin diwakili oleh insan yang saya boleh tabik kerana imannya, takwanya, zuhudnya, takutnya kepadaNYA, didikasi, wawasan, keikhlasan, patrotiknya, dll (bukan kerana terpaksa tabik kerana dia wakil rakyat yang rakyat terpaksa pilih kerana kekurangan pilihan atau tiada pilihan atau?...), ingin pula melihat sang juara yang ada "class" (kalau boleh biar saya/rakyat yang mengelarnya juara kerana memang ternyata ia juara berdasarkan beberapa siri kejuaraannya dalam hal ehwal kerakyatan), dan saya ingin melihat rakyat yang berpakat membuat pakatan rakyat dan bukannya sekadar membubuh nama RAKYAT dihujung PAKATAN yang dibuat sendiri (agar nampak dari rakyat untuk rakyat?). Sebagai rakyat biasa juga, saya berpendapat bahawa untuk menjadi penglipurlara rakyat, penulis cerita rakyat, pencerita dongeng rakyat, wakil rakyat, JUARA RAKYAT, atau sekadar menjadi sahabat rakyat...seseorang/pihak yang berkenaan hendaklah benar2 berjiwa dan mampu menjiwai naluri rakyat dengan berpaksikan kasihkan/kasihan rakyat dan bukan semata2 ambil hati rakyat. DAN JANGAN SESEKALI MEMANIPULASI RAKYAT...jika ini dilakukan, kita berdosa kepada Rakyat.