SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, February 1, 2010

"BOMOH" KAMPUNG MENJAWAB (17)

Ketika menulis tajuk di atas, saya segera sedar silap saya. Sdr/i perasaan tak?. Saya pun tak tahu kenapa jadi begitu. Mungkin saya lebih sesuai jadi "bomoh" berbanding "doktor"? Lalu datanglah idea menulis PENYAKIT SALAH SANGKA. Siapa insan tak pernah buat silap? 9amun sifat salah sangka memang satu penyakit jika sudah melekat di dalam hati dan amalan saban hari. Simptom awalnya ialah asyik berfikiran sempit dan negatif. Meragui setiap orang. Lalu hati tidak tenteram, jadilah hidup tak tenang... Ubat sakit ini kekadang diperolehi selepas menempuh siri2 kesilapan dan kesedaran. Malu pada diri sendiri akan membuat yang empunya diri menyedari kekhilafan buruk sangka. Pesakit juga perlu ditegur atau teguran yang bisa mennyentuh hati, tapi kalau dah kronik, nasihat pun akan disalahsangka sebagai "ada hati" ! Kalau dah tahap ni...dah tak boleh buat apa. Patut rujuk pakar sakit jiwa...

4 comments:

MindaGuru said...

Betul tuan..penyakit salah sangka akan membuatkan kedamaian itu terbang melayang kerana asyik berprasangka..

Anonymous said...

BOSS... ORG LAIN YG SALAH SANGKA KAH ATAU KAU SENDIRI YG SALAH SANGKA. BARHENTI MEMIKIRKAN BENDA YG TIDAK BAIK TERHADAP ORG LAIN BOSS. BAGUS LAGI MUROKO-ROKO DULU KITA.. ADA TAPAI BOSS..

SANGURU said...

sdr. anony,
saya, sdr. dan kita semua pernah menghadapinya. sdr. mungkin tidak lagi mengalami "sakit" ini, sedangkan saya masih. maka saya harus mengingatkan bahayanya.
nah, brgkali sudah ada yang ter/ber salah sangka. (mujurlah baru peringkat sSANGKA...)

SANGURU said...

sdr. anony,
saya, sdr. dan kita semua pernah menghadapinya. sdr. mungkin tidak lagi mengalami "sakit" ini, sedangkan saya masih. maka saya harus mengingatkan bahayanya.
nah, brgkali sudah ada yang ter/ber salah sangka. (mujurlah baru peringkat sSANGKA...)